۰ نفر

عضو شورای پنجم:

​حریم تئاترشهر مخدوش شده است

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷
کد خبر: 294416
​حریم تئاترشهر مخدوش شده است

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیران شهری باید در انتخاب مکان برای برگزاری مناسبت‌ها دقت بیشتری به خرج دهند، گفت:حریم مجموعه تئاترشهر با اقدامات غیرکارشناسی مخدوش شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، حجت نظری (عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران) با اشاره به برپایی چادرهایی با ظاهر نامناسب در حریم ساختمان تئاتر شهر  و گلایه اهل هنر گفت: اگر مدیران شهری برای برگزاری مراسم فرهنگی قصد دارند، چادری هم در جایی نصب کنند، باید مکان مشخصی برای آن درنظر بگیرند. مجموعه تئاترشهر یک مجموعه بسیار فاخر بوده و از نظر فرهنگی و تاریخی دارای ارزش‌های غیرقابل انکاری است. با توجه به این مسائل نباید با اقدامات بدون فکر و بدون کارشناسی، حریم این بنای باارزش را مخدوش کنیم. در رابطه با مکانی در حد تئاترشهر, باید با جدیت بیشتری ورود کرد.

 نظری با اشاره به انتقادات اهالی تئاتر از بی‌توجهی به حریم این مجموعه، گفت:‌ این مساله باید از دو منظر بررسی شود. بحث اول ارزش تاریخی این بناست.  باید به حریم بناهای تاریخی احترام گذاشت، هر اتفاقی که در حریم یک بنای تاریخی می‌افتد از ساخت و ساز گرفته تا موضوعات دیگر نیاز به کنترل دراد. باید به شدت از حریم بناهای تاریخی حمایت کرد البته مسوولیت اصلی حفاظ از بناهای تاریخی برعهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

نظری با بیان اینکه دومین جنبه که باید به آن پرداخته شود، حریم منظر و موقعیت بصری یک بنای با ارزش است، افزود: در این خصوص علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، مدیریت شهری هم باید حساسیت جدی داشته باشد. مدیریت شهری نباید اجازه دهد هر مناسبتی در هر فضایی برگزار شود زیرا ممکن است رویدادهای فرهنگی با اهمیت، در اماکنی اجرا شوند که به هیچ وجه با ماهیت آن رویداد همخوانی نداشته و مکان مناسبی برای برگزاری آن محسوب نشوند. پس باید یک جای مشخص برای برپایی چادر و مناسبت‌های این چنین در نظر گرفت.

نظری با بیان اینکه در زمان مدیریت شهری قبلی اتفاقات ناخوشایندی در حوزه تئاتر شهر رخ داد، افزود: فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد اجازه ندادند این اتفاقات ادامه پیدا کند و این روند را متوقف کردند. مجتمع فرهنگی ولیعصر در کنار تئاتر شهر قرار داشت و نقشه آن بی‌تردید حریم منظر تئاتر شهر را مخدوش می‌کرد، با ورود سازمان‌های مردم نهاد تغییر کرد و مردم مانع از آسیب به حریم تئاتر شهر شدند. ما هم توانستیم بنای فاخر تئاترشهر را تا حد توان حفظ کنیم.

وی با اشاره به گلایه اهالی  تئاتر از فضای پارک دانشجو گفت: در خصوص حریم بنا، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که در داخل پارک شهر وجود دارد, با شهردار منطقه و باقی بخش‌های مرتبط ازجمله معاونت اجتماعی و فرهنگی گفت‌وگو خواهیم کرد.

نظری با تاکید براینکه نباید در این محدوده برنامه‌ای برگزار شود که با کاربری تئاتر شهر همخوانی نداشته باشد، گفت: جنس برنامه‌هایی که در مجموعه تئاتر شهر و حریم آن برگزار می‌شود باید متجانس با فعالیت‌های فرهنگی و هنری بود و آسیبی نیز به این مجموعه و حریمش وارد نکند.