۰ نفر

واکنش کاربرای فضای مجازی به سیسمونی و قالیباف

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 629702
واکنش کاربرای فضای مجازی به سیسمونی و قالیباف

سفر دختر و همسر قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوه قالیباف بازتاب زیادی در افکار عمومی داشته است. قالیباف منتقدان خود را «چهار درصدی‌ها» لقب داده بود اما همین موضوع گریبان خودش را گرفته است و به قول منتقدان این خرید خاص طبقه یک در ده‌هزاری‌ها است!

به گزارش اقتصاد آنلاین، رویداد ۲۴ نوشت؛ روز سه شنبه، وحید اشتری از چهره‌های جریان عدالتخواه با انتشار چند تصویر نوشت «خانواده آقای قالیباف برای خرید سیسمونی به استانبول رفته‌اند. چند تا از مسافران استانبول یک سری فیلم و عکس از یک خانواده چادری (در پروازهای ترکیه خیلی مرسوم نیست) فرستاده‌اند که امروز به‌خاطر حجم بالای بار با متصدی کانتر به مشکل خورده‌اند و بعد با رفتار عوامل هواپیمایی معلوم شده از خانواده مسئولین‌اند. ظاهرا خانواده آقای قالیباف بوده‌اند. همسر ایشان سرکار خانم زهرا مشیر را شناخته‌اند. یک زوج جوان هم با ایشان بوده که یا پسر و عروس‌شان یا دختر و دامادشان بوده‌اند. ظاهر حجم بالای باری که از ترکیه می‌آورده‌اند، کالسکه و کیف نوزاد و تخت تاشوی کودک و امثالهم بوده است. یعنی برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند. از بعدازظهر تا حالا برای مطمئن شدن با بچه‌های فرودگاه امام و هواپیمایی معراج ارتباط گرفتم و اطلاعات پرواز را درآوردم. اسم این سه نفر در لیست پرواز شماره ۴۸۰۴ ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه امروز معراج از فرودگاه استانبول به فرودگاه امام است. زهرا مشیر استخاره، مریم قالیباف و امیررضا بحیرایی (داماد)... باور کنید نمی‌شود آن بالا نشست و با چفیه برای مردم از تولید ملی و اشتغال و ممنوعیت ورود لوازم خانگی و خودروی ملی سخنرانی کرد و خانواده را برای خرید سیسمونی بدرقه ترکیه کرد.»

در بدیع‌ترین اتفاق ممکن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، این بار مسئولان یک اتفاق رخ داده را تکذیب نکردند و آن را به دشمنان و کفار و ضد انقلاب نسبت ندادند. الیاس قالیباف فرزند رئیس مجلس ایران نوشت: «خواهرم و همسرش کاری انجام دادند که حتما غلط است. این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم یقینا اشتباه است.»

البته تجربه نشان داده که اگر اتفاق بدیعی رخ داده اما باز هم تکذیب در آن وجود دارد! چه اینکه فرزند قالیباف گفته خواهرش و مادرش برای خرید سیسمونی به ترکیه نرفته‌اند! او نوشته «آنها برای خرید سیسمونی سفر نرفته‌اند، ناراستی‌ها و بزرگنمایی‌هایی در متن‌های منتشر شده وجود دارد، اما به هر صورت انجام این سفر خطایی نابخشودنی است، چرا که باعث می‌شود همه تهمت‌هایی که در گذشته به پدرم و خود آن‌ها زده شده است را صحیح جلوه دهد.»

فرزند قالیباف البته توضیح نداده بار کالسکه و کیف و تخت تاشوی کودک اگر برای نوزاد و سیسمونی نبوده، برای چه بوده است؟؟ او در بخش دیگری نوشته «آنچه این خطا را نابخشودنی‌تر می‌کند آن است که به امید و اعتماد مردم ضربه می‌زند و زبان ضد انقلاب و بدخواهان را دراز می‌کند. این رفتار را خلاف مشی پدرم است. آنان که می‌خواهند خطای فرزند را به پای پدر بنویسند، بدانند که این کار از قبل مورد مخالفت ایشان قرار گرفته بود، ولی متاسفانه نادیده گرفته شد. بنده به سهم خودم از همه مردم عذرخواهی می‌کنم و آن‌ها هم حتما باید عذرخواهی کنند.»

تا این لحظه که زهرا مشیر استخاره و دختر قالیباف سخنی نگفته‌اند و بعید هم است که بخواهند سنت‌شکنی کنند و عذرخواهی کنند، با این حال موضوع عذرخواهی نیست، چراکه در آن صورت هم تغییر در این ماهیت متناقض و دورویی ایجاد نمی‌کند. فرزند قالیباف گفته می‌خواهند خطای فرزند را به پای پدر بنویسند؛ سلمنا، بسیار هم درست، اما آیا همسر محمدباقر قالیباف هم اطلاع نداشته که برای خرید قرار است به ترکیه بروند؟ همسر قالیباف بدون اجازه شوهر به سفر خارجی رفته است و خود قالیباف بی‌خبر بوده است؟ ماجرا آنقدر تناقض دارد که دفاع از هر طرف به زشتی کار می‌افزاید، به همین دلیل است که موج انتقادات در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است و افراد مختلف شروع به موضع‌گیری کردند. عمده کاربران اصولگرا تصویر دست سردار سلیمانی را بازنشر کرده بودند و زندگی سلیمانی و قالیباف را با یکدیگر مقایسه می‌کردند. البته توییت آنها کنایه‌ای به دیگر اصولگرایانی بود که قالیباف را ادامه دهنده راه سردار سلیمانی می‌دانند؛ از جمله میثم مطیعی که گفته بود «بوی حاج قاسم را از قالیباف استشمام می‌کند.»

البته بسیاری از کاربران با «هشتگ سیسمونی»، با این اتفاق شوخی کرده‌اند. کاربری به ادعای قالیباف در سال ۹۶ اشاره کرده و نوشته «‌ته حساب قالیباف در سال ٩٦ چقدر بود؟ هر چقدر سود آن را داده باشند به سیسمونی آوردن از ترکیه نمی‌رسد.»

کاربر دیگری هم به کنایه نوشته ‌«مشکل از رسم سیسمونی است که با خانواده‌ عروس است. اگه با خانواده‌ داماد بود، همسر آقای قالیباف مجبور نبود ترکیه برود و این بساط پیش بیاید.»

کاربر دیگری هم با اشاره به شعارها و توصیه‌های قالیباف درباره مقاومت ملت ایران نوشته «‌زمان شاه اگه خاندان سلطنت اشرافی هم زندگی می‌کردند، علنا اشرافی زندگی می‌کردند. عین اینها نبودند به بقیه بگویند ۴ درصدی و نسخه مقاومت تجویز کنند بعد خودشان از استانبول سیسمونی بخرند.»

یک نفر هم قسمتی از مناظره‌های انتخابات ۹۶ را منتشر کرده که قالیباف با توجه به اتفاقاتی که برای فرزند دانش آشتیانی افتاده بود، گفته بود ‌«شرم آور است دختر دانش آموز برای مدرسه رفتن چادر ندارد، اما دختر وزیر لباس وارد می‌کند.» این بخش فیلم سخنان قالیباف بسیار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

فرد دیگری هم به کنایه در یک جمله کوتاه نوشته «سیسمونی دانش بنیان ترک»! بعضی کاربران نیز با انتشار توییت‌هایی گفته‌اند قالیباف بعد از انتشار فایل صوتی سپاه، هیچ نگرانی نداشت، حالا هم نگران نخواهد بود و بار دیگر اکثریت مجلس اصولگرا به او رای خواهد داد.

شخصیت‌های سیاسی هم به این ماجرا واکنش نشان دادند. رحمت الله بیگدلی نوشته ‌در سال ۲۰۱۶ کامرون نخست‌وزیر وقت کشور سرمایه‌داری انگلیس به خاطر فرستادن فرزندش به مدرسه غیردولتی به‌جای مدرسه دولتی مجبور به عذرخواهی رسمی شد!

عباس عبدی نوشته ‌«این خبر آن قدر مهم و ویرانگر است که وی باید از همه مناصب خود استعفا دهد. حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی‌دهم. فقط نمی‌دانم از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه ۴ درصدی‌ها حرف می‌زند؟ این خرید خاص طبقه یک در ده‌هزاری‌ها است.»

عبدالرسول عمادی در مطلبی به طعنه نوشته «وقتی ملتی قرار است در مقابل تمام دنیا بایستد و رنج و سختی را تحمل کند و در راس این‌تحمل کنندگان هم رئیسان قوای مملکت هستند، خوب طبیعتا این روسای قوا را باید تجهیز کرد و آماده سازی کرد و برای این که نکند خدای ناکرده از مسیر مقاومت برگردند یا اهمال و سستی در آن‌ها راه یابد باید حداقل‌های معیشت آنان را تامین‌ کرد. ساده زیستی البته که اصل است، ولی اولا خرید سیسمونی از بازار ترکیه با ساده زیستی منافاتی ندارد بازار استانبول هم چیزی آست مثل بازار تهران بازار نیویورک یا لندن که نبوده تازه بازار لندن را هم آقای دکتر حداد تجربه کرده آن هم‌اشکالی نداشته ثانیا این ساده زیستی مسئولان مربوط به حالت عادی کشور است نه در این برهه حساس که کشور درگیر تحریم و فشار سنگین است و ممکن است کمر مسئولان عزیز در تحمل این فشارها رگ به رگ بشود دیگر واقعا نمی‌توان در چنین شرایطی از مسئولان عزیز ما توقع ساده زیستی داشت آن‌ها باید در این شرایط پیچیده زیستی را وجهه همت خود قرار دهند تا بتوانند از پس پیچیدگی‌های اداره کشور در شرایط تحریم برآیند ساده زیستی هم ان‌شاءلله در زمان خودش مورد توجه واقع خواهد شد.»

امیر حسین ثابتی از چهره اصولگرایی بوده که تا اینجا به این ماجرا واکنش نشان داده و مشخص است تا چه اندازه از لیست انتخاباتی مجلس یازدهم ناراحت است. او با اشاره به رقابت‌های آن انتخابات و سرلیست‌های اصلاح طلبان و اصولگرایان، مجید انصاری و باقر قالیباف، نوشته «‌‎اگر قالیباف را تخریب کنید و وحدت اصولگراها بهم بخورد، دفعه بعد خانواده مجید انصاری می‌روند ترکیه سیسمونی بخرند!»

عجیب‌ترین دفاع را سعید احدیان مشاور قالیباف کرده که نوشته «عجب جشنی گرفته‌اند مخالفان دکتر قالیباف بزرگنمایی در تخصص شماست، اما مهم نیست که موضوع کوچک باشد یا بزرگ، خطای فرزند را به پای پدر نمی‌نویسند.» سیدمحمود رضوی مشاور قالیباف هم همین مطلب احدیان به همراه مطلب الیاس قالیباف را بازنشر کرده و در توضیح آن نوشته «صریح و شفاف»! اما این دفاع صدای دیگر اصولگرایان را هم در آورده است؛ چنانچه حمید رسایی گفته خود قالیباف باید عذرخواهی کند و در توضیح نوشته «همانطور که خطای آن فرزند به پای پدر نوشته نمی‌شود، عذرخواهی این فرزند هم به نام پدر نوشته نمی‌شود.»

نماینده‌های مجلس هم تا اینجا سکوت کرده‌اند. البته آن‌ها درباره مسائل دیگر توییت کرده‌اند؛ مثل یکی از نماینده‌های تهران که پیروزی تیم نساجی قائمشهر را تبریک گفته که احتمالا اصالتی شمالی دارد یا شاید با مردم کرمان مشکل شخصی داشته است! دیگر حامیان سردار قالیباف هم فعلا سکوت کرده‌اند یا سعی دارند به موضوعات دیگر بپردازند.