۰ نفر

ربیعی:

دولت حداقلی نمی‌تواند مطالبات حداکثری را پیگیری کند / تصویب بسته حمایت از واحدهای تولیدی به زودی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 528771
دولت حداقلی نمی‌تواند مطالبات حداکثری را پیگیری کند / تصویب  بسته حمایت از واحدهای تولیدی به زودی

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت حداقلی نمی‌تواند و نخواهد توانست مطالبات حداکثری را پیگیری کند، گفت: امیدواریم همه نهادها به مشارکت حداکثری و رفتن پای صندوق ها متعهد باشند و سکان اداره کشور را به دولتی با رای اکثریت بسپارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به  سوالی درخصوص موضع ایران در قضیه فلسطین و درخواست برخی از سناتورهای آمریکایی از بایدن مبنی بر قطع مذاکرات وین به دلیل حمایت ایران از حماس گفت:‌ این جنایت سازمان یافته علیه مردم فلسطین که به مرحله وقیحانه رسیده و از این شنائت پرده‌پوشی ندارد را قویا محکوم می‌کنیم و از مراجع بین المللی و ذیصلاح می‌خواهیم در برابر این آپارتاید شرم‌آور اقدام کنند.

وی رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات منطقه عنوان کرد و افزود: تعداد موارد قانون شکنی و یاغی گری رژیم از عدد بیرون رفته و با همراهانش سال‌هاست با هر گونه کوششی برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه به مخالفت برخاسته و دیدیم در برابر برجام که یکی از نماد و دستاوردهای ثبات سازی و صلح آفرینی منطقه بود، صف‌آرایی کردند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: هر جا بوی صلح و صفا و ایجاد یک روح همبسته در برابر زورگویی پدید می‌آمد رژیم صهیونیستی نگران‌ترین افراد بودند که سراسیمه به جاهای مختلف جهان رفتند و نه با کار دیپلماتیک بلکه با ترور، دسیسه چینی، دادن اطلاعات غلط به کشورهای منطقه و فریبکاری خواستند این فضای صلح را از بین ببرند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با ناامیدی شاهد احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود هستند، شمشیر شرارت آلود خود را به سمت فلسطین بی‌پناه گرفتند و با این بهانه هم  می‌خواهند مسیر خود را برای مانع تراشی در احیای برجام ادامه دهند.

 وی خاطرنشان کرد: بهایی به این لفاظی‌های بی‌پایه و شکست خورده نمی‌دهیم البته همواره رژیم صهیونیستی تلاش داشت نوعی ایران‌هراسی ایجاد کند و در پناه آن گسترش سرزمینی را با زور و جنایت و غصب ادامه دهد.

دولت خود را متعهد به اجرای قانون انتخابات می‌داند

سخنگوی دولت درباره کاندیداتوری برخی اعضای هیات دولت و اینکه آیا این امر با هماهنگی رییس جمهوری بوده و آیا دستورالعملی برای منع تبلیغات کاندیداها ابلاغ شده است یا نه گفت: ثبت نام اعضای دولت در انتخابات تصمیم تشکیلاتی نبود و هر کدام از این افراد به خواست شخصی وارد انتخابات شدند. یقین دارم برای ثبت نام نه با هم هماهنگ کردند و نه از اقدام هم مطلع بودند و من مطلع‌ترین آدم در این زمینه هستم و با تک تک اعضا در حال گفت و گوی دائمی بودم.

وی این اظهارات را قضاوت نادرستی عنوان کرد و درباره منع حمایت اعضای دولت به کاندیداها گفت: درباره منع حمایت اعضای دولت از کاندیداها، قانون انتخابات و آیین‌نامه مربوط به آن حکم و این قانون کاملا واضح و روشن است. دولت خود را متعهد به اجرای کامل قانون می‌داند و در راستای تحقق هدف مشارکت حداکثری و با توجه به شرایط کرونایی تلاش دارد تا انتخاباتی برگزار کند که در کنار مشارکت حداکثری، حافظ سلامت جسمی مردم هم باشد.  

ربیعی گفت: به همه مراکز روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی بخشنامه کردیم تا از هر گونه فعالیتی که شائبه حمایت و سوگیری انتخاباتی داشته باشد پرهیز کنند. همه ارکان و رسانه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند و همچنین سازمان‌ها و تریبون‌های عمومی باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند. متاسفانه سابقه خوبی در این زمینه در ذهن وجود ندارد.

سخنگوی دولت درباره حضور برخی از اعضای دولت در انتخابات ریاست جمهوری، و بغض برخی نامزدها در جریان ثبت نام اظهار کرد: این موضوع که دولت چطور بود و اینها آمدند تا دفاع کنند مقداری پیشداوری بود و اقدامات دولت قابل دفاع است.

 در عصر ارتباطات فراموشکاری خطای فاحشی است

وی افزود: این نخستین بار در تاریخ دولت‌ها نیست و سال ۹۲ تعدادی از اعضای دولت وقت در انتخابات شرکت کردند و دست کم دو برابر تعدادی بودند که در این دولت اعضا وارد عرصه انتخابات شدند و حتی رییس جمهور برخی افراد را تا ستاد انتخابات همراهی کرد و کسی این امر را مذموم ندانست و بسیاری خوشحال بودند. در عصر ارتباطات فراموشکاری جامعه هم خطای فاحشی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: درباره هماهنگی افراد برای ثبت نام در انتخابات و اینکه کسی به اینها برای حضور چراغ سبز داده است باید بگویم با اطمینان کامل هیچگونه تصمیم تشکیلاتی و برنامه‌ریزی در این باره وجود نداشته و این افراد با توجه به حق شهروندی وارد انتخابات شده‌اند. این امر از نظر مخالفان دولت برای این سه نفر مشکل ساز بود. تاکید می‌کنم نه این افراد خود را نماینده دولت می‌دانند و نه دولت به کسی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی نمایندگی داده است.

 درباره بغض جهانگیری 

وی با اشاره به بغض جهانگیری و سوالات خبرنگاران در این زمینه ادامه داد:‌ وقتی کسی شاهد تحمیل این فشار برای مردم باشد و نتواند علت‌ها را بیان کند و انواع تهمت‌ها و قضاوت‌های ناروا هم شنیده باشد، ناخودآگاه این بغض به سراغ او می‌آید. امروز نیز به سنت این هشت ساله مخالفان دولت همواره به بیانات القایی پرداختند و طوری صحبت و منفی‌انگاری می‌کنند انگار دولت در بهترین شرایط قرار داشته است و نمی‌خواهند بگویند دولت در بدترین شرایط تحمیل شده نه در طول تاریخ بلکه در جهان قرار گرفته است.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: حتی سال ۹۱ که تحریم‌ها آغاز شد دیدیم در بازارها چه اتفاق افتاد و در آن زمان سالی یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و ۱۲۰ میلیارد دلار داشتیم. این را با تحریمی که این بار آمد و حتی به سران کشورهای اروپا و ژاپن گفتند با ایران حرف نزنید سه ماه دیگر ایران فرو خواهد پاشید و بنشینید درباره آینده ایران حرف بزنید، مقایسه نکردند.

 رسانه‌های برانداز و مخالفان داخلی در حمله به دولت به هم رسیدند

وی ادامه داد:  بله دولت از این جنبه قابل دفاع است. آدرس دادن مشکلات و رابطه علی برقرار کردن به ناکارآمدی، جفای بزرگ به تاریخ است. درست است مشکلات مردم بیش از اینهایی است که گفته می‌شود اما علت را بیان نمی‌کنند و ما مایل هستیم در انتخابات این علت‌ها به خوبی بحث شود.  

ربیعی تاکیدکرد: همه در دولت متعهد بودیم تا مردم کمتر در معرض این ناروایی‌ها قرار بگیرند تا از نظر ذهنی آزرده خاطر نشوند. شرایط در سه سال گذشته به قدری سخت بود که آرزو نمی‌کنم برای هیچ دولتی در آینده چنین شرایطی تکرار شود.

 سخنگوی دولت اضافه کرد: تنها در صورت تکرار این شرایط می‌توان ادعای آنان را به محک گذاشت و اعتبار سنجی کرد که در این هشت سال حتی یک کلمه درباره تحریم صحبت نکردند و آن را نادیده گرفتند و ضمن تبرئه ترامپ از اقدامات جنایتکارانه اش، حتی به طور عجیبی شاهد بودم برخی از رای نیاوردن ترامپ نگران بودند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین فشار بر مردم و زندگی مردم وارد شد، گفت: این امر در نقطه‌ای آغاز شد که رسانه‌های برانداز نظام از خارج علیه کلیت نظام و مخالفان دولت در داخل علیه دولت به نحوی در این صحبت‌ها به هم می‌رسیدند. قضاوت کنید و دیگران بگویند اگر در این هشت سال بودند چه می‌کردند و با چه برنامه و چه استراتژی و سیاستی می‌خواستند ادامه دهند.

مردم صندوق‌های رای را برای تغییرخواهی پاس دارند

ربیعی درباره داوطلبی معاون اول رییس جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا ایشان با توجه به اینکه ممکن است در ایام تبلیغات وارد فضای مبارزات انتخاباتی شوند از سمت خود استعفا می‌دهند یا نه، گفت: ثبت نام اعضای دولت در انتخابات تصمیم تشکیلاتی نبوده و هر کدام از این افراد به خواست شخصی وارد عرصه انتخابات شدند. یقین دارم برای ثبت نام با هم هماهنگ نبوده‌اند و از اقدام هم مطلع نبوده‌اند. همانطور که گفتم اولویت دولت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است که این امر را به مصلحت و منافع ملی نزدیک می‌داند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: مردم بدانند اگر مایل به ایجاد هر نوع تحولی که در ذهن دارند، هستند باید صندوق‌های رای را برای این تغییرخواهی‌ها پاس بدارند. اگر فکر کنند چیزی برای اداره کشور بهتر است با حضور در صندوق به دست می‌آید ممکن است همه ایرانیان افراد خود را در سبد نهایی نبینند اما اصل حضور در انتخابات است.

ربیعی در عین حال ابراز امیدواری کرد: همه سلایق آنچنان حضوری در انتخابات داشته باشند که مردم تجلی دیدگاه‌ها، آمال، آرزوها و رویاهای خود را در این زمینه بیابند.  

 جهانگیری شخصیتی روشن و مشی مستقل دارد

وی افزود: در مورد آقای جهانگیری، ایشان شخصیتی روشن و مشی مستقلی دارد و در مورد استعفا و عدم استعفا وی قوانین انتخابات حاکم است.

 ربیعی درباره پوششی بودن نامزدهای که اعضای هیات دولت هستند و برنامه دولت در این زمینه گفت:‌ دولت هیچ برنامه ای برای حضور هیچ کسی نداشته است. مطمئن باشید اگر جلسه محرمانه و در اتاق دربسته هم بود خبرش بیرون می‌آمد پس هیچ اتفاقات تشکیلاتی در این زمینه نبوده است و این حق را که هم در همه دوره ها بوده قائل شوید در دوره آقای خاتمی وزیر خودش در کنار خودش کاندیدا شد.

 خود را موظف به پاسخ به نقدهای غیرمنصفانه می‌دانیم

وی افزود: نگوییم این کاندیدا پوششی آن کاندیدا است. هر نامزد محترمی نقد غیرمنصفانه علیه دولت داشته باشد خود را موظف به پاسخگویی در اسرع وقت می‌دانیم و از تریبون‌ها و ر سانه‌ها می‌خواهم اگر نقدها و آمار غلط درباره دولت داده می‌شود به دولت فرصت پاسخگویی به اتهامات را بدهند. حتی اگر کاندیداهای عضو هیات دولت هم اطلاعات و آمار غلط ارائه کنند پاسخ لازم را ارائه خواهیم کرد.

 رژیم صهیونیستی با رسوایی اخلاقی روبروست/نباید مقاومت ملت فلسطین را به یک گروه تقلیل داد

 سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره مباحث مطرح شده درباره کمک تسلیحاتی به غزه، گفت: رژیم صهیونیستی تمایل دارد ایران هراسی ایجاد کند و به دنبال کوچک جلوه دادن این جنگ به صورت تقلیل گرایانه است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: اساسا این جنگ، جنگی بین گروهی خاص با رژیم صهیونیستی نیست بلکه مقاومتی ستودنی از سوی مردم فلسطین در برابر تجاوزگری بی‌شرمانه این رژیم است. رسانه‌های صهونیستی تلاش دارند مسئله مقاومت ملت فلسطین و روح آزادگی در مقابل رژیم صهیونیستی را به سطح یک گروه مقاومت تقلیل دهند و با فرافکنی موضوع ظلم فاحش و جنایت در روز روشن و گسترش سرزمین به زور و آپارتاید منتهی به نژاد پرستی را توجیه کنند.  

ربیعی با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین در مقابل یک یورش ددمنشانه ضد قدس شریف و مردم فلسطین هست، ویژگی‌های جدید این مقاومت را میزان فراگیری هم در سرزمین‌های اشغالی و هم در عرصه بین‌المللی دانست و گفت: اقشار جدیدی وارد این عرصه شده اند. پس هیچ سطحی از تبلیغات و جعل واقعیات نمی‌تواند این حقیقت درخشان را پنهان کند که رژیم صهیونیستی با یک رسوایی اخلاقی و راهبردی رو به روست و تنها عامل این رسوایی، خطاهای مکرر سران آن رژیم و اراده شکست ناپذیر مردم آزادی خواه فلسطین برای احقاق حقوق بدیهی و اولیه خود منطبق بر اسناد بین‌المللی و ارزش های جهان‌شمول است.

 پرداخت ۹۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای آسیب دیده از کرونا در سال ۹۹

سخنگوی دولت درباره جزییات حمایت دولت از واحدهای تولیدی آسیب دیده ناشی از کرونا گفت: در سال  ۹۹ برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، بیش از ۹۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس چندماهه پرداخت شده است.

وی افزود: حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات به صورت عام و به رسته‌های چهارده‌گانه آسیب‌دیده اختصاص یافته و ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بخش‌های خاص نظیر گردشگری، حمل‌ونقل هوایی و مجموعه‌های ورزشی پرداخت شده است. البته برای این شرکت‌ها به دلیل تداوم اثرات بیماری کرونا، دوره تنفس طولانی مدت بوده و بازپرداخت تسهیلات به سال ۱۴۰۰ موکول شده است.

 بسته حمایت از واحدهای تولیدی در هفته‌های آینده تصویب و ابلاغ می‌شود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ نیز بسته اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده طراحی شده که در هفته‌های آینده توسط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب و ابلاغ خواهد شد.

وی یادآور شد: در کنار حمایت از بنگاه‌ها، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز به خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر نظیر مستاجران پرداخت شده که بازپرداخت بخش عمده این تسهیلات از محل یارانه نقدی یا معیشتی خانوارها صورت می‌پذیرد. علاوه بر این موارد برای بیکار شدگان ناشی از کرونا نیز ۳ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در نظر گرفته شد که نزدیک به  ۲ هزار میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت برای رفع معضل بیکاری و آسیب‌های اجتماعی چه برنامه ای دارد؟ گفت: روندهای اقتصادی کشور در این ۸ سال را باید به دو فصل تقسیم بندی کرد؛  بررسی شرایط بعد از سال ۹۲ تا ۹۶نشان می‌دهد که پس از فضای تعاملی با جهان ارز به ثبات و تورم به حدود تک رقمی رسید، رشد متوسط در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ با احتساب فروش نفت ۴.۷ درصد و بدون فروش نفت ۴.۴ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: با شروع تحریم‌ها و جنگ اقتصادی آمریکا متوسط رشد اقتصادی بین سال‌های ۹۷ تا ۹۹ با احتساب حتی فروش نفت منفی ۴.۱ درصد و بدون فروش نفت منفی ۱ درصد شد. واقعا این تحریم‌ها فشار زیادی وارد کرد اما خوشبختانه در سال ۹۹ به بالای ۲ درصد رشد دست پیدا کردیم.  

ربیعی گفت: بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷ متوسط سالانه حدود ۶۰۰ هزار شغل نیز ایجاد شد. اما پس از جنگ اقتصادی و تقریبا فروش نفت در برخی ماه‌ها ناچیز یا قطع شد و مبادلات بانکی بسته شد حتی از کشور همسایه نمی توانیم پول خودمان را انتقال دهیم و هنوز هم مشکلات باقی است.

 رسم جوانمردی بیان علت مشکلات است

وی با بیان اینکه می خواستند با فشار اقتصادی ایران را تسلیم کنند، گفت: متاسفم که بی انصافان حتی یک کلمه از جنگ اقتصادی و فشار تحریم به اقتصاد نمی‌گویند. به هر صورت رسم جوانمردی در تحلیل آن است که اگر این را نشان می دهید علت‌ها را هم بگویید.  

سخنگوی دولت افزود: اقتصاد ایران طی سالیان اخیر تحولات زیادی را از بعد شاخص‌های کلان اقتصاد تجربه کرده است که شاخص‌های بازار کار نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. دولت در شرایط کرونا و تحریم سیاست‌های اشتغال متناسب با تحریم دنبال کرد.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوریادامه داد: دولت برای تحرک بخشی در بازار کار، ایجاد فرصت‌های شغلی به خصوص برای جوانان، فارغ التحصـیلان دانشگاهی اقدامات و برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داد. این برنامه‌ها ضمن حفظ و صیانت از اشتغال موجود و آسیب‌پذیر، از طریق توانمند سازی و ارائه آموزش‌های شغلی و مهارتی، مداخلات توسعه ای و ظرفیت‌سازی کسب و کارها و تقویت زنجیره ارزش و کمک‌های فنی و اعتباری و منابع سرمایه ای و اعتباری بر توسعه اشتغال جدید و پایدار تمرکز داشته باشیم. البته ممنوع شدن واردات کالاها در بخش پوشاک و کفش به ما کمک کرد که بتوانیم شغل های بسیار خوب و جدیدی بوجود بیاوریم.  

ربیعی یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی، با اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع از جمله حمایت از توسعه کسب و کارهای اشتغال زا در بخشهای مختلف اقتصادی در مناطق شهری و روستایی، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار برای اشتغال پذیری افراد بیکار به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، اعمال مشوق‌هایی به کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی برای جذب نیروی کار جدید مانند معافیت حق بیمه سهم کارفرما و پرداخت یارانه دستمزد، حمایت از مشاغل و کارآفرینی، زمینه ایجاد بیش از ۳۹۸ هزار فرصت جدید شغلی را از ابتدای دولت دوازدهم تا پایان سال ۹۹ فراهم نموده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: رویکرد اصلی برنامه‌های اشتغال زایی دولت برای رفع بیکاری جوانان با سه کارکرد حمایتی، توسعه‌ای و برنامه‌های فعال همراه بوده است، بیش از ۷۲ درصد دستاوردهای ایجاد اشتغال در کشور یعنی حدود ۲۸۶ هزار فرصت شغلی ایجاد شده با کارکرد حمایتی و تمرکز بر فعالیت‌های با زمان بازدهی کوتاه مدت که حدود ۲۳ درصد با کارکرد توسعه‌ای و ۵ درصد با جهت‌گیری کارآفرینی حاصل شده است. ضمن آنکه، اصلاحات ساختاری و نهادی از جمله تقویت نظام آموزشی و توسعه کارآفرینی، راه اندازی سامانه های شغلی و...  از دیگر اقداماتی است که دنبال شده و در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه طی بهار ۹۸-۹۹ حدود ۱.۵ میلیون نفر شغل خود را از دست دادند، گفت: در حالی که سهم اشتغال جوانان ۱۵-۲۹ساله از کل اشتغال در بهار ۹۸ حدود ۲۱ درصد بوده است، ولی بیش از ۵۵ درصد فرصت‌های شغلی از دست رفته معادل ۸۳۱ هزار شغل طی این دوره مربوط به جوانان بوده است. بنابراین، جوانان از شیوع کرونا آسیب بیشتری دیده‌اند. البته با فراگیری کرونا مساله اشتغال در همه کشورها دچار بحران شد که این شرایط ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد.

ربیعی افزود: نرخ بیکاری جوانان طی بهار ۹۸-۹۹ با حدود ۲ واحد درصد کاهش به ۲۱.۸ درصد رسیده است که علت آن مایوس شدن جوانان از پیدا کردن شغل در شرایط کرونا است. در نتیجه پدیده مذکور، نرخ مشارکت جوانان حدود ۶.۵ واحد درصد کاهش یافته و به ۳۲.۳ درصد رسیده است و در کاهش فشار عرضه نیروی کار جوانان نقش داشته است.

وی ادامه داد: البته حدود ۲۹۰ هزار نفر از شاغلان بیکار شده در دوران کرونا، در فصل تابستان مجدداً شاغل شده اند و حدود ۴۰ درصد برگشت به کار معادل ۱۱۶ هزار نفر در فصل تابستان مربوط به جوانان بوده است.  

سخنگوی دولت یادآور شد: نرخ بیکاری جوانان طی تابستان ۹۸-۹۹ حدود ۱.۵ واحد درصد کاهش یافته است که از شدت کاهش آن نسبت به دوره بهار ۹۸-۹۹ اندکی کاسته شده است. در نتیجه اثر مایوس شوندگی، نرخ مشارکت جوانان طی این دوره حدود ۵ واحد درصد کاهش یافته که از شدت کاهش آن نسبت به دوره تابستان ۹۸-۹۹ کاسته شده است. جمعیت جوانان نیز طی این دوره ۲.۹ درصد کاهش یافته است.

ربیعی گفت: سیاست‌هایی که اتخاذ شد و براساس آن سیاست‌ها ما توانستیم حدود ۱۷۶ هزار نفر از شاغلان بیکار شده در دوران کرونا، در فصل پاییز را مجدداً شاغل کنیم  که ۱۹.۹ درصد برگشت به کار شدند که معادل۳۵ هزار نفر مربوط به جوانان بوده است.

وی افزود: از حدود ۸۳۱ هزار نفر جوان کشور که شغل خود را در بهار سال جاری از دست داده بودند، مجموعا ۱۵۱ هزار نفر به بازار کار برگشته و شاغل شده اند و مابقی در انتظار بازگشت به بازار کار و اشتغال در مشاغل قبلی یا مشاغل جدید هستند.  

سخنگوی دولت ادامه داد: با توجه به این که در نه ماهه امسال هم نرخ بیکاری جوانان و هم تعداد شاغلان و هم جمعیت آنها کاهش یافته است و امیدواریم با کاهش فراگیری کرونا در کشور بازگشت به شغل شتاب بیشتری پیدا کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه قیمت ارز در نقطه متعادل خواهد ایستاد، گفت: مطمئن هستم که مساله تحریم به پایان خواهد رسید و در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود. زیرساخت‌هایی که هزارهزار میلیارد شاید سرمایه گذاری هایی که صورت گرفته بود و افتتاح شد آثار خود را در سال ۱۴۰۰ خواهد داشت و چسبندگی ارز به قیمت‌ها به مرور خواهد بود و قیمت‌ها متعادل تر خواهد شد.

برخی نامزدها با بی انصافی و بدون توجه به تحریم و کرونا به میدان آمده‌اند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برخی اتهام زنی‌ها به دولت و عدم رعایت اخلاق انتخاباتی در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه برخی نامزدها با بی‌انصافی و بدون توجه به جنگ اقتصادی و تحریم‌های بی‌سابقه و فراگیری کرونا، برنامه تبلیغاتی خود را حمله و هجمه به هشت سال گذشته بنا نهاده‌اند و با رویکردی نفی‌انگارایانه به میدان آمده‌اند و امیدواریم شاهد برنامه‌های ایجابی کاندیداها هم باشیم و بطور مشخص صورت مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی را ترسیم کنند و پیرامون برنامه ها بحث صورت بگیرد.  

 بومرنگ تبلیغات منفی به خود افراد بازخواهد گشت

وی تاکید کرد:  حدود ۲ سال پیش از همین تریبون اشاره کردم که با تخریب دولت و فرود آوردن آن کسی فرازی نخواهد داشت. سیاست هایی که چیزی را به کنج ببریم و در نفی انگاری بخواهیم خودمان را بالا بیاوریم، کسی بالا نخواهد آمد و در یک اثر بومرنگ این نوع تبلیغات به خود فرد بازخواهد گشت.  

ربیعی یادآور شد: همه دولت‌ها بخشی از تاریخ این انقلاب هستند و فراموش نکردیم در دوره‌ای افرادی برای جلب رای، تمامی دولت‌ها و دستاوردهای دولت‌های پس از انقلاب را تخریب کردند و امروز به تمام دستاوردهای نظام طعنه می‌زنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به عنوان یک شهروند امیدوارم در این دوره کاندیداها بگویند که چه برنامه‌ای برای تعامل با جهان دارند و اگر تحریمی پیش بیاید چه اقدامی خواهند کرد؟ پسا تحریم چه کاری می‌خواهند انجام دهند؟ کجا نقطه ضعف است که آن ضعف را بگیرند. برنامه آنها برای رفاه، معیشت مردم چیست؟ تخریب ۸ سال گذشته قضاوتی برای آینده کسی نخواهد ساخت.