۰ نفر

طرح ترافیک پایتخت بازنگری می‌شود

آمار واقعی استفاده از مترو روزانه ۲میلیون سفر است

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۱
کد خبر: 236782
آمار واقعی استفاده از مترو روزانه ۲میلیون سفر است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، سهم واقعی استفاده از مترو در حمل و نقل عمومی پایتخت را 40 درصد معادل کمتر از دو میلیون سفر در روز اعلام کرد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محمد علیخانی روز یکشنبه در جریان ارائه گزارش صد روزه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا، گفت: این کمیسیون کار خود را با شعار توسعه حمل و نقل عمومی ایمن و روان در کنار وظایف عمومی شورا، آغاز کرد.

وی با بیان اینکه برای تحقق این شعار به جمع‌آوری آمار صحیح و دقیق لازم بود، افزود: 18 تا 20 میلیون در تهران سفر انجام می‌شود که سهم حمل و نقل عمومی آنچه ادعا می‌شد 63 درصد بوده اما آمار  واقعی با احتساب تاکسی، 49 درصد است.

وی با بیان اینکه ادعا می‌شد، روزانه سه میلیون سفر با مترو انجام می شود، اظهار کرد: در حالیکه این آمار کمتر از 2 میلیون نفر سفر در روز است.

وی با اشاره به توجه به تکمیل و توسعه خطوط مترو در کنار داشتن ایمنی گفت: به این منظور  جلسات متعدد با مسئولان در کمیسیون عمران و حمل و نقل تشکیل و همه بیان کردند که خط هفت مترو ایمن نیست و احتمال بروز حادثه و اتفاقات ناگوار وجود دارد که نهایتا تعطیل شد.

وی تاکید کرد: این خط با وعده حوزه حمل و نقل و ترافیک ظرف شش ماه مجددا به بهره برداری خواهی می‌رسد.

وی ادامه داد: مترو جزو اولویت است و در بررسی‌ها احصا شده تعداد خطوط مترو هفت خط است و و خطی به اسم هشت نداریم و آن خط در حقیقت توسعه جنوبی خط یک مترو است.

وی میزان اعتبار تکمیل خطوط مترو را  22 هزار میلیارد اعلام و گفت:  تکمیل خطوط اعتبار نیاز دارد و تنها خرید دو هزار واگن به ده هزار میلیار اعتبار، نیاز دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران این اعتبار را چگونه باید تامین کند گفت: با وضعیت موجود  اعتبارات بیش از ده سال تکمیل  خطوط فعلی زمان می‌برد.

علیخانی با بیان اینکه مردم انتظار دارند جهشی در این خصوص اتفاق افتد، تاکید کرد:  باید به دنبال منابع جدید درآمدی باشیم و ایجاد و تعریف منابع جدید باید در این حوزه انجام شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران گفت: این کمیسیون با حضور مشاوران روی دو طرح، بازنگری در محدوده طرح ترافیک و ساماندهی پارک حاشیه ای شهر تمرکز دارد .

وی افزود: طرح ترافیک  36 سال است اجرا می شود و تنها سالیانه درصدی به عوارض مجوز ورود به طرح اضافه می شود .

علیخانی با اشاره به اشکالات طرح ترافیک موجود گفت: درآمد حاصل از محدوده فعلی طرح 300 تا 350 میلیارد در سال است و جزییات و محدودیت بالا برای اکثریت شهروندان ایجاد و شاهد برقراری عدالت برای مردم نیستیم .

 وی تاکید کرد: در طرح جدید به دنبال عدالت هستیم نه افزایش قیمت.

وی افزود: طرح ساماندهی پارک حاشیه ای شهر نیز ضمن جلب رضایت شهروندان در کاهش آلودگی هوا اثر داشته و موجب کسب درآمد پایدار می شود .

عضو شورای شهر تهران افزود: از محل این دو طرح حدود رقم اعتبار فعلی شهرداری در سال درآمد ایجاد می‌شود و شهرداری به دنبال فروش تراکم نخواهد رفت .

علیخانی بررسی و راه اندازی سامانه کنترل پروژه‌های عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری به منظور رصد پروژه‌ها، ظرف یک ماه آینده را از دیگر برنامه‌های کمیسیون عنوان کرد.