۰ نفر

در جلسه امروز شورای شهر تهران اتفاق افتاد:

از تذکر به ساخت و ساز غیرقانونی مالک پلاسکو تا فروش بلیت نجومی در برج میلاد

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 279079
از تذکر به ساخت و ساز غیرقانونی مالک پلاسکو تا فروش بلیت نجومی در برج میلاد

عضو شورای شهر تهران گفت: در روز عید فطر کلنگ آغاز عملیات اجرایی پلاسکو زده شد اما این اتفاق تعجب‌آور بود چرا که نه جواز آن صادر شده و نه نقشه مصوب دارد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ امروز هفتادمین جلسه شورای شهر تهران به برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اختصاص داشت و در جریان آن تفویض بخشی از اختیارات به شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت بررسی طرح «نظام نامه اجرایی انتخاب حسابرس، راهبری و مدیریت حسابرسی» که پیشنهاد دهنده آن کمیسیون برنامه و بودجه بود وهمچنین «اصلاحیه نحوه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تهران » از دیگر دستور جلسات امروز شورای شهر تهران بود. در ابتدای جلسه و پیش از دستورات نیز برخی از اعضا تذکراتی را مطرح کردند:

اشتراک دیدگاهها و تجربیات در ایجاد رفتارهای هنجارمند در جامعه موثر است

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه با اشاره به پیروزی تیم های ملی فوتبال و والیبال اظهار داشت: این پیروزی ها نشاط و امید را به جامعه تزریق کرده است که باید این روحیه نشاط نه با شکستهای احتمالی تضعیف و نه به برتری جویی نژادی و ملیتی تبدیل گردد. ‎

وی در ادامه عید سعید فطر را نماد بازگشت به فطرت انسانی که عید آشتی با خدا و عبور از کینه هاست برشمرد و گفت: ‎ همدلی مهمترین پیام عیدفطر است که در نماز وحدت بخش عید فطر تجلی می یابد، که امیدواریم سخنان تفرقه آمیز در وحدت و همدلی مسئولان و مردم ذیل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ، خللی بوجود نیاورد.

محسن هاشمی در ادامه گفت: عید فطر مصادف با کسب دو پیروزی شیرین توسط تیمهای ملی فوتبال و والیبال ایران بود.

وی افزود: ورزش قهرمانی، نمادی برای دوستی ملت ها و تبلور روحیه موفقیت طلبی در جامعه است. ‎

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در جامعه ما، که اخبار ناگوار و سوانح اتفاقات منفی فراوانی در دو سال گذشته رخ داده است افزود: این پیروزی ها ارزشی دوچندان دارد چرا که بهانه ای برای تزریق نشاط و امید به جامعه و ارتقای سطح اعتماد به نفس و موفقیت طلبی در سرمایه های اصلی کشور یعنی جوانان ایران است.

‎وی افزود: باید مراقب بود این روحیه نشاط نه با شکستهای احتمالی تضعیف و نه به برتری جویی نژادی و ملیتی تبدیل گردد. ‎رییس شورای شهر تهران با یادآوری این که ایرانیان نماد مدارا ، گفتگو و تعامل و تبادل فرهنگی با جهانیان هستند گفت: جام جهانی فوتبال و لیگ جهانی والیبال فرصتی برای نمایش و تبلور فرهنگ غنی ایران در سطح بین المللی است. ‎

وی با اشاره به فعالیتهای مسئولان فرهنگی شهر در جریان بازی های جام جهانی افزود: مسئولان با استفاده از زیرساختهای مناسب تهران، خوشبختانه از سالنها و اماکن فرهنگی شهر برای ایجاد فرصت حضور با نشاط شهروندان جهت تماشای مسابقات ملی استفاده می کنند و در کنار این مسابقات برنامه های فرهنگی و هنری مناسبی را اجرا کنند. ‎

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: پخش سرود ملی ایران قبل و بعد از مسابقات، دعوت از چهره های فرهنگی، هنری و ورزشی برای تماشای مسابقات در کنار مردم و به اشتراک گذاشتن دیدگاهها و تجربیات سازنده در فعالیتهای اجتماعی میتواند در ایجاد رفتارهای هنجارمند وتقویت هیجان مثبت در جامعه موثر باشد.

همچنین سید حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا طی نطقی در هفتادمین جلسه شورا به مهمترین مشکل امروز جامعه ما متاثر إز تهدیدات خارجی و معضلات عمدتا اقتصادی, داخلی که کاهش اعتماد و امید به آینده است اشاره کرد و افزود: اهمیت این شرایط اقتضا دارد متولیان اداره امور کشور در سطوح ملی، قوای سه گانه و مدیران ارشد, بخشی و استانی همانند دهه اول انقلاب با تشکیل ستادهای مقابله و پشتیبانی إز مردم، رصد شرایط روزانه جامعه, به ویژه در أمور پیشگیری و مقابله جدی با معدود اشخاص حقیقی و حقوقی احتمالی که با احتکار کالاها و گران فروشی درصدد سوء استفاده إز این وضعیت هستند، اقدامات بی وقفه انجام دهند.

وی ادامه داد: به موازات این اقدامات اساسی، فراهم آوردن زمینه فرحبخش و نشاط آفرین اجتماعی إز سوی نهادهای فرهنگی و اجتمای به منظور ارتقاء سطح بهداشت روانی مردم نیز لازم و ضروری است.

رییس کمیته منابع انسانی شورا افزود: تقویت مقاومت ملی و صلح طلبی بین المللی دو راهبرد اثر بخش حال و روز ایران است. حوزه مدیریت شهری(شورای شهر و شهرداری) با تحقق توسعه نشاط اجتماعی در کنار نهادهای ذیربط می توانند نقش صحیح خویش را ایفا کنند.

وی ادامه داد: شهرداری و شورای شهر تهران در راستای أین رسالت, رویکرد متفاوت با گذشته و ثمربخشی را إز ابتدای شروع به کار با آیین نوروزی و هم اکنون در انعکاس رویدادهای فصل جام جهانی پر مخاطب اتخاذ کرده است. به عنوان نمونه شهرداری منطقه ٢ با جلب همکاری سایر مسئولان مربوطه و با نمایش مسابقه ایران و مراکش در روز برگزاری این فوتبال در سینمای روباز پارک نهج البلاغه، اسباب نمایش این اتفاق را برای حدود ٤٠٠٠نفر إز خانواده شهروندان این منطقه فراهم کرده است.

رسولی خاطر نشان ساخت: طی این اقدام فرهنگی ،که بناست تداوم داشته باشد, خوشبختانه با تدابیر به کار گرفته شده هیچ مورد بی نظمی یا عدم رعایت هنجارهای فرهنگی به وقوع نپیوسته است. به عنوان یک شهروند و نماینده مردم در پارلمان شهری، از رویکرد حاکم بر مدیریت شهری و شهردار و همکارانش صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

قدردانی امانی برای تغییر دیوارنگاره میدان ولیعصر

شهربانو امانی نیز در خصوص دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) که درباره حضور تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال بوده است، گفت: اخیرا دیوارنگاره‌ای جدید میدان ولیعصر (عج) تهران به موضوع جام جهانی فوتبال اختصاص پیدا کرده که در آن اقوام مختلف کشورمان نشان داده می‌شود که جام زرین مسابقات را در دست گرفته‌اند اما در این تصویر هیچ نمودی از نیم پیکره جامعه یعنی زنان نبود.

وی افزود: این بیلبورد در یکی از معابر اصلی پایتخت نصب شده و به نوعی می‌خواهد وحدت میان اقوام را نشان دهد اما 50 درصد از جمعیت کشور را نادیده می‌گیرد. گویی قهرمان ملت فقط مردها هستند. این امر نشان دهنده کج سلیقگی و نادیده گرفتن جمعیت 50 درصدی کشور است.

وی ادامه داد: زیر تصویر طرح بیلبورد نوشته شده بود با هم قهرمانیم، یک ملت یک ضربان قلب. اما در تصویر ابتدایی طرح هیچ زنی حضور نداشت و نبودن حتی یک زن در این بیلبورد این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کرد که زنان نقشی در جامعه ندارند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مسئولینی که این طرح را به نمایش گذاشتند برای زنان همان نقش سنتی مردسالارانه را ترویج می‌کنند و تغییر یک بیلبورد تغییری در ماهیت دیدگاه‌های آنها ایجاد نمی‌کند. مشخص است که اینها با حضور زنان در صحنه‌های مختلف جامعه موافق نیستند.

وی افزود: زنان در فوتسال قهرمان شدند و خانم الهه احمدی قهرمان تیراندازی شد اما به جای اینکه امکانات بیشتری در اختیار زنان قرار دهند باز هم شاهد بروز این تفکر هستیم که معتقد است اگر زنان را از جامعه حذف کنند ارکان خانواده حفظ شده و جامعه اصلاح می‌شود. این در حای است که در حال حاضر نسل جوان، پدران، همسران و پسران بر این باورند که برای رسیدن به توسعه پایدار کشور می‌بایست زنان و مردان شانه به شانه یکدیگر در تمام بخش‌های جامعه تلاش کنند. اگر بر اساس حقوق شهروندی در این مورد از مردم نظرسنجی کنند خواهند دید که نظر اقشار مختلف مردم به اظهارات من نزدیک است.

وی ادامه داد: حضور زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی لازم و ضروری است. در کجای تاریخ مردان در غیاب زنان توانسته‌اند قهرمان شوند. تجربه نشان داده است که حضور زنان در اجتماع موثر و کارآمد است. این به دلیل متفاوت بودن نوع نگاه زنانه با نگاه مردانه است.

امانی تاکید کرد: امروز نزدیک به یک سال است که اصلاح طلبان با رأی قاطع مردم تهران، ری و شمیرانات در شورا و شهرداری مستقر هستند و مردم انتظار بیشتری از آنها دارند. تفکر 14 ساله اصولگرایان هنوز در مدیریت شهری وجود دارد و متاسفانه هنوز رویکرد جدید مدیریت شورا و شهرداری را جدی نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: در این دوره برای اولین بار پس از 14 سال شهرداری تهران به مناسبت روز زن تصاویر مشاهیر زن را در شهر منتشر کرد. این اقدام بسیار با ارزش بود. این روند باید ادامه داشته باشد نه اینکه با اقداماتی دیگر این موضوع را زیر سوال برد، لذا جای خالی زنان در دیوار نگاره میدان ولیعصر (عج) قابل قبول نبود.

وی تاکید کرد: بعد از جنجالی شدن بیلبورد جام جهانی و مطرح شدن آن در فضای مجازی صاحبنظران و مسئولان واکنش‌های مختلفی نشان دادند. من مصاحبه‌ای بر علیه این طرح انجام دادم و قرار بود امروز این موضوع را به شهرداری تهران تذکر دهم؛ ولی به دلیل حذف زودهنگام این بیلبورد از دادن تذکر منصرف شدم. شیرینی تغییر و اصلاح به موقع این بیلبورد با پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل مراکش در جام جهانی دو چندان شد. لذا از شهردار تهران به خاطر دستور تغییر سریع این دیوارنگاره تشکر می‌کنم و انتظار دارم به عنوان شهرداری اصلاح طلب این تفکر مرد سالارانه را از شهرداری تهران حذف کند و با مدیرانی که سعی بر القاء این موضوع به جامعه دارند برخورد متقضی را انجام دهد.

وی تاکید کرد: ضمن تشکر از حساسیت جامعه به ویژه خبرنگاران و جامعه مجازی و تذکر صاحبنظران و مسئولین از شهردار تهران می‌خواهم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و در راستای شفاف سازی هزینه طراحی، چاپ و نصب این بنر را به اطلاع عمومی مردم برساند.

گزارشی از علل توقف پروژه بوستان زندگی در محله هرندی به شورا ارائه شود

الهام فخاری دیگر عضو شورا نیز با اشاره به پروژه بوستان زندگی به عنوان بخشی از طرح ارتقای کیفیت زندگی در بافت تاریخی مرکز تهران و استقرا انضباط اجتماعی در محله آسیب‌خیز شهید هرندی گفت: این پروژه در راستای ساماندهی بوستان‌های این محله تعریف شده است و از ترکیب و تجمیع، سه بوستان خواجوی کرمانی، بهاران، حقانی تشکیل شده است و مساحتی در حدود 24 هکتار را شامل می‌گردد.

این عضو شورا با اشاره به گزارش اهم فعالیت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال ۹۶ ادامه داد: در این گزارش احداث بوستان زندگی (بازسازی و بازپیرایی بوستان های محله شهید هرندی) در موقعیت خیابان شوش محله شهید هرندی از سال ۹۴ آغاز شده و پایان این پروژه در سال گذشته، یعنی سال ۹۶ بینی شده است. وی افزود: علی رغم تأکید مدیران وقت شهرداری تهران و حساسیت و پیگیری اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران در دوره قبلی و الزام مستندات بودجه ۱۳۹۶ شهرداری تهران عملیات اجرایی احداث بوستان تا پایان سال ۹۶ خاتمه نیافت و در بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران زمان اتمام پروژه با دو سال وقفه به سال ۹۸ موکول گردیده است.

رییس کمیته اجتماعی با بیان این نکته که بهره‌برداری از این بوستان، از عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی این محدوده است؛ اذعان داشت: درحال حاضر با وجود این تأخیر قابل توجه ملاحظه می شود عملیات اجرایی تکمیل پروژه مسکوت مانده است و بیم آن می رود حقوق مسلم ساکنان محترم محله هرندی، محله های اطراف و همه مردم تهران در بهره مندی از فضایی امن و سالم برای گذران اوقات فراغت تضییع گردد.

فخاری ضمن ابراز نگرانی از توقف عملیات اجرایی، ضرورت ادامه عملیات اجرایی پروژه را متذکر شد و توضیح علل توقف عملیات اجرایی پروژه و ارائه گزارشی از اقدامات و وضعیت حال محدودیت‌های تخصیص و تأمین اعتبارات پروژه در سال ۱۳۹۷ را خواستار شد. نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همچنین ارائه گزارش میزان پیشرفت پروژه در احداث سالن سرپوشیده با سازه سبک به مساحت ۱۰هزار مترمربع بر روی پارکینگ زیر سطحی جهت اجرای شهر کودک،احداث دیوار پیرامونی به طول ۱۸۰۰ متر با الگو برداری از دیوار پیرامونی پارک شهر با هدف یکپارچه سازی و حفظ اصالت منظر شهری منطقه و آمفی تئاتر روباز به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را مطالبه کرد.

او به احداث معبر آسفالت پیرامونی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع جهت انتقال بار ترافیکی از داخل بوستان های موجود به خارج از محدوده پروژه، بازطراحی و بازسازی دریاچه یک هکتاری و احداث معبر پیاده راه پیرامونی (مسیر تندرستی) به مساحت ۱۸ هزار مترمربع در محدوده داخلی بوستان اشاره کرد و خواستار گزارش از میزان پیشرفت این موارد شد.

وی در انتها افزود: احداث معابر اصلی و فرعی داخلی بوستان و ابنیه عمومی به مساحت ۳ هزار متر مربع، مرمت و بازپیرایی فضای سبز، اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی محوطه شامل اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار، شبکه فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی، احداث مخزن ذخیره آب، تابلوهای برق محوطه و شبکه روشنایی معابر، مناسب‌سازی معابر و دیگر کاربری‌های پروژه برای استفاده معلولان از دیگر مواردی است که ارائه گزارش میزان پیشرفت آنها به شورا ضروری است.

سالاری خواستار دیدار اعضای شورای شهر و شهردار تهران با مقام معظم رهبری شد

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران خطاب به رییس شورا و شهردار تهران گفت: اکنون ۹ ماه از شروع به کار شورای پنجم می گذرد اما متاسفانه هنوز دیدار با مقام معظم رهبری محقق نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط حساس کشور، منطقه و جهان و تاثیری که نحوه مدیریت شهر تهران و نحوه تعامل سازمان ها و نهادهای ذی مدخل و تمامی ارکان نظام با مدیریت شهر تهران در سرنوشت کشور دارد، لذا از رییس شورا وشهردار تهران تقاضا دارم که هماهنگی های لازم را برای دیدار مدیریت شهری تهران اعم از اعضای شورا و شهردار تهران با مقام معظم رهبری انجام شود تااز رهنمودهای ایشان در فرایند تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها بهره ببریم.

انتقاد از بلیت گران‌قیمت نمایش فوتبال در برج میلاد

همچنین حجت نظری نیز با انتقاد از بنر مردانه میدان ولیعصر، گفت: شاهد آن هستیم که بنر بزرگ میدان ولیعصر (عج) به دلیل عدم وجود زنان برداشته شد اما نکته اینجاست که از این بنر در قسمت‌های دیگر شهر نیز نصب شده است که لازم است نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه پخش فوتبال در برج میلاد با قیمت بالا در حال انجام است، در بازی اول ایران و مراکش قیمت بلیت 95 هزار تومان بوده است که باید در این هزینه تجدید نظر شود. به گفته نظری لازم است برای مسلمانان اهل سنت مسجدی ساخته شود، حدود یک میلیون نفر از مسلمانان اهل سنت در تهران زندگی می‌کنند اما نمازخانه و مسجد نیز ندارند. چرا باید این افراد برای انجام فریضه دینی در صف طولانی قرار گیرند، لازم است هر چه سریعتر نسبت به احداث نمازخانه یا مسجد اقدام شود.

کلنگ زنی پلاسکو بدون اخذ جواز/اجازه ندهیم پلاسکو مانند گود کنار برج میلاد شود

همچنین علی اعطا با بیان اینکه در سالگرد تخریب پلاسکو در تذکری اعلام کردم که نحوه مواجهه ما با ساختمان پلاسکو به کارنامه مدیریت شهری بدل می‌شود، گفت: در روز عید فطر کلنگ آغاز عملیات اجرایی پلاسکو زده شد اما این اتفاق تعجب آور بود چرا که نه جواز آن صادر شده و نه نقشه مصوب دارد و حتی درخواستی از سوی مالک برای تشکیل پرونده در کمیسیون ماده پنج نیز داده نشده است. وی با اشاره به مجموعه اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد، افزود: وجود ساختمان شمالی، سرانجام پارکینگ اکبر و ... از جمله ابهاماتی است که باید برطرف شود و احتمالا به نظر می‌رسد با اطلاع شهرداری یک چنین اتفاقی صورت گرفته است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این کلنگ زنی بر خلاف ماده 100 قانون شهرداری‌ها مبنی بر اینکه هر گونه عملیات اجرایی بعد از گرفتن پروانه باید انجام شود، است اظهار کرد: هر چه سریعتر شهرداری باید سیر قانونی ساخت و ساز این ساختمان را آغاز کند و متاسفانه شهرداری در دوره جدید صرفا یک جلسه کمیسیون ماده 5 را تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه اینگونه کلنگ زنی‌های نمایشی جای سوال است، گفت: اجازه ندهیم که پروژه پلاسکو نیز به مانند گود کنار برج میلاد شود که بنا به دلایل و اختلافاتی که در پی عدم سیر مراحل قانونی ایجاد شد به یک گود رها شده تبدیل شده است و تذکر من به شهرداری است تا در اسرع وقت نسبت به این پرونده واکنش نشان دهد.

پلاسکو، نماد یک ساختار خراب است/نظر کسبه برای ساخت پلاسکو مهم است

احمد مسجدجامعی نیز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به کلنگ زنی پروژه پلاسکو گفت: پلاسکو نماد یک ساختار خراب است. وی با بیان اینکه پلاسکو بعد از بازار تهران بورس تولید پوشاک در کشور بود که هزاران نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن در ارتباط بودند، تصریح کرد: با فرو ریختن پلاسکو اقتصاد پوشاک صدمات زیادی دید. وی با بیان اینکه ساخت پلاسکو دارای ابعاد و اضلاع مختلف است، گفت: شهرداری، میراث فرهنگی، مالکین و ... در این ساخت و ساز دخیل هستند اما متاسفانه از نقطه نظر اعضای اصناف استفاده نمی‌شود.

مسجدجامعی افزود: باید نمایندگان کسبه نیز در جلسات حضور داشته باشند و از نظرات آنها استفاده شود.

افزایش 12.5 درصدی خدمات الکترونیک دفاتر شهر تهران

محسن هاشمی نیز در حاشیه هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران، گفت:‌ در این جلسه ابتدا موضوع مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی که در دستور کار شورا بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ادامه نیز موضوع انتخاب حسابرس در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

وی افزود: بررسی تعرفه خدمات الکترونیکی دفاتر شهر تهران نیز سومین دستور کار هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بود که پس از بحث و بررسی اعضا در این خصوص افزایش 12.5 درصد تعرفه خدمات الکترونیک دفاتر شهر با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید. هاشمی اظهار کرد: در این لایحه همچنین تاکید شدتا شهرداری تهران به میزان تورم تعرفه‌های خدمات الکترونیکی خود را افزایش دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره تذکرات اعضای شورا در این جلسه نیز گفت: متاسفانه برخی از تذکرات بسیار طولانی می‌شود و بنده نسبت به این موضوع تذکری داده‌ام. بنده از اعضا خواستم که تذکرات بر اساس قانون عنوان شود. برخی از صحبت‌ها به خاطر طولانی شدن شبیه به نطق شده بود که در این مورد به اعضا تذکری دادم. مطابق با رای اعضای شورای شهر تهران اختیارات مجمع شرکت واحداتوبوسرانی شهر تهران تا پایان سال 97به شهردار تهران تفویض شد و همچنین طرح «نظام نامه اجرایی انتخاب حسابرس، راهبری و مدیریت حسابرسی» نیز از سوی اعضای شورای شهر رای نیاورد .