۰ نفر

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

۹۱واگن تا آذرماه وارد مدار بهره‌برداری می‌شود/ تامین ۱۰۵۰واگن از سوی دولت

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹
کد خبر: 266882
۹۱واگن تا آذرماه وارد مدار بهره‌برداری می‌شود/ تامین ۱۰۵۰واگن از سوی دولت

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو از بهره‌برداری ۹۱واگن تا آذرماه سال جاری خبر داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی امام با اشاره به برنامه‌های این شرکت در سال جدید به اقتصادآنلاین گفت: یکی از اولویت‌های ما تکمیل خط 6 و 7 در سال 97 است. تا خرداد‌‌ماه امسال افتتاح ۱۰کیلومتر  از فاز یک خط ۷مترو بین ایستگاه مولوی تا نواب و خط ۶مترو از دولت آباد تا امام حسین با 4 ایستگاه تا شهریور‌ماه را در برنامه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال اگر منابع مالی تامین شود بتوانیم خط شش را که در کل به طول 32 کیلومتر و خط 7 که 27 کیلومتر است را تکمیل کنیم هرچند ممکن است همه ایستگاه‌ها امکان تکمیل نداشته باشند ولی بخش عمده‌اش را وارد مدار بهره برداری کنیم.

او با اشاره به  تکمیل خطوط دیگر متروی تهران نیز اظهار کرد: البته آن‌ها  امسال لزوما اجرایی نمی‌شوند اما مهم‌ترین آن‌ها تکمیل پایانه‌های خط سه و چهار است. در سال‌های گذشته اقدام اجرایی درباره پایانه آزادگان نشده است.  در حال حاضر در مرحله انتخاب مشاور هستیم که طراحی اولیه آن انجام بشود و  بعد پیمانکار انتخاب کنیم اما تا انتهای سال سخت به نظر می‌رسد که بخواهد وارد مداربهره برداری شود هر چند پیگیر هستیم که این اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تاکید کرد: این امکان وجود دارد که با تامین منابع بتوانیم  منتهی الیه شرقی خط 4 را وارد مدار بهره برداری کنیم. پایانه اکباتان را هم در صورت تامین منابع فاز اول می‌توانیم تا پایان سال به بهره برداری برسانیم که بسیار می‌تواند در کاهش سرفاصله حرکت خطوط و تسهیل کار شرکت بهره برداری مترو تاثیرگذار باشد. البته بحث تامین واگن با کمک دولت امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد:  دولت 630 دستگاه واگن را  اواخر سال گذشته به مناقصه گذاشت که برنده آن یک شرکت واگن‌سازی تهرانی و دو شرکت چینی بودند و در مرحله عقد قرارداد هستند امیدواریم تا آخر اردیبهشت قراردادشان منعقد شود. البته سهمیه تهران 420 بود. درباره 630 واگن هم قرار است طی جلسه‌ای درباره آن تصمیم‌گیری شود، احتمال دارد به همین سازندگان ایرانی یا چینی بدهند.

او با اشاره به تامین هزار و 50واگن از سوی دولت گفت:  تضمین 50 درصدی انتشار اوراق مشارکت به میزان دو میلیارد از وعده‌های دولت بود که سال گذشته مجوزهایش را گرفتیم و براساس مصوبه‌ای که از سنوات گذشته وجود داشته دولت می‌تواند 50 درصدش را تضمین کند امیدواریم حمایت‌هایشان را از ما ادامه بدهند که بتوانیم قوی‌تر و موثرتر پروژه‌های مترو را پیش ببریم.

او تاکید کرد: این واگن‌ها زودتر از سال 1399 با پروسه ای که در قرارداد پیش بینی شده تامین نخواهند شد. براساس قراردادهایی که از گذشته داریم قرار است شرکت واگن سازی تهران سه رام 7 تایی یعنی 21 دستگاه واگن قطار تا آخر خردادماه و ده رام قطار یعنی 70 واگن تا آذرماه 97 به ما تحویل دهد که در مجموع 91واگن وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.