۰ نفر

شهردار منطقه 9در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

وجود 146هکتار بافت فرسوده در منطقه 9/ آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت فرودگاه مهرآباد

۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 284909
وجود 146هکتار بافت فرسوده در منطقه 9/ آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت فرودگاه مهرآباد

شهردار منطقه 9از وجود 146هکتار بافت فرسوده معادل 48درصد مساحت سطح منطقه خبر داد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ سیدعلی مفاخریان با اشاره به چالش‌های منطقه 9به اقتصادآنلاین گفت: منطقه 9ورودی شهر تهران است و یکی از مشکلات آن وجود املاک درشت‌دانه است که جلوی تامین سرانه‌ها و  ایجاد زیرساخت‌های خدمات شهری را می‌گیرد و در عین حال وجود ترافیک صبح و عصرگاهی در این منطقه سبب بروز اختلال در عبور و مرور شده است.

وی ادامه داد: البته استفاده از ظرفیت پذیرش تردد شهروندان و مسافران و تعریف پروژه‌های مرتبط با آن همانند احداث پلازا می‌تواند برای ما فرصت باشد اما ممکن است در صورت بروز حوادث طبیعی مثل زلزله و عدم امکان ارائه خدمات کافی به دلیل دسترسی نامناسب زندگی شهروندان به خطر بیفتد.

وی با اشاره به وجود 146هکتار بافت فرسوده در این منطقه، اظهار کرد: 48درصد از مساحت منطقه بافت فرسوده است که 98مترمربع آن بلوک هایی هستند که بیش از 50 درصد آن‌ها مساحتی کمتر از 200 مترمربع دارند(ریزدانگی) و 388هکتار معادل 44درصد سطح منطقه با احتساب فرودگاه(19درصد) درصد بافت ناپایدار شهری است. حدود 61هزار نفر معادل 38درصد جمعیت منطقه در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

مفاخریان ادامه داد: در طی ده سال گذشته نسبت به سایر مناطق تغییر محسوسی در بودجه تخصیصی به وجود نیامده و همین امر موجب عدم ارائه خدمات مطلوب به شهروندان شده است که قطعا تغییر در رویکرد تصویب بودجه موجب جبران عقب‌ماندگی‌های سنوات گذشته خواهد شد.

او با اشاره به وجود فرودگاه مهرآباد در محدوده منطقه 9کفت: متاسفانه به دلیل عدم همکاری مدیریت فرودگاه مهرآباد، آلودگی‌های زیست محیطی برای ساکنان منطقه ایجاد شده است.

مفاخریان مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی و مشکلات زیست محیطی و فرسودگی معابر، کاهش سطح فرهنگی و شادی و نشاط شهروندان در منطقه، دسترسی نامناسب شهروندان به مراکز خدمات درمانی و ائتلاف وقت و انرژی آن‌ها برای طی مسیر را از دیگر تهدیدهای منطقه 9دانست و گفت: به دلیل نظامی بودن اکثر اراضی منطقه نیازمند طرح‌های فرا منطقه‌ای هستیم.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات دیگر منطقه ما وجود زیرساخت‌های فرسوده شهری همچون شبکه جمع‌آوری آبهای سطحی و وجود شیب صفرمنطقه است که نیازمند همراهی و تعامل سازمان‌های متولی مثل سازمان آب و فاضلاب برای ساماندهی آن است.

شهردار منطقه 9با بیان اینکه 47درصد نیروهای شهرداری رسمی هستند، تاکید کرد: حدود 53درصد مابقی نیروها نیز قراردادی هستند که ما سعی کردیم بهره‌وری خوبی از نیروهای موجود داشته باشیم.

مفاخریان با اشاره به وجود 50پروژه شاخص در منطقه 9گفت: از جمله پروژه‌های شاخص منطقه می‌توان به احداث نیروگاه خورشیدی، احداث بوستان گیاهان دارویی،احداث شهرک آموزش ترافیک، احداث پل مکانیزه سه راه آذری،همسطح‌سازی حریم میدان آزادی و توسعه محل‌های اسکان کارگری اشاره کرد.