۰ نفر

امام جمعه تهران: پیروزی در میدان جنگ نظامی را در میدان جنگ اقتصادی تکرار خواهیم کرد / با عوامل مسمومیت دانش آموزان برخورد درس آموز شود

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 704400
امام جمعه تهران: پیروزی در میدان جنگ نظامی را در میدان جنگ اقتصادی تکرار خواهیم کرد / با عوامل مسمومیت دانش آموزان برخورد درس آموز شود

انقلاب اسلامی با این عظمت و این سرمایه عظیم ملی و پایگاه مستحکم اجتماعی به یاری خداوند از تنگناهای اقتصادی خارجی عبور خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد خطیب جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران (۱۲ اسفند ماه) که در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) گفت: مدیران کشور باید انسان‌های حق‌مدار و عادلی باشند که از توانایی و ظرفیت لازم برای تشخیص و شناخت حق برخوردار باشند و ضمن شناخت آن، متعهد به اجرای حق باشند و در کنار حق با اقتدار بایستند.

وی ادامه داد: ملت ایران با حضور گسترده و اقتدار آفرین در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ تفسیر روشنی از شناخت حق و ایستادگی و مقاومت در کنار آن بودند و نشان دادند به حق وفادار هستند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: مردم ایران با بینش عمیق سیاسی و درک درست از عزت و پایداری، اقتدار جمهوری اسلامی را در برابر دیدگان بهت‌زده نظام سلطه به نمایش گذاشتند و با حضور ده‌ها میلیونی پرافتخار خود این فریاد را طنین‌افکن کردند که علیرغم سختی‌ها و فشارهای اقتصادی، در اوج تنگناهایی که دشمن خلق می‌کند، برای حفظ اقتدار در کنار رهبر بصیر خویش، استوار ایستاده‌ایم.

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به دوستداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: ای کسانی که ارکان نظام سلطه را به لرزه درآورده‌اید، مطمئن باشید و با اقتدار حرکت کنید چراکه انقلابی با این عظمت و این سرمایه عظیم ملی و پایگاه مستحکم اجتماعی به یاری خداوند از تنگناهای اقتصادی خارجی عبور خواهد کرد و پیروزی پرافتخار در میدان جنگ سخت نظامی را در میدان جنگ اقتصادی نیز تکرار می‌کند.

وی تاکید کرد: دولتمردان با رصد دقیق مشکلات و چالش‌های داخلی و توطئه‌های خارجی و فراهم آوردن زمینه‌های حضور و مشارکت توده‌های مردم، نخبگان علمی، سیاسی، کارآفرینان عالم، متعهد و با انگیزه تحت رهبر انقلاب به سوی توسعه، پیشرفت و رشد اقتصادی هموار خواهند کرد. امید است ملت ایران طعم شیرین پیروزی در جنگ اقتصادی را نیز تجربه کنند.

ابوترابی فرد درباره ماجرای مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان عزیز در تهران و چند نقطه دیگر از کشور، بیان کرد: انتظار می‌رود همانطور که شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مقامات ارشد کشور تاکید کرده‌اند در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد قاطع و درس‌آموز، از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری شود.

خطیب نماز جمعه تهران متذکر شد: همچنین ضروری است با تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی زمینه آرامش خاطر دانش آموزان و والدین آنها فراهم شود.

وی عنوان کرد: یکی از محورهای مهم که رهبر انقلاب در دیدار اخیر با کارآفرینان آن را مطرح فرمودند، ارتقای دانش، تولید علم، تبدیل دانش به فناوری و تجاری سازی علم بود. ضروری است در پایان سال ۱۴۰۱ نگاهی به شعار سال که «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» داشته باشیم و جایگاه ایران را در این حوزه با استناد به گزارشات نهادهای معتبر بین‌المللی تبیین کنیم.

ابوترابی فرد اظهار کرد: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در مورد تحولات ایران اسلامی در حوزه علم، دانش، تبدیل دانش به فناوری و دستیابی به فناوری‌های نو و تجاری‌سازی علم، گزارش ارائه کرده است.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: این کنفرانس در گزارش سال ۱۳۹۵ اعلام کرده که اولین موج سیاست‌های علم و فناوری در ایران در حوزه آموزش‌های عالی متمرکز بوده و از سال ۱۳۶۹ آغاز شده است. این آمار نشان می‌دهد انقلاب پس از پیروزی و پایان جنگ تحمیلی توانسته بر توسعه علمی کشور متمرکز شود.

وی گفت: همچنین در آمار ارائه شده از سوی این کنفرانس آمده است که موج دوم سیاست‌های علم و فناوری بر توسعه پژوهش و فناوری از جمله فناوری‌های نوظهور و زیرساخت‌های مورد نیاز آنها متمرکز بوده است که این موضوع از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.

ابوترابی فرد یادآور شد: اینکه می‌بینید دشمن از همه ابزارها برای فشار بر این شجره تنومند استفاده می‌کند برای آن است که در تحلیل‌های دقیق خود، نقشه راه ایران را برای رسیدن به قدرت و جایگاه برتر، در مسیر درست مشاهده کرده است.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: کشوری که سال ۱۳۵۷ جامعه دانشگاهی‌اش ۱۷۰ هزار دانشجو بود و از این تعداد هشتاد درصد در تهران اشتغال به تحصیل داشتند و یک دانشجو در مقطع دکتری در کشور تحصیل نمی‌کرد، چگونه به قطب تولید علم و دانش تبدیل شد و برای سال‌های متمادی رتبه نخست را در منطقه جنوب غربی آسیا و رتبه شانزدهم را در سطح جهانی به دست آورد؟!

وی تاکید کرد: این کار بزرگ، نتیجه تلاش مدیران دلسوز و متعهدی بود که با حرکت در مسیر درست سیاست‌های کلی نظام توانستند این موفقیت را رقم بزنند. اگر در هر زمینه‌ای سیاست‌های کلی نقشه راه را تبیین و ترسیم می‌کرد قطعاً به نقطه‌های اقتدار و قدرت نزدیک می‌شدیم.

ابوترابی فرد اظهار کرد: یک تحول عظیم در تحول آموزش عالی پدید آمده و جامعه دانشگاهی ۱۷۰ هزار نفری کشور امروز به بیش از سه میلیون و سیصد هزار نفر افزایش یافته است. دانشجویانی که امروز در کشور در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند معادل کل دانشجویان سال ۵۷ هستند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: زمان پیروزی انقلاب ۱.۲ درصد از کل جمعیت ایران تحصیلات دانشگاهی داشتند و امروز حدود بیست درصد از جمعیت کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. این سرمایه عظیمی است که موتور حرکت انقلاب به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: دشمنان فراز و نشیب‌های ارز که البته مهم است و باید مهار شود، ملاک توسعه و پیشرفت نمی‌دانند بلکه توسعه علمی، تبدیل دانش به فناوری و حرکت در مسیر فناوری‌های نوین را علامت پیشرفت می‌‎دانند و از این بابت نگران هستند چراکه ایران اسلامی در این حوزه اقدامات بزرگی انجام داده است.

ابوترابی فرد متذکر شد: ملت ایران به کمک قدرت و پیشرفت علمی قطعاً می‌تواند در کنار وحدت و انسجام و امنیت بر همه چالش‌ها و تنگناها پیروز شود؛ ملتی که در سایه تجربه مقاومت خود محور مقاومت را خلق کرده است با چنین سرمایه‌ای از تنگناها عبور خواهد کرد.

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: بنا بر آمار این کنفرانس ایران در میان ۱۲۲ کشور در شاخص جهانی نوآوری رتبه ۵۳ جهانی را به دست آورده است که این بهترین رتبه کسب شده برای کشور تا کنون است.

وی تاکید کرد: این موفقیت کار بزرگی است که نشان می‌دهد ایران به سمت قدرت برآمده از علم و دانش حرکت می‌کند و حاوی این پیام است که درآمدهای ارزی شما را فروش نفت تامین نمی‌کند بلکه تولید دانش و فناوری‌های نوظهور تعیین خواهد کرد.