۰ نفر

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران

تدوین طرح جامع پسماند با مشاور خارجی/ حضور مافیا در فرایند تفکیک زباله

۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 265447
تدوین طرح جامع پسماند با مشاور خارجی/ حضور مافیا در فرایند تفکیک زباله

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، گفت: طرح جامع پسماند بزودی تدوین می شود و تلاش می کنیم کیفیت کمپوست تولیدی افزایش یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، زهرا صدراعظم نوری در جریان بازدید اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا از مجتمع پردازش زباله آرادکوه، اظهار داشت: در این بازدید پروسه پردازش پسماند در مجتمع آرادکوه مورد بررسی قرار گرفت که اقدامات خوبی در حوزه مدیریت پسماند انجام می شد اما نیاز به تکمیل و رفع برخی از مشکلات در این حوزه داریم.

شهر

وی ادامه داد: در زمینه پردازش به خاطر جداسازی انواع زباله های تر و خشک که در مبدا انجام نمی شود مشکلاتی در مقصد در خصوص پروسه جداسازی وجود دارد.

شهر

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه در حوزه امحای زباله و پسماند نیازمند همکاری سایر دستگاه ها از جمله هماهنگی بیشتر با سازمان حفاظت محیط زیست هستیم، گفت: اراضی که در اختیار مجتمع آرادکوه است بخشی در تملک منابع طبیعی است و این باعث می شود سرمایه گذاران بخش خصوصی با اطمینان کافی در این بخش سرمایه گذاری نکنند، همچنین سرمایه گذاران خارجی ضمانت کافی برای سرمایه گذاری در این حوزه ندارند.

شهر

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه ۲۷ پیمانکار پسماند خشک و ۶۰ پیمانکار پسماند تر در سطح شهر تهران فعالیت می کنند، گفت: باید این پیمانکاران با هم تجمیع شوند و ساز و کاری برای آموزش و ارتقا فعالیت های آنها تدوین شود.

شهر

وی با اشاره به بررسی زباله های بیمارستانی در این بازدید گفت: باید هماهنگی بیشتری در خصوص زباله های بیمارستانی با وزارت بهداشت انجام شود زیرا همچنان بر سر قیمت تمام شده و هزینه های جمع آوری زباله های پرخطر اختلاف نظرهایی وجود دارد.

شهر

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه که کمپوست تولید شده توسط سازمان پسماند توسط سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری نیز خریداری نمی شود، گفت: به دلیل آنکه در زباله های جمع آوری شده مخلوطی از شیشه و فلز و چیزهای دیگر وجود دارد و در پروسه تبدیل کمپوست این مواد همچنان وجود دارند کیفیت کمپوست تولید شده پایین است و باید در فرآیند تولید پسماند اصلاحاتی انجام شود و به سمت تفکیک زباله از مبدا برویم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تنها سه درصد زباله در مبدا تفکیک می شود و این یعنی در این حوزه کاری انجام نشده است.

شهر

صدراعظم نوری با اشاره به آغاز فعالیت های عملیاتی برای تدوی طرح جامع مدیریت پسماند، گفت: قرار است این طرح در سال ۹۷ تدوین شود و سازمان مدیریت پسماند و مرکز مطالعات و مشاور خارجی مقدمات این کار را فراهم کردند.

نوری همچنین اضافه کرد: روزانه ٨هزار تن زباله تولید می‌شود که می‌توانست برای شهر اقتصادی باشد.فعالیت‌ها ‌و اقدامات زیادی انجام می‌شود که البته بهتر از این می‌توانست باشد.

شهر

رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: اما در عین حال باید بگوییم که پسماند در اولویت نبوده و آن‌طور که باید به این موضوع توجه نشده است .لازم است که ساز و کار جدیدی برای این روند در نظر گرفته و حرف‌هایی که زده می‌شود باید به عمل تبدیل شود.

او تاکید کرد:مادامی که این فرایندها اصلاح نشود نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت .پشت این حوزه یک مافیا وجود دارد که به سازمان اجازه نمی‌دهد کار خودش را ادامه بدهد، اما با برنامه و طرح می‌شود عرصه را برای آن‌ها تنگ کرد.

به گفته نوری بخشی از کار این بخش به سازمان بازمی‌گردد (از طراحی تا اجرا) بخشی هم به شهروندان که باید فرهنگ‌سازی شود.کسی غیر از شما دغدغه پسماند ندارد پس باید موثرترین شیوه فرهنگ‌سازی را انتخاب کنید.

وی ادامه داد: برای پیمانکاران باید شرایطی را ایجاد کنیم که سود آن‌ها هم در این کار دیده شود،برای پیمانکار به صرفه است که زباله خشک و تر را با هم دریافت کند که خشک برایش سود داشته باشد.

او در پایان متذکر شد: باید اقدامات زیادی انجام شود و مردم از ما توقع دارند تا اقدامات ما در مبارزه با فساد و رانت تجلی پیدا کند.