۰ نفر

رییسی: توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه و آسیا، شتاب گرفته است

۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۲۳:۵۰
کد خبر: 673821
رییسی: توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه و آسیا، شتاب گرفته است

رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه و آسیا شتاب قابل توجهی گرفته، خطاب به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گفت: با توجه به زمینه بسیار خوبی که فراهم شده است هم مسئولان مرتبط و هم فعالان اقتصادی و تولیدی، برای استفاده هر چه بهتر از این فرصت برنامه ریزی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی غروب امروز پنجشنبه در بازگشت از سفر دو روزه به قزاقستان در تشریح دستاوردهای این سفر، به اهمیت این اجلاس پرداخت و گفت: اجلاس سیکا با ۲۸ عضو دائم از شرق تا غرب آسیا گسترده شده است و به عنوان سازوکاری مهم در همگرایی، همکاری و امنیت آسیا نقش ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور اولویت توسعه روابط با همسایگان و تقویت همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را پیام حضور هیات ایرانی در اجلاس قزاقستان دانست و افزود: در این اجلاس، تاکید داشتیم که امنیت منطقه باید حتما درون‌زا باشد و دخالت قدرت‌های بیرونی نه تنها راه‌حل مشکل نیست، بلکه بر مشکلات دیگر می‌افزاید.

رئیسی با اشاره به فصل جدید روابط میان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در دولت سیزدهم تصریح کرد: آنچه در دیدار با مسئولان قزاقستان بر آن تاکید شد، توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود و در این راستا و در گام اول قرار شد رقم تجارت دو کشور به ۳ میلیارد دلار برسد که این هدف اقتضا می‌کند مسئولان و فعالان اقتصادی کشور برای تحقق این مهم تلاش خود را مضاعف کنند.

رئیس جمهور در ادامه موضوع از سرگیری سوآپ نفتی را از دیگر توافقات صورت گرفته میان ایران و قراقستان در این سفر اعلام کرد و گفت: گر چه از حدود ۱۰ سال قبل این روند آغاز شده بود، اما در ادامه به دلیل مشکلاتی متوقف شده بود که در این سفر برای از سر گیری سوآپ نفتی توافق شد.

رئیسی تبادلات پولی و ارزی را از دیگر محورهای مطرح شده عنوان کرد و افزود: لغو روادید ۱۴روزه از طرف ایران و قزاقستان هم زمینه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل شرایط برای بخش خصوصی فراهم کرده است.

رئیس جمهور هم‌چنین به بحث و گفتگو پیرامون همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل و نقل و ترانزیت با کشورهای شرکت کننده در این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این رابطه با مقامات قطری هم دیدار و گفتگویی صورت گرفت که با توجه به روابط همسایگی و تاکید مسئولان دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، استفاده از ظرفیت این کشور برای صادرات به خود قطر و نیز کشورهای ثالث توافق شد. از سوی دیگر مسئولان قطری از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری جام جهانی در این کشور قدردانی کردند.

رئیسی با بیان این‌که ارتباط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه و آسیا شتاب قابل توجهی گرفته، خطاب به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گفت: با توجه به زمینه بسیار خوبی که فراهم شده است هم مسئولان مرتبط و هم فعالان اقتصادی و تولیدی، برای استفاده هر چه بهتر از این فرصت برنامه ریزی کنند.

رئیس جمهور با گلایه از کندی در برخی سیستم های اداری و بروکراسی، بر سرعت و دقت هر چه بیشتر انجام کارها برای گره‌ گشایی از مشکلات وجبران عقب ماندگی ها تاکید کرد.

رئیسی با بیان این‌که سهم جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت منطقه، متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود در کشور نیست، بر جبران عقب ماندگی‌ها در این زمینه تاکید کرد.

رئیس جمهور زمینه توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه را برای شرکت‌های دانش بنیان بسیار مناسب دانست و ابراز امیدواری کرد با همت جوان‌ها و فعالان اقتصادی همکاری ها با کشورهای همسایه در این زمینه هم افزایش یابد.