۰ نفر

رییس کمیسیون فرهنگی_اجتماعی شورای پنجم در گفت‌گو با اقتصادآنلاین:

غیرواقعی بودن مبلغ فروش همشهری/ بدترین نوع رفتار با اموال مردم؛ روزنامه‌ای است که باز نشده برمی‌گردد

۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸
کد خبر: 227438
غیرواقعی بودن مبلغ فروش همشهری/ بدترین نوع رفتار با اموال مردم؛ روزنامه‌ای است که باز نشده برمی‌گردد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران،ری و تجریش گفت: مجلاتی روی دکه می رود که حتی به‌وسیله روزنامه فروش باز هم نمی‌شود و در پایان هفته به شکل بسته بندی شده برمی‌گردد. این یک فاجعه است که ما با اموال مردم تهران به بدترین نحو برخورد می‌کنیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ محمد جواد حق‌شناس با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی_اجتماعی شورای شهر تهران به اقتصادآنلاین گفت: در یک ماه و نیم اول شروع فعالیت شورا، این کمیسیون همت خودش را برای سامان‎دهی، هماهنگی اعضا و انتخاب نمایندگان خود در شوراها و مجامع رسمی که باید به صحن معرفی می‌شد عملیاتی کرد.

وی ادامه داد: این کمیسیون تلاش خودش را به کار بست که بتواند با شکل دادن کمیته‎ها که به لحاظ تعدد،کمیت و کیفیت قابل توجه هستند، روند نظارتی و ارتباطی خود را با دستگاه های ذیربط و به‌ویژه معاونت‎های مربوطه در شهرداری تهران هماهنگ و اعمال کند.

رییس کمیسیون فرهنگی_اجتماعی شورای پنجم با اشاره به تهیه چشم‎انداز برای این کمیسیون، اضافه کرد: فکر می‌کنم در دو هفته آینده بتوانیم محورهای این چشم انداز را آماده و نهایی کنیم.

او اظهار کرد: در مرحله بعد باید وظایف هر حوزه در کمیسیون مشخص شود تا براساس آن وظایف، سیاست‎ها و میزان اعمال نظارت تعیین و بین حوزه‎های مربوطه هماهنگی برقرار شود.

شهرداری به چاه نفت وصل نیست

این عضو شورا در پاسخ به این سوال که آیا ضمائم همشهری تعطیل خواهد شد یا نه نیز بیان کرد: شهردار تهران اعلام کرد که بدهی قطعی شهرداری 30 هزار میلیارد تومان  یعنی در حدود دو برابر بودجه سالیانه شهرداری ونزدیک به 25 تا 30 هزار میلیارد هم حجم پروژه های نیمه تمامی است که باید به نتیجه برسند.

حق‌شناس ادامه داد: ما باید بدانیم که شهرداری به چاه‎های نفت وصل نیست و درآمد بی‌نهایت هم ندارد. مهمترین حوزه درآمدی شهرداری از سوی مردم شهر تهران است و باید برهمین اساس به وضعیت سازمان‎ها و نهادهای زیر نظر شهرداری توجه کنیم.

او با اشاره به وابستگی همشهری به شهرداری، تاکید کرد: به همین دلیل باید تابع نظامی باشد که شورای شهر باید برای آن تعیین می‌کند و همین طور به سیاست‌هایی که کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون مرتبط بر آن ها تاکید دارد، بپردازد.

رییس کمیسیون فرهنگی_اجتماعی شورای پنجم اضافه کرد: من فکر می کنم یکی از مشکلاتی این سازمان بی توجهی به همین ماموریت بوده است. به هر حال این شرکت و سازمان باید خودکفا باشد و باید براساس درآمدهای خودش اداره شود.

 به گفته او سال گذشته همشهری 30میلیارد تومان زیان داده بوده و این روند صعودی بوده است.

 وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود تاکید کرد: مدیریت همشهری باید براساس اصل صرفه‌جویی،اقدام و عمل وهمچنین براساس شرح وظایف مصوب و مشخص عمل کند. من نمی‌دانم چه توجیهی دارد مجله‌ای منتشر کنیم که 85 درصد برگشتی دارد.

قیمت‌های فروش مجلات همشهری غیرواقعی است

حق‌شناس ادامه داد: این روند با هیچ منطق و رویکردی سازگار نیست و جالب این است که مقدار زیادی یارانه به این مجله تعلق گرفته و قیمت‌های موجود در مجلات و روزنامه همشهری به شدت غیرواقعی است.

این عضو شورا اضافه کرد: من می خواهم به یک مثال ساده اشاره کنم؛ روزنامه ای که به‌وسیله بخش خصوصی در 20صفحه منتشر می شود، دو هزار تومان قیمت دارد یعنی هر صفحه صد تومان، ولی روزنامه همشهری بیش از 100 صفحه مطلب دارد ولی قیمت‌اش 500تومان است.

او معتقد است: در بخش خصوصی چون به نیاز مخاطب و همین طور سلیقه او توجه می‌شود روند حرفه ای شکل گرفته و  به تمام جوانب دقت می شود؛ هم در قیمت گذاری و  هم در کمیت و  کیفیت، اما در همشهری نگاه این است که یک مجموعه ای را دور هم جمع کنیم و فارغ از اینکه خوانده بشود یا نشود، فقط انتشار بدهیم.

حق‌شناس گفت: مجلاتی روی دکه می رود که حتی به‌وسیله روزنامه فروش باز هم نمی‌شود و در پایان هفته به شکل بسته بندی شده برمی‌گردد. این یک فاجعه است که ما با اموال مردم تهران به بدترین نحو برخورد می‌کنیم.

همشهری باید سبک زندگی مطلوب را به شهروندان آموزش دهد

او ضمن اشاره به بررسی وضعیت این موسسه، تاکید کرد: ما از مدیرعامل موسسه خواسته‌ایم  که گزارش دقیق در کمیسیون ارایه بدهند تا براساس آن بتوانیم روند انتشار همشهری و مجلات تابعه اش را براساس صرفه و صلاح سازمان و همین طور براساس ماموریت‌هایی که این سازمان و انتظاراتی که صاحبان این سازمان یعنی مردم دارند، جلو ببریم.

عضو شورای پنجم ضمن اشاره به تجدید نظر در انتشار ضمایم همشهری، گفت: مبنای ما این است که همشهری بتواند سبک زندگی مطلوب شهری را آموزش دهد. این روزنامه با رویکرد فرهنگی و اجتماعی تولید می‌شود و باید بر دانش، توانمندی، تصمیم سازی و تصمیم گیری در شهر تاکید کند.

رییس کمیسیون فرهنگی_اجتماعی شورای شهر تهران، ری و تجریش در پایان گفت: این روزنامه باید بتواند برای بهتر شدن حال شهروندان تهرانی و کمتر شدن رنج آنها تلاش کند و به دانش آن‎ها بیفزاید.