۰ نفر

در جلسه شورای اداری خراسان رضوی؛

رییسی: بخش خصوصی باید میدان پیدا کند

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۳۰
کد خبر: 624434
رییسی: بخش خصوصی باید میدان پیدا کند

رییس جمهور گفت: هیچ دستگاه اداری در کشور حق ندارد نسبت به تولیدات فناورانه داخلی بی توجه باشد و اگر تولیدات فناورانه در کشور موجود باشد نباید به سراغ واردات رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابراهیم رییسی پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری خراسان رضوی افزود: نیاز جدی ایران اسلامی تولید، اشتغال آفرینی و دانش بنیانی است.

وی اضافه کرد: کار تولیدی باید با قوت دنبال شود، شعار مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ چراغ راهی برای توسعه کشور است و باید مورد تاکید باشد.

رییس جمهور گفت: همه باید دقت کنند که اگر تولید فناورانه داخلی موجود است اولویت با استفاده از این تولیدات باشد و اگر نبود سراغ تولید خارجی بروند.

رییسی تاکید کرد: همه دستگاهها و سازمانها باید توجه کنند که شرکتهای دانش بنیان نباید دنبال سازمانها بچرخند بلکه سازمانها باید دنبال آنها باشند که کجا هستند و کجا تولید قابل عرضه دارند و همه حمایتهای لازم را از آنها انجام دهند.

وی ادامه داد: باید با همکاری همه مدیران و شرکتهای دانش بنیان، جلو مافیای واردات بی رویه را بگیریم مثلا یک دارو در یکی از شرکتهای آستان قدس رضوی تولید شد و وقتی به بازار آمد عده ای مشابه این دارو را برای مصرف سه سال کشور وارد کردند تا این دارو میدان پیدا نکند، نباید این گونه باشد.

او اضافه کرد: همه باید کمک کنند تا کار دانش بنیان در همه صنایع شکل بگیرد. باید کارها کیفیت هم پیدا کند. کار تولیدی باید در همه بخشها با قدرت و قوت انجام شود و در زمینه ارزش افزوده هم همین گونه باید باشد مثلا در پالایشگاه سرخس، گوگرد با یک کار دانش بنیان به کود گوگرد تبدیل و ارزش افزوده پیدا کرده است.

مردم مهمترین مولفه قدرت در کشور هستند

رییس جمهور گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بزرگترین نعمت برای این کشور است و مردم سالاری دینی تضمین کننده جمهوریت نظام و اسلامیت آن است.

رییسی افزود: باید بر امید مردم روز به روز افزوده شود چون مردم مهمترین مولفه قدرت در کشور هستند و نقش فعل و ترک فعل هر شخص و مدیری برای امیدآفرینی به مردم مهم است.

وی ادامه داد: در انجام کارها و مسوولیت‌ها اعتبارات، برنامه و تجهیزات موثر است اما بالاترین نقش در انجام کارها و تحول اداری مربوط به مدیریت است و مدیریت به معنای هموار کردن راه‌هاست و هیچ بهانه‌ای برای عدم انجام کار قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: بیشترین تحریم و محدودیت‌های جمهوری اسلامی ایران مربوط به صنایع نظامی بوده است و بیشترین پیشرفت در کشور نیز مربوط به حوزه هسته‌ای و نظامی است زیرا به رغم وجود تحریم، انگیزه و مدیریت در این بخشها عالی بوده است.

رییس جمهور گفت: بخش خصوصی باید میدان پیدا کند و هر جا مشارکت مردم بوده موفق بوده ایم و دولت به صورت طبیعی نمی‌تواند همه ظرفیتها را پوشش بدهد.

رییسی با بیان این که نیازمند همت جدی مدیران هستیم تا اتفاقات خوبی در کشور بیفتد افزود: حجم تجارت خارجی و ترانزیت کالا با کشورهای اطراف باید مورد نظر باشد. در سالی که گذشت ۶۸ درصد رشد ترانزیت داشتیم اما سفرهایی که داریم دولتهای منطقه رغبت دارند با ایران وارد کار و مبادله شوند و از صادرات ایران استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: ارتباط با کشورهای همجوار همت و کار جهادی می خواهد و استانداران استانهایی که با کشورهای همجوار هم مرز هستند با اطلاع و همکاری وزارت خارجه حق ارتباط دارند و مرزها برای ما فرصت است نه تهدید.

موضوع زیارت برای دولت دارای اولویت و اهمیت است 

رییس جمهور گفت: برای دولت، موضوع زیارت دارای اولویت و اهمیت است و در خراسان رضوی و مشهد برای زائران داخلی و خارجی برنامه ریزی خاصی می‌طلبد و باید برای زائران زیارت دلنشین همراه با آرامش را مهیا کنیم  و در این راه باید همه دستگاهها دست به دست هم بدهند.

رییسی افزود: در خصوص اصلاح بافت پیرامونی حرم هم که محل حضور دلدادگان امام رضا(ع) است با همکاری و مشارکت مردم باید حرکت کرد و اختیارات لازم هم در این زمینه تفویض شده است.

مشهد شهری ملی است

رییس جمهور در خصوص ارتباط با افغانستان و لایحه منطقه آزاد دوغارون نیز گفت: در منطقه و مرز دوغارون ظرفیت زیادی وجود دارد، در سرخس هم ظرفیتهای خوبی وجود دارد که باید احیا شود و مسوولان باید همت کنند و کار امروز را به فردا نیندازند و کارها سریع به سامان برسد.

رییسی افزود: ظرفیت کشور، منطقه و خراسان رضوی به حدی است که تمام مسائل قابل انجام است، مشهد شهری ملی است و تمام مسیرهای منتهی به مشهد باید ملی دیده شوند و باید برای آرامش همه مردم فکر شود.

تشکیل سازمان امور مهاجران در وزارت کشور

رییس جمهور گفت: مهاجران افغان در کشور ما مهمان هستند و سالهاست که در اقصی نقاط کشور حضور دارند و با مسائل مختلفی نظیر تحصیل و اشتغال مواجه هستند و اداره اتباع برای ساماندهی اتباع افغانستانی کافی نیست و نیاز به ساز و کار جدیدی بود لذا سازمان امور مهاجران به سرعت در وزارت کشور فعال می‌شود. 

رییسی افزود: ایرانیان خارج از کشور نیز مساله مهم ما هستند اما شورای عالی ایرانیان ساز و کار خود را در این خصوص دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی باید توجه ویژه به ضرورتهای امسال وجود داشته باشد که این ضرورتها در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

ضرورت تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی

رییس جمهور گفت: باید رشد اقتصادی هشت درصدی محقق شود که این مهم در بودجه پیش بینی شده است و این رشد فقط در مرکز اتفاق نمی‌افتد بلکه برای استانداران و مدیران استانی هم در تحقق آن نقش قائل شده‌ایم.

رییسی افزود: ارزش پول ملی باید افزایش یابد، با افزایش حقوق نتیجه ای حاصل نمی‌شود بلکه دریافتی افراد باید متناسب با تورم باشد.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی باید محقق شود تا ارزش پول ملی و قدرت خرید افزایش یابد، ارزش ۴۵ هزار تومان یارانه دیروز امروز به هفت تومان رسیده است و اگر ارزش پول ملی بالا نرود هر چه حقوق را افزایش دهیم در عمل نتیجه نخواهد داشت.

رییس جمهور گفت: تولید، دانش‌آفرینی و اشتغال می‌تواند گره کشور را حل کند و باید به دنبال رشد اقتصادی بود و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی در کشور محقق شود.

رییسی افزود: رشد فرهنگی نیز مهم است و زیارت، کلاس بزرگ انسان سازی است و امروز کار فرهنگی بسیار اهمیت دارد و دانشگاه ها و حوزه های علمیه مشهد می‌توانند این شهر را به جایگاه بی‌بدیلی برسانند.

رییس جمهور گفت: دولت باید تحرک و امیدآفرینی خود را حفظ و افزایش دهد که با فعالیت و تلاش این مهم محقق می‌شود.

رییسی افزود: امروز در این دولت مردم انتظار کوچکترین فساد، رشوه و پارتی بازی را ندارند و انتظار مردم دولت قانونمند، فساد ستیز و مردمی است و وقتی همه بدنه اداری دولت این حس را پذیرا باشند، فسادستیزی محقق می‌شود.

وی در خصوص حضور در شورای عالی زیارت نیز گفت: در شورای عالی زیارت سعی می‌کنم حضور داشته باشم و مشکلات خراسان رضوی را دنبال کنم.

ضرورت بازنگری در برنامه ریزیها و تحول در زندگی

رییس جمهور گفت: در سال جدید آنچه برای همه آحاد ملت و به خصوص مسوولان در بخش های مختلف ضرورت دارد، بازنگری در برنامه ریزی‌ها و تحول در زندگی برای تبدیل به احسن حال در زندگی شخصی و اجتماعی است.

رییسی افزود: باید رویکرد تحولی وجود داشته باشد، تحول شناختی مهم است، باید با شناسایی فرصتها و با برنامه‌ریزی، تحول را ایجاد کرد که عزم و اراده جدید نیز باید ورود داشته باشد همچنین شناخت فرایندها و تحول فرایندها نیز ضروری است با فرایندهای فعلی تحول محقق نمی‌شود.