۰ نفر

شهردار منطقه ۲۲شهر تهران در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

فروش غیرقانونی تراکم در منطقه۲۲ پایتخت/ ۷۹درصد از بودجه شهرداری از جریمه عدم اجرای آرای ماده۱۰۰ تامین شده است

۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۷
کد خبر: 234939
فروش غیرقانونی تراکم در منطقه۲۲ پایتخت/ ۷۹درصد از بودجه شهرداری از جریمه عدم اجرای آرای ماده۱۰۰ تامین شده است

به گفته شهردار منطقه 22شهر تهران با وجود ممنوعیت فروش تراکم در این منطقه اما مدیریت شهری گذشته بدون رعایت قانون مجوز ساخت تراکم صادر می‌کرده است.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی؛ علی نوذرپور با بیان اینکه مشکل عمده منطقه 22 در حوزه ساخت و ساز است، به اقتصادآنلاین گفت:  براساس طرح تفصیلی این منطقه، دو نوع ساختمان مجاز بوده احداث شود؛ ساختمان های سه و 11 طبقه اما بندی در طرح تفصیلی بوده که به مدیریت منطقه اجازه داده که متناسب با شرایط منطقه و ظرفیت‌هایی که در طرح جامع هست به برخی از ذی‌نفعان،مجوز ساختمان‌هایی با طبقات بالاتر بدهد.

وی ادامه داد: این بارگذاری‌های جمعیتی به‌قدری زیاد می‌شود که وزارت شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری با احساس خطر از اینکه شاید بند مذکور به درستی استفاده نشده است این بند را از طرح تفصیلی حذف کرد.

به گفته شهردار منطقه 22؛ حذف این بند از طرح تفصیلی  به شهرداری مرکز ابلاغ شد اما متاسفانه شهرداری مرکز به مناطق ابلاغ نکرد و لذا مدیریت شهری این منطقه همچنان به روال گذشته مجوز صادر می کرد.

نوذرپور اضافه کرد: برخی از مجوزهایی که صادر شده مجوزهای نهایی نبوده یعنی پروانه صادر نشده است. در حال حاضر با یک مسئله بسیار جدی مواجه هستیم؛ ساختمان هایی که بیش از یازده طبقه ایجاد شده و در حال احداث هستند و در عین حال توقعاتی برای مردم و کسانی که این ساختمان ها را در حال احداث داشتند ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه که از جهت رعایت مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری هیچ راهی جز توقف ساخت آن‌ها وجود ندارد، تاکید کرد: البته می‌شود براساس طرح تفصیلی در حد یازده طبقه اصلاح شوند یا اینکه بعدا شورای عالی شهرسازی و معماری تمهید دیگری بیندیشد.

شهردار منطقه 22همچنین گفت که بخشی از این ساختمان‌ها مربوط به نهادهای دولتی،نظامی و انتظامی بخشی هم مربوط به بخش خصوصی است. به هر حال باید تمهیدات دیگری بیندیشیم برای اینکه هم حقوق مردم رعایت شود هم این که منجر به ساخت و سازهای خارج از ظرفیت های اکولوژیکی منطقه نشود.

او در پاسخ به این سوال که آیا معاون جدید شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌تواند جلوی ساخت و ساز بی‌رویه را در شهر بگیرد یا نه، نیز گفت: آقای حجت بسیار معتقدند که که شهرسازی نباید یک محلی یا ابزاری برای درآمدزایی شهر تلقی شود شاهد مثالش دو بخش نامه‌ای است که صادر شده است.

نوذرپور گفت: برای قطع رابطه آلوده شهرسازی و درآمد حضور ایشان لازم است.  مدیریت شهری باید بپذیرد که شهرسازی محل کسب درآمد نیست. هر چند فشارهای درآمدی به شهرداری تهران وارد خواهد شد و بخشی از درآمدهای شهرداری را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

به گفته شهردار منطقه 22 پذیریش این هزینه ها از سوی مدیریت فعلی شهرداری  باید از سوی مردم و رسانه ها قدر دانسته و حمایت شوند. براساس تفریق بودجه سال 95 شهر تهران، 79 درصد از بودجه شهرداری  از راه درآمدهای ناپایدار،فروش تراکم،اجازه دادن به ساخت و سازهای غیرمجاز و دریافت جریمه از عدم اجرای آرای ماده صد تامین شده است که این موضوع، شهر را با مشکلات مختلف کالبدی و زیست محیطی مواجه کرده است.