۰ نفر

رکوردشکنی محسن هاشمی رفسنجانی

شورای شهر تهران در تسخیر اصلاح‌طلبان

۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۵
کد خبر: 194943
شورای شهر تهران در تسخیر اصلاح‌طلبان

روز یکشنبه نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران اعلام شد و طبق اخبار رسمی لیست امید شورای عالی اصلاح‌طلبان موفق به کسب اکثریت آرا شد. به این ترتیب، بعد از گذشت 14سال برای نخستین‌بار ترکیب شورای شهر تهران تغییر کرد و یک گروه اصلاح طلب موفق شد با تمام اعضای پیشنهادی خود وارد شورا شود.

از 4هزار و 100صندوق رای در تهران، ری و شمیرانات تا لحظه نگارش این گزارش، آرای 3هزار و 923 صندوق شمارش شده است. بر این اساس محسن هاشمی‌رفسنجانی با یک‌میلیون و 764 هزار و 568 بیشترین رای در تهران را کسب کرده و در صدر لیست اصلاح‌طلبان نشسته است. نفر بیست و دوم مهدی چمران با اختلاف بیش از 200هزار رای نسبت به نفر بیست و یکم قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل، می‌توان شورای اسلامی شهر تهران را یکی از مهم‌ترین و خبرسازترین شوراها نامید که در آن رقابت برای دستیابی به کرسی‌های سبز رنگ بهشت، تنگاتنگ و جدی است. جریان‌های سیاسی از همان روزهای نخست شکل‌گیری شورای شهر تهران به‌خاطر اهمیت جایگاه شهردار تهران و نقش تعیین‌کننده آن در سیاست‌های پایتخت، انتخابات شورای شهر را تا حد زیادی به رقابتی جذاب تبدیل کرده‌اند که آن را از حوزه محلی به سطوح بالاتری رسانده است.

 آخرین سال پرحاشیه شورای چهارم

چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شد. این دوره از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1396 ادامه داشته است. درحال حاضر این شورا سال چهارم را از سر می‌گذراند و اکنون مهدی چمران ریاست شورا و مرتضی طلایی نایب‌رییس شورای شهر تهران هستند. حضور تعداد بیشتری از نمایندگان اصلاح‌طلب باعث شد تا رقابت‌ها در این دوره بیشتر از گذشته شود به گونه‌یی که این رقابت در ریاست شورا و شهرداری خود را نشان داد.

ریاست مسجدجامعی در سال اول شورای چهارم، انتظارات را به گونه‌یی بالا برد که برخی احتمال انتخاب شهرداری از این طیف را می‌دادند. حاشیه‌های شورای چهارم هر چند به پای حاشیه‌های شورای دور اول نرسید اما آن قدر زیاد بود که بتوان گفت، شورای شهر چهارم تهران به محلی برای زد و بندهای سیاسی و بازی‌های جناحی تبدیل شده است.

حاشیه‌های شورای چهارم در بحث املاک نجومی، استخدام‌های نجومی و حادثه پلاسکو بیشتر نمایان شد و بی‌اغراق در تمام جلسات شورا تنش و افشاگری وجود داشت به گونه‌یی که خبرنگاران به شوخی عنوان می‌کردند که باید با قرص آرامبخش وارد جلسه شورا شوند.

با شروع زمان انتخابات شورای پنجم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، دو لیست جداگانه «خدمت» و «امید» را منتشر کردند. لیست اصلاح‌طلبان کمی غیرمنتظره بود زیرا نام برخی اصلاح‌طلبان کنونی شورای شهر تهران ازجمله محمدمهدی تندگویان، محسن سرخو و محمد حقانی در آن دیده نمی‌شد. هر چند محمد حقانی بعدا از کاندیداتوری انصراف داد. نکته قابل توجه دیگر این است که جریان اصولگرا برای کاهش آرای رقیب لیست‌های جعلی متعددی را در فضای مجازی پخش کردند و باعث سردرگمی شهروندان شدند اما با وجود این موضوع آخرین نفر از لیست اصلاح‌طلبان بیش از یک میلیون و 600 هزار رای را به خود اختصاص داد که این به معنای آن است که بیش از یک میلیون و 600 هزار شهروند تهرانی به لیست امید اصلاح‌طلبان رای داده‌اند.

هر چند اصولگرایان نیز مانند اکثر بازنده‌ها نتیجه آرای را قبول ندارند و مهدی چمران، رییس شورای شهر در نامه به وزارت کشور از وجود تخلف حین شمارش آرا شکایت کرد اما به گفته عیسی فرهادی، فرماندار تهران کار نظارت بر این انتخابات بر عهده مجلس شورای اسلامی بوده و ناظران این نهاد هم در شعب اخذ رای، هم در کار شمارش آرا و هم در زمینه تجمیع آرا در فرمانداری تهران فعالیت موثری داشته‌اند.

فرهادی اظهار کرد: طرح برخی شبهات از قبیل تجمیع نشدن آرا در فرمانداری یا نبود نظارت از سوی برخی نامزدها تکذیب می‌شود زیرا هم کار تجمیع آرا در فرمانداری انجام می‌شود و هم نظارت جامعی در برگزاری انتخابات و مراحل مختلف آن انجام می‌گیرد. لازم به یادآوری است، تعداد اعضای شورای شهر تهران سال گذشته بر اساس مصوبه مجلس از 31نفر به ۲۱نفر کاهش یافت. همچنین تعداد اعضای علی‌البدل نیز از 12نفر به ۱۱نفر رسید. رای آوردن تمام 21نفر لیست اصلاح‌طلبان پیام خاصی برای اعضای شورای پنجم دربردارد و انتظار این است که در این دوره شاهد حاشیه‌های کمتری و کارآمدی بیشتر نسبت به دوره‌های گذشته باشیم.

 پیروزی لیست اصلاح‌طلبان مشهد و اصفهان

پس از اخبار منتشر شده درخصوص ورود تمامی کاندیداهای اصلاح‌طلب لیست امید به پنجمین شورای شهر تهران، نامزدهای استان اصفهان نیز موفق شدند تمام 15 کرسی شورای شهر این استان را به خود اختصاص دهند.  از سوی دیگر آمارهای منتشر شده از شهر مشهد نیز نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان این شهر نیز توانستند رقبای خود را پشت سر گذاشته و بر صندلی‌های شورای شهر مشهد تکیه بزنند.  در استان اصفهان نیز تمام 15 صندلی شورای شهر در اختیار اصلاح‌طلبان درآمد تا علاوه بر کاندیداهای اصلاح‌طلب معرفی شده در لیست امید، اصلاح‌طلبان مستقل نیز بتوانند وارد شورا شوند. در شهرهای دیگر مانند تبریز، اردبیل، سنندج، کرمان، یزد، سمنان، قزوین، گرگان و همدان نیز نامزدهای اصلاح‌طلب شورای شهر توانستند بیشترین آرای مردم را به خود اختصاص داده تا اصلاح‌طلبان بتوانند اکثریت کرسی‌های شوراهای شهر در بیشتر شهرهای کشور را به خود اختصاص دهند. در استان‌های سمنان از تعداد 11 کرسی شورای این شهر 6 نفر اصلاح‌طلب، در شهر همدان نیز از 11 نفر راه‌ یافته 6 نفر اصلاح‌طلب و در شهر قزوین نیز از 9 کرسی اصلی 6 نفر از کاندیداهای انتخاب شده توسط مردم اصلاح‌طلب هستند.

همچنین آمار منتشر شده از نتایج افراد منتخب برای شورای شهر سایر شهرهای کشور نیز نشان می‌دهد با اینکه اصلاح‌طلبان در این شهرها نتوانستند بیشتر کرسی‌های شوراها را اشغال کنند اما آمار منتشر شده از ورود حداقل 3کاندیدای اصلاح‌طلب به شوراهای شهر خبر می‌دهد.

 سرمایه «رای بالا» و مطالبات جدی

سید محسن طباطبایی مزدآبادی با تاکید بر اینکه مطالبات مردمی از شورای پنجم به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است، گفت: تهران درگیر چالش‌های جدی و اساسی است و ضرورت دارد تا اعضای شورای شهر در نخستین اقدام خود برای حل این معضلات اقدامات اساسی انجام دهند.

سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، کارشناس مسائل شهری با اشاره به حضور چهره‌های جدید در شورای شهر پنجم تهران گفت: در ابتدا باید به این نکته دقت داشته باشیم که حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات شوراها سبب می‌شود تا وزن و تاثیرگذاری اعضای جدید و همچنین مدیران آتی شهرداری بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی انتقادها و اختلاف نظرهای دوران انتخابات باید پایان یافته و همه ظرفیت‌ها در اختیار منتخبان مردم تهران در شورای شهر قرار گیرد، گفت: تهران درگیر چالش‌های جدی و اساسی است و ضرورت دارد تا اعضای شورای شهر در نخستین اقدام خود برای حل این معضلات چاره‌یی اساسی بیندیشند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه با این مشارکت گسترده سطح انتظارات نیز از شورای شهر جدید افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: به نظر من مهم‌ترین اولویت پیش روی شورای پنجم توجه به مخاطرات زیست محیطی است که در چندسال اخیر کیفیت زیست شهری را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: امروز معضلاتی همچون آلودگی هوا، فرونشست، سفید بالک‌ها، آلودگی‌های صوتی، آلودگی منابع آبی و خاکی و... تهران را احاطه کرده و اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم نیز همین چالش‌های زیست محیطی است.

طباطبایی دومین مطالبه مردمی از شورای پنجم و اعضای جدیدش را به سامان کردن نظام درآمدی و هزینه‌یی مدیریت شهری تهران دانست و با بیان اینکه سهم درآمدهای ناپایدار باید از سبد درآمدی شهر کاسته شود، گفت: از سوی دیگر در بعد هزینه‌یی نیز گران اداره کردن شهر یک چالش در پیش روی پایتخت است که مدیریت جدید باید برای آن فکری کند.

نایب رییس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران سومین مطالبه مردمی از شورای شهر را تقویت سهم مردم در مدیریت شهری خواند و گفت: الگوهای توسعه پایدار همگی بر تقویت سرمایه اجتماعی تاکید دارند و امروز نیز با وجود ساماندهی برخی ساخت‌های نهادی همچون شورایاری‌ها، مردم تهران به‌طور واقعی در مدیریت شهر نقش و سهمی ندارند.  استاد دانشگاه توضیح داد: برای مثال تنها در زمینه تامین مالی پروژه‌های بزرگ مقیاس در کلان‌شهر تهران می‌توانیم از ظرفیت‌های سرمایه‌های خرد شهروندی استفاده کنیم، ظرفیتی که تاکنون مغفول بوده و کمتر درباره آن گفتمان‌سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات مردمی از شورای پنجم به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به عنوان انجمن برتر گروه علوم انسانی کشور آمادگی دارد تحقیقات و دستاوردهای خود را در اختیار اعضای شورا قرار دهد.