۰ نفر

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران؛

ان شا الله دغدغه رییسی در مورد مردم راهگشا باشد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 634009
ان شا الله دغدغه رییسی در مورد مردم راهگشا باشد

گرد و غبار به جزیی از هوای تهران تبدیل شده است، در حالی که سال های قبل پایتخت نشینان در فصول سرما درگیر آلودگی هوا بودند، امسال با پدیده جدید گردوخاک روبرو هستند. مهدی پیرهادی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: انشالله که در دوره ریاست جمهوری آقای رییسی با توجه به اهتمامی که ایشان در خصوص مشارکت مردم و نقش مردم در اداره کشور دارند، اتفاقات خوبی می‌افتد.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ صبح امروز هوای پایتخت برای افراد حساس ناسالم اعلام شد. حتی برخی مقاطع تحصیلی نیز تعطیل شدند. گرد و خاک هدیه جدیدی به هوای پایتخت است و برخی این شرایط را به دلیل رویکرد کشورهای همسایه مطرح می‎کنند، برخی دیگر به مسائل زیست محیطی کشور اشاره دارند. مهدی پیرهادی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران عامل اصلی این شرایط را کشورهای همسایه می‌داند و گفت: بخش زیادی از گرد و غبارهای موجود در هوای تهران که شاهد هستیم، منشا خارجی دارد؛ یعنی از کشورهای همسایه وارد شده است.

او با اشاره به اینکه این شرایط ناشی از عوامل مختلفی بود که در سایر کشورها اتفاق افتاده است، توضیح داد: از جمله سدهایی که کشور ترکیه بر روی دجله و فرات ساخته و بیش از 70 سدی که در طرح داپ ترکیه ساخته شده است. بر همین اساس ما در بخش‌هایی از دجله دچار مشکل شده‌ایم و کم آبی ایجاد شده است.

پیرهادی دومین علت گرد و غبار هوای تهران را از سمت عراق دانست و عنوان کرد: مقدار زیادی از اراضی عراق دچار خشکسالی شده و به تبع آن گرد و غبار وارد کشور ما می‌شود و شاهد آسیب‌های جدی در برخی از استان‌ها هستیم.

این نماینده شورا معتقد است که حل این مشکل را از طریق دستگاه دیپلماسی، وزارت خارجه، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست باید پیگیری شود. او در ادامه بیان کرد: در خصوص این مساله یک پیگیری جدی و کار شبانه روزی و مستمر باید انجام دهند تا ما هر ساله دچار این مشکل نشویم.

راهکار دیگری که عضو هیات رییسه شورای شهر تهران مطرح کرد: پوشش‌های گیاهی می‌تواند در کنترل آلودگی و این گرد و غبارها کمک کند. یعنی در بحث جهاد کشاورزی در خصوص کنترل این گرد وغبار پوشش گیاهی می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند و سازمان محیط زیست به عنوان یکی از متولیان این امر باید ورود جدی‌تری به این مساله داشته باشد.

عضو هیات رییسه شورای شهر آخرین راهکار برای حل مشکل آلودگی هوای تهران را استفاده از گروه‌های مردم نهاد و ان جی او ها و کسانی دانست که دغدغه محیط زیست دارند و ادامه داد: متاسفانه در کشور خیلی از مشارکت مردم استفاده نمی‌کنیم. مردم دغدغه محیط زیست دارند. چندین دهه است که در کشور همه موضوعات را حاکمیتی کرده‌ایم و مشارکت مردم را کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه این به اعتقاد من موضوعی است که باید بازنگری شود و باید مشارکت مردم را در همه عرصه‌ها به طور جدی ببینیم، توضیح داد: در این قسمت در چند دهه اخیر ضعیف عمل کرده‌ایم. انشالله که در دوره ریاست جمهوری آقای رییسی با توجه به اهتمامی که ایشان در خصوص مشارکت مردم و نقش مردم در اداره کشور دارند، اتفاقات خوبی می‌افتد.