۰ نفر

شهردار منطقه۶ در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

کاهش ۲۰درصدی صدور پروانه ساخت در منطقه۶/ هیچ پروژه جدیدی در سال۹۷ نداریم

۱۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 261500
کاهش ۲۰درصدی صدور پروانه ساخت در منطقه۶/ هیچ پروژه جدیدی در سال۹۷ نداریم

با توجه به کاهش درآمدهای شهرداری و توقف فعالیت‌های عمرانی جدید در تهران، برآن شدیم تا با عظیم بابایی، شهردار منطقه ۶تهران درباره وضعیت مالی و پروژه‌ای این منطقه گفت‌وگوی نوروزی داشته باشیم.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی؛ به گفته او نمی‌شود به یکباره شهرداری را از درآمدهای شهرسازی محروم کرد، مدت‌ها است شهر به این درآمد متکی بوده و حذف آن بدون در نظر گرفتن راه‌حل جایگزین، شهر را با مشکل بزرگی روبرو خواهد کرد.

تفاوت رویکرد مدیریت شهری گذشته و حال بر روی کار شما چه تاثیری داشته است؟

ابتدای سال 96 سال پرالتهابی برای کشور ما بود؛  انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را داشتیم و به تبع آن تغییراتی در مدیریت شهری ایجاد شد. یک سلیقه‌ای رفت و یک سلیقه دیگری آمد. طبیعی است برای مدیران شهری دو روش متفاوت سخت است اما ما به عنوان یک آدم حرفه‌ای به کار نگاه می‌کنیم و با موضوعات سیاسی و جریاناتی که حاکم می‌شوند کاری نداریم. گرچه رویکردها مشخص نبود تا دکتر نجفی و اعضای شورا و بالاخره هیئت رئیسه شهرداری  این رویکرد را مشخص کردند. اختلالات جزئی در کار پیش آمد ولی در اصل کار ما که پروژه ونگه داشت شهر بود هیچ خللی به وجود نیامد. در بعضی حوزه‌ها مثل اجتماعی هنوز اوضاع به شرایط عادی برنگشته است. در بحث شورایاری‌ها دوستان ما انتظارشان این است که شورایاری را  به بخش خصوصی بدهیم در گذشته بنا بود خرد خرد  واگذار شوند چون ممکن است بعضی‌ها در مناطق جنوبی از لحاظ درآمدی نتوانند خودگردان شوند اما مدیریت جدید می‌گوید نه از همین الان آن‌ها را خودگردان کنیم.

مصاحبه با شهرداری منطقه ۶

مهم‌ترین پروژه‌های منطقه کدامند؟

مهمترین پروژه منطقه سوله بحران چند منظوره است. مسجد سرای گلها و درختکاری وآبیاری قطره‌ای مجموعه بوستان که تقریبا در سال جاری به اتمام می‌رسند،ساخت  مخازن ذخیره آب را داریم که در بوستان ها برای مقابله با بحران کم آبی و خزان زودرس را انجام می دهیم، ساماندهی بوستان‌ها مثل بوستان لاله و ساعی که  دوبوستان شاخص فرا منطقه‌ای هستند، ساخت مسیر طبیعت یا گذر طبیعت که از میدان آرژانتین تا شهرک والفجر ادامه دارد و به اراضی عباس آباد وصل می شود تا منطقه 3 و نمایشگاه بین المللی که در منطقه ما یک فاز آن شروع شده است.

با توجه به اینکه بخش عمده درآمد شهرداری از محل تراکم فروشی و صدور پروانه های ساختمانی بوده و البته همچنان هم ادامه دارد، وضعیت صدور پروانه ها در منطقه شما چگونه است و با تغییر رویکرد آقای نجفی در منطقه شما چه اتفاقی افتاده است؟

ما هیچ وقت خارج از طرح تفصیلی کار نکرده‌ایم.آنچه را که انجام دادیم در حوزه طرح تفصیلی بوده الان هم همین طور است ما طبق طرح تفصیلی انجام می دهیم. مگر می شود شهر تهران را یک دفعه از بحث ساختمان و شهرسازی جدا کنیم مثل این است که بگویم در چاه های نفت را ببیندیم چون تک محصولی هستیم. 111 سال است بلدیه تشکیل شده و همیشه اتکای درآمدهایش به حوزه شهرسازی بوده این را باید به تدریج از شهرداری حذف کرد اگرنه دچار بحران می شود مگر دولت سهمش را به شهرداری بدهد و  درآمدهای پایدار شهرداری هم خرده خرده اضافه شوند مثل سایر کشورها که مردم بیمه  ومالیات  می دهند و نیازی به حوزه شهرسازی ندارند صد و خرده‌ای سال شهر را به یک روش اداره کردیم که شدت و ضعف داشته است. در طول سال‌ها بعد انقلاب 17 شهردار شهر تهران داشته که هر کس دوست داشته با کارنامه خوب خارج شود و همه هم اتکایشان به درآمد شهرسازی بوده اما در دوره‌هایی  شدت و ضعف داشته، طرح تفصیلی ممکن است یک دوره اختیار داده باشد یک دوره ممکن است نداده باشد. ما یک منطقه هستیم منطقه ما طبق طرح تفصیلی کارکرده است.

مصاحبه با شهرداری منطقه ۶

درآمد منطقه چه قدر است؟ با هزینه ها سر به سر است؟

ما در تهران  مناطق شمالی و جنوبی داریم من خودم از جنوب شهر به میانه شهر آمده‌ام هشت سال درمنطقه 17 و 20 بودم. این مناطق درآمدی ندارند اما هزینه‌هایشان بالا است ما مجبوریم از شمال شهر خیلی از درآمدها را به عنوان معین در جنوب شهر هزینه کنیم مثلا منطقه ای مثل 17 در سال 70، 80 میلیارد درآمد دارد در صورتی که شهرداری 600، 700 میلیارد سالانه برای این منطقه خرج می‌کند در ریل جاهای دیگر من خودم ریل بودم درآمدی نداشته بنابراین درآمدها سرجمع در خزانه می رود خزانه شهرداری این ها را براساس عدالت توزیع می کند که فاصله شمال و جنوب هم ترمیم شود. درآمد نقد و غیرنقد ما تقریبا هزار میلیارد تومان است غیرنقد سیستم هولوگرام و املاک استو  نقد هم همان پولی است که در خزانه می‌رود.

هزینه ها چه‌طور؟

 ما یک درآمدی سالانه برای منطقه می بینیم مابقی در خزانه سرشکن می‌شود سال گذشته حدود دویست میلیارد تومان به منطقه ما اعتبار اند که هزینه اعم از نگه داشت و دستمزد بود.بعضی پروژه‌ها از سمت شهرداری مرکز راهبری می‌شوند اما در منطقه 6هستند مثل خط مترو یا پیاده‌راه سازی خیابان ولیعصر که هزینه‌های فرامنطقه‌ای هستند.

چه تعداد پروژه در سال 96به مرحله اجرا رسید و چه میزان هزینه شد؟

زمانی که 4 سال پیش در همین منطقه آمدیم سرانه های فرهنگی ورزشی منطقه تقریبا 36 هزار متر مربع بود الان نزدیک به 100 هزار متر مربع  است. سرای محله به ندرت داشتیم در حال حاضر 14 سرای محله داریم.سال گذشته 54پافتتاح پروژه داشتیم و امسال هم بالای 30، 40 پروژه داریم که بعضی از آن‌ها قابل توجه است.

مشکلات مالی شهرداری چه قدر روی منطقه شما تاثیر گذاشته است؟

مشکلات کلی است برای کشور است. نمی شود بگوییم کشور خراب است ما خوبیم همه جا مشکلات وجود دارد،  بخشی ازمشکلات به ما برمی گرد.  زمانی که اوضاع اقتصادی خوب نیست مردم  ساخت و ساز نمی‌کنند ما هم نگاهمان به جیب مردم است در سایر موارد باید اقتصاد شهری فعال شود.بعضی از مردم با گران شدن جزئی عوارض هم مشکل دارند این نشان می دهد اقتصاد وضع خوبی ندارد. وقتی چرخه اقتصاد بچرخد همه فعال می شوند و  شجاعت سرمایه گذاری پیدا می‌کنند که  بخشی از آن به شهرداری سرایت می‌کند.

خزانه منفی 52 هزار میلیاردی شهرداری تهران به خاطر اوضاع بد اقتصادی است یا سومدیریت؟

در حد من نیست که بگویم سومدیریت بوده یا حسن مدیریت، این یک موضوع در سطح کلان است. من مدیر منطقه 6 هستم دنبال این نیستم که بفهمم سوء یا حسن مدیریت بوده، شهرداری سیستم نظارتی و کنترلی دارد شورای شهر دارد شهردار دارد آنها اظهارنظر می کنند مگر من شهردار تهرانم!

چه قدر بدهی به پیمانکار دارید؟

منطقه‌ای هستیم که کمترین بدهی را به پیمانکاران داریم. بخشی از این بدهی‌ها حباب است، مثل حسن انجام کار و بیمه، آنهایی که کارهای کلان می‌کنند مقداری بدهی دارندچون ممکن است اسنادشان درست نباشد و یا بیمه و مالیات نداده باشند در حال حاضر پیمانکار معترضی نداریم نه اینکه بدهی نداریم ولی بدهی ما زیر صد میلیارد است و خرد خرد پرداخت خواهیم کرد.

چند درصد قراردادهای منطقه به صورت ترک تشریفات و تشریفات بوده؟

ترک تشریفات را که خود منطقه نمی‌تواند انجام بدهد همه کارها برمبنای مناقصه انجام می‌گیرد. در گذشته شرکتی بود به نام سازمان عمرانی شهرداری که از طریق آن انجام می‌شد .اگر درآمدی حاصل می‌شد در حساب شهرداری می رفت به ما مناطق زیاد ارتباطی نداشت.

انتخاب پیمانکار در حوزه کار شهرداری منطقه نیست؟

دوست داریم همه پروژه‌ها از طریق مناقصه انجام شود، اما در حال حاضر  شرایط اقتصادی به نحوی است که پروژه ها مشکل پیدا کرده‌اند که ممکن است پروژه‌ها زیادی مشتری نداشته باشند، بارها مناقصه را تکرار می‌کنیم اما مردم مشارکت نمی‌کنند به همین دلیل ممکن است یکی دو مورد از طریق ترک تشریفات باشد.

اهم برنامه های سال آینده منطقه شما چیست؟

ما اولویت ویژه‌مان نگه داشت شهر است. پروژه جدید تعریف نکردیم، تعیین تکلیف دیون و بدهی و اتمام پروژه‌ها بالای 50درصد اهم برنامه‌های ما است که تا آن‌ها را تمام نکنیم اولویت جدیدی تعریف نمی‌کنیم.

ارزیابی شما از استقبال و حجم صدور پروانه در منطقه 6 چیست و آیا رونقی گرفته یا نه؟

ما از لحاظ صدور پروانه سیر نزولی داشتیم و  حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم؛ هم کیفیت و هم متراژ. ممکن است از لحاظ تعداد زیاد باشیم ولی از لحاظ متراژ و کیفیت پایین آمده، کیفیت که پایین بیاید طبیعی است که قیمت پایین می‌آید. یکی از دلایل کاهش درآمدهای شهرداری همین موضوع است. مردم به دلیل اینکه ساختمان‌سازی برایشان ارزش‌افزوده ندارد دیگر در این حوزه فعالیت نمی‌کنند.  قیمت کارگر، مصالح، بیمه و مالیات خیلی وحشتناک گران شده است. طرح تفصیلی هم آن‌ها را محدود کرده قبلا این طرح اجازه می‌داد و همه این‌ها دست به دست هم داده و باعث افت شده است.

آیا از رای دیوان عدالت اداری درباره عوارضی که تامین اجتماعی از بیمه کارگران برداشت می‌کرد و خلاف بود خبر دارید؟

ما هم معترضیم بارها گفتیم که این موضوع  اجحاف در حق کارگران است ولی ظاهرا هنوز موضوع حل نشده است.

مصاحبه با شهرداری منطقه ۶