۰ نفر

رییس جمهور؛

خسارات زلزله و سیل اخیر در هرمزگان باید جبران شود

۲۴ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۵۴
کد خبر: 599571
خسارات زلزله و سیل اخیر در هرمزگان باید جبران شود

رئیس جمهور درباره ضرورت ساماندهی وضع صیادی در آب‌های خلیج فارس گفت: صید ترال به شکلی که به آبزیان، دریا و صیادی سنتی آسیب بزند، ممنوع می‌شود و صیادی در دریا زیر نظر شیلات به صورت قانونی و نظام‌مند صورت می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سید ابراهیم رییسی عصر جمعه در نشست خبری پایانی چهاردهمین سفر استانی به هرمزگان با بیان اینکه قبل از سفر جلسات کارشناسی برای حل مشکلات و مسائل استان انجام شد، عنوان کرد: قرار شد برخی از موارد در صورت امکان در کوتاه مدت حل شود و برخی از موارد که نیاز به تخصیص اعتبار دارد از طریق مدیریت برنامه ریزی فرآیند تخصیص انجام شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در این سفر از مناطق زلزله‌زده و سیل زده بازدید شد و برای تسریع بازسازی این منطقه مصوبات لازم تصویب می‌شود، گفت: در جلساتی که با مسئولان در شورای اداری هرمزگان داشتیم و نتایج سرکشی به بخش‌های مختلف استان قرار شد مشکلاتی که به سرعت امکان رفع دارند در یک زمان کوتاه برطرف شود و برخی مشکلات دیگر که نیازمند تخصیص اعتبارات در مرکز است در سازمان برنامه و بودجه دنبال شود.

خسارات زلزله وسیل هرمزگان توسط دولت رفع می‌شود

رییس جمهور افزود: در مسئله زلزله و سیل اخیر در هرمزگان خدا را شاکریم با توجه به بزرگی این وقایع تلفات انسانی چندانی نداشتیم، اما خسارت مادی زیادی به بار آورد که این خسارت‌ها باید از ناحیه دولت به نحوی جبران شود.

رییسی در خصوص بازدید از مناطق زلزله‌زده فین نیز گفت: در این منطقه برخی اقدامات اولیه همچون آواربرداری و ایجاد فوندانسیون انجام شده و ساخت و سازها در حال انجام است.

وی گفت: برای ادامه کار به تأمین اعتبار نیاز بود که قرار شده اعتبارات موردنیاز تأمین و خانه‌های مردم به زودی ساخته شود و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

مدیران صنایع بزرگ هرمزگان اولویت را به نیروهای بومی بدهند

رییس جمهور افزود: گلایه‌هایی که نمایندگان اقشار هرمزگان در خصوص به‌کارگیری نیروهای بومی داشتند قبول داریم و مدیران باید در صنایع و طرح‌های بزرگ استان هرمزگان اولویت را بر بومی گزینی قرار دهند.

رییسی گفت: برخی از کمبودهایی که در هرمزگان وجود دارد باید به موقع برای آن اقدام شود به عنوان مثال برخی نقاط که مشکلات کمبود مراکز بهداشتی و درمانی دارند باید این مشکل برطرف شود.

صید ترال باید ممنوع شود

وی بر ساماندهی حوزه صیادی و توسعه آن در هرمزگان تاکید کرد و افزود: صید ترال باید ممنوع شود و مواردی که نیاز به مجوز دارد باید توسط شیلات مشخص شود.

رییس جمهور اظهار داشت: در دیدار با اقشار گلایه‌ها در مورد جذب نیرو و آموزش جوانان بود، در جلسه شورای اداری به مدیران اعلام کردیم که اولویت اول جذب نیروهای بومی باشد.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی ته لنجی ها و کالاهای همراه ملوانان از موارد اولویت دار استان است، در جلسه شورای اداری استان بر اصلاح و ساماندهی آئین نامه‌ها و قوانین ته لنجی تاکید شد و ملوانان می‌توانند کالاهای مورد نیاز استان و کشور را وارد کنند.

دستور رییس جمهور برای رفع مشکلات صادرات کالاهای تولیدکنندگان هرمزگان

رییسی بر رونق تجارت هرمزگان با کشورهای همجوار و صادرات کالاها و محصولات تولید شده به این کشورها تاکید کرد و از استاندار هرمزگان خواست برای آسان کردن این موارد برای تولیدکنندگان و صادر کنندگان تلاش کند.

آیت الله رییسی ابراز داشت: بیکاری و فقر در استان هرمزگان اصلاً قابل قبول نیست، صنایع بزرگ و واحدهای اقتصادی مستقر در استان باید سهم استان را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت کنند تا در راستای توسعه استان مورد استفاده و بهره برداری قرار بگیرد.

وضعیت جزیره هرمز تأسف برانگیز است

وی در خصوص جزیره هرمز هم گفت: وضعیت جزیره هرمز تأسف برانگیز است و از ظرفیت بزرگ این جزیره در حوزه گردشگری برای رفع بیکاری باید استفاده کرد.

رییس جمهور جزیره هرمز را نماد ایثارگری و مقاومت دانست و گفت: قرار شد یک مرکز درمانی فعال به سرعت در جزیره هرمز ساخته شود. موضوع مسکن هم یکی از مشکلات در جزیره هرمز بود که بخشی از سهم یک میلیون مسکن در سال به این جزیره هم سهمیه اختصاص داده شود و نیاز فعلی جزیره با ۳۰۰ الی ۴۰۰ مسکن حل خواهد شد.

رییسی گفت: وضعیت و ظاهر جزیره قشم بسیار متفاوت از زمان قبل از انقلاب شده است، ولی هنوز کافی نیست و باید در این جزیره توسعه جدی در حوزه گردشگری ایجاد شود.

قشم باید به مرکز تولید و صادرات تبدیل شود

وی افزود: قشم باید به مرکز تولید و صادرات تبدیل شود و نباید محلی برای توزیع کالا باشد و قرار شد موانع مختلفی که در این جزیره وجود دارد سریعاَ برطرف شود.

رییس جمهور بر توسعه هرمزگان بر اساس فرهنگ این استان تاکید کرد و گفت: هرمزگان دارای فرهنگ ریشه دار دینی و اسلامی و آداب و رسوم بسیار قدیمی و قابل احترام است و هر نوع توسعه یافتگی باید با حفظ این فرهنگ صورت بگیرد.

رییسی همچنین بر اجرایی شدن مصوبات شواری اداری هرمزگان و رصد و نظارت رسانه‌ها بر اجرایی شدن این مصوبات تاکید کرد.

وی در خصوص اتصال جزیره قشم به بندر پهل در بندرخمیر هم گفت: برای ساخت پل خلیج فارس تاکنون حداکثر ۲۰ درصد کار انجام شده و این طرح رها شده شده است.

رییس جمهور بر ساخت این پل تاکید کرد و وعده داد با تأمین اعتبار ساخت و تکمیل آن ادامه یابد.

آیت الله رییسی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص موضوع اتصال استان فارس به خلیج فارس بیان داشت: روز گذشته هم نمایندگان مجلس مطرح کردند ولی موضوع اتصال استان فارس به دریا در دستور کار دولت نیست به همین خاطر مطرح نکردم.