۰ نفر

وعده جهانگیری برای بررسی مشکلات کلانشهر تهران و حومه

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۳۵
کد خبر: 346630
وعده جهانگیری برای بررسی مشکلات کلانشهر تهران و حومه

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به نامه رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران مبنی بر «درخواست احیای سند مجموعه شهری تهران به منظور رفع چالش‌های مشترک کلانشهر تهران و شهرهای پیرامونی» از وزیر راه خواست بررسی مشکلات کلانشهر تهران و شهرهای پیرامون آن انجام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در آخرین روزهای اسفند ماه 97 ، ‌محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و چند روز پس از برگزاری جلسه هم‌اندیشی در خصوص «چالش‌های مشترک کلانشهر تهران و شهرهای پیرامونی» که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل منابع طبیعی، نمایندگان استانداری و سایر ادارات کل ذیربط استان تهران ، فرمانداران، رؤسا و اعضای شوراها و شهرداران شهرهای استان تهران برگزار شد، در راستای بند 3 مصوبه جلسه مذکور در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور از چالش‌ها و مشکلات مجموعه کلانشهری تهران و شهرهای پیرامونی نوشت و خواستار ایجاد مدیریت هماهنگ و یکپارچه با احیای و اجرای سند مجموعه شهری تهران و تحقق حکمرانی منطقه‌ای شد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده بود: سرعت رشد شهرنشینی در مجموعه شهری تهران چنان سریع بوده که نظام برنامه ریزی و مدیریت سرزمین همواره از آن عقب افتاده و گسترش و رشد مناطق شهری آن عمدتا خارج از ضوابط و به شکلی نا بهنجار اتفاق افتاده است. بارگذاری‌های جمعیتی در مجموعه شهری تهران و نقاط پیرامونی از ظرفیت اکولوژیکی آن فراتر رفته و اگر این روند متوقف نشود بدلیل عدم تأمین زیرساخت‌های اساسی، کمبود منابع و تخریب محیط زیست زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنین در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

همچنین در استان  نگاه جامعی در حمل‌ونقل مجموعه شهری وجود نداشته و حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و یکپارچه نیز در این مجموعه شهری به سرانجام نرسیده و به نابسامانی در این مجموعه انجامیده و این مسائل موجب افت کیفیت زندگی در استان تهران شده است.

 سالاری در ادامه نامه خود، مجموعه مشکلات موجود در کلانشهر تهران را حاصل تفرق سیاسی تمام‌عیار و تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای این محدوده‌ سرزمینی دانسته است.

وی در این نامه به این نکته اشاره کرد، سند مجموعه شهری تهران که اول‌بار در دولت اصلاحات تهیه شد ، اگر به اجرا درمی‌آمد، می‌توانست گام مهمی در جهت توسعه متوازن و تحقق حکمرانی منطقه‌ای باشد که متأسفانه با پایان دولت اصلاحات، این سند به بوته فراموشی سپرده شد و اکنون ضرورت دارد هرچه سریع‌تر مدیریت هماهنگ و یکپارچه با احیاء و اجرای سند مجموعه شهری در استان به مورد اجرا درآمده و به تحقق حکمرانی منطقه‌ای منجرشود.

در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در پی نوشت نامه مذکور از وزیر راه و شهرسازی خواست بررسی مشکلات کلانشهر تهران و شهرهای پیرامون آن، در دستور کار دبیرخانه «شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران» که در آن وزارتخانه مستقر است، قرار گیرد.

جهانگیری همچنین در نامه‌ای دیگر با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران در سال 97  که باحضور وزیران راه و شهرسازی، اطلاعات، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از نمایندگان مردم استان تهران در مجلس برگزار شد، از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی خواست تا دبیر شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران را منصوب کرده و دستور کار جلسات، نهایی و مصوبات آن شورا ابلاغ شود.