۰ نفر

امام جمعه موقت تهران:

حوادث اخیر راه را برای ارتقا ایران به جایگاه ملتی تصرف ناشدنی هموار خواهد کرد

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۸
کد خبر: 673888
حوادث اخیر راه را برای ارتقا ایران به جایگاه ملتی تصرف ناشدنی هموار خواهد کرد

امام جمعه موقت تهران گفت: مسئله، مسئله حجاب نیست؛ مسئله اصلی همبستگی ملی و فروپاشی نظم اجتماعی ما است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه طی سخنانی اظهار داشت: راهی برای سعادت انسان و تعالی جامعه بشری و شکل گیری نظام‌های سیاسی مقتدر و کارآمد جز در پرتو آراستگی به اخلاق و دانش وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس آیات قرآن اخلاق یعنی تعهد به علم و این راه رسیدن به قدرت است و پیامبر اسلام در قله صفات اخلاقی قرار دارد.

ابوترابی ادامه داد: انسان آراسته به اخلاق فاضله به سهولت به سمت ارزش‌ها گرایش دارد. بر همین مبنا رسالت پیامبر اسلام ان است که این ویژگی برجسته انسانی را در جامعه انسانی به فعلیت برساند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام می فرماید: قله فضائل اراستگی به علم و دانش و معرفت است، گفت: باید در این عرصه ها پیشرفت. در دستیابی به قله‌های علم برای خلق یک جامعه آراسته به قدرت و اقتدار راهی جز رسیدن به قله فضائل اخلاقی که همان علم باشد نداریم. دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه و تمامی مراکز علمی باید به عنوان مراجع علمی عمل کنند تا جامعه مقتدر باشد.

ابوترابی ادامه داد: مدرسه پیامبر اعظم مدرسه حیات عقلانی است و اگر کمی خواهیم گره‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گشوده شود، راهی جز پیوند نظام مدیریت کشوربا دانش و علم و حوزه دانشگاه وجود ندارد. بستر سازی برای خلق این رابطه و دریافت رهنمودها و ارهکارهای علمی و بکار بستن آن در حوزه‌های اجرایی دشوار است اما کار مدیر لایق و توانا فراهم آوردن این بستر و اجرای آن است.

وی اظهار داشت: امروز روز جهانی و ملی استاندارد است. با قانونی که مجلس در سال ۹۶ تصویب کرد جایگاه این نهاد از موسسه به یک سازمان ملی در زیر مجموعه رئیس جمهور ارتقا یافت. سازمان استاندارد مرجع رسمی در کشور است که عهده دار سیاست گذاری و حسن نظارت و عهده دار نظام استاندارد کشور  با هدف بروز رسانی استانداردها و بالابردن کیفیت و افزایش کارایی و ارائه خدمت شایسته به ملت است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در کنار این مسئولیت خطیر، کنترل کیفیت کالاهای صادراتی و مشمول استانداردهای اجباری با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی از مسئولیت های مهم این سازمان است. اگر مسئولین این سازمان ۵۰ درصد از وقت خود را به این کار اختصاص دهند خدمت بزرگی به مردم و نظام اسلامی کرده‌اند. این وظیفه عبارت است از تدوین و بروز رسانی و نظارت بر مصرف بهینه انرژی که مسئولیت بسیار مهمی است. ما روزانه معادل ۶ میلیون بشکه نفت مصرف انرژی داریم. لذا بنده یکی از اساسی ترین مشکلات کشور را مصرف بی‌قاعده انرژی می‌دانم. رئیس جمهوری محترم باید برای انجام این وظیفه از سازمان استاندارد مطالبه کنند.

ابوترابی خاطر نشان کرد: در هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور آقای مخبر در ریاست هیئتی برای شرکت در مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر به مسکو سفر کردند. ایران در دریای خزر از موقعیت مهمی برخوردار است و تقریبا حدود ۹۰۰ کیلومتر از ساحل آن به ایران اختصاص دارد و نقطه اتصال کشورهای حاشیه خزر به خلیج فارس و دستیابی به آبهای آزاد است. بر همین اساس ایران می‌تواند نقش مهمی در حوزه حمل و نقل و توسعه ناوگان ریلی و دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر داشته باشد.

وی افزود: دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان است که ما با آن ۹۰۰ کیلومتر ساحل داریم. این دریا با حدود ۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۹ تریلیون متر مکعب گاز و حدود ۳۰۰ جمعیت  در کشورهای حاشیه آن از جایگاه مهمی برخوردار است و می‌تواند راه را برای خلق یک قدرت سیاسی امنیتی و اقتصادی بزرگ در این دریا و کشورهای حاشیه آن هموار کند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اما خلیج فارس یک نقطه راهبردی است و غرب، مرکز کره خاکی را خلیج فارس می‌داند. در حال حاضر برای حفظ سلامت اقتصادی جهان جایی به اهمیت خلیج فارس وجود ندارد. ملت ایران و انقلاب اسلامی منطقه مهم خلیج فارس را از سلطه انگلیس و آمریکا خارج کرده است. امروز ایران و کشورهای مسلمان دوست حاشیه خلیج فارس تامین کننده امنیت این منطقه حساس و راهبردی هستند.

ابوتربای با اشاره به ویژگی‌های خلیج فارس گفت: خلیج فارس ۶۳ درصد از کل ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و ۳۰ درصد از ذخایر شناخته شده گازی جهان در خلیج فارس قرار گرفته است. این ظرفیت ایران اسلامی است در داشتن حدود ۲۸۰۰ کیلومتر ساحل و در شمال و جنوب کشور با این موقعیت حساس و تعیین کننده. ملت بزرگ ایران توجه دارند ایران مستقل مقتدر و نظام سیاسی حافظ منافع ملی را غرب بر نمی‌تابد. جایگاه شایسته‌ای که زیبنده ملت عزیز است با استفاده شایسته از این طرفیت‌ها و ظرفیت‌های علمی متراکم انباشته شده در مراکز علمی بدست می‌آید. از این ظرفیت باید بخوبی استفاده شود و مجامع خبرگان که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد باید به موتور خلق اقتداری دیگر برای ایران تبدیل شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حوادث اخیر در کشور اظهار داشت: حوادثی که این روزها شاهد آن بودیم بدون تردید برای یک نظام سیاسی پویا مقتدر و کارآمد که در اندیشه فهم درست چالش های امنیتی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی پیش روی خود است، راهی برای خلق قدرت  است. همانطور که دفاع مقدس به میدانی برای فعلیت رسیده استعدادهای نهفته مردم و جهش علمی و توسعه دانش‌ها و فناوریهای بنیادی تبدیل شد و راه را برای شکل گیری قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هموار کرد و شبکه در هم تنیده و مقتدر فرهنگی، امنیتی و دفاعی را در جهان اسلام از دریای عمان تا مدیترانه شکل داد، حوادث اخیر هم راه را برای کسب تجربه‌ای تعیین کنند و ارتقا جایگاه ملت ایران به جایگاه ملتی تصرف ناشدنی هموار خواهد کرد.

وی ادامه داد: این حوادث راه را برای افزایش اعتبار سیاسی ایران هموار می‌کند. بر اساس نظر یکی از تحلیلگران برجسته غربی و مکتب کپنهاگ همبستگی مهمترین عامل تعیین کننده و خلاق در جامعه و عنصر اصلی تداوم حیات اجتماعی و نظم اخلاقی است. بدون همبستگی حیات اجتماعی در معرض تهدید است.

ابوترابی الگوهای سنتی، زبان، فرهنگ و مذهب را از عناصر اصلی همبستگی اجتماعی دانست و تاکید کرد: فرهنگ و مذهب رمز همبستگی ملت‌ها و اقوام است. اتاق‌های نظریه پرداز سرویس‌های اطلاعاتی این ارکان اصلی همبستگی ملی را هدف قرار داده‌اند. مسئله مسئله حجاب نیست مسئله اصلی همبستگی ملی و فروپاشی نظم اجتماعی ما است. ملت ایران را هویت ملی و سنن و آداب ملی با هم گره زده است این اصول را باید پاس بداریم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: یکی از مسئولیت‌های مهم دستگاه انتظامی کشور پاسداری از این ارزشها و اصول اصلی همبستگی اجتماعی رسالت پلیس است اما آنها می خواهند پلیس مقتدر در کشور وجود نداشته باشد. اقتدار ایران به همبستگی ملت ایران است و دو راهبرد رهبر انقلاب هم راهبرد همبستگی ملی و همبستگی و اتحاد در جهان اسلام است.