۰ نفر

از سرگیری لای روبی اروند توسط ایران و عراق

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۲۷
کد خبر: 608553
از سرگیری لای روبی اروند توسط ایران و عراق

وزیر کشور گفت: مذاکره با طرف عراقی برای لایروبی رودخانه اروندرود از سرگرفته شده است که پس از توافق، عملیات لایروبی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  احمد وحیدی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از آبادان و خرمشهر در جمع خبرنگاران در آبادان بیان کرد: مذاکرات با طرف عراقی برای لایروبی اروندرود تا به نتیجه رسیدن مذاکرات از سوی دولت پیگیری خواهد بود.

وی افزود: لایروبی اروندرود از خواسته‌های قدیمی دولت‌های قبلی جمهوری اسلامی ایران است و دولت سیزدهم نیز به طور جدی پیگیر به نتیجه رسیدن آن است.

اروندرود در جنوب غرب خوزستان، در مرز ایران و عراق است، که از پیوستن رودهای دجله، فرات عراق و کارون ایران به وجود آمده است. خرمشهر، آبادان، خسروآباد، بصره و فاو عراق از جمله بندرهای مهم این آبراه هستند که نقش چشمگیری در رونق بازرگانی منطقه دارند.

سواحل آزادشده شمال تحویل شهرداری‌ها می‌شوند

وزیر کشور گفت: دستور رییس جمهور برای آزاد سازی سواحل شمال دنبال می‌شود که پس از آن تحویل شهرداری‌ها خواهد شد و شهرداری‌ها موظف هستند با ساحل سازی آنها را آماده استفاده مردم کنند.

وحیدی بیان کرد: استفاده از سواحل حق مردم است که با اجرایی شدن عملیات سواحل سازی مردم می‌توانند از آنها بهترین استفاده را در زمینه گردشگری و تفریحی ببرند.

وی ادامه داد: بخشی از سواحل رودخانه اروند و بهنمشیر در خوزستان در اختیار برخی دستگاه‌هاست که شهرداری‌ها موظف به آماده سازی برای ساحل سازی در حاشیه این ۲ رودخانه هستند تا زمینه اشتغال و گردشگری در این منطقه فراهم شود.

وزیر کشور گفت: به منظور استفاده از ظرفیت رودخانه‌ای اروندرود برداشتن دژهای خاکی پس از هماهنگی بین بخشی به زودی آغاز خواهد شد تا زمینه جذب گردشگر در آبادان و خرمشهر فراهم شود.

وحیدی افزود: آبادان و خرمشهر دارای ظرفیت رودخانه‌ای مناسب برای جذب گردشگر هستند که این ظرفیت با برداشته شدن تدریجی دژها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی چهره عمرانی آبادان و خرمشهر را مناسب بیان کرد و گفت: عمران شهری در آبادان و خرمشهر زیبنده و در خور شان مردم این ۲ شهر نیست و در این راستا همایش شهرداران کلانشهرها در آبادان و خرمشهر برگزار خواهد شد تا شهرداری‌های این شهرها به عنوان معین، این ۲ شهر را در آبادسازی کمک کنند.

وحیدی خواستار اجرایی شدن مسوولیت‌های شرکت‌های مستقر در آبادان و خرمشهر شد و ادامه داد: شرکت‌های مستقر منطقه در راستای اجرایی شدن مسوولیت‌های اجتماعی باید در کنار دولت باشند و همچنین ظرفیت‌های بودجه‌ای نیز پیش‌بینی خواهد شد تا مبلمان شهری در آبادان و خرمشهر بهبود بخشد.

وزیر کشور بیان کرد: با راه‌اندازی ، تکمیل و تقویت حوزه شیلات، آبزی پروری، شهرک‌های صنعتی و حمایت از کسب و کارهای خرد به ویژه برای سرپرست خانوارها، و همچنین ایجاد بستر برای گردشگری درمانی زمینه اشتغال در آبادان و خرمشهر فراهم خواهد شد.

وی گفت: برای سفر اربعین نیز باید بستر مناسب به ویژه در حوزه گردشگری در این ۲ شهر آماده سازی شود تا زایران از ظرفیت‌های گردشگری آبادان و خرمشهر بهترین استفاده را ببرند.

وزیر کشور که روز دوشنبه در سفری ۲ روز وارد خوزستان شد، روز سه‌شنبه با حضور در یادمان شهدای گمنام شلمچه نسبت به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کرد.