۰ نفر

وقتی تهرانی‌ها، استراحت و تفریح ندارند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 272589
وقتی تهرانی‌ها، استراحت و تفریح ندارند

یکی از مسائل مهم کلان شهر‌ها ترافیک، آلودگی هوا و استرس‌‌های ناشی از آن است که بر روح و روان افراد جامعه تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این شرایط سیاسی و اجتماعی هم می‌تواند موثر باشد چون زندگی در شهر همواره استرس را به همراه خود دارد ولی اگر مردم شور و نشاط لازم را داشته و مشارکت خود در اداره ی شهر را ببینند این استرس کمتر می‌شود.

اما مشکل شهر تهران پایتخت بودن آن و کم شدن طبیعت و نبود انضباط شهری به اضافه  سر و صدا و مشکلات عبور و مرور و ترافیک است و همه  این معضلات شرایط را به سمت و سویی برده که استرس شهروندان بیشتر شود. در این بین اگر ما مسائل اجتماعی را به سمت و سویی هدایت کنیم که مردم احساس آرامش کنند این عوارض هم مدیریت می‌شوند.

در شهر تهران شرایط اجتماعی آنگونه که مورد علاقه مردم و خانواده‌‌ها است مهیا نیست. وقتی که ما شاهد مسافرت‌های خارجی زیادی در بین مردم یک شهر یا کشور هستیم این بدان معناست که در داخل شرایط مطلوبی برای زندگی مفرح، استراحت و تفریح  بیشتر وجود ندارد.

بنابراین ما تلاش کرده‌ایم کارگروهی با عنوان سلامت روان ایجاد کرده و در آن از جامعه شناسان و روان‌شناسان این حوزه کمک بگیریم که چگونه می‌توانیم با وجود همین شرایط زندگی شادتری را برای مردم به ارمغان بیاوریم زیرا تغییر شرایط فیزیکی شهر تهران که  محصور در دیواری از برج‌ها، ساختمان‌ها و پاساژها است کارآسانی نیست.

افزایش مشارکت‌های محله، منطقه و شهر محور مردم از دیگر اقدامات ما است به طوری که شهروندان احساس کنند عقاید و اندیشه‌‌های آن‌ها مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است.

همچنین قصد داریم شرایطی را به وجود آوریم که تفریحات سالمی همچون تماشای تئاتر و موسیقی و غیره در همه‌ی مناطق در دسترس مردم باشد. تلاش می‌شود برنامه‌‌های مثل نوروزگاه بلوار کشاورز در همه‌ی ایام سال در شهر تهران برگزار شده و گذرگاهی برای نقاشان، شاعران، موسیقی‌دان‌ها و سایر هنرمندان فراهم شود تا مردم روزهایی از هفته با شادی و نشاط استرس‌‌های خود را کمتر کنند.

مشارکت مردم در این امور بسیار برای ما مهم است. شهروندان باید همواره مطالبلات خود را پیگیری و تمام دستگاه‌‌هایی که در این مسائل دخیل اند باید در راستای خواسته‌‌های مردم حرکت کنند. باید توجه کرد که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند این شرایط را فراهم کرده و و سازمان‌‌هایی مانند وزارت ارشاد، وزارت ورزش و وزارت بهداشت هم باید در مسیر حفظ آرامش مردم جامعه به ما کمک کنند.

*رییس کمیته سلامت و عضو کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران