۰ نفر

فخاری: سکوت در برابر مدیریت نادرست زمینه‌ساز فساد است

۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 254953
فخاری: سکوت در برابر مدیریت نادرست زمینه‌ساز فساد است

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران دلایل طرح «تقاضای تحقیق و تفحص در عملکرد مالی و اجرایی موسسه همشهری در فاصله سال‌های 1384 تا 1396» را تشریح کرد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ الهام فخاری گفت: موسسه و روزنامه همشهری، نهاد و رسانه ای است که پدیدآیی، بالندگی و بلوغش، وام دار هزینه‌هایی است که در قالب عوارض، فروش فضا و تراکم و دیگر درآمدهای شهرداری از مردم این شهر اخذ شده است. همشهری موسسه و روزنامه متعلق به مردم بوده و هر گونه استفاده خارج کارکرد قانون از آن توسط مدیران موسسه یا شهرداری از آن، به ویژه با توجه به پیوند همیشگی این رسانه با مردم به عنوان پرتیراژترین روزنامه کشور، امری مذمور و ناپسند است و سکوت در برابر آن روا نیست.

وی با اشاره به این که فساد رخ داده در فرآیندهای مدیریت شهری در دوره 12سال گذشته که بخشی از آن در سند تغییر و تحول توسط شهرداری محترم ارائه شده، گریبان‌گیر این موسسه و روزنامه نیز بوده است، افزود: کاوش و چاره‌جویی برای شناسایی موارد و منابع فساد و تخلف روش‌ها و ابزارهای قانونی دارد. عهد ما با مردم تلاش برای بازآفرینی امید و فسادستیزی، لازم می‌سازد که از چارچوب‌ها و روش‌های قانونی برای شناسایی، درمان و پیشگیری از فساد بهره‌ بگیریم.

فخاری در تشریح هدف از تحقیق و تفحص از موسسه همشهری تاکید کرد: هدف از این تحقیق و تفحص رویکرد مصونیت‌سازی ساختار و فرهنگ شهرداری از تجربه فساد است. تحقیق و تفحص باید مصونیت باشد تا همه مدیران باور کنند که شورای شهر به دلیل شأن نظارتی خود به موضوعات فساد و انحرافات مدیریت حساس و پیگیری است.

به گفته وی؛ تحقیق روشی است برای بررسی ابهامات، نابرابری‌ها، تخلف‌هایی و فسادی که در گذشته روی داده است و شهروندان تهرانی حق دارند در حد ممکن و مصلحت از آن خبردار شوند. مسئله رد شدن تحقیق و تفحص از شهرداری توسط برخی نمایندگان مجلس پاسخ منفی به حق مسلم و مطالبه مشروع مردم بود و هنوز هم مجلس به این دلیل مورد پرسش افکار عمومی است و هنوز هم این مطالبه زنده است. اسناد و مدارک و گزارش نشان می‌دهد انبوهی از تخلف‌ها که نشانه‌های مشخصی از کژکاری مالی و خروج از قانون در آن مشهود است، وجود دارد. هم استفاده از رسانه عمومی در جهت اهداف سیاسی رخ داده و هم ساختار فرآیندها نه بر اساس منافع عمومی و مصلحت موسسه، که در جهت رضایت شرکای اختصاصی سیاسی و و اقتصادی مدیریت شهری گذشته، چرخشی نابخردانه داشته است.

فخاری گفت: اینک و به دلیل زیر و با استناد به ماده 81 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مصوبه 1375 و اصلاحیه آن در تاریخ 4/2/96 و ماده 75 مصوبه آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی تهران مصوب 9/2/78 بدین‌وسیله در خصوص موضوعات و موارد زیر انجام تحقیق و تفحص در عملکرد مالی و اجرایی موسسه همشهری در فاصله سال‌های 1384 تا 1396 را درخواست می‌نماییم. 1) بررسی میزان اثربخشی نشریات همشهری در جامعه هدف، 2) بررسی دلایل استخدام فوری در سال 1395، 3) بررسی چگونگی واسپاری آگهی موسسه همشهری، 4) بررسی قرارداد و کیفیت توزیع همشهری و محصولات آن،‌ 5) بررسی دلایل خرید چاپخانه و بررسی قیمت‌گذاری آن،‌ 6) برررسی تراز مالی و نحوه هزینه‌کرد موسسه،‌ 7) بررسی چگونگی تعیین حقوق و دستمزد مدیران عالی و میانی موسسه.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با بیان این که توضیحات شهردار محترم و مدیرعامل کنونی موسسه نیز در کمیسیون نشان داد که این موسسه و روزنامه دچار آفاتی بوده است، افزود: به یاری خدا پس از تحقیق و تفحص که البته اولین تحقیق و تفحص در تاریخ شوراها و فرصتی شایسته است، می‌توان ابهام‌زدایی نمود و به تخلفات رسیدگی کرد، حقوق مردم را بازپس گرفت و تاباندن نور است به راهروهای تاریکی که فساد در آنها محتمل است. پس از جلسه کمیسیون و ارائه گزارش موسسه، موارد زیر در هر کدام از بندهای قابل ارائه است: 1) مجلات تعطیل شده، خواننده نداشته و فقط هزینه در برداشته و رویکرد مدیران بذل و بخشش بیت‌المال بوده است. 2) موضوع دوم مطالبه جدی افرادی که سال‌ها در همشهری کار کرده‌اند ولی استخدام نشده ولی افرادی با چند ماه خدمت از رانت مدیریت برخوردار شدند و استخدام شدند. این وضع نماد برجسته بی‌عدالتی و تضییع حقوق کارمندان زحمت‌کش قدیمی و مجرب است. 3) موضوع سوم به خصوص در مورد پیام همشهری موضوعیت دارد زیرا به دلیل فضای غیرشفاف و ساختار اداری بسته آن معلوم نیست فایده آن برای همشهری چه بوده است و چرا این فایده بزرگ و درآمد کلان از جیب مردم برداشته و به جیب عده‌ای خاص گذاشته شده است. پیام همشهری چاه نفت همشهری است که به دلیل سوءمدیریت ضایع شده است. 4) موضوع چهارم براساس چه کار کارشناسی این واگذاری صورت گرفته؟ آیا رانت مدیریتی بوده؟ آیا عملکرد این شرکت توزیع‌کننده کارایی در اندازه سازمان همشهری داشته است یا خیر؟ شواهد بیانگر مدیریت بد توزیع همشهری است. 5)چاپخانه جدید همشهری بدون نیاز به چاپخانه جدید خریداری شده در حالی که از ظرفیت چاپخانه همشهری به خوبی و با تمام ظرفیت استفاده نمی‌شده. موضوع قیمت‌گذاری هم براساس گزارش نهادهای مربوط و برآورد کارشناسان چندین میلیارد تومان اضافه بر ارزش واقعی خریداری شده است. 6) مصداق بررسی مدیریتی است که نحوه عملکرد سازمان را مشخص می‌کند.

به گفته وی؛ سکوت درمورد کژکاری و سوءمدیریت در همشهری نه سودمند است، زیرا افکار عمومی قانع نمی‌شود و نه به مصلحت است زیرا سکوت در برابر کژکاری و مدیریت نادرست زمینه‌ساز نابرابری و فساد است و ضرورت عدم برخورد شایسته با تخلف در فرهنگ سازمانی هر نهاد باورانده می‌شود فساد و سوءمدیریت هیچ پیامد بازدارنده‌ای ندارد و این خود بالاترین مشوق جهت ادامه فساد و سوءمدیریت است.

بر این باوریم که استفاده از ابزار تحقیق و تفحص در راستای احقاق حقوق آحاد مردم، ابهام‌زدایی، رسیدگی قضایی به موارد تخلف و فساد در چارچوب قانون در راستای انجام وظایف قانونی شوراهای اسلامی، اقدامی ارزنده است و از همه همکاران ارجمند تقاضا می‌کنیم با رای مثبت خود نخستین تحقیق و تفحص شوراهای اسلامی را رقم زده، به رای میلیونی مردم برای شفاف‌سازی، فساد ستیزی و اصلاح امور پاسخ مثبت دهند.