۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

30سال انتظار برای خانه دار شدن دهک‌های پایین‌تر از6

۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 398255
30سال انتظار برای خانه دار شدن دهک‌های پایین‌تر از6

اصولا هزینه‌های مسکن به دو دسته عوامل پایین و بالادستی تقسیم می شوند که مواردی مانند قیمت مصالح ساختمانی، دستمزدها، قیمت زمین، پروانه شهرداری و... جزء عوامل پایین دستی محسوب می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، کامران کیائی، عضو هیئت مدیره هلدینگ کیسون و مدیر گروه مسکن و ساختمان این هلدینگ در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: عوامل بالادستی به زعم من شامل موضوعات کلان سیاسی و اقتصادی کشور است که میتواند به طور مستقیم بر اقتصاد کشور و مسکن تاثیر بگذارد.

وی افزود: وضعیتی که در بازارهای سرمایه گذاری دیگر مانند ارز، طلا، بورس و.. وجود دارد، سیاست هایی که دولت برای حمایت از صنعت مسکن اتخاذ می‌کند و شاخص های عمومی مانند نرخ سود بانکی، نقدینگی، تورم و.. که در اقتصاد ما وجود دارد نیز تاثیرگذار هستند.

کیائی اضافه کرد: ما افزایش هزینه ها را از اواخر سال 96 و ابتدای سال 97 شاهد بودیم که این امر تاثیر خود را بر قیمت مسکن گذاشت و نه تنها مصالح ساختمانی و دستمزدها با افزایش مواجه شد بلکه هزینه پروانه های شهرداری را چند برابر کرد.

وی گفت: مجموع این عوامل موجب افزایش قیمت مسکن شده است. به نظر می‌رسد که در تقسیم بندی عوامل پایین و بالادستی درحال حاضر عامل اصلی برای تعیین قیمت مسکن دیگر عوامل پایین دستی نیستند، زیرا این عوامل تاثیر خود را گذاشته اند و اگر افزایشی هم داشته باشند، تاثیر چندانی بر قیمت مسکن ندارند.

عضو هیئت مدیره هلدینگ کیسون تصریح کرد: موضوعی که درحال حاضر قیمت مسکن را تعیین می‌کند، صرفا مبحث عرضه و تقاضا است و به دلیل انباشت عرضه ای که در گذشته وجود داشته است و کاهش تقاضا، با مازاد عرضه مواجه هستیم و این امر قیمت بازار را تعیین می‌کند.

کیائی اظهار داشت: در بخش تقاضا در صنعت ساخت و ساز با دو نوع تقاضا یعنی تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری مواجه هستیم و در شرایط فعلی در هر دو دسته کاهش تقاضا وجود دارد. در بخش سرمایه ای به دلیل عدم جذابیت سرمایه گذاری در دوره فعلی، سرمایه هایی وجود داشته است که یا خارج شده اند یا خاموش شده اند.

مدیر گروه مسکن و ساختمان هلدینگ کیسون گفت: سرعت انتقال سرمایه در صنعت مسکن پایین است. درنتیجه جابه‌جایی سرمایه در بخش مسکن به سرعت اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از افراد براساس میزان ریسک پذیری که دارند، ترجیح می‌دهند که در این عرصه بدون فعالیت مجدد بمانند که این حالت، خاموش محسوب می شود.

وی افزود: به دلیل افزایش زیاد قیمت مسکن در اثر عوامل پایین دستی و عدم توازن درآمد خانوارها با افزایش قیمت مسکن، تقاضای خرید مسکن مصرفی به شدت کاهش پیدا کرده است به نحوی که طول دوره انتظار برای خانه دار شدن برای دهک های پائین تر از 6 به بیش از 30 سال رسیده است.

کیائی اضافه کرد: آمارهای نرخ رشد سالانه سرمایه گذاری از سال 71 تا 98 در بخش های مختلف نشان داده است که بورس نرخ رشد بیشتری داشته است و قیمت مسکن و طلا در این گزارش کمترین مقدار بوده است.

عضو هیئت مدیره هلدینگ کیسون اظهار داشت: با شرایطی که درحال حاضر وجود دارد، من بعید میدانم که اتفاق خاصی در بخش مسکن رخ دهد، البته نمیتوان پیش بینی دقیقی از شرایط کشوراز لحاظ اقتصادی و سیاسی به ویژه سیاست خارجی داشت.

وی بیان کرد: نظر بنده این است که دوران گذر از رکود فعلی و رونق در بخش تقاضای مصرفی به شدت وابسته با سیاست های اقتصادی دولت و سیاست های حمایتی نه تنها برای دهک های خاص بلکه برای طیف گسترده ای از دهک ها است و این امر میتواند در سال 99 رونقی را ایجاد کند.

کیائی در خصوص حمایت دولت از صنعت ساخت‌ و ساز و مسکن گفت: موضوعی که ما شاهد آن هستیم صرفا طرحی است که با اسامی مختلف ایجاد شده است و در انتها به طرح اقدام ملی رسیده است و در این طرح دولت، ایجاد 400 هزار واحد را تا سال 1400 پیش‌بینی کرده است.

مدیر گروه مسکن و ساختمان هلدینگ کیسون افزود: این طرح علی‌رغم نیت مثبتی که در ذات خود دارد و امید است که عامل محرکی محسوب شود، در عرصه اجرا با موانع زیادی مواجه است.

وی اضافه کرد: در این طرح اگر افراد، زمین نداشته باشند، دولت و وزارت مسکن موظف هستند زمین های مازاد وزارت مسکن را اختیار سازمان ها و ارگان های منتخب دولتی یا نیمه دولتی قرار دهند و این بنیادها متولی ساخت شوند.

 عضو هیئت مدیره هلدینگ کیسون افزود: دهک های پایین جامعه به دلیل قسط بالای وام نمی‌توانند به این طرح ورود کنند و یکی از نقاط ضعف این طرح، استفاده قشر خاصی از تسهیلات آن است. با این حال، قدم بزرگ و روبه‌ جلویی است.