۰ نفر

داستان عجیب اعلام عید فطر در ساعت ۸ صبح!

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۱:۵۸
کد خبر: 632584
داستان عجیب اعلام عید فطر در ساعت ۸ صبح!

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در کتاب خاطرات خود، اختلافات مربوط به اعلام عید فطر و رؤیت هلال عید را در روز 15 فروردین سال 71 مصادف با سال 1412 هجری قمری روایت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات ١۵ فروردین سال ۱۳۷۱ خود نوشته است:

تا ساعت دوازده دیشب که بیدارم بودیم، رؤیت هلال شوال اثبات نشد، لذا سحر برخاستیم و با یاسر سحرى خوردیم.

ساعت هشت صبح از دفترم زنگ زدند و گفتند در قم براى آقایان [سیدمحمدرضا]گلپایگانى و [شیخ محمدعلی] اراکى، [از مراجع عظام تقلید]، رؤیت هلال ثابت شده است و مردم براى نماز عید فطر آماده مى‌شوند. با رهبرى تماس گرفتم؛ ایشان گفتند مشغول بررسى مُستند آنها هستند؛ چون از جهاتى مشکوک است. مستند آنها باختران[= کرمانشاه] است که [آقای‌ محمدحسین زرندی]، امام‌جمعه باختران گفته شهادت از اعضای لشکر بدر عراق است که مى‌گویند در منطقه دیده‌اند، ولى پس از احضار آنها، یک‌نفرشان قاطعانه گفته دیده‌ام و چهار نفر در تردید بوده‌اند و خودشان هم افطار نمى‌کنند.

من خودم هم با آقاى [محمدحسین] زرندى، امام جمعه باختران تماس گرفتم، همین را گفت. از دفتر خبر دادند، در مسجدى در سرآسیاب و دولاب [تهران] مردم جمع شده‌اند و منتظر اقامه نماز عید هستند. آقاى [محمدرضا] توسلى، [رییس دفتر امام خمینی]، تلفن کرد و گفت چهار نفر در قم ادعاى رؤیت کرده‌اند و پیش آیت‌الله گلپایگانى شهادت داده‌اند. دو نفر هم در اصفهان، نزد آسید محمد باقر ابطحى، شهادت به رؤیت داده و او هم آنها را براى آیت‌الله [سیدمحمدرضا] گلپایگانى توثیق کرده است. یک نفر روحانى هم در گلپایگان رؤیت کرده و براساس این شهادت، آقاى گلپایگانى حکم به عید فطر بودن داده‌اند؛ البته لازم بود قبلاً با رهبرى هماهنگ مى‌کردند که نشده و مشکل ایجاد کرده‌اند.

دو بار با آیت‌الله خامنه‌اى تلفنى صحبت کردیم؛ بالاخره به این نتیجه رسیدیم که اعلان عید فطر شود، ولى چون مصلاى تهران آماده نیست، قرار شد گفته شود که نماز عید در مساجد برپا گردد؛ روى هم رفته بد عمل شد.

محسن از سفر بلژیک آمد. براى معاینه عماد و ثبت‌نام در دوره دکترا رفته بود که هر دو را نیمه تمام گذارده است. ناهار اینجا بودند. عصر جمعى از اعضای دفتر امام براى دیدار عید آمدند. جمعى از بستگان نیز آمدند.