۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اقدامات سرخود شورای معماری مناطق در اخذ تصمیمات فراتر از طرح تفصیلی/ دعوت از کی‌روش به صحن شورای شهر تهران

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 284272
اقدامات سرخود شورای معماری مناطق در اخذ تصمیمات فراتر از طرح تفصیلی/ دعوت از کی‌روش به صحن شورای شهر تهران

هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران برگزار شد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ در ابتدای هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران ناهید خداکرمی با هشدار نسبت به زیان‌هایی که استفاده پلاستیک به محیط زیست شهری و سلامت شهروندان وارد می‌کند، گفت: مصوبه منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و تغییر الگوی مصرف  ۹ سال است که به خوبی اجرا نشده و اگر در این مدت این مصوبه اجرایی می‌شد، امروز من این تذکر را نمی دادم.

متن تذکر خداکرمی به شرح زیر است:

تهران؛ شهر بدون پلاستیک

همانطور که قبلاً ذکر شده، یکی از مهم ترین اهداف کمیسیون سلامت و محیط زیست بررسی لوایح ، طرح ها و تکالیف اجرا نشده برنامه دوم شهرداری است. امروز صحبت ما در مورد مصوبه ای است که اگر طی ۹ سال گذشته بدان پرداخته بودند امروز من صحبتی نداشتم.

مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸: الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه ها، ظروف و محصولات یک بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران واجرای اقدامات علمی و اجرایی درباره کاهش و جایگزینی مواد تجدیدپذیر به جای کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف است.

به دنبال آن و به منظور فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از مواد پلاستیکی، ۲۱ تیر ماه از سوی طرفداران محیط زیست روز بدون کیسه پلاستیک نامگذاری شده است. ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان های رهاسازی و استفاده بی رویه از کیسه های پلاستیکی، از جمله اهداف مهم نامگذاری روز بدون پلاستیک است زیرا اگر حساس نباشیم پلاستیک ها، سرزمین ما را اشغال می کنند.

کیسه‌های پلاستیکی پس از اختراع پلاستیک در سال ۱۸۵۶ میلادی توسط «الکساندر پارکس» مهمانخانه‌های ما شده‌اند و در همین مدت زمان نه چندان طولانی توانسته‌اند اثرات مخرب زیادی بر جای بگذارند. در واقع زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد گاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب او می کند.

هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می شوند، به علت ماندگاری بیش از ۵۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند. این کیسه ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه ها و کانال های آب می شوند؛ در نتیجه موجب گرفتگی آبراه ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می یابد. کیسه های پلاستیکی درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه ها و خفگی ناشی از آن می میرند. در یک سوم ماهی های صید شده در کشور انگلستان میکروپلاستیک ها وجود دارند. کیسه های بلعیده شده حتی پس از مرگ جانوران و تجزیه آنها نیز سالم باقی می مانند، بنابراین دوباره پراکنده شده و زندگی جانداران از جمله انسان ها را تهدید می کنند. پلاستیک ها درصورتی که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل های دفن می توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی شوند. این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که برای برای محیط زیست بسیار زیان آورهستند.

همچنین مواد پلاستیکی و پلیمری به علت ساخته شدن از منابع نفتی نفتی و خاصیت تجزیه ناپذیری، در خاک باقی می مانند و مواد شیمیایی آنها به تدریج از طریق خاک وارد زنجیره غذایی انسان می شود؛ بنابراین علاوه بر اثرات کیسه ها و ظروف پلاستیکی روی محیط زیست، آنچه حائز اهمیت است، سلامت انسان هاست، به خصوص اینکه امروزه مصرف بیش از حد و نابجا از این مواد، خطرات جبران ناپذیری را برای سلامت انسان به همراه دارد. رد پای مواد شیمیایی سمی میکرو پلاستیک در خون وهمه بافت های بدن یافت می شود و چنانچه ورود آن به بدن ادامه یابد می تواند سبب بروز سرطان، نقایص مادرزادی در نوزادان ، اختلال در سیستم ایمنی، اختلال در عملکرد غدد اندوکرین در نتیجه ناباروری و سایر بیماری ها مرتبط است.

تحقیقات نشان می دهد که تمام پلاستیک ها ممکن است در صورت خراش یا گرم شدن، مواد شیمیایی مضر آزاد کنند. تحقیقات قوی نشان می دهد که در برخی موارد گرم شدن پلاستیک، سبب آزاد شدن برخی از مواد شیمیایی موجود در این محصولات می شود (مانند بسفنول A (BPA)، که ممکن است موجب سرطان در افراد شود).

سوزاندن پلاستیک علاوه بر اینکه سبب آلودگی هوا می شود بلکه می تواند سبب آزاد شدن مواد شیمیایی شده و نتیجه آن بیماری های تنفسی است.

هر سال ۱۳میلیون تن پلاستیک به اقیانوسها ریخته می شود، مقدار آلودگی پلاستیکی در دریاها از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ سه برابر خواهد شد. تحقیقات نشان داده که ۹۳ درصد آب آشامیدنی (بطری) در ۹ کشور دنیا و ۸۳ درصد آب شیر آلودگی‌های میکروپلاستیک دارد. کشور ما با اینکه هفدهمین جمعیت جهان را دارد، تحقیقات نشان می دهد در ایران سالانه بیش از ۲ میلیون تن پلاستیک تولید می شود. بیشتر این پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صد ها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند. میزان مصرف پلاستیک در سال ۹۴ بر اساس نتایج مطالعه ای در سازمان حفاظت محیط زیست به شرح زیر اعلام شد:

در هرغرفه میوه و تره بار به طور میانگین ۵.۸ کیلوگرم در روز بوده است،  در شمال تهران ۶.۱۳ کیلو و در شرق تهران ۱۳.۶ کیلو بنابراین روزانه ۲۱ تن و سالیانه ۵.۷ میلیون تن کیسه پلاستیک فقط در میوه و تره بار تهران مصرف می شود.

هر ایرانی به طور متوسط روزانه ۳ پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می کند و در استفاده از ظروف پلاستیک یک بار مصرف جز ۱۰ کشور نخست جهان هستیم. سازمان بهداشت سازمان بهداشت جهانی پس از تجزیه و تحلیل جدیدی از برخی از محبوب ترین مارک های آب جهان، اعلام کرده است که بیش از ۹۰ درصد آب داخل بطری ها حاوی ذرات پلاستیک است بطوریکه آب داخل بطری های پلاستیک بیشتر از دو برابر آب شهری حاوی ذرات پلاستیک است.

مناطق دفن زباله حاوی انواع مختلفی از پلاستیک هستند و این آلودگی وارد چرخه زندگی ما می شود. بخصوص که پسماند های تهران در کهریزک و آرادکوه دفن می شود و هوا، خاک و زندگی ما و نسل آینده را در معرض خطر جدی قرار می دهد. . پلاستیک می تواند مواد شیمیایی مضر را در خاک اطراف پخش کند، که پس از آن می تواند به آب های زیرزمینی یا سایر منابع آب در اطراف و همچنین اکوسیستم نفوذ کند. خاک که آلوده شد تمامی محصولات زراعی و آبزیان و حتی دامهایی که از آن آب می نوشند دچار آسیب جدی می شوند و این آسیب به انسان نیز منتقل می شود.

در دنیا تلاش هایی برای جلوگیری از آلودگی طبیعت به پلاستیک انجام گرفته است؛ سازمان ملل کنوانسیونی را وضع کرد که طی آن، تمام موادی که مستقیما به آب ریخته می شوند باید زیست تجزیه پذیر باشند. شاید بخشی از مصرف پلاستیک اجتناب ناپذیر باشد اما این روند نگران کننده است و بخشی از مصرف بی رویه پلاستیک به هزینه‌های مصرف و خرید پلاستیک ارزان‌تر از متوسط جهانی بر می‌گردد. در بسیاری از کشور ها برای کاهش مصرف، برای کیسه های پلاستیکی در سوپر مارکت ها  هزینه ای دریافت می شود، بهمین دلیل مشتریان ترجیح می دهند از کیسه های با دوام پلاستیکی یا پارچه ای استفاده کنند. بالعکس به دلیل رایگان بودن کیسه های پلاستیکی در ایران مشتریان ترجیح می دهند تعداد بیشتری کیسه دریافت کنند. قطعاً امکان حذف پلاستیک از زندگی روزمره غیر قابل امکان است زیرا کاربرد های بسیاری دارد و حتی مصرف آن در برخی شرایط اجتناب ناپذیر است . اما می توان ماهیت پلاستیک را به‌نحوی تغییر داد که از یک عنصر آلاینده و مخرب محیط زیستی به یک عنصر دوستدار محیط زیست تبدیل شود.

امروزه  استارتاپ‌ها و استعدادهای خلاق به دنبال باز یافت و دوباره مصرف کردن مواد پلاستیکی هستند و دوستداران محیط زیست نیز تلاش می کنند تا ضمن آگاهی بخشی به مردم برای عدم رهاسازی کیسه های پلاستیکی در طبیعت راهکاری برای کاربرد دوباره آن کشف کنند. دولت ها نیز از سرمایه‌گذاری در پلاستیک‌های تجزیه پذیر با پایه گیاهی استقبال می کنند. حمایت از تولید پلاستیک‌های تجزیه پذیر ، استفاده نکردن از مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف و اراده مردم برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای از جمله اقداماتی است که می‌توان برای کاهش مصرف پلاستیک انجام داد.

با پلاستیک چه میتوان کرد؟

نمایشگاه بین المللی بازیافت مواد پلاستیکی در سال ۲۰۱۹ در اوهایو برگزار خواهد شد .

در اروپا قرار است بازیافت پلاستیک تا سال ۲۰۳۰ به ۵۵ درصد برسد. برای سرمایه گذاری در تحقیقات بازیافت  زباله های پلاستیکی در اروپا ۱۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است. ممنوعیت استفاده از میکرو پلاستیک ها در لوازم آرایشی و بهداشتی در انگلستان اجرا می گردد.سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است انباشت زباله پلاستیکی در اقیانوس ها به دو دلیل است؛

1-مردم پس از مصرف اطراف خود را تمیز نمی کنند و یا پلاستیک را در محیط زیست رها می کنند. ۲ -دولتمردان توانایی مدیریت زباله را ندارند.

چه باید کرد؟

بازیافت چاره نیست بلکه کاهش مصرف چاره است چون بازیافت پلاستیک بسیار مشکل است، اما کارآفرینان، سازمان های مردم نهاد، استارتاپ ها، شرکت های بازیافت همه با هم فکر کنیم و ببینیم چگونه می شود پلاستیک را در چرخه مصرف دوباره بیندازیم و محیط و طبیعت را از این شر پنهان و آشکار آن نجات دهیم تا مورد سرزنش آیندگان قرار نگیریم . امروزه در آلمان، استرالیا، انگلیس و هند از بازیافت مواد و کیسه های پلاستیکی برای آسفالت خیابان ها استفاده می شود کمیسیون محیط زیست از کارآفرینان و استارتاپ ها در این حوزه حمایت خواهد کرد.

بیایید همه با هم فکر کنیم که امروز همان فردا است، آن هم فردایی که با مشارکت اجتماعی و مدیریت تک تک شهروندان به خاطر صرفه جویی در مصرف آب، کمبود آب ندارد، هرگز در بیابان ، جنگل، پارک یا کانال های آب، بطری و کیسه پلاستیکی به چشم نمی خورد، نرخ باروری بالاتر از سطح جانشینی است و بیماری هایی نظیر سرطان همچنان کمتر از جهان است و روکش آسفالت کوچه های تهران با تکیه بر فن آوری نوین بازیافت مواد پلاستیکی می درخشد. این رویا ها حقیقی است اگر دست به دست هم دهیم و به خاطر نسل آینده که مهمانان فردای ما هستند، شهرمان و پایتخت کشورمان را از هر نوع آلودگی، بالاخص پلاستیک دور نگهداریم و برای بازگشت کیسه های پلاستیکی به چرخه مصرف دوباره تلاش کنیم.

با سه گام: ۱-  کمتر مصرف کنیم ۲- در طبیعت رها نکنیم ۳-  دوباره از آن استفاده کنیم

اگر کیسه پلاستیکی در معابر عمومی و طبیعت مشاهده شد، من، تو و ما خم شویم، آن را برداریم و در سطل زباله بیندازیم. به همین سادگی می شود: تهران؛ شهر بدون پلاستیک».

طولانی بودن روند صدور پروانه ساختمانی

محمد سالاری تیز در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات و چالش هایی که ما و همکارانمان در بازدید از مناطق و ملاقات های مردمی و در جلسات با مدیران شهری و شورایاران مدام با آن مواجه می شویم، اعتراض مردم به فرآیند بسیار طولانی و پیچیده صدور پروانه ساختمانی است.

وی ادامه داد: این مساله موجب نارضایتی مردم شهر تهران شده است.

سالاری افزود: مجموعه استعلام هایی که می بایست توسط کمیسیون ماده ۷ مناطق، مرکز و یا شورا باید انجام شود و مجموعه اتفاقاتی که در حوزه ارجاع ناظر در سازمان های نظام مهندسی باید انجام شود ماه ها به طول می انجامد.

این عضو شورای شهر تهران به بررسی طولانی مدت نقشه های معماری در سطح مناطق و دفاتر خدمات الکترونیک به صورت همزمان و عدم هماهنگی آن ها نیز انتقاد کرد و گفت: بررسی نقشه های نما و کمیته های نمای مناطق و فرآیند احصا پرونده ها در شورای معماری نیز بسیار طولانی است و با توجه به وضعیت رکودی که در حوزه ساخت و ساز وجود دارد، دست به دست هم داده تا نارضایتی جدی برای مردم بوجود بیاید.

سالاری در پایان خطاب به شهردار تهران و معاون شهرسازی و معماری، خواستار برگزاری جلسه با شهرداران و معاونین شهرسازی مناطق به منظور روانسازی روند صدور پروانه ضمن رعایت اصول و قوانین شهرسازی و معماری شد.

انتقاد از بی‌توجهی به طرح افزایش انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی

حجت نظری نیز با بیان اینکه ۱۹ اردیبهشت ماه طرحی به هیأت رئیسه با موضوع الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه افزایش انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی با ۱۴ امضا ارسال کردم که با قید یک فوریت اعلام وصول شد، اما در حال حاضر دو ماه و ۱۰ روز از ارائه این طرح گذشته، اما در دستور کار قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: درحالی‌که طرح تعارض منافع که هفته گذشته امضاهایش جمع‌آوری شد، امروز در دستور جلسه قرار گرفته و این عدالت نیست. به نظر می‌آید حضور خانم آروین در هیأت رئیسه سبب شده است این طرح زودتر از طرح ما در دستور جلسه قرار گیرد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به وی گفت: قرار بود هیأت رئیسه از شما برای توضیح طرحتان دعوت کند، اما تاکنون حضور نداشتید و من گمان کردم از این طرح منصرف شده‌اید.

نظری در پاسخ به وی اظهار کرد: من در خصوص این طرح اعلام عمومی کرده‌ام و ممکن است شائبه پیش بیاید که شورا با انتصاب جوانان مشکل دارد.

هاشمی به شوخی به وی گفت: چون اکثر اعضای شورا جوان نیستند، ممکن است این شائبه به وجود بیاید و شما نیز در جلسه امروز هیأت رئیسه برای توضیح طرح حاضر شوید.

انتقاد از بی سرانجامی طرح تصفیه خانه و آبیاری فضای سبز منطقه ۲۲

احمد مسجدجامعی نیز در تذکر پیش از دستور خود گفت: طرح مشارکت در تامین اجرای تسهیلات آب آشامیدنی و خام، شبکه فاضلاب و تصفیه خانه در محدوده منطقه ۲۲ سال ۹۱ در شورای چهارم شهر تهران مصوب و مقرر شد طی مدت ۵ سال توسط شهرداری تهران با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهر تهران اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس این طرح احداث تصفیه خانه در چهار محدوده منطقه ۲۲ از جمله غرب بوستان چیتگر و وردآورد به منظور آبیاری فضای سبز می بایست در دستور کار قرار میگرفت.

مسجدجامعی با بیان اینکه قرار بود هر سه ماه یکبار گزارشی در این خصوص به شورای شهر تهران ارائه شود، یادآور شد: تاکنون مشارکتی درخصوص اجرا و پیشبرد این مصوبه صورت نگرفته است.

وی افزود: این طرح در سایر مناطق از جمله ۴، ۲ و ۲۰ نیز در دستور کار قرار داشته و باید پیگیری شود.

مسجدجامعی همچنین پیشنهاد داد به دلیل موضوعات مختلف در این زمینه مدیرکل آب و فاضلاب شهر تهران در یکی از جلسات شورای اسلامی شهر تهران حضور پیدا کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از اجرای طرح شبکه تصفیه خانه فاضلاب جنوب که برای مصارف کشاورزی دشت ورامین مورد استفاده قرار می گیرد، تقدیر کرد.

شوراهای معماری مناطق تصمیمات فراتر از طرح تفصیلی می گیرند

علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه تعیین ساختار و اختیارات شوراهای معماری مناطق گفت: اشکال اصلی شوراهای معماری مناطق این است که محدوده اختیارات این شوراها مشخص نیست و به صورت عرفی این اجازه را پیدا کردند که تصمیمات فراتر از محدوده طرح تفصیلی بگیرند و در عمل اختیاراتی فراتر از ضوابط و مقررات به آنها داده شده است.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: علیرغم تاکید طرح تفصیلی، همچنان ساختار شوراهای معماری مناطق تعیین و تکلیف نشده است و این تکلیفی است که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است.

اعطا با اشاره به تعلل شورای شهر و شهرداری تهران در ارائه لایحه تعیین ساختار اختیارات شورای معماری مناطق خاطرنشان کرد: اگر این طرح زودتر تصویب شود، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تصمیماتی که در شوراهای معماری مناطق گرفته می‌شود، پشتوانه حقوقی صحیح دارد.

وی بیان کرد: موضوعی نیز در کنار تصویب این مصوبه مبنی بر ادغام کمیته‌های نمای مناطق با شوراهای معماری مناطق مطرح می‌شود که این موضوع نیز باید بررسی شود.

گفتنی است براساس این طرح که به پیشنهاد کمیته معماری و طرح‌های شهری  یک فوریت آن در جلسه هفتاد و پنجم شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید، شهرداری تهران موظف شد ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این طرح لایحه تعیین ساختار و حدود و اختیارات شورای معماری مناطق را با لحاظ نمودن رویکردهای عدم تداخل با وضعیت کمیسیون ماده ۱۰۰، توجه به رویکردهای کیفی در تصمیم‌گیری‌های شوراهای معماری مناطق، پیش‌بینی سامانه نظارتی و قابل دسترس به منظور شفاف‌سازی فرایند، تعیین حدود مشخص برای اختیارات شوراهای معماری مناطق وفق ضوابط و مقررات، بهره‌گیری از ظرفیت متخصصین خارج از شهرداری در ساختار شورای معماری؛ تهیه و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.با تصویب یک فوریت این طرح، بررسی آن خارج از نوبت به کمیسیون‌های اصلی و فرعی شورای شهر تهران ارجاع می‌شود.

تصویب یک فوریت طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری

بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت نیز در خصوص طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران توضیح داد.

وی گفت: در راستای اجرای قانون سیاست های کلی نظام اداری مصوبه سال ۸۹ و قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد مصوبه ای سال ۹۰ و مستندا به قانون منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری مصوبه سال ۳۷ و نهادینه سازی شفافیت در حوزه تعارض منافع عمومی و مبارزه نظام مند با تخلفات اداری و دسترسی به عدالت اداری پایدار درخواست تصویب بررسی طرح مدیریت تعارض منافع عموم را داریم.

در طرح پیشنهادی  آمده است شرکت هایی که مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه به میزان بیش از یک چهارم سرمایه شرکت در آنها سهام دار هستند و یا مسئولیت مدیرعاملی، عضویت در هیات مدیره و یا هیات نظارت بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را بر عهده دارند نمی توانند طرف معامله شهرداری و واحد تابعه باشند. همچنین بر اساس ماده سه این طرح شرکت هایی که بستگان مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه به میزان بیش از یک چهارم سرمایه شرکت در آن سهامدار هستند یا مسئولیت مدیرعاملی دارند نمی توانند طرف معامله شهرداری و واحدهای تابعه در حوزه مسئولیت آن مدیران ارشد قرار گیرند.

همچنین بر اساس این طرح در صورت تصویب در صحن علنی شهرداری مکلف است ظرف سه ماه از تصویب این مصوبه فهرست، مشخصات سجلی، مدارک تحصیلی مسئولیت، تاریخ انتصاب و محل خدمت احکام سرپرستی و سوابق شغلی مدیران ارشد شهرداری و واحدهای تابعه را به طور کامل منتشر کند و مستمرا به روزرسانی و در دسترس عموم قرار دهد.

در بخش سوم این طرح موضوع تصدی همزمان دو یا چند شغل، پست و سمت پیش بینی شده که بر اساس آن کارکنان شهرداری و واحدهای تابعه چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی تا زمانی که رابطه استخدامی آنها با شهرداری تهران پابرجاست حق استفاده از هیچ یک از صلاحیت های مندرج در پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان خود را در شهر تهران ندارند.

همچنین در بخش ششم این طرح، به موضوع شفافیت سفرهای خارجی اشاره شده و در آن تاکید شده باید مقصد و یا مقاصد سفر، طول مدت، همراهان، علت، محل تامین هزینه سفر، دستاوردها و گزارش سفر را حداکثر تا سه هفته پس از اتمام سفر منتشر و در  دسترس عموم قرار دهند و در صورت عدم رعایت همه این موارد باید  این موضوع در هیات رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی شود.

این طرح فوریتش با ۱۷ موافق و دو مخالف به تصویب رسید.

قبر گران شد

براساس لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت‌زهرا (س)، که امروز در صحن شورا بررسی شد برخی از خدمات این سازمان افزایش پیدا کرد. 

بر اساس این لایحه، در سال‌های اخیر این سازمان روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متوفی شهر تهران و سالانه حدود بیش از ۵۰ هزار نفر از متوفیان را پذیرش کرده که از این تعداد بیش از ۳۵ هزار نفر در بهشت‌زهرا (س) دفن شده‌اند.

همچنین در سال ۹۶ بیش از ۲۲ هزار نفر از شهروندان تهرانی از سیستم قبر رایگان استفاده کرده‌اند و خدمات‌رسانی مستمر و بدون‌ وقفه انجام شده است. علاوه بر این، نرخ خدمات قابل ارائه سازمان از سال ۹۰ تا به امروز افزایشی نداشته است.

بر اساس نرخ‌های پیشنهادی شهرداری، به دلیل آنکه ۹۵ درصد ظرفیت قبور فاز ۲ بهشت‌زهرا به اتمام رسیده، هزینه قبور باقی‌مانده فاز ۲ از قطعه ۲۰۰ تا ۲۵۸ به قیمت ۹ میلیون تومان تعیین و درخواست جایگزینی با نرخ گذشته این قطعات می‌شود.

همچنین پیشنهاد شده نحوه قیمت در فاز ۳ یعنی قطعات ۳۰۰ تا ۳۲۵ که تکمیل و تجهیز شده‌اند تا پر شدن ۷۰ درصد ظرفیت؛ طبقه‌ی زیرین رایگان و طبقات فوقانی آن به ازای هر قطعه یک میلیون ریال، ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ درصد این نرخ به ۲۰ میلیون ریال و در زمان ظرفیت ۸۰ تا ۹۰ درصد ۳۰ میلیون ریال، ۹۰ تا ۱۰۰ درصد ۴۵ میلیون ریال باشد.

بر اساس این لایحه، تدفین در سایر آرامستان‌ها مانند مساجد و امامزاده‌ها، بقاع متبرکه ممنوع است و در صورت دفن مجاز، بابت هر متوفی حداکثر پنج درصد مبلغ دریافتی و یا معادل ۱۵ میلیون ریال در وجه سازمان بهشت‌زهرا (س) باید واریز شود.

در بخش دیگری از این لایحه پیشنهاد شده هزینه افزایش هر طبقه قبر در قبور ۳۰ ساله، پنج میلیون تومان، هزینه افزایش هر طبقه قبر در قبور خالی فاز یک و دو، پنج میلیون تومان، خدمات نگهداری سالیانه آرامگاه‌ها در بهشت‌زهرا (س) ۶۵۰ هزار تومان، هزینه سنگ قبر ۱۰۰ هزار تومان، هزینه آماده‌سازی قبر ۵۰ هزار تومان، نصب سنگ قبر ۵۰ هزار تومان، نگهداری متوفی در سردخانه روزانه ۲۰ هزار تومان، تابلوی سر مزار ۱۵ هزار تومان، تِرمه ۴۰ هزار تومان و کاور بسته‌بندی متوفی ۲۰ هزار تومان باشد.

دعوت از کی‌روش به صحن شورای شهر تهران

مجید فراهانی،دیگر عضو شورا نیز از رییس شورای شهر تهران درخواست کرد اعضا  و سرمربی تیم ملی به صحن شورا دعوت شوند.

متن پیسنهاد فراهانی به شرح زیر است:

«جناب آقای مهندس هاشمی

ریاست محترم شورای شهر تهران

باسلام و تحیت

همان گونه که مستحضرید، افتخارآفرینی دلاور مردان تیم ملی فوتبال درجام جهانی شادی و نشاط مضاعفی به مردم ایران و تهران هدیه کرد. لذا پیشنهاد می گردد اعضای تیم ملی فوتبال به اتفاق سرمربی ایشان؛ آقای کی‌روش با حضور در محل صحن شورای اسلامی شهر تهران مورد قدردانی نمایندگان مردم شریف تهران در شورای شهر قرار گیرند؛ خوب است در جلسه گزارشی از حمایت های سازمان ورزش شهرداری تهران از فوتبال حرفه ای و همگانی ارائه شود».