۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

علت توقف سیستم پایش آسفالت مناطق چیست؟/ پروژه‌های تهران در قبضه مافیا!

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۴
کد خبر: 351995
علت توقف سیستم پایش آسفالت مناطق چیست؟/ پروژه‌های تهران در قبضه مافیا!

استفاده از قیر بی‌کیفیت و آسفالت نامناسب معابر، تهرانی‌ها را با چالش پنجر شدن تایر ماشین‌هایشان روبرو کرده است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ طی دوسال اخیر یکی از چالش‌های تهرانی‌ها، آسفالت‌ خیابان‌ها است. آسفالت‌هایی که در نتیجه ضعف نظارت و ترمیم نکردن، تکه تکه شده و هر از چندگاهی تایر ماشینی را گرفتار خود می‌کنند. به گفته کارشناسان دلیل وضعیت نامناسب آسفالت‌های شهر پراکندگی فعالیت‌های مناطق در این حوزه و تبعیت نکردن از یک سیاست و قانون خاص است که زمینه توسعه فعالیت متخلفان و مافیای این حوزه را فراهم می‌کند.

در عین حال برخی از اقدامات مثبت گذشته که  به مرور در حال شفاف کردن فعالیت‌های این حوزه بوده، ناگهان و به دلایل نامعلوم برچیده شده است. برای مثال طی سال‌های 93 تا 95 سامانه‌ای در معاونت فنی و عمرانی راه‌اندازی شده بود که مناطق را موظف می‌کرد تا در صورت تصمیم به ترمیم آسفالت، عکس و مدارکی از آن محدوده تهیه و در سامانه ثبت کنند، کارشناسان معاونت این مدارک را بررسی و بعد اجازه فعالیت را صادر می‌کردند. این نظارت باعث شده بود که مناطق در نگهداشت آسفالت معابر توجه بیشتری داشته باشند تا از سوی معاونت زیر ذربین نروند.

اما ناگهان و با سرکار آمدن سرپرست فعلی معاونت فنی و عمرانی در جایگاه مدیر کل هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان‌ها، فعالیت این سامانه متوقف می‌شود. به گفته برخی، او معتقد بوده که حضور افراد مورد اطمینان او در مناطق، فعالیت پیمانکاران آسفالت را مورد نظارت قرار می‌دهد و به سامانه نیازی نیست که البته وضعیت وخیم فعلی آسفالت‌ معابر تهران، نشان از شکست این تصمیم مدیریتی دارد.

توقف فعالیت اسکنر آسفالت که برای بررسی وضعیت آسفالت در بزرگراه‌ها استفاده می‌شد نیز از دیگر اقدامات مدیرکل وقت هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان‌ها بوده که البته حالا و بعد از وخیم شدن اوضاع آسفالت شهر به شکل دیگر و با همکاری با دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) در حال انجام است.

اما در نهایت و بعد از گذشت دوسال از توقف سامانه و فعالیت اسکنر آسفالت و درحالی که شهروندان به شدت وضعیت آسفالت معابر تهران را مورد نقد قرار دادند، معاونت فنی و عمرانی تصمیم گرفت تا به سرعت و طی یک دوره سه ماهه تمام معایب آسفالت را برطرف کند، به گفته صفا صبوری، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهر تهران، آسفالت ریزی در تهران امروز از مرز 100هزار تن هم گذشته است. هرچند هنوز هم برخی از کارشناسان به نحوه این آسفالت ریزی معتقدند و می‌گویند؛ چارچوب و قاعده خاصی ندارد.

پروفسور فریدون مقدس‌نژاد، استاد دانشگاه امیرکبیر(پلی تکنیک) معتقد است در شهرداری تهران مشکل مالی نداریم و به جای آن برای آسفالت هیچ مبنای علمی وجود ندارد . اینکه اصلا معبری به صورت واقع‌بینانه نیاز به روکش دارد یا نه! اما در مناطق گاها به صورت سلیقه‌ای هزینه غیر ضروری می‌شود.

او به ویژگی‌های یک آسفالت علمی و منطقی اشاره کرده و به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید:20 تا 25درصد از آسفالت قدیمی را می‌شود بازیافت کرده و دوباره از آن استفاده کرد، این موضوع باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های آسفالت معابر شهر می‌شود.

مقدس‌نژاد اضافه می‌کند: همچنین یکی از مشکلات آسفالت تهران سیستم زهکشی آن است که آب زیادی به آسفالت نفوذ کرده و عمر آن را کوتاه می‌کند. یکی دیگر از چالش‌های آسفالت پایتخت، اختلاط مواد بی‌کیفیت با یکدیگر است. اگر از همان ابتدا تهیه آسفالت، یعنی طی مراحل تولید و حمل و پخش، کیفیت قیر مناسب باشد، عمر آسفالت بیشتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آسفالت معابر زیر نظر معاونت فنی و عمرانی کیفیت بهتری تا مناطق دارند، ادامه می‌دهد: مناطق از یک چارچوب خاص و علمی اغلب پیروی نمی‌کنند. همچنین توزیع و تخصیص بودجه‌ای آسفالت‌ریزی مناطق نیز متناسب با ضرورت‌ها و نیازها نیست. تخصیص بودجه باید با توجه به اهمیت و اولویت معبر باشد.

به قطع یکی از بزرگترین وظایف شهرداری‌ها ترمیم و نگهداشت شهر است و سایر وظایف به اندازه اهمیت موارد فوق به چشم شهروندان نخواهد آمد. شاید بهتر باشد با توجه به چالش آسفالتی تهران و زمزمه‌های بروز برخی تخلفات بزرگ و وجود مافیا در این حوزه، شورای شهر تهران نظارت خود را بیش از گذشته اعمال کنند.