۰ نفر

دبیر کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

افزایش 5درصدی نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط تهران به درخواست رانندگان بود/ علت محبوبیت اندک پرداخت الکترونیکی کرایه

۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸
کد خبر: 358160
افزایش 5درصدی نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط تهران به درخواست رانندگان بود/ علت محبوبیت اندک پرداخت الکترونیکی کرایه

دبیر کمیسیون حمل و نقل شورا اظهار کرد: در برخی خطوط که تعداد آنها کم هم نیست تا 40 درصد افزایش نرخ داشته ایم و حقوق شهروندان رعایت نشده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد علی کرونی،  دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مستنداتی مبنی بر افزایش نرخ کرایه خطوط تاکسی پیرو مصوبه شورای شهر و نامه فرمانداری به دست ما رسیده است به اقتصادآنلاین گفت: در خطوطی که تعداد  آنها کم هم نیست، افزایش سقف 20 درصدی کرایه اعمال نشده  و شاهد افزایش نرخ کرایه خطوط تا 40 درصد بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه تعداد خطوطی که نرخ کرایه تاکسی در آن بیش از 30 درصد افزایش یافته کم نیست  گفت: سازمان تاکسیرانی در این موضوع تخطی کرده و به همین دلیل این مساله باید در جلسه‌ای فوری بررسی شود.

کرونی با اشاره به اینکه دلیل افزایش 5 تا درصدی نرخ کرایه در برخی خطوط  به دلیل درخواست خود رانندگان بوده است افزود: تورم بخش حمل و  نقل از سوی سازمان برنامه و بودجه 26.7 درصد اعلام شده است و سازمان تاکسیرانی توجیه میانگین 20درصد را بیان می‌دارد که در مصوبه شورا بحث میانگین مطرح نبوده  است. این سازمان مدعی است در برخی خطوط 5درصد تا 10 درصد افزایش نرخ داشته‌ایم در حالی که این افزایش نرخ به درخواست رانندگان خطوط بوده است، زیرا به دلیل حضور مسافربرهای شخصی و دریافت نرخ های کرایه پایین تر از مسافر، رانندگان تمایلی به افزایش نرخ کرایه نداشتند.

دبیر کمیسیون حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه رانندگان با مراجعه به شورا خواستار حمایت سازمان تاکسیرانی در افزایش اندک نرخ کرایه در برخی خطوط بوده‌اند گفت: آنها درخواست کردند اگر رانندگان تمایلی برای افزایش نرخ ندارند، اجازه ندهیم سازمان تاکسیرانی نرخ را بیش از 20درصد افزایش دهد. 

وی با اشاره به گسترش پرداخت الکترونیک کرایه در سطح خطوط تاکسیرانی گفت: در نتیجه بحث رند کردن نرخ نیز دلیل موجهی نیست و باید پرداخت الکترونیک فراگیرتر شود.

کرونی در ادامه افزود: با روشی که سازمان تاکسیرانی در پیش گرفته منافع شهروندان رعایت نشده است و شهروندان متضرر شده اند.

وی با اشاره به اینکه در جلسه فوق العاده، نرخ کرایه تاکسی در خطوطی که افزایش بیش از حد داشته، تعدیل می‌شود گفت: در لیستی که به دست ما رسیده در برخی خطوط که تعداد آنها کم هم نیست،‌تا 40 درصد افزایش نرخ داشته‌ایم و تلاش خواهیم کرد حقی از شهروندان ضایع نشود.

کرونی درباره تمایل شهروندان به روش پرداخت الکترونیک و گسترش آن در طی یک سال گذشته در بین خطوط تاکسیرانی افزود: در مصوبه سال گذشته شورا درباره نرخ کرایه تاکسی، بحث پرداخت الکترونیک نیز ذکر شده بود و سازمان تاکسیرانی از سال گذشته باید کار را با جدیت شروع می‌کرد و تا امسال باید تمامی خطوط به نحوه پرداخت الکترونیک مجهز می‌شدند، اما به صورت کامل محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه شهروندان مشکلی برای پرداخت الکترونیک ندارند و این عدم پرداخت از سوی آنها نیست گفت: مبلغ کرایه پرداختی به روش الکترونیک تا 72 ساعت در حساب شرکت پرداخت الکترونیک باقی می‌ماند و پس از آن به حساب راننده تاکسی واریز می‌شود. در نتیجه راننده‌ها بیشتر تمایلی به این نحوه پرداخت از سوی مسافران ندارند.

دبیر کمیسیون حمل و نقل شورا افزود: در تلاشیم تا بتوانیم زمان باقی ماندن پول در حساب را کوتاه‌تر کنیم تا رانندگان نیز تمایل بیشتری برای دریافت الکترونیک پول داشته باشند.