۰ نفر

حل مناقشه زیرگذر چهارراه ولیعصر در دستان مرد همسایه!

۱۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 320168
حل مناقشه زیرگذر چهارراه ولیعصر در دستان مرد همسایه!

۵سالی می‌شود که نرده‌های سفید ـ آبی چهارراه ولیعصر به محل مناقشه شهرداری و مردم به خصوص توان یابان بدل شده و از مردم و معلولان اصرار برای برچیده شدن و ازمسئولان شهری نیز انکار که این نرده‌ها باید برسرجای خود بمانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اماحالا با تغییر مدیریت شهری آنهم بعداز ۱۲سال، بازگشایی نرده‌های چهارراه ولیعصر بنا به درخواست معلولان و با پیگیری اعضای شورای شهر در دستور کار معاونت حمل ونقل شهرداری قرار گرفته و با اینکه نرده ها در روز شنبه ۱۰ آذرماه با حضور مسئولان شهرداری  و پلیس  باز شد اما  بعد از چند ساعت مجددا بسته شد و حالا این باز یا بسته بودن به مسئله‌ای بدل شده است.

دوشنبه ۱۶  دی ماه سال۹۲،  زیرگذر چهارراه ولیعصر با  زیربنایی بالغ بر ۳۸۰۰ متر مربع با کریدورهایی با عرض هفت متر و ارتفاع سه متر دقیقا زیر چهارراه ولیعصر، افتتاح شد تا با دارا بودن  هشت ورودی و خروجی و ۱۶ پله برقی  مردم بتوانند با تردد در زیر زمین به خطوط سه و چهار مترو و خطوط یک و هفت سامانه BRT دسترسی پیدا کنند.

محمدباقر قالیباف شهرداری اسبق  تهران در مراسم افتتاح این زیرگذر،  اعلام کرد: " اینجا تنها یک زیرگذر نیست بلکه فضایی است که همه شهروندان پایتخت خاطرات مختلفی را از آن در ذهن دارند. در حقیقت اینجا یک سازه اجتماعی، فرهنگی و خدماتی است."

 او در افتتاح این زیرگذر گفت که  «در این پروژه تلاش کردیم بگوییم در مدیریت شهری توسعه فرهنگ محبت، ایثار و همدلی را هدف قرار داده‌ایم و شهر را برای شهروندان آن می‌خواهیم». هرچند بنا به گفته شهردار اسبق تهران،  قرار بود با این زیرگذر محبت و همدلی افزایش یابد اما از فردای افتتاح این زیرگذر  انتقادات آغاز  شد و با کشیده شدن نرده های آبی دور تا دور چهارراه و محصور شدن آن،  داد مردم به خصوص افراد کم توان همچون سالمندان و گروه‌های توان یاب بلند شد چرا که آنها معتقد بودند عدم تامین امکانات حرکتی مناسب برای تمام گروه‌ها در این زیرگذر و نرده‌کشی دورتادور چهارراه،  حق حرکت و حضور بخشی از ساکنان که ذینفعان این فضای شهری هستند، سلب شده است.

چهارراه ولیعصر

انتقادات به حصار چهارراه ولیعصر و استفاده اجباری از زیرگذر ادامه داشت و با وجود آنکه کارهای مقطعی نیز همچون نصب هواکش، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و... انجام شد اما نتوانست مردم را به صورت ۱۰۰درصد مجاب کند که از زیرگذر استفاده کنند،  چراکه  در این طرح به صورت کامل برنامه ریزی برای استفاده همه گروه ها صورت نگرفته بود.

کارشناسان معتقدند تنها در چهارراه ولی‌عصر نرده‌کشی‌ صورت نگرفت بلکه  ارتباط خیابان و پیاده‌رو  به‌طور کامل قطع شد و عابران پیاده برای رفتن به پیاده‌روی مقابل خود تنها باید از زیر گذر استفاده کنند و این در حالی است که نرده در مطالعات مهندسی عنصری است که به فضا اضافه می‌کنند و به زبان ساده  نرده یعنی این‌که "تو حق نداری از آن عبور کنی"  اما در میان دو راهی، نرده و پله برقی ، تکلیف توان یابان، سالمندان،مادران و کودکان همراه با کالسکه چه می شود؟ سوالی که ۵سال هیچ مسئولی به آن پاسخ نداد و بی توجهی ها سبب شد که مردم و ...کج دار و مریض و با ایجاد راه های جایگزین همچون رد شدن از زیر و بالای نرده ها با این موضوع کنارآمدند.

بازگشایی قریب الوقوع چهارراه بعد از ۵سال

شهر را از خودورها پس بگیریم

اصرارها و انکارها ادامه داشت تا اینکه الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در صفحه توییتر خود خبر از بازگشایی معبر داد و نوشت:" ‌به پیشنهاد گروه‌هایی هم‌چون باهمستان و در راستای انجام شعار «شهر انسان‌محور»، با رایزنی و همراهی شهرداران منطقه‌های۶و ۱۱و معاونت حمل‌ و نقل ترافیک شهرداری تهران، با همکاری و پیگیری ویژه معاونت محترم و شهردار منطقه ۶، چهارراه ولی‌عصر به‌طور موقت در محدوده خط عابرپیاده بازگشایی شد." ! خبری قریب الوقوع و بعد از آن در شنبه ۱۰آذر ماه با حضور  معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران یک قسمت از چهارراه بازگشایی شد و پورسیدآقایی در مراسم افتتاحیه قسمتی از چهارراه  گفت: به نظر من یک تغییر رویکرد در مدیریت شهری جدید وجود دارد که معتقدیم شهر باید از خودروها پس گرفته شود و به عابرین پیاده داده شود. برخلاف رویکرد گذشته که موجب اجرای طرح زیرگذر چهارراه ولیعصر شد، فرض بر این بود که ماشین‌ها سریع‌تر رد شوند لذا برای عابرین پیاده مشکلاتی ایجاد می‌شد.

چهارراه ولیعصر

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه چهارراه ولیعصر (عج) به عنوان یک چهارراه مهم فرهنگی و نبض شهر تهران محسوب می‌شود و باید نرده‌های این محدوده را بر روی عابرین باز کنیم، افزود: پلیس هم با این رویکرد موافق است و تنها نگرانی‌ که برای پلیس وجود دارد این است که عابرین پیاده قانون را رعایت نکنند و در عبور از چهارراه هنگامی که چراغ عابرین پیاده قرمز است اقدام به عبور از خیابان کنند. به این ترتیب بازگشایی این محدوده منوط به همکاری مردم خواهد بود. در صورتی که این همکاری وجود نداشته باشد و تصادفات در این چهارراه زیاد شود و ترافیک افزایش پیدا کند، قطعا این کار انجام نخواهد شد.

وی ادامه داد: با پلیس توافق کردیم در حال حاضر یک مسیر بازگشایی شود و عملکرد عابرین پیاده را مشاهده کنیم تا ببینیم هنگامی که چراغ عابرین پیاده قرمز است مردم از سطح خیابان عبور می‌کنند یا خیر؟ البته در اینجا یک NGO نیز برای فرهنگ‌سازی کمک می‌کند تا هنگامی که چراغ عابرین قرمز است مردم از خیابان عبور نکنند.

نرده هایی که باز نشده، بسته شد

با این که معاون شهردار از هماهنگی با پلیس خبرداد اما بعد از چند ساعت مجددا نرده های چهارراه ولیعصر  به هم جوش خورد و مجددا مردم محصور شدند  سرهنگ سعید سپهری (سرکلانتر مرکز تهران بزرگ) در گفتگویی  اعلام کرد: زمانی که زیرگذر در این منطقه نبود، عبور و مرور عابران پیاده در این منطقه باعث ایجاد ترافیک بسیار سنگین می‌شد و روزانه بیش از ۱۵ هزار عابر از این زیرگذر تردد می‌کنند و در صورتی که قرار باشد خط عابر بازگشایی شود، مشکلات ترافیکی بسیاری برای این منطقه ایجاد خواهد شد، بگونه‌ای که پلیس مجبور بود از طناب برای نگهداری مردم استفاده کند تا از حجم بار ترافیک خودروها کاسته شود.

سپهری تاکید کرد: در گذشته به دلیل تردد عابران پیاده از سطح خیابان آمار تصادفات منجر به جرح و فوت در این منطقه بالا بود اما با احداث زیر گذر آمار تصادفات بسیار کاهش یافته است. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم به هیچ عنوان بازگشایی مسیر عابر پیاده در این چهارراه مورد موافقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیست.

انتقاد از مدیریت سنتی پلیس راهور

 دغدغه پلیس راهور ایجاد ترافیک سنگین در چهارراه ولیعصر در پی بازگشایی مجدد و تسری ترافیک به سایر خیابان های فرعی است، دغدغه‌ای که الحق است اما  علی پیرحسین لو مشاور اجتماعی معاونت حمل ونقل شکل مدیریت راهنمایی و رانندگی در تهران  را سنتی دانست و گفت: این طرز فکر که پیاده را چندین متر به بالا و پایین زمین بفرستیم تا خودروها سریع‌تر حرکت کنند، کاملا منسوخ شده است. اتفاقا برعکس؛ همه دنبال این هستند که سرعت مجاز خودروها را کم کنند و عرض خیابان را به نفع پیاده‌رو کاهش دهند تا جاذبه استفاده از خودروی شخصی کم شود. نمی‌شود برای خودروها فرش قرمز پهن کنیم و بعد انتظار داشته باشیم نیایند.

وی با بیان اینکه قرار نیست ما بعد از این در خیابان‌های تهران برای خودروها فرش قرمز پهن کنیم، گفت: در شهری که بر مبنای عوارض همه شهروندان اداره می‌شود، نباید معلولان و جانبازان و مادران و سالمندان به زحمت بیفتند تا خودروها راحت‌تر برانند؛ این وضعیت عادلانه نیست و تجربه جهانی می‌گوید پل عابر فقط مکانیزه و آن هم روی اتوبان‌ها و معابر خاص. تجربه جهانی می‌گوید تا جایی که ممکن است باید سهم پیاده و دوچرخه از خیابان‌ها بیشتر از خودرو باشد. تجربه جهانی می‌گوید تا می‌شود باید از خودروی شخصی عوارض بگیریم و برای حمل و نقل عمومی و به نفع آنها که شهر را کمتر آلوده می‌کنند، خرج کنیم. تجربه جهانی می‌گوید باید ترافیک را با سیستم‌های هوشمند و دانش‌بنیان مدیریت کرد. بدون در نظر گرفتن این تجربه‌ها، شما هرچه مأمور سر چهارراه‌ها مستقر کنید و زحمت بکشید و عرق بریزید، به جایی نمی‌رسید و فقط زحمت را برای خودتان و مردم بیشتر می‌کنید.

چهارراه ولیعصر

اتمام حجت پلیس؛ چهارراه باز نمی‌شود

تجمع معلولان در اعتراض به عدم بازگشایی چهارراه نیز نه تنها راه به جایی نبرد بلکه سبب اتمام حجت پلیس شد و سردار حسین رحیمی رییس پلیس پایتخت  اعلام کرد که محدوده چهارراه ولیعصر برای تردد عابران از سطح تقاطع بازگشایی نمی شود و ادامه داد: فلسفه ساخت زیرگذر چهارراه ولیعصر یا چهارراه جهان نما این بود که عبور و مرور جمعیت به زیر سطح برود و میلیاردها تومان نیز برای ساخت آن هزینه شد تا ترافیک در آن منطقه از بین برود و حتی سوانح و حوادث رانندگی نیز کاهش بیابد.

وی با بیان اینکه مسائلی مانند تسهیل تردد توانیابان باید در همان زیرگذر تعبیه شود، ادامه داد: این همه هزینه شده تا ترافیک مدیریت شود، بنابراین باید برای رفت و آمد معلولان، مسئولان شرایطی را فراهم کنند که در همان زیر گذر مشکل تردد برایشان حل شود.

آسانسورهای زیرگذر در انتظار تصمیم مرد همسایه

سردار رحیمی از مسئولان شهرداری خواست که در همان زیرگذر زمینه تسهیل تردد توانیابان فراهم شود اما فخری، مجری ۴ شرکت مترو گفت:  در طرح اولیه زیرگذر دو آسانسور برای تردد معلولان در ضلع شمال شرقی پیش بینی شده بود اما زمین‌های اطراف چهارراه برای مالک خصوصی است و براساس قرارداد شهرداری با مالک زمینی که آسانسور در آن طراحی و پیش بینی شده، مقرر شده است که هر زمانی که مالک در زمین ساخت و ساز انجام دهد باید آسانسورهای زیرگذر نیز ساخته شود اما هنوز مالک تصمیمی به ساخت در زمین خود نگرفته است.

این طور که مشخص است بازگشایی گره کار زیرگذر چهارراه ولیعصر  در مناقشه پلیس و شهرداری در باز یا بسته بودن چهارراه ، به دست مالک زمین مجاور است اما جای سوال است که چه تضمیمی وجود دارد که مالکی که در این ۵سال زمینش را رها کرده بتواند به تعهدات خود عمل کند و گره کور چهارراه را باز کند؟ تا چه زمانی توان یابان، سالمندان و.. باید صبر کنند؟ ایا زمان آن نرسیده که سیاستهای منسوخ شده خودرومحوری را کنار بگذاریم؟ و سوال‌های بسیاری   که مطرح می‌شود؛ با این حال باید منتظر بود و دید اصرار شهرداری بر باز شدن چهارراه و انکار پلیس بر بسته بودن به کجا می رسد؟.

چهارراه ولیعصر