۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

پرونده اراضی مزروعی نباید به شورا بیاید/ رای غیر باغ به زمین مزروعی، یعنی مجوز ساخت

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 347840
پرونده اراضی مزروعی نباید به شورا بیاید/ رای غیر باغ به زمین مزروعی، یعنی مجوز ساخت

عضو شورای شهر تهران معتقد است؛ از آنجایی با رای غیرباغ به اراضی مزروعی اجازه ساخت و ساز در آن‌ها صادر می‌کنیم با ارجاع پرونده‌های مزروعی به شورا مخالف هستم.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ زهرا صدراعظم نوری، در واکنش به اختلاف نظر برخی از اعضای شورا بر سر ارجاع پرونده‌های مزروعی به صحن برای تشخیص باغ یا غیر باغ به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یکی از کار‌های بسیار خوب شورای پنجم، شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات کافی و روشن درباره موضوعات مختلف همچون قرارداد‌ها، مصوبات و هر آنچه که به اداره شهر تهران مربوط می‌شود، است.

او ادامه داد: در همین راستا شورای پنجم از همان ابتدا تمام پلاک‌های ثبتی که برای تعیین نوع آنها لازم بود که شورا بر روی آنها نظر بدهد، در دستور جلسه علنی قرار داد تا تمام مردم در جریان پلاک‌هایی که باغ هستند یا خیر قرار بگیرند و دریابند که این پلاک‌ها در کجا واقع شدند، از نظر سابقه در چه وضعیتی هستند و آیا شرایط احراز باغ را دارند یا خیر؟ کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و گسترش سبز نیز به صورت جدی پرونده‌های 22 منطقه تهران را بررسی کرده و اقدامات خیلی مؤثری انجام داده است. 

نوری با بیان اینکه این کمسیون درباره بیش از 20 هزار پرونده نظر داده و همچنین کمسیون ماده 7مستقر در سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به طور جدی و مستمر پرونده‌های بالای 2هزار متر و پرونده‌هایی که مورد اعتراض قرار می‌گیرند را بررسی و کارشناسی می‌کند، اضافه کرد: در صحن شورا هم پرونده‌هایی مطرح می‌شود که اقدامات کارشناسی آن توسط کمسیون ماده 7 انجام شده و شورا درباره این که آیا این ملک باغ است یا خیر، رأی نهایی می‌دهد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در همین بخش مسئله‌ای مطرح است مبتنی بر این که تعدادی از این پرونده‌ها به املاکی مربوط است که به صورت اراضی زراعی در سطح تهران پراکنده شده‌اند. در شورا‌های گذشته با هدف حفظ باغات، به این اراضی رأی باغ می‌دادند؛ اما واقعیت این است که تمامی این اراضی باغ نیستند و طبق طرح تفصیلی، اراضی مزروعی ضوابطی دارند که بر اساس آنها شهرداری می‌تواند اقدام کند و این اراضی را مورد بررسی قرار دهد. 

این عضو شورا اظهار کرد: بنابراین اعتقاد من بر این است که پلاک‌ها و پرونده‌هایی که طبق سند و یا کمیسیون ماده 12 قانون زمین_شهری به صورت مزروعی هستند، اساسا نباید به صحن شورا بیاید و درباره آن‌ها نظر داده شود. این پرونده‌ها باید به منطقه مربوطه برود و بر اساس ضوابط طرح تفصیلی درباره آنها تصمیم‌گیری و شرایط لازم به ذی نفعان اعلام شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه مدت‌ها است که پرونده‌های مربوط به اراضی مزروعی به صحن شورا می‌آید و به بعضی از آنها رأی باغ داده می‌شود و به برخی از آنها نیز رأی غیر باغ؛گفت: در حالی که اساسا نباید به صحن شورا بیاید. طبیعتا وقتی این پرونده‌ها به صحن شورا آورده می‌شوند، کسانی که با مطرح شدن آنها در صحن شورا مخالف هستند، ناگزیر رأی به باغ می‌دهند؛ اما به این معنا نیست که این اراضی باغ هستند بلکه اساسا در صلاحیت شورا نیست که بخواهد در خصوص مزروعی بودن یا نبودن ملکی نظر بدهد. به طور مثال روز سه شنبه پرونده‌ای در اراضی کن داشتیم که در محدوده کشت اجباری قرار دارد و اطراف آن مشجر است، اما شورا به آن رأی غیر باغ داد که من با این مسئله مخالف هستم. دادن رأی غیر باغ به این معنا است که این پرونده می‌تواند بر اساس ضوابط پرونده‌های غیر باغ ساخته شود و بدین ترتیب به معنای نابود شدن آن عرصه است.

نوری اضافه کرد: بنده با این منطق هم مخالف هستم که تمام پرونده‌ها در صحن شورا مطرح شود چرا که تمام اراضی تهران باغ نیستند و تنها پرونده‌هایی باید در صحن شورا مطرح شود که بر اساس کارشناسی‌های انجام شده باغ تشخیص داده شده‌اند و یا ذی نفعان شکایتی دارند و شهرداری درخواست داده است. 

این عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: در آیین‌نامه اصلاحی سال 94 شورای عالی استان‌ها کاملا مشخص شده است که تمامی پرونده‌های بالای 2هزار متر در کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و گسترش با حضور نماینده شورای شهر، نماینده شهردار تهران (ترجیحا معاون شهر‌سازی) و مدیر عامل سازمان پارک‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و درباره پرونده‌های زیر 2هزار متر هم کمیسیون باید چنین ترکیبی را در سطح منطقه ایجاد کند که در ارتباط با آنها اقدامات کارشناسی انجام دهد و در نهایت برای تعیین نوع این پرونده‌ها رأی نهایی را شورا می‌دهد.