۰ نفر

عباس آخوندی:

در ایران مفهومی به عنوان دولت محلی وجود ندارد/ در ایران متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناخته‌ایم

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶
کد خبر: 314073
در ایران مفهومی به عنوان دولت محلی وجود ندارد/ در ایران متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناخته‌ایم

نامزد تصدی پست شهرداری تهران تاکید کرد: تهران زمانی تهران می شود که نظام حکمروایی شهری در آن ایجاد و شهرداری مستقل برای آن انتخاب شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ عباس آخوندی روز یکشنبه در نود و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران افزود: اگر بپذیریم که شهر یک سازمان اجتماعی است پس این سازمان نیاز به یک نظام حکمروایی با استقلال نسبی  دارد.

وی ادامه داد: نظام ایران نیاز به نیاز حمکروایی شهری دارد و یکی از دلایل کیفیت پایین  زندگی شهری در ایران این است که بحث حکمروایی شهری هنوز پذیرفته است.

 آخوندی با بیان اینکه در ایران ما یک دولت مرکزی داریم و مفهومی به نام دولت محلی وجود ندارد، گفت: باید از مدیریت شهری به سمت نظام حکمروایی شهری حرکت کرد.

وی افزود: در دنیا نظام دولت مرکزی و محلی وجود دارد و در بعضی کشورها سطح ایالتی هم اضافه می شود اما این موضوع در ایران تنها به دولت مرکزی ختم می شود.

این نامزد تصدی شهرداری تهران گفت: دولت متمرکز در ایران می خواهد برنامه عدم تمرکز را اجرا کند و نتیجه برعکس می شود چرا که باید هویت مستقل شهری برای ایجاد عدم تمرکز در ایران اجرا شود.

به گفته آخوندی، منافع جمعی شهری باید در راستای منافع ملی باشد اما باید در نظر داشت که قطعا منافع شهری کاشان با تهران متفاوت است.

وی ادامه داد: بحث رقابت شهری موتور محرکه در کشورهای جهان است یعنی اینکه شهرها می توانند منافع خودشان را دنبال کنند.

این نامزد تصدی شهرداری تهران افزود: متاسفانه در ایران متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناخته ایم و می توان گفت که خلق مزیت های رقابتی از بین رفته است.

وی تصریح کرد: منافع شهری را یک کسی باید تولید کند و این وظیفه حکومت محلی است که با صلاحیت قانونی و ظرفیت  های مالی و اجتماعی و... منافع شهر را تعریف کند.

به گفته وی، تعریف منفعت عمومی شهر با هزینه های مادی، اجتماعی و سیاسی همراه است و خلق منبع مستقل بحث مهمی است که در ایران مغفول مانده است.

آخوندی تاکید کرد: استقلال حداقلی برای حکمروایی مستقل شهری لازم است و چون این در ایران مورد قبول نبوده مدیریت شهری جایگزین شده است.

وی تاکید کرد: ایجاد دولت محلی به معنای ستیز با دولت نیست و در ایران  این موضوع به صورت خوبی تعریف نشده است.

آخوندی ادامه داد: مفهوم استقلال شهری به معنی

پیشتازی نیست و باید نظامی پاسخگو به شهروندان و دولت پاسخگو باشد.

وزیر سابق شهرسازی گفت: رویکرد من ارتقا شهرداری تهران به دولت محلی اما پاسخگو به دولت و شهروندان تهرانی است که یارای رقابت با شهرهای بزرگ منطقه را داشته باشد.

آخوندی ادامه داد: از نظر من چالش زیست پذیری و حمل و نقل چالش‌های مهم در سطح ملی و سطح تهران هستند.

 وی گفت: از نظر من چند راهکار عمده وجود دارد از جمله بازآفرینی شهری که راهکار بسیار مهمی است.

 آخوندی گفت: بازآفرینی به مفهوم اجرای چند پروژه بزرگ شهری در چند محله نیست بلکه منظور از آن بازآفرینی تمام محله شهر تهران است

وی تأکید کرد :شهرداری تهران باید به ستاد بازآفرینی شهری تهران تبدیل شود و برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک در حوزه بازآفرینی داشته باشیم.

 این نامزد تصدی پست شهرداری تهران افزود: در بحث بازآفرینی شهری باید به سمت تقویت شورایاری‌ها برویم و شهرداری را به یک سازمان برای سازماندهی اجتماعی تمام محله های شهر تهران تبدیل کنیم.

 وی یکپارچگی را اصلی ترین موضوع حمل و نقل عنوان کرد و گفت: باید در حمل و نقل درون شهری و برون شهری نوع یکپارچگی را ایجاد کنیم

 آخوندی ورود روزانه ۵۰۰ هزار خودرو در تهران را موجب آلودگی هوا و اتلاف زمان شهروندان دانست و گفت: نمی‌توان تردد و حمل و نقل حاشیه شهر تهران را ندیده گرفت و حومه تهران را از تهران جدا کرد بلکه باید نظام یکپارچه برای حمل و نقل تدوین کرد .

 نامزد تصدی پست شهرداری تهران آلودگی هوا را چالش دیگر پایتخت عنوان کرد و گفت: می‌توان در مصرف انرژی که هم اکنون ۶۵ درصد مصرف انرژی را مسکن و حمل و نقل به خود اختصاص داده، صرفه‌جویی کرد و با کمک دولت میزان صرفه جویی  از محل حمل و نقل را برای رفع معضل ترافیک و آلودگی استفاده کرد.

آخوندی در ادامه توجه به گردشگری با رویکرد حوزه تمدنی را از نکات مهم دانست و افزود: اگر توریسم در حوزه تمدنی ایران فعال شود می‌تواند در درآمدی برای شهر و شهروندان داشته باشد.

واکنش اعضای شورا به سخنان آخوندی

اعضای شورای شهر پس از سخنان عباس اخوندی نسبت به سخنان او واکنش نشان دادند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اظهار داشت:  برنامه شما کاملا متفاوت با برنامه سایر کاندید ها بود اما منتقدین جدی شما در جامعه اعلام میکند که آخوندی میخواهد با دولت ستیز کند.

وی گفت:  هجمه های سازمان یافته ای علیه شما وجود دارد درباره مبنای این هجمه ها توضیح بدهید.

سالاری خاطر نشان کرد: حث دیگر این است که یکی از دغدغه های اعضای شورا این است که نگران نگاه بالا به پایین شما هستند.

زهرا نژاد بهرام هم گفت: در حوزه شهروندی فقط به سازمان شورا یاری ها اشاره کردید لطفا درباره رویکرد تان نسبت به نهادهای مدنی را عنوان کنید.

وی افزود: آن حکم روایی که  شما در قالب سازمانی میخواهد توسط آن شهرداری را اداره کنید آیا به مدیریت شهری اتصال دارد.

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران عنوان کرد: کارنامه مدیریت شما بخصوص ساخت ترمینال سلام و تفکر آزاد سازی قیمت ها موجب شد یکی از نامزدهای شهر تهران انتخاب شوید اما ما به شدت انتقادهای منفی از این مدیریت ها دیده ایم‌.

 خداکرمی تاکید کرد: میدانید که مردم انتظاراتی از شورای شهر دارند چراکه تهران نه وزارت مسکن است نه سازمان امور مالیاتی بلکه تهران یک سازمان خدماتی انسان محور است.

وی عنوان کرد: صد ها پیامک برای ما آمده که به آخوندی رای ندهید زیرا اگر رای بدهید همه بدبخت خواهند شد.

وی گفت: شما با  دلسوزی میخواهید کدام چالش را حل کنید و اینکه آیا تسلطی بر مسائل مالی شهرداری تهران دارید یا خیر.

مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم اظهار داشت: درباره تعامل با شورا، عزل و نصب ها، تعامل با دولت و استعفای خود، تعامل با نهاد های انقلابی و استفاده از نیروهای داخلی نظر خود را عنوان کنید.

سید محمود میرلوحی عضو دیگر شورا هم با بیان اینکه شما میخواهید با حجم رقابت ها چه کنیدگفت: همه توجه های روی شهرداری تهران است و برای نظریه حکمرانی شهری چه برنامه ای دارید.

سید حسن رسولی عضو دیگر شورا هم خاطر نشان کرد:  من میدانم ‌که شما از همه نمایندگان  مجلس رای اعتماد گرفتید اما نماینده ملایر گفت شما پرونده دارید اگر پرونده دارید خودتان بگویید تا ما شما را انتخاب نکنیم.

وی گفت:علت این همه هجمه به شما چیست و آیا آخوندی مقابل فساد ایستاد و حقش است که فحش بخورد یا این ما هستیم که راه را اشتباه میرویم.

الهام فخاری عضو دیگر شورا هم گفت: جایگاه هایی که شما در آن بوده اید قایل به فرد بوده اما شورا این گونه نیست.

آخوندی در ادامه در پاسخ به پرسش اعضای شورا گفت: بحث مالی در شهرداری تهران بحث مهمی است. آخرین اسناد حسابرسی در شهرداری مربوط به سال 92 است و به تازگی حسابرسی های سال 93 تهیه شده که این نشان از بی انضباطی مالی گسترده در شهرداری دارد.

آخوندی با بیان اینکه درآمد تهران متکی به شهرفروشی است که این مشکلی جدی است، گفت: هرچند هرچه می خواسته اند فروخته اند و چیزی برای فروش باقی نمانده است. گرفتاری در سطح شهر زیاد است و به نظر می آید همانطور که به دنبال دولت محلی هستیم، باید نظام مالیه محلی را نیز ایجاد کنیم.

وی در این رابطه پیشنهاد داد برای بازنگری و تحول استراتژیک در این حوزه مشاور بین المللی بگیریم و یک بازنگری کلی بر این حوزه با استفاده از تجربه های جهانی انجام دهیم.

آخوندی در خصوص بازنگری در ساختار شهرداری نیز گفت: نظام سازمان شهرداری نیاز به بازنگری با استفاده از مشاوران بین المللی دارد.

وی تاکید کرد: من هیچ گاه تیمی نداشته ام و اعتقادم به مدیریت راهبردی سازمانی است.

وی در خصوص سایر حاشیه ها و رابطه با دولت و رابطه با شورا گفت: اعتقاد اصلی من حاکمیت قانون است و معتقدم در این رابطه قانون همه مسائل را حل و فصل می کند. اگر ما نخواهیم به صورت شعاری به موضوع حاکمیت قانون بپردازیم، تمامی این روابط در قانون تعریف شده است و ما باید به اصل قانون پایبند باشیم.