۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

پرده‌برداری از فرافکنی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران/ واقعیت خاک خوردن واگن‌های مانده در گمرک

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۵
کد خبر: 322010
پرده‌برداری از فرافکنی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران/ واقعیت خاک خوردن واگن‌های مانده در گمرک

رییس شورای شهر تهران می‌گوید در گمرک قطار کامل نمانده بلکه فقط ترخیص تجهیزات ساخت مترو متوقف شده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ چندی پیش محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگویی با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت که 70واگن یعنی 10رام قطار در اواخر دوره شهردار اسبق تهران وارد کشور شده اما به دلیل پرداخت نشدن هزینه گمرکی، هنوز به ریل متروی تهران نیامدند.

علی امام، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز در تایید خبر او گفت که اگر هرچه زودتر این واگن‌ها ترخیص نشوند، به انبار متروکه منتقل شده و خروجشان سخت خواهد بود.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگویی دیگر با اقتصادآنلاین درباره ماندن این واگن‌ها در گمرک از دولت خواست که مانع خروج آن‌ها نشود.

اما امروز محسن پورسیدآقایی، معاون پرحاشیه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگویی ضمن انتقاد از اطلاعات غلط افرادی که گفته‌اند این واگن‌ها در گمرک مانده، گفته که اصولا واگن‌ها مترو در داخل کشور تولید می‌شود و تنها بخشی از قطعات سی‌کی‌دی 70 دستگاه واگن مربوط به خط فرودگاه امام اخیرا وارد بندر عباس شده است.

نیمی از وجه این قطعات قبلا از بانک شهر وام گرفته شده و در قالب پیش پرداخت، داده شده بود. ولی در سال جاری  ال سی(LC)  آن منقضی و با توجه به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، لغو شده بود.بخشی از این تاخیر ناشی از مشکلات ارزی در کشور بود اما به هر شکل ممکن، با وجود سختی کار، پیگیری کردیم که ال‌سی تمدید شود و نهایتا شب قبل از اعمال تحریم‌ها در 13 آبان‌، کل پول به طرف چینی که بخشی از قطعات واگن از آنجا خریداری شده بود، پرداخت شد.

به گفته پورسیدآقایی، پس از آن، طرف چینی اسناد حمل را برای بانک شهر ارسال کرد ولی این بار بانک شهر اعلام کرد که به علت تمدید نشدن سایر وام‌های ریالی و ارزی پرداخت شده به شهرداری، از تحویل اسناد حمل خودداری می‌کند. باز در یک ماه اخیر پیگیری کردیم تا آنکه مشکل تمدید وام‌های ریالی نیز حل شد و بالاخره چند روز قبل، آخرین نامه تسهیلات ارزی نیز از شهرداری دریافت و تحویل بانک شد و امروز اسناد مربوطه از بانک دریافت گردید.

او ابراز امیدواری کرده که هر چه زودتر قطعات از گمرک ترخیص شوند و سریع‌تر کار تولید و آماده‌سازی واگن‌ها به نتیجه برسد. چرا که مترو به شدت از لحاظ واگن و قطار کمبود دارد و شهروندان و مسافران از این بابت به رنج و سختی زیادی می‌افتند.

معاون شهردار تهران گفته؛ لذا می‌بینید که اساسا نه واگنی در کار بوده و نه خبر 15 ماه معطلی در گمرک و متروکه شدن آنها درست است. امیدوارم کسانی که قصد دارند درباره مدیریت شهری نظر بدهند، این نوع اطلاعات را از منابع اصلی دریافت کنند تا نه حرف نادرستی بزنند و نه موجب تشویش بی‌مورد افکار عمومی شوند.

برای بررسی صحت و سقم ادعای پورسیدآقایی، با محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت‌وگو کردیم اما او اینبار گفت که واگن کامل در گمرک نمانده، بلکه فقط تجهیزات واگن‌سازی متوقف شده است.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد که از گذشته تجهیزات ساخت قطار از خارج از کشور وارد می‌شده و شرکت واگن‌سازی تهران آن‌ها را مونتاژ کرده و قطار کامل تولید می‌کرده است.

هرچند که این صحبت محسن هاشمی، درست است و از گذشته به جز همان اوایل ساخت مترو، که چند قطار به طور کامل وارد شد، 70درصد تجهیزات وارد شده و 30درصد مابقی توسط شرکت واگن‌سازی مونتاژ می‌شده است اما آنطور که خبرنگار اقتصادآنلاین در نتیجه بررسی‌ها برای پرده‌برداری از واقعیت واگن‌های در گمرک مانده متوجه شده این است 70دستگاه یعنی 10رام قطار 7واگنه،قطعات بصورت( PLBقطعات منفصله بعلاوه ساخت ۳۰ درصد داخلی)،قطارهای آلومینیومی سری 500 مترو ،قطار های AC،پیکربندی  5M2T،بدنه شش وجه آلومینیمی هم در گمرک است و واگن سازی شاسی و جوشکاری بدنه را انجام میدهد.

رقم قرارداد ۹۴ میلیون یورو و به یورو با نرخ ۳۶۰۰ تومان زمان عقد قرارداد برابر با ۳۸۰ میلیارد تومان بوده است، در صورت حمل به واگن سازی تهران تقریبا از ۲ تا ۳ ماه بعد؛ هر ماه دو قطار وارد مترو میشود.برای ترخیص گمرکی  ۷۰ میلیارد تومان بابت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت شود.

معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز در حال رایزنی است تا با ارایه اسناد LC از بانک شهر بتوان ۷۰ درصد قطارها را بدون پرداخت پول، فعلا آزاد کنند که البته بدهی قبلی تسهیلات ۲۴۰ میلیاردی به بانک شهر مطرح شده و بانک خواستار ارائه تعهد شهرداری بابت تسویه آنست و این تعهد در معاونت مالی هنوز امضا نشده است. قطارها قبلا برای فرودگاه امام بوده است که مشخصات آن در سال گذشته به مشخصات قطارهای آلومینیمی موجود در مترو تغییر داده شد.  قطارها در دو پارت ۲۱ واگن در مردادماه و ۴۹ واگن در مهرماه وارد شده است.

شاید بهتر باشد که معاون حمل و ترافیک شهرداری تهران به جای فرافکنی درباره جزییات آنچه در گمرک مانده، تمرکز خود را بر عملیاتی شدن وعده‌هایی که برای تکمیل خط 7،6مترو داده بود بگذارد.