۰ نفر

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد:

از پرونده مالی قائم مقام شهردار اسبق چه خبر؟/ لزوم انتشار نام رسانه‌ها در کنار اسامی خبرنگاران

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 282265
از پرونده مالی قائم مقام شهردار اسبق چه خبر؟/ لزوم انتشار نام رسانه‌ها در کنار اسامی خبرنگاران

هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران برگزار شد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ در ابتدای هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران محسن هاشمی با اشاره به هفته قوه قضاییه افزود:اگر ذهنیت عمومی درباره شهرداری یا دادگستری وسیستم قضایی کشور، محیطی ناسالم و آلوده باشد رفتار شهروندان نیز براساس همان شکل می گیرد.

وی گفت:در اینصورت افراد برای پیش بردن کار و انجام خواسته های قانونی یا غیرقانونی خود براحتی مسیر رشوه رادر پیش می گیرند و طبیعی است که این، خود موجب گسترش فساد می شود.

هاشمی افزود: اگر این ذهنیت شهروندان سالم باشد ، محیط اجازه طرح خواسته های غیرقانونی را نمی دهد.

رییس شورا اظهار داشت: در واقع ریشه و قدرت اصلی دستگاههای عمومی و حاکمیت در ذهنیت جامعه قرار دارد و اگر این ذهنیت متزلزل شود، اقتدار نظام آسیب قرار می بیند.

وی در ادامه عنوان کرد: فصل مشترک  قوه قضاییه با مدیریت شهری در کمیسیون ماده صد و سایر کمیسیون های مربوطه وهمچنین دعاوی مربوطه به شهرداری و شورا در دیوان عدالت اداری است.

هاشمی تاکید کرد: نظارت برعملکرد شهرداری و رسیدگی به پرونده های تخلف در مدیریت شهری نیز مانند سایر دستگاههای اجرایی توسط سازمان بازرسی کل کشور انجام می گیرد که امیدوارم تعامل مناسبتری بین دستگاه قضایی ومدیریت شهری در این حوزه برقرار گردد.

وی تاکید کرد: همه ما مسئولان باید در شرایط حساس فعلی کاهش نارضایتی عمومی، صرفه جویی و کاهش هزینه های تشریفاتی و غیرضروری و برنامه ریزی جهت مقابله با بحران اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم.

هاشمی در ادامه با اشاره به تودیع رییس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران عنوان کرد: جادارد از زحمات آقای محمد جواد شیرازی رییس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران که از پیشکسوتان جهاد وشهادت بوده و طی دوران مسئولیت خود ، از تمام توان و فرصت جهت خدمت بهره بردند تقدیر کنیم وبرای ایشان آرزوی موفقیت داشته باشیم.

ادعای رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری بررسی شود

حسن رسولی نیز با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نسبی جریان اصلاحات خاتمی محور، سلامت و راست‌گویی رهبری و رهروان آن است، گفت: یک‌لحظه تصور کنید اگر اتفاقات مفسدانه دولت‌های بعد از آقای خاتمی در دوران ٨ساله حضور این جریان در رأس قدرت انتخابی، رخ‌داده بود آن روز منتقدان وی و امروز معتقدان به او چه رفتاری برمی‌گزیدند.

وی گفت: با توجه به هویت یکدست اصلاح‌طلبی شورای پنجم و اطمینان به پاک دستی تمام اعضا، رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران(محمدجواد شیرازی) باید با اثبات یا اصلاح گزاره استفاده‌شده در نامه خود (نامه به شهردار تهران) به‌عنوان رزمنده‌ای اصلاح‌طلب مبنی بر ایجاد شائبه فشار‌های وارده از سوی برخی مراکز قدرت مبنی بر کنترل و توقف حرکت سازمان بازرسی شهرداری تهران و توصیه های سیاسیون، وزرا، نمایندگان مجلس و شورای شهر برای اغماض در مبارزه با فساد و تخلفات، به صیانت از سرمایه اجتماعی اصلاحات که بخشی از آن امروز در گروی مواضع و رفتار ما متبلور است کمک کنند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهرا تصریح کرد: انتظار دارم شورا، شهردار و رئیس شورا به‌سادگی از این موضوع عبور نکنند و با ورود دقیق به این ادعا، گزارش کامل آن را به استحضار شهروندان تهران برسانند.

* اطلاعات دقیقی از پرونده قائم مقام شهردار اسبق ارائه شود

وی درباره عدم ارائه گزارش از وضعیت پرونده مالی قائم مقام  شهردار  اسبق تهران اظهار کرد: از آنجا که پیش از این نیز در این خصوص تذکر داده ام اما متاسفانه پاسخی دریافت نکرده ام.

رسولی گفت: از این رو مجددا متذکر می شوم، اطلاعات دقیق این پرونده به نمایندگان تهران در شورای اسلامی شهر ارائه شود و نتیجه اقدامات حقوقی صورت گرفته که متضمن احقاق حقوق شهروندی و صیانت از اموال عمومی است، اعلام شود.

شهردار تهران به عدم پرداخت دستمزد کارگران خط ۶ مترو ورود کند

 افشین حبیب‌زاده دیگر عضو شورا نیز گفت:‌ روز گذشته شاهد تجمع کارگران یکی از شرکت‌های پیمانکار خط ۶ مترو بودیم که علت آن، عدم پرداخت دستمزد از اواخر سال ۹۶ تا اکنون بوده است.

وی با تاکید بر اینکه عدم پرداخت دستمزد حداقلی کارگران از سوی پیمانکاران به بهانه‌های مختلف قابل پذیرش نیست، اظهار داشت: از شهردار تهران تقاضا دارم به این مهم ورود کند و زمینه پرداخت دستمزد کارگران را  فراهم کند.

وی عنوان کرد: شاید لازم باشد بندی در قراردادهای پیمانکاران در نظر گرفته شود که پرداخت دستمرد کارگران از سوی پیمانکاران در اولویت قرار گیرد.

حبیب زاده ، تاکید کرد: قرار دادها  به نحوی تنظیم شود که اول حقوق کارگران پرداخت شود و بعد دیگر پرداخت‌ها انجام شود.

وی عنوان کرد: این حقوق، حداقل معیشت کارگران است و اگر این حداقل را هم از آنها بگیریم زندگی برای آنها سخت می‌شود.

نام رسانه خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت کردند، منتشر شود

حجت نظری نیز با بیان اینکه بر لساس مصوبه ابلاغی ۱۲ بهمن ۹۶ برخی خبرنگاران از سهمیه برای دریافت طرح ترافیک استفاده کردند ، افزود: همچنین مقرر شد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نسبت به تهیه لیست خبرنگاران اقدام و اسامی را به همراه نام رسانه اعلام کند.

 وی با بیان اینکه این لیست منتشر شده و جای تقدیر دارد، گفت: درج نام رسانه که معرف هر یک از متقاضیان بوده در این لیست ضروری است.

نظری افزود: سهمیه طرح خبرنگاری برای خبرنگاران و عکاسان خبری پیش بینی شده و تعریف خبرنگار، با فعال در رسانه متفاوت است .

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی با عنوان فعال در رسانه مشمول شده اند، اگر این استدلال را مورد پذیرش قرار دهیم ، طرح به تمام کسانیکه در رسانه کار می کنند تعلق گیرد .

وی با بیان اینکه خبرنگارانی هستند که برغم داشتن تمام شرایط طرح دریافت نکرده اند گفت: از معاونت حمل و نقل و ترافیک می خواهم  نسبت به برقراری عدالت حساسیت بیشتری نشان دهد و لیست افراد را بهمراه نام رسانه منتشر کند .

وی گفت: همچنین خبرنگارانی که مشمول سهمیه نشدند در بازنگری بعدی از این امکان برخوردار شوند.

لزوم تسریع در انتشار اوراق مشارکت تامین مالی مترو از سوی شهرداری

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره بر لزوم تامین مالی خطوط ۶ و ۷ مترو، نسبت به عدم انتشار اوراق مشارکت از سوی شهرداری تذکر داد.

وی در این رابطه گفت: تامین مالی بر پایه ابزارها و نهادهای بازار سرمایه یکی از شیوه های تامین نقدینگی برای توسعه شهر است،امری که مورد تاکید شورای اسلامی شهر در همه ادوار به ویژه دوره پنجم بوده و لازم است شهرداری تهران که اولین تجربه انتشار اوراق مشارکت در کشور را در اجرای پروژه بزرگراه نواب ثبت نموده که این روزها بیش از پیش به این شیوه تامین مالی به جای استقراض از بانک ها و تامین مالی بر پایه بازار پول و شبکه بانکی توجه نماید.

 فراهانی افزود: در 26 دی ماه سال گذشته، با استناد به بند «د» تبصره پنجم (5) قانون بودجه سال 1396 کل کشور و در اجرای بند یکم تبصره سی و چهارم (34) بودجه مصوب سال 1396 شورای اسلامی شهر تهران با تصویب مصوبه «مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری جهت تکمیل خطوط 6 و 7 متروی تهران»، به شهرداری تهران اجازه داد تا با هماهنگی وزارت کشور و با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط نسبت به انتشار اوراق مشارکت تا سقف مبلغ چهل هزار میلیارد (40.000.000.000.000) ریال جهت تکمیل خطوط 6 و 7 متروی تهران اقدام نماید. برابر قانون بودجه سال 1396 و 1397 کل کشور و مطابق بند "د" تبصره 5 قانون بودجه سال 1397 کل کشور، بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای طرح‌های متروی تهران به نسبت پنجاه‌ درصد (50%) سهم دولت و پنجاه‌ درصد (50%) سهم شهرداری تهران است و تضمین پنجاه‌ درصد (50%) سهم دولت بر عهده سازمان برنامه‌ و بودجه است.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به انتشار این اوراق در سایر کلان شهرها تصریح کرد:  اکنون و با وجود گذشت 6 ماه از مصوبه شورا علی رغم آنکه هم برابر قانون بودجه سال 1396 کل کشور و هم قانون بودجه سال 1397 که شهرداری می توانست بر اساس آن نسبت به تامین مالی متروی تهران اقدام نماید،نشانی از اقدام جدی برای استفاده از این امکان قانونی نمی یابیم، این در حالی است که از ابتدای سالجاری تا کنون اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق اجاره مخابرات ایران در بازار سرمایه عرضه و تماماً به فروش رسیده است، برهمین اساس به‌ عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره «لزوم تسریع در انتشار اوراق مشارکت تامین مالی مترو برابر مصوبه شورا و قانون بودجه سال 1397 کل کشور» به شهرداری تهران تذکر می دهم.

منابع مالی کشور با ساخت مسکن مهر هدر رفت

محمود میر لوحی نیز در ادامه در تشریح طرح پیشنهادی خود که "الزام شهرداری به ارایه لایحه اولویت اجرای طرح های بلوکی بافت فرسوده " است، گفت: در واقع از سال 81 و 82 در دولت اصلاحات مسئله بافت فرسوده به عنوان یک اولویت مطرح شد و در قوانین آمد اما با شرایطی که داشتیم در حدود 15 سالی که از تصویب قانون می گذرد و مسیری که طی کردیم می بینیم هر چه بیشتر از مسیر اصلی دور شده ایم به طوریکه منابع مالی داشتیم ولی رفتیم در حاشیه شهر تهران در قالب مسکن مهر  این منابع را هدر دادیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که شهروندان تهرانی نه تنها به این مسکن ها مهاجرت نکردند بلکه وسیله ای برای جذب مهاجرهای جدید از شهر های دیگر شد.

میر لوحی افزود: این مضوعات را با مطالعه بیان می کنم کافی است به پرند و رباط کریم سری بزنید ببنید چه افرادی در آنجا ساکن شدند . البته این افراد هم میهنان ما هستند ولی شما خواهید دادید شرایط شهر های پیرامون تهران درست مانند شهر هایی است که 500 کیلومتری تهران هستند و مشکلات از آنجا به اینجا منتقل شده و از تهران کسی در این مسکن های مهر ساکن نشده است. حال آنکه بحث بافت فرسوده همچنان باقی است .

وی با بیان اینکه  40 درصد بافت های فرسوده تهران می گویند بازسازی شده اما در همین جلسه عرض کردم که اینها به بافت پایدار و  دارای شرایط ایمنی تبدیل نشده اند گفت: در این بافت های فرسوده نه  سرانه های خدماتی  تامین شده و و نه ایمنی در آن رعایت شده است.

عضو شورای شهر تهران افزود: این در حالی است که برخی دوستان صحبت از هویت و بافت اجتماعی می کنند و بر لزوم حفظ آن پافشاری دارند اما نمی گویند این هویت و بافت اجتماعی چیست و تعریف نمی کنند.

میر لوحی اظهار داشت: این هویت چیست که می خواهید حفظ کنید؟ در باغ آذری و مهر آباد  و منطقه 13 و خانه های مجردی چه دارد که می خواهید حفظ کنید؟ این در حالی است که مدام به واسطه اینکه نتوانسته اند کاری صورت دهند به پروژه نواب خرده می گیرند و می گویند نواب احیا نشده است. شما بفرمایید بگویید جاهایی که شما احیا کردید به چه سرنوشتی دچار شده است !کجا سرانه های خدماتی  تامین شده، کجا حرکت اقتصادی در آن انجام شده، کجا منابع مالی سرازیر شده؟

وی افزود : در چنین شرایطی و نیز با اجرای طرح هایی نظیر مسکن مهر لطمه سنگینی به منابع مالی کشور وارد شد ، در شرایطی که تولید کنندگان سیمان و فولاد ورشکسته شدند حال آنکه ما  1200 میلیارد دلار منابع داشتیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز برای احیای بافت فرسوده مجوز ساخت 5 طبقه در انتهای یک کوچه داده می شود حال آنکه هیچ گونه تمهیداتی برای امداد رسانی به این سازه ها اندیشیده نمی شود.

وی افزود: جالب است که در این شرایط می گویند از  4 هزار بلوک فقط 110 بلوک باقی مانده یعنی  21 هکتار اگر اینگ.نه است  پس چرا اینقدر ناله می کنید و پس بیاید اعلام کنید 95 درصد کار انجام شده .

میر لوحی همچنین در راستای پیشنهادات خود گفت: پیشنهاد ما این است که 50 درصد بافت های فرسوده به 3 ماموریت ایجاد فضای فرهنگی و ایجاد فضای سبز پیرامون آن و ایجاد معابر مورد نیاز اختصاص یابد و 50 درصد ما بقی به ساخت و ساز اختصاص یابد.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: این امر سبب جذب سرمایه و رفع مشکلات دیگر خواهد شد.

در نهایت پس از مخالفت اعضا با این طرح با رای اعضا از دستور خارج و برای بررسی مجدد به کمیسیون مربوطه مطرح‌کننده بازگشت.

همچنین در این جلسه اصلاحیه جدید لایحه خدمات مدیریت پسماند ساختمانی و عمرانی مورد بررسی قرار گرفت.

زهرا صدراعظم نوری در تشریح این اصلاحیه گفت: براساس قانون  مدیریت پسماند شهرداری ها موظف هستند هزینه انتقال انواع پسماند را  هنگام صدور پروانه ساختمانی دریافت کند .

وی افزود:  بر این اساس هزینه هر مکعب پسماند 15 هزار ریال است  که در مناطف تهران با ضرایب مختلف اخذ می شود . طبق لایحه ابلاغی  حمل پسماند در مناطق 9 -10-11-12-13-14- 21  دارای  بیشترین ضریب است و  ضریب  ﺑﺎﻓﺖ ﻫﺎی ﻓﺮﺳﻮده، ﻣﺪارس دولتی، اﻣﺎﻛﻦ ﻣﺬهبی ﻓﺎﻗﺪ واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری صفر است .

صدراعظم نوری گفت: همچنین بر اساس این لایحه پیمانکاران ساختمانی برای تخریب و حمل پسماند  باید پیمانکار معرفی کنند و پیمانکاران نیز باید برای فعالیت از سازمان مدیریت پسماند مجوز فعالیت اخذ کنند . طبق قانون مدیریت پسماند شهرداریها نیز باید ضمن اعمال سیاستهایی در جهت کاشه حجم پسماند در تهران درآمدهای حاصل را به حساب سازمان مدیریت پسماند واریز و مبالغ پیشنهادی  را  اردیبهشت هر سال اعلام کنند .

این لایحه در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران تصویب و به شهرداری ابلاغ شد.