۰ نفر

تشریح نتایج طرح ترافیک جدید/ کاهش درآمد شهرداری از محل فروش طرح

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 274926
تشریح نتایج طرح ترافیک جدید/ کاهش درآمد شهرداری از محل فروش طرح

معاونت حمل و نقل و‌ترافیک شهرداری تهران گفت: درآمد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از محل فروش طرح ترافیک کاهش پیدا کرده است.

 اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محسن پورسیدآقایی روز سه شنبه در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران و در دفاع از طرح ترافیک جدید افزود: متوسط پرداختی بابت مجوزهای روزانه طرح ترافیک که در سال ۹۶ حدود ۲۹۹۰۰ تومان بود در این روزهایی که از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد، به ۱۸۷۰۰ تومان رسیده است که این یعنی برای مصرف‌کنندگانی که تردد قانون‌مند روزانه داشته باشند، هزینه تردد ۳۸ درصد ارزان شده است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به خوبی نشان می‌دهد که در سه هفته‌ی بعد از اجرای طرح جدید، به طور مشهود، حجم تردد و ازدحام در ساعات اوج صبح و عصر کاهش یافته است.

به گفته وی، یکی از اهداف اجرای طرح ترافیک جدید انتقال ازدحام ترافیک از ساعات پیک به ساعات غیر اوج یعنی ۱۰ تا ۱۶ بود که با ارزان تر قیمت تردد در ساعات مذکور، این امر محقق شد.

پورسیدآقایی ادامه داد: در معابر مختلفی که نمودارهای متوسط زمان سفر آنها استخراج و در گزارش آمده است، زمان سفر کمتر و ترافیک روان‌تر شده است.

وی افزود: در این رابطه روزهای ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت را بررسی کرده‌ایم که نمایشگاه کتاب تمام شده بود و ماه رمضان نیز هنوز آغاز نشده بود؛ تا اثرات متغیرهای دیگر تا حد خوبی حذف شده باشد و مطمئن باشیم که تغییرات مربوط به طرح ترافیک جدید است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ارزیابی صورت گرفته توسط آزمایشگاه تحقیقات ترافیک دانشگاه علم و صنعت نیز نشان می دهد که بار و ازدحام ترافیک هم در اوج صبح و هم در اوج عصر کاهش یافته است، گفت: این مطالعه بر حسب داده‌های استخراج شده از نقشه‌های گوگل انجام شده است و در دو هفته‌ای که مقایسه انجام شده، میانگین درصد ازدحام اوج صبح از ۴.۳۰ درصد به ۳.۳۲ درصد رسیده است و در ساعات اوج عصر نیز این عدد از ۱۰.۷۱ به ۶.۸۲ رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، تحلیل نمودارها نشان می‌دهد که علاوه بر کاهش زمان سفر، با کاهش تغییرات زمان سفر بین ماکزیمم و مینیمم متوسط زمان سفر و همچنین کاهش زمان سفر در بزرگراه های مرز زوج و فرد نیز روبه‌رو هستیم.

وی افزود: گزارش‌هایی که مستند به سیستم GPS اتوبوس‌ها است، نشان می‌دهد در خطوطی که به هر نحوی در بخشی از محدوده طرح ترافیک تردد دارند، زمان سفر به میزان محسوسی کاهش یافته و تقاضا افزایش یافته است.

پورسیدآقایی ادامه داد: به طور متوسط و در مجموع ۳ درصد زمان سفر اتوبوس‌ها کاهش داشت و در موارد زیادی تقاضا برای اعزام اتوبوس فراتر از زمان‌بندی مقرر است.

* اجرای طرح ترافیک جدید عاملی برای اخذ معاینه فنی برتر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود یکی از توفیقات بزرگ اجرای طرح ترافیک جدید را ترغیب شهروندان به اخذ معاینه فنی برتر برای خودرو خود عنوان کرد و گفت: در نظر گرفتن تخفیف 20 درصدی برای کسانی که معاینه فنی برتر اخذ کنند، باعث شده که تاکنون نزدیک به 92 هزار خودرو ضمن مراجعه به مراکز، موفق به دریافت معاینه فنی برتر شوند.

وی افزود: براین اساس تعداد خودروهایی که معاینه فنی برتر گرفته‌ و در محدوده طرح ترافیک جدید تردد می کنند چهار برابر خودروهایی است که فقط معاینه فنی عادی دارند و  واضح است که این تحول در بلندمدت می‌تواند در کاهش آلودگی هوا سهم بسزایی خواهد داشت.

معاون شهردار تصریح کرد: تا دیروز نزدیک به ۲۴۸ هزار شخص حقیقی و بیش از ۱۱ هزار شخص حقوقی در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۲۴۹ هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است.

وی افزود: کل مبلغ واریزی تا دیروز به ۴۲ میلیارد تومان رسید که به مراتب کمتر از زمان مشابه سال قبل است و همین مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هدف ما در طرح ترافیک جدید، کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست، بلکه مدیریت بهتر ترافیک شهر بوده است.

به گفته پورسیدآقایی، پیش از از آغاز اجرای طرح ترافیک جدید، تمام زیرساخت‌های مربوط به آن و به ویژه دوربین‌ها آماده شده بود و پلیس راهور هم سامانه‌های ورودی و خروجی را بازدید و تایید کرد.

وی ادامه داد: در مجموع ۹۸ دوربین جدید و تعویض‌شده در ورودی‌ها و ۵۹ دوربین در خروجی‌ها اضافه شد و بر روی تک‌تک دوربین‌ها کالیبراسیون مجدد انجام گرفت.

پورسید آقایی گفت که طرح ترافیک جدید با برابر کردن قیمت‌ها بین خودروهای عموم مردم با ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و دولتی، عملا یک گام بزرگ بی‌سابقه در جهت رفع تبعیض و ایجاد عدالت اجتماعی برداشته است.

وی با بیان اینکه شکل جدید اجرای طرح ترافیک، ابزار کارآمدی برای مدیریت ترافیک و آلودگی هوا فراهم کرده است، گفت: در طرح جدید ابزار لازم برای ساماندهی بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی که خارج از نظارت شهرداری است نیز فراهم شده است.

 پورسیدآقایی یکی دیگر از دستاوردهای طرح ترافیک جدید را گامی بزرگ برای تحقق شهر هوشمند دانست و خاطرنشان کرد: طرح جدید ترافیک در عمل فرصتی برای انگیزش و تحرک بیشتر حوزه فناوری اطلاعات شهرداری تهران به منظور تمهید زیرساخت‎های لازم برای تحقق شهر هوشمند فراهم کرده است.

طرح جدید ترافیک تهران از ۱۵ اردیبهشت سال جاری آغاز شد.