۰ نفر

سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

صدور غیرقانونی مجوز بلندمرتبه در کمیسیون ماده5/ تعلیق جلسات ماده5 در دوره جدید مدیریت شهری!

۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۴
کد خبر: 288250
صدور غیرقانونی مجوز بلندمرتبه در کمیسیون ماده5/ تعلیق جلسات ماده5 در دوره جدید مدیریت شهری!

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران در دوره‌های گذشته کمیسیون ماده5 برخلاف قانون و در شرایطی که هنوز ضوابط بلندمرتبه‌سازی تصویب نشده بوده، مجوز ساخت بلند مرتبه صادر کرده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی اعطا درباره انحرافات کمیسیون ماده5 از طرح تفصیلی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ابتدا در مقدمه‌ای کوتاه بگویم که وظیفۀ کمیسیون ماده5 چیست و چه جایگاهی در ساختار قانون دارد. ما قانونی داریم تحت عنوان قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی که بر اساس ماده پنجم آن کمیسیون ماده5 شکل گرفته و چندین بار هم اصلاح شده است. 

وی ادامه داد: بر اساس آخرین اصلاحیه این کمیسیون یک شورای 8 نفره متشکل از شهردار تهران به عنوان رییس شورا، برخی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها همچون سازمان محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و ... تشکیل شده است. 7نفر حق رأی دارند و رییس شورای شهر تهران عضو ناظر است. کمیسیون ماده5 مرجع تصویب طرح تفصیلی و شورای عالی مرجع تصویب طرح جامع است. 

به گفته این عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران؛ به دلیل اینکه طرح تفصیلی زیر مجموعه طرح جامع است، کمیسیون اساسا نمی‌تواند از چارچوب طرح جامع فراتر برود. از طرفی دیگر کمیسیون ماده پنجم از آنجایی که مرجع طرح تفصیلی است، مرجع تغییر در طرح تفصیلی هم هست، اما در حدی میتواند اعمال تغییر کند که از چارچوب طرح جامع خارج نشود.

اعطا اضافه ‌کرد: در گذشته پرونده‌های موردی که با درخواست مالک به کمیسیون ماده 5 وارد و تصویب می‎شد، عمدتا اساس طرح جامع را زیر سؤال میبرده است. برای مثال در طرح جامع مصوب 86 صراحتا بیان شده است که بلند مرتبه‌سازی نباید انجام شود تا زمانی که دستورالعمل بلند مرتبه‌سازی تصویب شود. 

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به ممنوعیت صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی  تا زمانی که ضوابط و قوانین بلند مرتبه‌سازی تصویب نشده است، اظهار کرد: اما در همان مقطع، زمانی در کمسیون ماده 5 به صورت موردی برای بلند مرتبه‌سازی مجوز صادر شده است. سوء عمل کرد کمیسیون ماده 5 از این زاویه بوده است، ولی در بعضی مواقع که شورای عالی شهرسازی وارد عمل میشده و مصوبات غیر قابل دفاع کمیسیون ماده 5 را لغو می‌کرده است شرایط بهتر بوده، اما در بعضی مواقع هم ورود نمی‌کرده و هر اتفاقی رخ می‌داده است. 

اعطا گفت: در این خصوص دو مسئله وجود دارد، یکی اینکه افرادی که کمسیون ماده 5 را تشکیل می‌دهند به چه میزان تخصص فنی دارند و نسبت به سند بالا دست متعهدانه عمل میکند و دیگر این که شورای عالی شهرسازی به عنوان تشکیلات ناظر بر این کمیسیون تا چه حد به صورت جدی نظارت می‌کند. اگر این دو اتفاق به طور دقیق و صحیح صورت بگیرد، مصوباتی که در جلسات انجام میشود قطعا به لحاظ فنی قابل دفاع خواهد بود.

او درباره وضعیت فعلی کمیسیون ماده 5در دوره جدید مدیریت شهری نیز گفت: در حال حاضر بنده دقیقا اطلاع ندارم که آقای حناچی برای تشکیل کمسیون ماده 5 چه کار کرده است؟ اما تا قبل از این در دوره جدید متأسفانه فقط یک یا دو بار، کمیسیون ماده 5 جلسه تشکیل داده است. 

اعطا ادامه داد: پیش از آن به طور منظم دو هفته‌ای یک بار جلسات تشکیل می‌شد. این طوری نمی‌شود کارها را پیش برد. این کاری نیست که بشود آن را رها کرد و شش ماه بعد جلسه تشکیل داد، چون قطعا درخواست‌های زیادی وجود دارد از سوی مالکان که باید رسیدگی شود. متأسفانه در دوره جدید خیلی درست با کمسیون ماده 5 برخورد نشد و میتوانم بگویم که عملا جلسات آن تشکیل نشد یا خیلی کم تشکیل شد و این یک اشکال جدی بوده است.