۰ نفر

شهردار تهران:

حرکت به سمت شهر هوشمند نه یک انتخاب بلکه یک الزام است

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 320904
حرکت به سمت شهر هوشمند نه یک انتخاب بلکه یک الزام است

شهردار تهران با تاکید بر این که شهر هوشمند برای کلان شهر تهران یک الزام است، افزود: باید بین شهر هوشمند و الکترونیک تفاوت قائل شویم و به سمت تحقق شهر هوشمند حرکت کنیم.

به‌ گزارش اقتصادآنلاین، پیروز حناچی در دومین همایش تهران هوشمند امروز (دوشنبه) در محل برج میلاد تهران برگزار شد، با تاکید بر این که حل بسیاری از مشکلات شهری نیازمند مشارکت ساکنان شهر است، به کمپین "سه‌شنبه های بدون خودرو" اشاره کرد و افزود:‌ اگر بخواهیم مشکلاتمان را از این طریق حل کنیم، تنها با همکاری و همیاری همه شهروندان امکان پذیر خواهد بود و این کمپین به نتیجه‌ خواهد رسید.

وی افزود: پایداری، زیست پذیری، کاهش آلایندگی ، ایجاد عدالت و کاهش ترافیک از اهداف اصلی برنامه‌های شورای اسلامی شهر تهران است. لازمه این کار مدیریت خردمندانه و مشارکت پذیر است که تجلی آن در قالب تهران هوشمند پیگیری می‌شود.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: اگر چه جریانات اصلی برای شهر لازم است، اما افزایش آنها به معنای افزایش تقاضای سفر و ترافیک و آلودگی بیشتر است. باید از تجربیات خود درس بگیریم و در آنها تجدید نظر کنیم. برای تبدیل تهران به شهر خلاق باید در زیر ساخت‌های شهری تحول ایجاد کنیم و تحول ساختاری در پذیرش فناوری های نوآورانه کاری ضروری است.

وی ادامه‌ داد: فناوری های نوظهور باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد. چنان چه شهر تهران از دیر باز پیش قدم بوده و در طی 20 ساله اخیر اقدامات بسیاری صورت گرفته است.  نباید فراموش کرد که در گذشته هیچ دیتایی روی موبایل ها وجود نداشت. فناوری های جدید یک نعمت نوظهور است که باید از آنها به درستی استفاده شود و به وسیله آنها به سمت شهر هوشمند پیشرفت رفت.

حناچی با بیان این که وجود یک زیر ساخت متمرکز ضروریت دارد ، افزود: اقتصاد هوشمند ، جابه جایی هوشمند، محیط هوشمند، زیر ساخت هوشمند و حکمرانی زندگی هوشمند از ضروریات تحقق شهر هوشمند است. تهران درگیر چالش‌های مختلفی است و کسانی که با نوآوری‌های دیجیتال همراهی نکنند قطعا دچار فاصله خواهند شد و این چالش‌های شهر را بیشتر می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به این که حدود 311 هزار واحد خرد صنعتی در تهران وجود دارد، افزود: اگر این واحدها با موضوع هوشمند سازی همراهی نکنند، قطعا این موضوع برای آنها به یک تهدید تبدیل خواهد شد. امروز در تهران ترافیک و فضای پارک به یک معضل جدی به ویژه‌ در مرکز شهر تبدیل شده است. بخشی از درگیری های ذهنی مردم نیز همین موضوع جای پارک است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که زلزله در کمین شهر تهران است، اضافه کرد: در مناطق جنوبی شهر در عمق بیش از 10 متر آجر پیدا می‌شود و این نشان دهنده این است که این شهر قبلا کن فیکون شده است. قطعا حرکت به سمت شهر هوشمند انتخاب نیست و یک الزام محسوب می‌شود. باید بین شهر الکترونیک و شهر هوشمند نیز تفاوت قائل شویم. جایی که نیاز است هوشمندانه تصمیم بگیریم. ایجاد درآمدهای پایدار نیز برای کلانشهر تهران موضوع مهمی محسوب می‌شود. ما باید منابع جدیدی را برای شهر تعریف کنیم. صدور مجوزها و کار مزد و اشتراک داده‌ها می‌تواند منابع جدیدی باشد که برای شهر تعریف کنیم.