۰ نفر

عضو شورای شهر تهران:

دیگر کسی علاقه‌ای به زندگی در محله عودلاجان را ندارد!

۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۶
کد خبر: 338400
دیگر کسی علاقه‌ای به زندگی در محله عودلاجان را ندارد!

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نسبت به وضعیت محله عولاجان هشدار داد و گفت: جمعیت این محله همچنان در حال کوچ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، زهرا نژاد بهرام در جلسه علنی روز سه شنبه شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت محله عولاجان و محدوده امامزاده یحیی گفت: این محله با قدمت ۴۰۰ ساله تاریخچه ای به قدمت تهران دارد و بخشی از هویت و تاریخ تهران است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این محله شرایط و روزگار خوبی ندارد و ساکنانش تمایلی به زندگی در آن ندارند، اظهار داشت: طی ۴ دهه پیش ۴۲ هزار نفر در این محله سکونت داشتند که در سال ۹۵، جمعیت این محله معادل ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر برآورد شده که نشان می دهد بیش از ۲۸ هزار نفر از جمعیت آن مهاجرت کرده اند و به دلیل نزدیکی آن به بازار ۲۰ درصد از بناهای مسکونی محله به انبار و بناهای متروکه تبدیل شده است.

نژاد بهرام افزود: معماری قدیمی محله در سایه غفلت سازمان میراث فرهنگی و بی توجهی به مرمت و مقاوم سازی دچار مرگ تدریجی شده است.

به گفته این مقام مسئول در شورای شهر تهران در راستای حفظ این محله تاریخی به درستی مجوز نوسازی به پلاک های این محدوده برای دو طبقه صادر شد اما تسهیلات و بسته های تشویقی برای نوسازی و مقاوم سازی پیش بینی نشد که باعث شده فرسودگی این منطقه افزایش پیدا کند.

وی تأکید کرد: سکونت ارزان در این محله باعث افزایش خانه های کارگری شده و سیمای زشتی را برای این محله تاریخی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد:محله عولاجان در شرایط کنونی با مسائل و مشکلاتی چون: خروج جمعیت پایدار و بومی به دلیل افت کیفیت سکونت، افزایش نقاط جرم خیز و بی دفاع شهری به دلیل عدم روشنایی معابر، افزایش خانه های متروکه و  گذرهای پیچ در پیچ، حضور گروههای قومیتی متعدد،   فقدان سنخیت فرهنگی و کاهش هویت اجتماعی و حس تعلق به تبع آن، امدادرسانی دشوار در مواقع حساس به ساکنین بخشهای میانی و مرکزی بافت و نبود فضاهای چند منظوره و مقاوم در مواجهه با سوانح طبیعی، مساله کسری شدید پارکینگ و تبدیل املاک متعلق به سازمان اوقاف به نشیمین گاه معتادین و... دست و پنجه نرم میکند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران محله امام زاده یحیی به عنوان شناسنامه تاریخی و فرهنگی یک شهر که روزگاری میزبان مهم‌ترین بناهای شهری و ساکنانی نامدار از میان رجال سیاسی و ادبی، بازاریان و ترقی خواهان بوده است در روزگار امروز می‌توانست عصاره هویتی پایتخت باشد اما به دلیل غفلت سازمان میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و مدیریت شهری حالا تبدیل به محله ای آسیب پذیر شده که منظره آن با خانه‌های متروکه، خرابه‌های معتادنشین و دیوارهای چرک و آلوده پیوند دارد. با توجه به افزایش روزافزون مسائل و مشکلات محله عودلاجان به شهرداری تهران نسبت به آینده قلب تاریخی تهران و عواقب غفلت از پیگیری در جهت حل مشکلات هشدار میدهم و انتظار دارم با توجه به دغدغه مندی مدیریت جدید شهری نسبت به حفظ هویت تاریخی تهران، برگزاری جلسه مشترک با سازمان میراث فرهنگی، سازمان اوقاف، مدیریت منطقه، ساکنین محله عولاجان، دفتر توسعه محله عودلاجان و سازمان آتش نشانی در اولویت برنامه های  حناچی، شهردار  تهران قرار بگیرد  و با توجه به فقر خدماتی در محله نسبت به پیگیری تهیه لایه خدماتی و لایه شبکه معابر، تهیه ضوابط ویژه ساخت و ساز در محدوده، تعریف تسهیلات تشویقی غیرکالبدی برای محله های ارزشمند تاریخی، ساماندهی فضاهای بی دفاع شهری، تدوین برنامه ویژه برای مدیریت بحران در بافت های تاریخی و سایر اقدامات در راستای ارتقای ارزش سکونت در آن محله اقدام شود.