۰ نفر

محسن هاشمی: افتتاح‌های مترو صوری بود/ من پدر مترو نیستم

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 301120
محسن هاشمی: افتتاح‌های مترو صوری بود/ من پدر مترو نیستم

به گفته رییس شورای شهر تهران؛ خط ۶ زیر 50 درصد پیشرفت دارد. افتتاح خطی که مسافر نمی برد که فایده ندارد و در واقع افتتاح آن صوری است.

  اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی ؛محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران گفت: سابقه مترو تهران به سال 1352 برمی گردد که ترافیک بد بود و درآمد نفت خیلی بالا بود. به همین دلیل گفتند پروژه های بزرگ اجرا کنیم. انقلابیون می گفتند این پروژه ها درست شده تا پول ملت ایران را بچاپند.طرح ترافیکی شهر تهران به وسیله مشاور فرانسوی دیده شد با 7 خط مترو به طول 146 کیلومتر که باید 4 خط آن تا 11 سال اجرا می شد و در 10 سال بعد از آن، 3 خط دیگر ساخته می شد. در سال 1354 شرکت مترو ایران با قانون مجلس تاسیس شد و با فرانسوی ها برای طراحی خطوط قرارداد بستند. تا اول انقلاب هم 100 میلیون دلار به مشاوران فرانسوی داده شد و طرحها را با جزییات کشیدند.

وی افزود: مردم می دیدند 5 سال این جایی قرار است ایستگاه مترو شود ولی ساخته نمی شد. اواخر سال 56 اولین کلنگ مترو در تپه های عباس آباد به زمین زده شد. زمانی که ایستگاه مترو افتتاح شد، 30 سال پیش از آن، ایستگاه را ساخته بودند و در زمان انقلاب، 300 متر تونل مترو حفر شده بود.

هاشمی ادامه داد؛ انقلابیون آن زمان که مانند دلواپسان امروز بودند ایرادات زیادی گرفتند و گفتند نمی توان خاک مترو را بیرون برد و فاضلاب زیاد است و جلوی مترو را گرفتند و این کار را به عنوان یک حرکت انقلابی ثبت کردند. در سال 60 شرکت مترو تهران منحل شد. در اواخر 59 مجلس تشکیل شد و رئیس مجلس، آیت الله هاشمی بود و جلسه مجمع نمایندگان تهران هم تشکیل شد که یکی از بحثهای این جلسه، درباره مترو تهران بود. آیت الله هاشمی و آقای عباس شیبانی قاطعانه از مترو تهران دفاع کردند و هم پیمان شدند مترو راه اندازی شود. آن موقع افراد می ترسیدند درباره راه اندازی مترو حرف بزنند. انقلابیون آن موقع افراد انقلابی مانند آقای الویری، مخالف بودند و مانند دلواپس امروز بودند. دکتر بانکی که الان روشنفکر شده، آن موقع مخالف بود.

وی در ارتباط با بحث راه اندازی مترو در دولت گفت : این طرح مطرح شد و باز هم رای نیاورد. آیت الله هاشمی مجبور شد درباره مترو خطبه بخواند که به عنوان خطبه مترو مطرح شد. ایشان گفت نه تنها تهران مترو می خواهد بلکه همه کلانشهرهای تهران، مترو می خواهند و ایشان بحث فاضلاب تهران را هم مطرح می کند. در نهایت باز هم مترو در هیات دولت مطرح شد و به صورت ناپلئونی با 11 رای تصویب شد. جالب اینجاست وزرای اقتصادی رای منفی دادند و تصویب شد دولت برای ساخت مترو پول ندهد. قرار شد با روش TOD با وام بانکی، مترو ساخته شود و از قبل تراکم سازی اطراف ایستگاه ها (واگذاری پذیره) و مجتمع های ایستگاهی، پول مترو را پس دهند.

رییس شورای شهر گفت: اولین قرارداد تامین اعتبار مترو، 5 میلیارد تومان وام از دو بانک تجارت و ملت بود. اولین مدیرعامل مترو، مهندس مرعشی بود که قوم و خویش ما نبود. آقایان اصغر ابراهیمی و لطفی هم مدیر بودند. آقای ابراهیمی از 66 تا 76 مدیرعامل مترو بود. من سال 72 به مترو رفتم. آیت الله هاشمی خدمت امام رفتند و خواستند هر جا تراکم فروخته می شود 50درصد آن به مترو برسد که این دستور از سوی حضرت امام به وزارت کشور داده شد. این کار را دولتها و شهرداریها نکردند. در سال 76 در دولت آقای خاتمی مدیرعامل مترو شدم.

وی خاطر نشان کرد: در دوره مدیرعامل من، مجددا مشاور فرانسوی را صدا زدیم آمد و قرارداد مجددی بستیم. قرار شد نقشه مترو را با وضعیت جدید تهران و توسعه آن، بدهد. مشاور فرانسوی سال 86 طرحی داد و 12 خط مترو برای تهران کشید و 8 خط داخلی و 4 خط مترو اکسپرس برای همه شهرهای اقماری مانند کرج، ورامین، اسلامشهر و پردیس کشید. نقشه متروی تهران 430 کیلومتر با 250 ایستگاه است و باید 10 میلیون سفر در روز با مترو انجام شود.

هاشمی افزود: خط 6  کمتر از 50درصد پیشرفت دارد. این دو خط تجهیزات متحرک که 25 درصد پیشرفت یک خط است را ندارد. 25 هم تجهیزات ثابت است که حدود 5 درصد پیشرفت داشته است. ایستگاه های مترو این خط هم 15 درصد آماده است و 5 تا 7 درصد هم مربوط به پایانه است که اصلا انجام نشده است. 5 درصد خط مترو هم مربوط به هواکش و 5 درصد هم پست برق است که انجام نشده است. این خط واقعا زیر 50 درصد پیشرفت دارد. افتتاح خطی که مسافر نمی برد که فایده ندارد.

رییس شورای شهر ادامه داد: من در بازدید از خط 6 عصبانی شدم و گفتم 3 هزار میلیارد تومان در پروژه بدون برنامه و به خاطر شو خرج شده ولی نمی توان مسافرگیری کرد. بهترین روش این است که یک ایستگاه یک ایستگاه افتتاح کنیم. اشتباهی صورت گرفته که 700 میلیارد تومان از پول، در یک سال اخیر خرج شده بود ولی در اولویت هزینه نشده بود و در کل 70 کیلومتر هزینه شده بود و باز هم ما نمی توانیم چیزی را افتتاح کنیم. آمدند با جرثقیل، لوکومتیو پیاده کردند و بدون تجهیزات، روی ریل قرار دادند. افتتاح های قبلی صوری بوده است.

وی همچنین گفت: اثر تحریمها در مترو بسیار پایین است. در بعد تجهیزات ثابت و متحرک مشکلی نداریم و در تحریمهای گذشته به راحتی توانستیم مشکلمان را حل کنیم. ولی قیمت ارز 14 هزار تومانی مشکل ساز است. مترو کاری محیط زیستی و اقتصاد مقاومتی است لذا باید به آن ارز 3900 تومانی بدهند. البته ارزبری مترو بسیار پایین است.