۰ نفر

دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تله‌کابین علوم تحقیقات ظرفیت جابه‌جایی سه برابری نسبت به اتوبوس داشت/ پرده‌برداری از تعلل معاونت حمل و نقل شهرداری در تکمیل خط 4 +فیلم

۸ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 325348
تله‌کابین علوم تحقیقات ظرفیت جابه‌جایی سه برابری نسبت به اتوبوس داشت/ پرده‌برداری از تعلل معاونت حمل و نقل شهرداری در تکمیل خط 4 +فیلم

مدیر سابق کنترل پروژه سامانه حمل ونقل کابلی (تله کابین) علوم و تحقیقات و دبیر فعلی کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید که تله‌کابین علوم تحقیقات هیچ مشکل حقوقی نداشته و می‌توانسته تا سه برابر ظرفیت اتوبوس، روزانه دانشجو جابه‌جا کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمدعلی کرونی با اشاره به بازدید محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران از خط 4مترو و گلایه شدید او از توقف تکمیل این خط به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: شرکت متروی تهران در سال 1389 قراردادی با شرکت سامان محیط وابسته به بنیاد مسکن جهت اجرای توسعه غربی خط 4 منعقد کرده است. ماهیت این پیمان تهاتری بوده بدین صورت که پیمانکار در قبال دریافت پروانه و مجوز ساخت برای مجموعه مسکونی ، اداری، تجاری از طرف شهرداری نسبت به اجرای توسعه غربی خط 4 شامل 3 ایستگاه و 2/4 کیلومتر تونل در مدت زمان 3 سال اقدام کند.

او با بیان اینکه مبلغ تهاتر نیز در زمان عقد قرارداد قریب به 300 میلیارد تومان بوده،اظهار می‌کند: متأسفانه پس از گذشت قریب به هشت سال از زمان عقد قرارداد بعلت مشکلات قراردادی و علیرغم آنکه پیمانکار بخش عمده ای از مجوزهای خود را دریافت نموده است و مجموعه مسکونی مزبور نیز درحال اجرا و تحویل است، بدلیل صادر نشدن پروانه ساختمانی، پروژه افق غربی توسط شهرداری منطقه 5 توسعه غربی خط 4 به کندی درحال پیشرفت بوده و سال‌ها از برنامه زمان‌بندی خود عقب افتاده است.

به گفته دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران؛ در حال حاضر حدود 90% تونل‌های مسیر تکمیل گردیده و تنها یک ایستگاه در مرحله اجرای سازه است. درصورت اجرای ایستگاه‌ها و تونل‌های این بخش از خط 4 دسترسی شهروندان از بخش غربی بزرگراه همت به خطوط مترو فراهم آمده و بخش عمده ای از ترافیک غرب تهران کاسته می شود.

کرونی با بیان اینکه شهردار منطقه 5و همچنین معاونت حمل و نقل نسبت به این موضوع غفلت کرده‌اند، اظهار کرد: برای تکمیل این پروژه به هیچ منبع مالی نیاز نبوده و کار در سیستم شهرداری گره خورده است. اگر اعتقادی به تکمیل مترو  داشتند هم شهردار منطقه باید هرچه زودتر قرارداد پیمانکار را تمدید می‌کرده و هم معاونت پیگیر وضعیت پروژه می‌شده است.

کرونی که مدیر سابق کنترل پروژه سامانه حمل ونقل کابلی (تله کابین) علوم و تحقیقات بوده است در پاسخ به این سوال که طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد دلیل توقف پروژه تله کابین این دانشگاه را مشکل حقوقی دانسته و ادعا کرده که تله‌کابین ظرفیت جابه‌جایی 40هزار دانشجو را نداشته است، گفت: تا زمانی که ما در دانشگاه مشغول کار بودیم، تمام مجوزهای لازم صادر شده بود و هیچ مشکلی حقوقی در میان نبود.

وی ادامه داد: این تله‌کابین 4ایستگاه داشت که سه ایستگاه در مسیر دانشگاه‌ها و آخرین ایستگاه جلوی در ساختمان هتل بود که در حال حاضر به عنوان اقامتگاه موقت کارکنان دانشگاه استفاده می‌شود . آقای هاشمی برنامه داشتند که این هتل راه‌اندازی شود و برای دانشگاه کسب درآمد کند.

کرونی با بیان اینکه ایراد منابع طبیعی به پشت دیوارهای دانشگاه است، اظهار کرد: ایستگاه اول تله‌کابین مقابل دانشگاه علوم انسانی، ایستگاه دوم؛ کتابخانه مرکزی، ایستگاه سوم؛ دانشگاه علوم غذایی و فنی و ایستگاه چهارم نیز مقابل در ورودی هتل بود. این پروژه با 74کابین 8نفره ظرفیت جابه‌جایی 4هزار نفر را در یک ساعت داشت. در واقع ظرفیت جابه‌جایی آن سه برابر حمل و نقل با اتوبوس بود. هر کابین در ده دقیقه می‌توانست کل مسیر را طی کند و بازگردد.

مدیر سابق کنترل پروژه سامانه حمل ونقل کابلی (تله کابین) علوم و تحقیقات اضافه کرد: هر 40هزار دانشجوی علوم تحقیقات همزمان باهم ساعت 8صبح به دانشگاه نمی‌رفتند که تله‌کابین ظرفیت جابه‌جایی نداشته باشد و  در عین حال دو دانشکده نیز پایین سایت و نزدیک به در ورودی بودند و اغلب دانشجویان پیاده مسیر را طی می‌کنند.

او با ابراز تاسف نسبت به وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در این دانشگاه گفت: تا اتمام این پروژه یک ماه بیشتر نمانده بود و اغلب تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل آن وارد سایت علوم تحقیقات شده بود. ایستگاه 1و چهار نصب شده بودند و حتی تست هم از آن‌ها گرفته بودیم و فقط نازک‌کاری‌های ایستگاه‌های 3،2مانده بود.

در زیر ویدئویی از روند تکمیل تله‌کابین علوم تحقیقات را می‌بینید؛