۰ نفر

محمود احمدی نژاد در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

یارانه ثروتمندان را حذف نمی‌ کنم / در دولت من یک میلیون شغل فقط در بخش مسکن ایجاد شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۰۱
کد خبر: 529662
یارانه ثروتمندان را حذف نمی‌ کنم / در دولت من یک میلیون شغل فقط در بخش مسکن ایجاد شد

رییس دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی، به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در برنامه اقتصاد دو صفر اقتصادآنلاین حضور یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین، در حالی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم که اقتصاد ایران شرایط خطیری را پشت سر می‌گذارد. آمارهای رسمی حاکی از این است که متغیرهای اقتصاد کلان کشور همچون رشد اقتصادی، تورم، نرخ بیکاری، کسری بودجه، سرمایه‌گذاری و ... شرایط نامطلوبی را طی یک دهه گذشته تجربه کرده‌است. از همین رو پایگاه خبری اقتصادآنلاین در نظر دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و با هدف نقد و بررسی برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی، سلسله گفت‌وگوهایی اقتصادی را با این نامزدها برگزار کند.

مهمان این قسمت برنامه اقتصادآنلاین محمود احمدی نژاد رییس دولت‌های نهم و دهم است.

این برنامه که از اینستاگرام اقتصاد آنلاین به آدرس @eghtesadonline_ پخش می‌شود، از کلاب هاوس، کانال تلگرام و کست‌باکس اقتصادآنلاین نیز به صورت مستقیم پخش می شود. این برنامه همچنین از صفحه اینستاگرام محمدصادق الحسینی نیز پخش شد.

مشروح گفت و گوی اقتصادآنلاین با محمود احمدی نژاد را در ادامه می‌خوانید؛

احمدی نژاد گفت: آمار را می‌توان از همه جا گرفت و شما می‌توانید با آمار کاری کنید که دوره آقای روحانی درخشان‌ترین دوره تاریخ ایران باشد.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم پایین‌ترین میزان اشتغال در دولت ما بوده است، اشتباه است و حاکی از آمار ساختگی است. چرا که در دولت جاری هشت سال رکود تورمی داریم و هیچ توسعه‌ای در تولید، صنعت و... نداشتیم؛ پس اشتغال چگونه به وجود آمده است؟ 

احمدی نژاد افزود: بحث‌های آماری همواره برآوردی است. برآورد هم به برآوردکننده بازمی‌گردد. مثلا اشتغال خالص یک واژه من درآوردی است و در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. ما در کشور یک پایگاه اطلاعاتی نداریم که اگر فردی شاغل و یا بیکار شد، ثبت کند.

در دولت من یک میلیون شغل فقط در بخش مسکن ایجاد شد

محمود احمدی‌نژاد گفت: در هشت سال دولت من، نزدیک به ٧ میلیون واحد مسکونی ساخته شد، یعنی تقریبا سالی ۶۴۰ هزار واحد.  هر واحد مسکونی نیز دو شغل ثابت ایجاد می‌کرد و خود این مساوی است با یک میلیون شغل.  کل ظرفیت تولید صنعتی کشور در دولت ما دو برابر شد. تولید صنعتی واقعی نیز در این هشت سال دو برابر شد.  کل خودروهای ثبت‌شده در ایران تا ابتدای دولت من ۵ میلیون بود. در دولت ما یک و نیم میلیون از رده خارج شد و با ١٧ میلیون خودرو دولت را تحویل دادیم، این آمار راهنمایی رانندگی است. 

اقتصاد سیاسی شود نه باند بازی

رییس دولت‌های نهم و دهم گفت: تمام زیرساخت‌های کشور در دولت ما دو برابر شد. ما دولت را با ۶.٧ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی تحویل گرفتیم و با ۴۵ میلیارد دلار تحویل دادیم؛ اقتصاد خوب است سیاسی شود اما واقعا سیاسی نه باندی. آمارسازی مساله‌ای را حل نمی‌کند. 

وی ادامه داد: ظرفیت تولید نیرو در دولت قبل ما ٣٨ هزار و ٧۵٠ بوده است و تا سقف آن نیز استفاده می‌شد. ظرفیت تولید نیرو وقتی ما دولت را تحویل دادیم، به ٧١ هزار و ۶۰۰ مگاوات دایر و ٢۶ هزار مگاوات با متوسط ۶۰ درصد پیشرفت رسیده است.

قرار نبود یارانه‌های مردم در جای دیگری خرج شود

احمدی نژاد افزود: مجلس با اصل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالف بود و لایحه‌ای در این خصوص دادیم که کاملا معکوس کرد تا اجرا نشود و موضوع به رهبری کشیده شد. 30هزار تومان از یارانه‌های انرژی و 11هزار تومان از سایر یارانه‌های بودجه را نقدی کرده‌ایم. منابع و مصارف عینا برابر بوده است و اکنون متفاوت شده؛ دولت یارانه‌های مردم را اکنون در جای دیگر خرج می‌کند و چنین قراری نبود.

وی اضافه کرد: ایده هدفمندی برای خود بنده بود و از آن دفاع می‌کنم. یارانه غیرنقدی فساد و تبعیض است. همه می‌گویند یارانه پنهان، فساد، فاصله طبقاتی و به ضرر همه است؛ اما در مقابل اصلاح آن مقاومت می‌شود چرا که افرادی از آن بهره می‌برند.

 اگر رییس جمهور شوم، یارانه ثروتمندان را حذف نمی‌کنم

رییس دولت‌های نهم و دهم گفت: اگر دوباره رییس جمهور شوم، یارانه را مساوی بین همه خواهم داد و ثروتمندان را حذف نمی‌کنم. چرا که حذف ثروتمندان برای کشور خطرناک است؛ زیرا جامعه تفکیک می‌شود و این تفکیک برای جامعه خطرناک است.

دولت نباید درآمد ثروت طبیعی را وارد بودجه کند/ درآمد انرژی باید به مردم برسد

احمدی نژاد گفت: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد این است که دولت درآمد ثروت طبیعی را در دست گرفته و به بودجه وارد کرده است. کل انرژی برای کل ملت است و چه کسی گفته باید خرج دولت شود؟ 

وی ادامه داد: توسعه دولت به دلیل درآمد نفتی است؛ این درآمد باید از دولت گرفته شود. درآمد انرژی برای همه است و باید به صورت مساوی بین مردم تقسیم شود. یارانه پنهان و کل درآمد انرژی برای کل ملت است. باید اجازه دهیم یکباره انجام شود. 

رییس دولت‌های نهم و دهم افزود: ارزش یارانه نقدی اکنون یک بیست و سوم شده است؛ دلار هزار تومانی اکنون ٢٣ هزار تومان شده و این یعنی وضعیت خوب نشده است؛ حداقل باید ۴۵ دلار را حفظ می‌کردیم.

زمین رایگان؛ راه حل مساله مسکن/ به هر که خواست، زمین بدهید

احمدی نژاد مطرح کرد: من از زمان استانداری در ذهنم بود قیمت زمین باید از قیمت تمام‌شده مسکن، بیرون برود. منظور این نیست که صفر شود؛ منظور این است که آنقدر پایین بیاید که تعیین‌کننده نباشد.  اوایل دولت ما یک جهش در قیمت مسکن داشتیم؛ ما باید ببینیم چه اندازه رشد جمعیت داریم، چند نفر ازدواج می‌کنند و نیاز به مسکن چه اندازه است؟  چند عامل تقاضا در تولید مسکن تاثیرگذار است؛ سالانه به طور متوسط، ٧۵٠ هزار خانواده جدید تشکیل می‌شود؛ بافت‌های فرسوده داریم که باید بازسازی شود؛ ارتقای کیفیت زندگی مساله دیگر است.

وی افزود: راه حل صفر شدن قیمت زمین این است که برای تمام افرادی که متقاضی هستند، زمین بدهید. ممکن است بپرسید، زمین را از کجا بیاوریم و من می‌گویم زمین وجود دارد. ١٨٧ میلیون هکتار سطح ایران است. کل زمینی که ما برای مسکن مصرف کردیم، یک میلیون هکتار است؛ ١٠میلیون هکتار دیگر بگذاریم و به هر کسی زمین خواست بدهیم.

طرح من باغ شهر است/ تمرکز جمعیت در چند شهر با امنیت ملی در تضاد است

احمدی نژاد گفت: مسکن مهر مسکن بود؛ من این مدل شهرسازی را قبول ندارم زیرا شهر محل سکونت انسان است و مناسبات باید طوری باشد که انسان‌ها بتوانند رشد کنند. از آنجا که ما در امر مسکن عقب‌افتادگی داشتیم. ایده اصلی ما باغ شهر بود؛ یعنی زمین‌ها را تقسیم می‌کنیم و به مردم می‌دهیم؛ در این شرایط شهر سازی تازه معنی خواهد داد. جمعیت به همراه خود شغل خواهد داشت.

وی ادامه داد: من اگر رییس جمهور شوم، طرح باغ شهر را در کل ایران انجام خواهم داد. این طرح، مطالعه شده است و تمرکز جمعیت در چند شهر، با امنیت ملی در تضاد است.  مرزها در حال خالی شدن است. جمعیت باید پخش شود تا از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود. تجربه نشان از آن است که اگر یک طرح عادلانه روی میز بگذاریم، همه استقبال خواهند کرد.

ایده سهام عدالت از من بود/ هدفم این بود به ١٠٠ درصد مردم سهام عدالت بدهیم

رییس دولت‌های نهم و دهم گفت: وقتی دولت ما تشکیل شد، سیاست‌های اصل۴۴ ابلاغ شد و دولت ما بلافاصله لایحه تعیین کرد تا آن را قانونمند کند. ما در آن لایحه اجازه ندادیم نهادهای عمومی در خصوصی‌سازی شرکت کنند ولی مجلس آن را اضافه کرد. 

وی افزود: در فرآیند خصوصی‌سازی ما ۴۰ هزار میلیارد تومان به سهام عدالت دادیم. حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان هم به نهادهای عمومی بابت بدهی‌ها داده شد؛ بخشی نیز بابت بدهی‌های بخشی خصوصی با تصویب مجلس داده شد؛ مقداری نیز در بورس و فرابورس بسیار شفاف واگذار شد. من دفاع می‌کنم اما خودم نقشی در آن نداشته‌ام.  من در مورد هیچ واحدی تصمیم نگرفتم که واگذار کنیم یا خیر. دولت ما اصولا هر تصمیمی گرفته، قبلا پیش‌بینی‌هایش را کرده است؛ ماه‌ها مطالعه می‌شد که آیا یک پروژه لازم است یا خیر. 

احمدی نژاد ادامه داد: ایده سهام عدالت در ایران از خود من بود و می‌خواستم به ١٠٠ درصد مردم سهام بدهیم.

توزیع اختیارات رییس جمهوری در کشور/ رییس جمهوری می‌تواند فقط با ده معاون کشور را اداره کند

رییس دولت‌های نهم و دهم مطرح کرد: من معتقدم یک رییس جمهور با ده معاون، کشور را اداره می‌کند. اما باید بازتعریف کنیم. کار دولت معرفی استانداردهای انجام هر فعالیت است.  من در برداشتن مجوزها، تعصبی بر روش ندارم اما این موضوع باید انجام شود. سهولت کسب و کار در دو دوره من بهتر از قبل بود؛ زیرا ما دم دست‌ترین دولت بودیم و کم‌ترین رانت در دولت ما بود. 

وی افزود: فساد وقتی می‌خواهد اتفاق بیفتد، یا کسی ضرر می‌کند یا فردی مطلع می‌شود؛ این اطلاع‌رسانی وقتی اتفاق می‌افتد که درها باز باشد. من می‌گویم کل مجوزها باید برداشته شود و در این راستا من شفافیت ایجاد کردم و تنها دولتی بودیم که تمام خریدها و پیمانکاری‌های دولت را در سایت بارگذاری کردیم.

تمام وام‌هایی که دادیم نظارت‌شده بود

احمدی نژاد گفت: در دو سالی که طرح بنگاه‌های زود بازده اجرا شد، از ۲۰۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید، ۱۹ هزار میلیارد به بنگاه‌های زود بازده داده شد؛ یعنی ۸ درصد. تمام وام‌هایی که ما دادیم، نظارت‌شده بود و به مردم نیز اعلام کردیم. آمار موجود حاکی از آن است که یک میلیون و ۶۵ هزار شغل ثابت ایجاد شد. ارزیابی خود ما از دستگاه‌ها، برنامه بودجه و حتی نمایندگان مجلس، ۴ درصد انحراف است. 

وی اضافه کرد: فقط یکی از کمیسیون‌های مجلس که بسیار مخالف این موضوع بود، ۲۴ درصد انحراف را گزارش کرد. ما تمام بنگاه‌های کوچک دنیا را بررسی کردیم و دیدیم همه آن‌ها بیش از ۲۴ درصد انحراف دارد. 

در دوره من فساد زیاد نشد؛ بلکه شفافیت ایجاد شد

احمدی نژاد مطرح کرد: ما دو نوع انحراف داریم؛ یک اینکه فرد در جای دیگری خرج می‌کند و دوم اینکه ۱۰۰ واحد برای پروژه نیاز است و فرد ۲۰۰ واحد می‌برد و شما متوجه ۱۰۰ واحد متوجه نخواهید شد. کل بنگاه‌های زودبازده دو درصد بوده است؛ اما بقیه ۱۸ درصد معوقات داشته است. 

وی گفت: بسیاری می‌گویند زمان من فساد زیاد شد؛ اما من می‌گویم فساد زیاد نشد؛ شفاف شد. مجلس با وجود مخالفت من اجازه داد بانک‌های خصوصی تشکیل شود. کاری که ما کردیم، این بود که مؤسسات مالی اعتباری را سازمان‌دهی کنیم.