۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با دبیر کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران بررسی شد؛

عملکرد معاونت حمل‌ونقل شهرداری در سالی که گذشت/ ضرورت‌‌های سال جدید

۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۲۱
کد خبر: 343541
عملکرد معاونت حمل‌ونقل شهرداری در سالی که گذشت/ ضرورت‌‌های سال جدید

به گفته دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران؛ بزرگترین ضعف معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، عملکرد نامناسب آن در درست به سرانجام رساندن توسعه مترو در سالی که گذشت، است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ پرحاشیه‌ترین معاونت شهرداری در سالی که گذشت، معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران بود. درگیری و اختلاف نظر کمیسیون حمل و نقل شورا با پورسید آقایی، معاون حمل و نقل، این حوزه را تبدیل به کارزار جنگی کرده بود که پیروز میدانی نداشت. زنگ این اختلاف با اجرایی شدن طرح ترافیک جدید، تردید در اثربخش بودن آن و همچنین محقق نشدن درآمد حاصل از آن به صدا درآمد. کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا مدام می‌گفت که این طرح باعث کاهش ترافیک نشده و به دلیل سازوکار نامناسب دریافت عوارض از مردم و نهادها، بودجه شهرداری را با خلا بزرگی مواجه کرده است، اما در مقابل پورسیدآقایی با ارائه آمارها و ارقام‌های به گفته خودش مستند، معتقد بود که طرح ترافیک جدید، 20درصد ترددها را در سطح شهر کاهش داده است و کاهش درآمد درمقابل چنین نتیجه‌ای بی‌اهمیت است. درگیری بر سر بی‌نتیجه ماندن تحقق درآمدهای حاصل از پارک حاشیه‌ای، توسعه دوچرخه به جای توسعه مترو، طرح ترافیک و مسائل دیگر ادامه داشت که سال 97نیز به پایان رسید. 

محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران که از مخالفان سیاست‌های فعلی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران است، درباره عملکرد این معاونت در سالی که گذشت و چشم‌انداز آن در سال آینده به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: با گذشت یک سال و نیم از آغاز به کار دوره پنجم مدیریت شهری در مجموعه شورای شهر و همچنین شهرداری تهران در انتهای سال 97، چشم انداز این کلانشهر در مهمترین حوزه مدیریت شهری، حمل و نقل و ترافیک، از منظر کارشناسان و متخصصین این حوزه قابل ارزیابی خواهد بود. در سال 97 تغییرات مکرر در سطح کلان مدیریت شهر تهران موجب شد، پیشرفت و پیگیری پروژه های کلان حوزه حمل و نقل و در راس آن ها توسعه مترو، آنطور که باید و شاید به انجام نرسد.

او ادامه می‌دهد: چشم انداز در نظر گرفته شده در برنامه های دوم و سوم توسعه شهر تهران در حوزه حمل و نقل، تهران شهری اســت کــه کیفیــت زندگــی و فعالیــت ســاکنان شــهر را مطابــق بــا ، اســتانداردهای بیــن المللــی ارتقــاء داده اســت کــه ایــن امــر متضمــن ایــن اســت کــه ایــن سیســتم یکپارچــه، در دســترس، روان، راحــت، ایمــن، پــاک و در جهــت توســعه اقتصــادی تهــران باشــد و بــا درنظــر گرفتــن محدودیــت منابــع، قابــل اجــرا باشــد.

 کرونی اضافه می‌کند: فعالیت این حوزه در بخش های ذیل قابل بررسی است:«توسعه حمل و نقل عمومی»، مهمترین اثربخشی در مدیریت ترافیک شهر تهران در این قسمت خواهد بود و همچنین مهمترین حوزه در این قسمت توسعه خطوط مترو است. در آبان سال 96 خط ۷ مترو به عنوان عمیق‌ترین و طولانی‌ترین خط مترو تهران به علت نقص در سیستم تهویه و سیگنالینگ تعطیل شد و پس گذشت یک سال و نیم به گونه ای افتتاح گردید که هنوز هواکش های میان تونلی نصب نشده بودند و با توجه به اینکه با بودجه در حدود 35 میلیارد تومان امکان نصب و راه اندازی این هواکش ها وجود داشت در این مدت این امر عملی نشد. 

دبیر کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تاکید می‌کند: لذا لازم است با عزم جدی نسبت به تخصیص اعتبار به توسعه حمل و نقل عمومی در سال 98 پرداخته شود. با توجه به این مساله که دو سیاست افزایش محدودیت های های ترددی در شهر و توسعه حمل و نقل عمومی می بایست به صورت همزمان به اجرا درآید، و همچنین با توجه به پولی شدن محدوده زوج یا فرد فعلی در سال 98، می بایست اولویت اول مجموعه معاونت حمل و نقل، توسعه سیستم های انبوه بر و گسترش پوشش شبکه های حمل و نقل عمومی در سطح شهر تهران قرار گیرد. همچنین پروژه باز طراحی خطوط اتوبوسرانی شهر، بدون پیشرفت چشم گیری، در حاشیه قرار داشت که در صورت بهینه سازی خطوط، تخصیص بودجه در این بخش به صورت هدفمند انجام خواهد گرفت و خطوط هزینه ساز کنونی افزایش بهره وری خواهند داشت.

مدیر سابق پروژه تله کابین دانشگاه آزاد اضافه می‌کند: در بخش «توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند» با توجه به افزایش نرخ ارز، اعتبارات تخصیص یافته در این بخش، غالبا در امور تعمیرات و نگهداری و نیز در بخش تجهیزات مورد نیاز اجرای طرح ترافیک جدید هزینه گردیده، که امید است در سال آتی با بهره گیری از تکنولوژی های روز، نسبت به حل معضلات نقطه ای و شبکه ای جریان ترافیک اقدام گردد.

ضرورت تعیین تکلیف پایانه شرق جدید و بزرگراه شوشتری در سال جدید

او به  نقاط قوت عملکرد مدیریت شهری در مجموعه عمران و حمل و نقل در مبحث «افزایش ایمنی و بهره وری معابر» در سال 97 اشاره کرده و می‌گوید:  افتتاح پروژه هایی همچون تونل آرش اسفندیار، دوربرگردان مدرس، فاز اول تقاطع سه راه باقرشهر و چندین پروژه دیگر بوده است که این امر نتیجه  اولویت بندی صحیح در مدیریت پروژه و تخصیص بودجه هدفمند به پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی حداکثری بوده است و امید است این سیاست در توسعه خطوط مترو و تجهیز و بهسازی ناوگان و همچنین نوسازی ناوگان بی آر تی اجرایی گردد. 

کرونی ادامه می‌دهد: از پروژهایی که سال آینده امید می رود به بهره برداری برسد می توان از پارکینگ طبقاتی نیایش، بزرگراه شهید بروجردی و احداث بزرگراه دولت آباد نام برد. همچنین دو پروژه مهم و تاثیرگذار پایانه شرق جدید و بزرگراه شهید شوشتری از آن دسته مواردی است که می بایست هرچه سریعتر تعیین تکلیف و به بهره برداری برسد.

 به گفته او با توجه به اعتبارات کلان مورد نیاز در این بخش، توجه به منابع درآمدی پایدار مرتبط با این مبحث خالی از لطف نبوده و درصورت تحقق درآمد پیش بینی شده از منبع پارک حاشیه ای، بسیاری از پروژه های حیاتی در این بخش به انجام می رسید. 

این کارشناس حمل ونقل و ترافیک ابراز امیدواری کرد که با شکل گیری عزمی راسخ در مدیریت ترافیک شهری در توجه حداکثری به درآمد حاصل از پارک حاشیه ای در سال 98، ضمن پرهیز از عملکرد منطقه ای و متفرق، نسبت به ایجاد طرح سراسری ساماندهی پارک حاشیه ای در معابر شهر تهران اقدام شود. 

او با اشاره به حوزه «آموزش ، فرهنگسازی ترافیک و حمل و نقل» در سال 97نیز می‌گوید: کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، اقدام به ایجاد سامانه مدیریت پروژه های اولویت دار نمود که در نتیجه آن، با ارائه گزارش های مدیریتی در سطوح تصمیم گیری مدیریت شهری، بتوان پروژه های اولویت دار مرتبط با حوزه وظایف کمیسیون را به صورت مستمر پیگیری و از نتایج آن در تصمیم سازی بر اساس شرایط موجود هر یک از پروژه ها بهره مند گردید.

کرونی تاکید با بیان اینکه «پایش و کاهش آلاینده های زیست محیطی » و با محوریت حمل و نقل پاک مهمترین مساله ای که باید در سال 97 به آن پرداخته می شد، طرح تبدیل موتور سیکلت های کاربراتوری به انژکتوری و همراه با آن ترویج استفاده از موتور سیکلت های برقی بوده است، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه موتور سیکلت ها یکی از مهمترین عوامل ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی و انواع جرایم و ... هستند، برنامه ریزی صحیح و تعهد و الزام به انجام آن در جهت ساماندهی موتور سیکلت ها و بهره مندی حداکثری از اعتبارات تخصیص یافته در سال 98 ، می بایست در دایره موارد با اولویت بسیار بالا قرار گیرد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید: مطالعــات راهبــردی توســعه و برنامــه ریــزی سیســتم حمــل و نقــل و ترافیــک در زیرمجموعه «مطالعات حمل و نقل و ترافیک» از ابتدای سال 97 ، برای انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر تهران، در کشمکش عقد قرارداد با مرکز مطالعات حمل و نقل دانشگاه شریف قرار داشت که پس از به سرانجام نرسیدن آن، در مسیری نامشخص واقع گردید.این در حالیست که مهمترین نقشه راه تحول کلان حمل و نقل شهر از بر مبنای طرح جامع حمل و نقل می باشد که از این مهم غفلت گردیده است. لازم است مدیریت شهری در سال 98 در این حوزه با جدیت تمام نسبت به تهیه و ارائه طرح جامع حمل و نقل شهر تهران بر اساس داده های به روز (و نه داده های سال های گذشته) و با بهره گیری از روش های نوین موجود در مهندسی ترافیک اقدام نماید تا مبنای توسعه حمل و نقلی شهر تهران بر مدار صحیحی قرار گیرد.

او اضافه می‌کند: موضوعاتی نظیر تغییر در روش اجرای طرح ترافیک، تهیه فیلتر دوده ناوگان اتوبوسرانی، اجرای طرح دوچرخه اشتراکی، انعکاس رسانه ای سه شنبه های بدون خودرو و ... هرچند به خودی خود از اهمیت بالایی در مدیریت ترافیک تهران برخوردارند، اما تجدید نظر در معطوف شدن تمامی توجهات مدیریت حمل و نقل شهری به موضوعات مورد ذکر را با توجه به شرایط خاص فعلی، می طلبد. 

کرونی در پایان ابراز امیدواری می‌کند که؛  با توجه به نقش تاثیرگذار پلیس راهور به عنوان بازوی اجرایی شهرداری در پیاده سازی قوانین ترافیکی، با ورود به سال جدید، همکاری بیش از پیش و تعاملات سازنده بین دو نهاد مذکور شکل گرفته و موجبات هم افزایی در برقراری نظم و انضباط ترافیکی در شهر تهران فراهم گردد.