۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

بانک‌های خصوصی در زمینه امنیت شبکه بهتر از دولتی‌ها عمل کرده‌اند

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 398502
بانک‌های خصوصی در زمینه امنیت شبکه بهتر از دولتی‌ها عمل کرده‌اند

امنیت شبکه در حوزه پرداخت های الکترونیک در کشور ما بالا است درصورتی که نکات کلیدی را در این زمینه رعایت کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، امید جلیلوند، عضو هیئت مدیره شرکت آتیه داده پرداز در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: به طور کلی امنیت شبکه بالا است اما درخصوص موضوع فرهنگ پرداخت الکترونیک در کشور بایستی اقداماتی صورت گیرد و اگر مشکلی هم در این زمینه وجود داشته باشد، مربوط به عدم فرهنگ سازی برای مردم است.

وی درخصوص رعایت استاندارهای بین المللی از سوی ایران در حوزه پرداخت های الکترونیک گفت: استانداردها رعایت می شود و می‌توان گفت که در این زمینه از بسیاری کشورها نیز جلوتر هستیم.

جلیلوند اضافه کرد: درمقایسه با تعداد زیادی از کشورها سطح بالاتری داریم اما از برخی از کشورها نیز عقب هستیم. با این وجود وضعیت مناسبی در زمینه رعایت کردن استانداردها وجود دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت آتیه داده پرداز درخصوص مقایسه بانک های خصوصی با بانک های دولتی و نیمه دولتی تصریح کرد: نمیتوان به خصوصی یا دولتی بودن تعمیم داد اما میتوان گفت بانک های خصوصی بهتر از بانک های دولتی یا نیمه دولتی در این زمینه عمل کرده اند.

وی افزود: برخی از بانک های دولتی مانند بانک ملی نیز اقدامات مناسبی را انجام داده اند. به طور کلی در این زمینه کمی عقب هستیم اما حدود سه سال است که اقدامات خوبی صورت گرفته است. برای مثال شرکت آتیه داده پرداز، شرکت زیرمجموعه ای به نام آتی پی دارد که در حوزه پرداخت الکترونیک فعالیت هایی را انجام داده است و درحال پیاده کردن پرداخت از طریق بلوتوث است تا پرداخت از طریق دستگاه های پوز به تدریج حذف شود.

جلیلوند اظهار داشت: وضعیت خدمات پس از فروش مناسب است و عمده مشتریان راضی هستند اما بحث این است که خدمات الکترونیک، موضوع جدیدی است و باید در میان عموم مردم جایگاه خود را پیدا کند.

وی اضافه کرد: برای مثال مدت زیادی سپری شد تا پول کاغذی حذف شود و مردم از کارت های بانکی استفاده کنند و قطعا مدت زمانی نیز برای حذف کارت و استفاده از پرداخت های الکترونیک مورد نیاز است.

عضو هیئت مدیره شرکت آتیه داده پرداز بیان کرد:  درحال حاضر مردم از خدمات الکترونیک استفاده می‌کنند اما تغییر فرهنگ پرداخت، اقدامی است که در طولانی مدت انجام می گیرد و بستگی به میزان فرهنگ سازی دارد تا بتواند اعتماد مردم را به خود جلب کند. ما در حوزه پرداخت الکترونیک ضعیف نیستیم و اگر هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده ایم به دلیل عدم آگاهی است.

جلیلوند گفت: در بسیاری از شرکت ها، تحریم هایی که رخ داده است تبدیل به فرصت شده است. برای مثال در بحث پرداخت الکترونیک، اگر اپل پی در ایران شروع به فعالیت می کرد، مردم از پرداخت های ما استفاده نمی کردند و عدم وجود این شرکت ها، فرصت پیشرفت را ایجاد می کند.