۰ نفر

اوضاع وخیم آرامستان‌های شهر ری

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۲۴
کد خبر: 353082
اوضاع وخیم آرامستان‌های شهر ری

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران با انتقاد از بلوکه شدن سرمایه مجاورت برج طغرل گفت: شهرداری باید توجه ویژه‌ای به مجموعه رازی در مجاورت برج طغرل داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حسن خلیل آبادی درباره آخرین وضعیت تکمیل مجموعه رازی که در مجاورت برج طغرل قرار دارد، اظهارداشت:  فعالیت‌ها در  این مجموعه در حال انجام است اما سرعت اجرا کافی نیست.

خلیل آبادی در ادامه افزود: شهرداری باید توجه ویژه ای به این مجموعه داشته باشد چرا که سرمایه عظیمی در اینجا بلوکه شده که با بهره برداری از آن می توان نسبت به فعال شدن ظرفیت های گردشگری این منطقه خوشبین بود.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در خصوص کارخانه سیمان و ایجاد موزه در آن گفت: این کارخانه اولین کارخانه سیمان در خاورمیانه بوده است که تا سال 64 هم فعال بوده است. از زمان تعطیلی این کارخانه بخشی از آن توسط دانشگاه آزاد اجاره شد و بخش هایی هم توسط شرکت های خصوصی که البته اقدامات غیر مرتبط در آن انجام می گرفت ولی با این وجود بخش عمده ای از این کارخانه که مربوط به تولید سیمان بوده باقی مانده است.

خلیل آبادی ابراز امیدواری کرد در آستانه روز جهانی موزه ها با همکاری شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی حداقل بخش هسته مرکزی کارخانه به عنوان موزه افتتاح شود.

وی در ادامه همچنین به وضعیت آرامستان های شهر ری اشاره کرد و گفت: متاسفانه به رغم پیگیری های فراوانی که داشتیم هنوز آرامستان های ابن بابویه و امامزاده عبدالله(ع) ساماندهی نشده و به نوعی این آرامستان‌ها رها شده اند. این در حالی است که مقبره شخصیت های برجسته و فاخری در این مجموعه ها وجود دارد اما خوب نگهداری نمی‌شوند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به رغم آنکه این مقابر دارای ظرفیت های گردشگری است و حتی علاقه مندان فراوانی دارد اما تبلیغات مناسبی هم در راین راستا صورت نمی گیرد. این در حالی است که در حوزه گردشگری رشته گور گردی به وجود آمده و طرفداران زیادی دارد و این امر نشان می دهد باید در حفظ این آرامستان ها بیش از پیش تلاش کنیم. با این وجود همچنان شاهد هستیم حرائم این آرامستان ها مورد تجاوز قرار می‌گیرد، مقابر تاریخی از بین می روند و حتی برخی مقابر در حال تخریب هستند که امیدواریم شهرداری با اوقاف نشست مشترکی ترتیب داده  و به این وضعیت خاتمه دهند.

خلیل آبادی همچنین در خصوص آخرین وضعیت چشمه علی گفت: آب به این چشمه بازگشته ولی نه به اندازه ای که قبل از حفاری های مترو وجود داشت. امیدواریم حفاری های مترو هر چه سریعتر به اتمام برسد و آب راهه های این چشمه بازسازی شوند تا هر چه سریعتر شاهد بازگشت حیات به این چشمه باشیم.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردگشری شورای شهر تهران در خاتمه افزود: امیدواریم با افتتاح موزه سیمان ، مجموعه رازی و احیای دوباره چشمه علی و همچنین ساماندهی آرامستان های ابن بابویه و امام زاده عبدالله (ع) رینگ گردشگری ری تکمیل شود و شاهد حضور علاقه مندان و گردشگران در این مجموعه‌ها باشیم.