۰ نفر

رضایی: تشکیل مناطق اقتصادی متناسب با ظرفیت‌های بومی در هر استان

۲۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۵
کد خبر: 535392
رضایی: تشکیل مناطق اقتصادی متناسب با ظرفیت‌های بومی در هر استان

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما این استثمار نویی که نیروهای انسانی و ثروت‌های مردم به تهران می‌آید و از تهران به خارج می‌رود را پایان می‌دهیم. قطب‌های اقتصادی در هر استان تشکیل می‌دهیم و اینطور نیست که از تهران برای هر استان نسخه صادر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن رضایی، امروز در گفت‌وگو با مردم استان گیلان که از شبکه استانی باران پخش شد، اظهار کرد: سرزمین ایران بهترین قطعه عالم است، از چشم اندازهای بدیع و اقلیم متنوع، پوشش گیلاهی و چهار فصل همیشه پر بازده آن طبیعتی را بوجود آورده است که گویی جهان کوچکی در ایران ما شکل گرفته که از همه قاره‌های عالم قطعه‌ای در ایران ما وجود دارد.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ایران سرزمین اقوام، قبیله‌های سرشار از غرور، مردمی پاکنهاد به زلالی چشمه‌های جوشان عالم است. هر صدفی را از گوهرش می‌توان شناخت ایران را با ایران باید شناخت؛ طبیعتش، هنرش، نوابغش، مردم مهمان نوازش، بناهای باشکوه و سابقه تاریخی و تمدنی چند هزار ساله ایران اسلامی حکایت از این گوهر پاک و کم یاب در عالم می‌کند.

شهروند درجه یک و درجه دو در قاموس نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد

وی گفت: هنر امام(ره) در انقلاب اسلامی این بود که با کمک عشق به وطن و اسلام همه ایرانی‌ها را دور هم جمع کرد و انسجام بزرگی بوجود آورد و ما دوباره واحد شدیم و روی قامت خود ایستادیم اما متاسفانه سیاستهای نادرست دولت‌ها در این دو – سه دهه اخیر باعث شد که این توانایی عظیم و این قامت بلند ایران خم شود و در مقابل مشکلات احساس ناتوانی و ناامیدی کند.

رضایی ادامه داد: ما دوباره می‌خواهیم قیام کنیم و روی پای خود بایستیم و حرکتی را از نو آغاز کنیم با دولتی نو؛ آری آغازی جدید. امام بزرگوار در انقلاب اسلامی اقوام و همه استانها را دور هم جمع کرد و اتفاق بزرگ همان پیروزی انقلاب به وقوع پیوست. نه غرب و نه شرق هیچکدام نتوانستند در مقابل ملت ایران بایستند. برای بار دوم امام همه اقوام و استان‌ها را دور هم جمع کرد و یک جنگ تحمیلی که پنج استان ایران اشغال شده بود و بیش از 40 کشور ار که با صدام بود، همه را به زباله دان تاریخ فرستاد.

وی اضافه کرد: آیا نمی‌توانیم یکبار دیگه همه استان‌ها و اقوام دور هم جمع شویم و حرکت سومی را آغاز کنیم؟ با وجود مقام معظم رهبری امکانپذیر است و با وجود جوانان غیور هموطن باز هم می‌توانیم برای بار سوم قیام کنیم، قیام فرهنگی و اقتصادی، قیام شکست محاصره اقتصادی، قیام برای زندگی بهتر، قیام برای تشکیل دولت وحدت ملی، قیام برای اینکه همه ایرانیان ایرانی هستند و شهروند درجه یک و درجه دو در قاموس نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد.

شما جوانان و هموطنان سرنوشت صندوق‌های رای را مشخص می‌کنید

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اینطور نیست که از قبل انتخابات مهندسی شده باشد و فردی بیرون بیاید، بلکه این شما جوانان و هموطنان عزیز هستید که سرنوشت صندوق‌ها را تعیین می‌کنید و اراده و انتخاب اصلی در دست شماست. ما دوباره می‌خواهیم آغاز کنیم، قیام سوم، قیام زندگی بهتر، قیام برای به‌زیستی، قیام سربلندی کشاورزان و کارگران، معلمین و بازنشستگان، قیام برای زدودن غم و غصه از چهره بهترین مردمان روی زمین، قیام برای پیشرفت ایران، قیام برای دستیابی به قله‌های بلند است.

رضایی بیان کرد: همانطور که در انقلاب و دفاع مقدس چنین کاری کردیم، شرط آن حرکت جمعی و حضور پرشکوه در انتخابات است تا ایران، دولت، زندگی، ثروت، قدرت برای همه باشد. ما ان‌شاءالله با تکیه بر حمایت‌های شما این کار را انجام خواهیم داد و دوباره استان‌ها و اقوام ابرانی را به میدان می‌آوریم.

قرار نیست که تهران استان‌ها را استثمار کند

وی با بیان اینکه اکنون زمان برنامه و اقدام است، تصریح کرد: ما در استان‌ها مناطق اقتصادی تشکیل می‌دهیم، اختیارات و مسئولیت را به استان‌ها می‌سپاریم یعنی اگر در یک استانی مردم سپرده‌هاشان را در بانک‌ها گذاشته‌ اند این سپرده‌ها در همان استان باید سرمایه گذاری شود نه اینکه از هر استانی 40 درصد سپرده‌های مردم به تهران بیاید و از تهران تبدیل به ارز شود و ارز از کشور خارج شود.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: قرار نیست که تهران استان‌ها را استثمار کند و خارج از ایران تهران را استثمار کنند؛ ما این استثمار نویی که نیروهای انسانی و ثروت‌های مردم به تهران می‌آید و از تهران به خارج می‌رود را پایان می‌دهیم. قطب‌های اقتصادی در هر استان تشکیل می‌دهیم و اینطور نیست که از تهران برای هر استان نسخه صادر شود.

رضایی اضافه کرد: در دولت ما که دولت اقدام و عمل است، دولت پایان دادن به وعده‌های بی عمل است. زمان شعار تمام شده و زمان اقدام و عمل و تغییر و تحول فرا رسیده، برای هر استانی برنامه خاص آن استان با کمک مردم آن استان تنظیم شده که در اختیار داریم، هیچ استانی نیست که نسخه مخصوص خود را نداشته باشد هر استانی طبیعت، مردمان، ظرفیت، اقلیم خاص خود را دارد. اینطور نیست که فولاد را از استان هرمزگان به جایی که مرکز هنرهای دستی ایران است، بیاورند و باعث وقوع خشکسالی و از بین رفتن هنرهای دستی آنجا شود.

واگذاری اختیارات تصمیم گیری و تصمیم سازی‌های اقتصادی به استان‌ها

وی گفت: نسخه واحد نوشتن از تهران برای همه استان‌ها به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌ها، مزیت‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای مردم هر استان است. دولت ما، دولت اقدام و تحول متناسب با ظرفیت‌ها، استعدادها، توانمندی‌های هر استان نسخه پیشرفت و بهبود زندگی را در آن استان تهیه کرده و اجرا خواهیم کرد.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته بعضی از مسائل عمومی است، مثل یارانه ۴۵۰ هزار تومانی که من می‌گویم برای همه استان‌ها است، اما بعضی از فعالیت‌های خاص هر استان که متناسب با مردم همان‌جاست باید تهیه و اجرا شود.

رضایی خاطرنشان کرد: ما بر این اساس در دولت اقدام و تحول عمل می کنیم اما این کافی نیست، ما اختیارات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را هم به همان استان‌ها می‌دهیم تا در هر استان قطب‌های اقتصادی به وجود آید.

تمام ایران به کارگاه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هرکدام از استان‌ها به اندازه کشوری می‌تواند تولید داشته باشد، افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر از برخی استان‌های ماست، 25 کشور اروپایی سرزمین آنها در سرزمین ما جا می‌گیرد. ایران خیلی بزرگ است مشروط به اینکه همه اقوام و همه استان‌ها همانطور که در انقلاب و در دفاع مقدس به صحنه آمدند این بار نیز در دولت اقدام و تحول همه مردم را به صحنه می‌آوریم و تمام ایران به کارگاه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: اما این موضوع مشروط به این است که جوانان‌مان نشاط داشته باشند، از ظرفیت همه بانوان استفاده کنیم، شور و نشاط در کشور به وجود بیاریم و آزادی‌های اجتماعی را در چارچوب قانون رعایت کنیم. مرتب به جوانان‌مان ایراد نگیریم، آنها را آموزش بدهیم و مهارت‌ها و توانایی‌هایشان را بالا ببریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دولت من این تجربه را دارد که چگونه جوانان 18، 19 ساله و چگونه همه اقوام ایران را می‌توان به دور هم جمع کرد و کارهای بزرگی مثل آزادسازی خرمشهر را انجام داد. دولت ما یک بار دیگر می‌خواهد چنین وحدت ملی را در سراسر ایران به وجود بیاورد. پارتی بازی و بی عدالتی باید کنار رود.

وی گفت: آیا بیرون کردن فقر، گرانی، بیکاری و تبعیض اهمیتش کمتر از بیرون کردن سربازان صدام حسین از خرمشهر است، اگر آن اقدامات مقدس بود اینها هم مقدس است. دولت ما با حمایت‌های بیکران حضرت ولیعصر و حمایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری این کار را خواهیم کرد.

انتخاب استانداران بومی برای هر استان

رضایی با اشاره به اینکه ما برای رسیدن به این ایده بزرگ چند خط مشی داریم، خاطرنشان کرد: اول اینکه استانداران دولت اقدام و تحول از همان استان‌ها انتخاب خواهند شد، کدام استان است که مردان و زنان بزرگی نداشته باشد، سرزمین ایران در هر استان و قومش مردان بزرگی هستند که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در انتخاب استانداران نیز پارتی بازی نداریم، برای هر استان 10 نفر کاندیدا می‌شوند، این افراد در یک جمعی از نخبگان می‌آیند مطالب خود را مطرح می‌کنند، نمره‌بندی می‌شوند و از بین آنها دو یا سه نفر به دولت پیشنهاد می‌شوند و ما یک نفر از آنها را انتخاب و دو نفر دیگر را ممکن است از معاونین آن استاندار قرار دهیم.

رضایی تاکید کرد: ما به استانداران اختیارات می‌دهیم، طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی رییس جمهور با تصویب هیات دولت می‌تواند اختیارات خودشان را به افرادی واگذار کند، ما در بعد اقتصاد این اختیار را به استان‌ها می‌دهیم، نکته بعدی این است که ما به مدیران استان‌ها اطلاعات پژوهشی که در اختیار داریم را می‌دهیم و آنها را به امان خدا رها نمی‌کنیم.

نهضت بزرگ خانه سازی ایرانیان را راه‌اندازی می‌کنیم

وی اضافه کرد: دولت اقدام و تحول با تمام توان پشت سر استانداران خود ایستاده است، اختیارات و اطلاعات به آنها می‌دهیم و اجازه می‌دهیم خودشان تصمیم بگیرند، نمایندگان ما در استان‌ها مسلوب الاختیار نیستند اما هدایت و حمایت می‌شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اولین توجه ما به اقشار آسیب پذیر کشاورزان، کارگران، معلمین و حتی کارکنان دولت خواهد بود، گفت: در خصوص مساله اشتغال و تولید می‌خواهیم در استان‌ها با حمایت دولت مرکزی اشتغال به وجود بیاوریم و از جمله بزرگ‌ترین کارهایی که خواهیم کرد این است که نهضت بزرگ خانه سازی ایرانیان را راه‌اندازی می‌کنیم.

رضایی گفت: امروز هزینه احداث هر مترمربع ساختمان از 3.5 میلیون تا 5 میلیون تومان است، که یک خانه 80 متری حدود 320 میلیون تومان تمام می‌شود. 10 درصد آن 30 میلیون تومان می‌شود؛ هرکسی 30 میلیون تومان آورده بیاورد از بانک‌ها می‌خواهیم که 90 درصد آورده هر فرد را وام بپردازند. وثیقه هم نمی‌خواهد و سند ملک در حال احداث در رهن بانک می‌ماند؛ مالکیتش برای مردم است ولی سندی که به نام مردم صادر می‌شود در رهن بانک تا اتمام باز پرداخت تسهیلات می‌ماند؛ سودش هم از محل یارانه دولتی پرداخت می‌شود.

اعطای وام‌های رهنی

وی ادامه داد: این روش وام‌های رهنی در اروپا و آمریکا در حال اجراست، تعجب می‌کنم از کسانی که در اروپا و آمریکا درس خوانده‌اند و افکار غربی را آورده‌اند اما تجارب غربی را در ایران پیاده سازی نمی‌کنند. اگر مسکن را راه بیاندازیم 300 صنعت نظیر در و پنجره سازی، سیمان، موزائیک و... پشت سر آن راه می‌افتد.  مردم ولی نعمت ما و صاحب انقلاب و مملکت هستند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من و دوستانم مثل دوران جنگ که زیر شیمیایی و بمباران رفتیم، بار دیگر می‌آییم و خود را سپر ملت ایران می‌کنیم و مشکلات را حل خواهیم کرد. نمی‌گذاریم این چهره غم و غصه‌ای که بر ملت ایران نشسته است تداوم پیدا کند. اجازه نمی‌دهیم که نان قرضی، زباله گردی و کولبری بر قامت بلند ملت ایران بنشیند.

رضایی بیان کرد: من معتقدم حفظ کرامت انسانی مهم‌ترین هدفی است دولت من باید در مقابل شما مردم عزیز انجام دهد، اینکه آبرو، حیثیت، نشاط و شادابی در زندگی شما موج بزند مهمترین آرزوی دولت من است.