۰ نفر

عبدالناصر همتی؛

سیاست دولت من اجرای برجام است / کنکور باید برداشته شود

۲۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۳۱
کد خبر: 535387
سیاست دولت من اجرای برجام است / کنکور باید برداشته شود

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درخصوص برجام گفت: فعلا مذاکرات روی اجرای برجام است و سیاست دولت من هم همین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، همتی عصر جمعه در گفت وگو با رادیو جوان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه مدونی در صیانت از خانواده ایرانی دارید، اظهار کرد: ما نیاز به تعامل داریم و مردم ما همه دین باور هستند، ما نمی توانیم به کسی بگوییم چگونه زندگی کند. مردم ما مومن هستند و ما فکر نمی‌کنیم رشد و توسعه جامعه خلاف باور باشد و شعار من این است باید در منزل تعامل داشته باشیم و نمی‌توانیم به دهه ٧٠ یا ٨٠ بگوییم چگونه زندگی کند و اجازه دهیم با این فضاها خود را تطبیق دهند و اختلال را از خانه تا جامعه حل کنیم و مسیری داشته باشیم تا مسیر توسعه را به شکل بهتر در بیاوریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه مهمترین برنامه شما برای رفع معضل بیکاری به ویژه برای جوانان و تحصیلکرده ها چیست، افزود: مشکل اساسی بیکاری که به جوانان تحصیل کرده بر می گردد، به دلیل عدم رشد اقتصادی جامعه بوده و مهترین عامل آن سرمایه گذاری در جامعه بوده است و سرمایه گذاری حقیقی جامعه ما از سال ٨٢ تغییر نکرده که خبر بدی است. در طول ١٠ سال، ۵ درصد رشد کرده ایم و باید ثبات را به بازار برگردانیم و نا اطمینانی را از بین ببریم، در نتیجه ایجاد ثبات اقتصادی، کنترل انتظارات برداشتن قید و بندهای تولید و تمرکز روی صنایع کوچک و متوسط این صنایع کاربر اشتغال زا هستند و باعث رشد اقتصدی می شود و همچنین جوانان در بخش خدمات و استارتاپ ها می توانند فعال باشند.

همتی هچنین درخصوص برجام و مذاکرات گفت: فعلا مذاکرات روی اجرای برجام است و سیاست دولت من هم همین است و احتمال دارد در این دولت اجرا شود و برجام مقدمه ای برای رفع تحریم ها است و رفع تحریم ها نیز رشد اقتصادی را به دنبال دارد و من نوید می دهم که آغاز دولت من با رفع تحریم ها همراه باشد.

همتی تصریح کرد: من از سال ۵۹ وقتی دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد بودم کارم را در صدا و سیما شروع کردم و عضو کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی نیز بودم. در این مدت دکترای اقتصاد را از دانشگاه تهران اخذ نمودم.

وی ادامه داد: ۶۳ ساله هستم و سال ۱۳۶۳ ازدواج کردم و ۳ فرزند دارم. یک پسرم ۳۴ ساله و دارای تحصیلات معماری است و در تهران زندگی می‌کند و استاد دانشگاه است. دختر بزرگم متخصص کودکان است و در تهران سکونت دارد و شوهرش جراح ارتوپد است و دختر کوچکم نیز در حال تحصیل در رشته معماری است. یک خانه ۲۰۰ متری دارم، خودروی شخصی ندارم و ۶ سال پیش یک خودرو برای همسرم یک خودروی تویوتا خریداری کردیم. همسرم به من انتقاد می‌کند که برای خانه وقت نمی‌گذارم. همسرم دامادم را انتخاب کرد و به تصمیمش احترام گذاشتم.

نامزد سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش برای اصلاح نظام آموزش عالی توضیح داد: یکی از مسائل موجود کشور کنکور است و باید کنکور برداشته شود و دانشگاه‌ها بر اساس تشخیص خودشان و صلاحیت داوطلبان دانشجو جذب کنند. وجود کنکور رانت وسیعی برای کلاس‌ها به وجود آورده است. آموزش عالی ما باید کاربردی باشد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه خیلی ضعیف است. اگر این ارتباط قوی‌تر باشد دانشجو بعد از فارغ التحصیلی نباید به جستجوی کار باشد. دانشجوهای فارغ التحصیل فعلی از رزومه و توانمندی بالایی برخوردار نیستند. اگر بتوانیم تحقیق و توسعه را در کشور افزایش دهیم قطعا موفق خواهیم شد.

وی تصریح کرد: احتمالا توافق برجام در دولت فعلی اجرا خواهد شد. برجام مقدمه رفع تحریم‌هاست و می‌توان به این وسیله مبادلات بین المللی را با هزینه کمتری انجام دهیم.

همتی درباره برنامه اش برای حل مشکل بیکاری مردم اهواز ادامه داد: آبادان نشانه‌ای از اشتباه بودن سیاست‌های ما است. این استان از امکانات عظیم نفت و گاز عقب ماندگی زیادی دارد و اشتغال یکی از معضل‌های جوانان این منطقه است و کاری جدی و اساسی برای اشتغال جوانان این منطقه انجام خواهد داد.

وی در ادامه  گفت: اولین تصمیم من اقتصادی و دولتم یک دولت اقتصادی خواهد بود، من بیمه بانک مرکزی بودم، ولی الان که از ریاست بانک مرکزی عزل شده بیمه تامین اجتماعی ندارم و امیدوارم از بیمه اساتید دانشگاه استفاده کنم. من در ۳۰ سال گذشته وام نگرفته ام و ابتدا که استاد دانشگاه شدم وام ۱۸ میلیونی اساتید برای خرید خانه گرفته بودم. در ۳ سال گذشته از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکردم و به خاطر مسئولیتم اجازه رفت و آمدهای بدون تشریفات را نداشتم.

همتی ادامه داد: نرخ تورم یکی از مشکلات ماست. تورم در کشور ما مشکل ساختاری است و در چند سال گذشته تورم هر سال ۲۰ درصد رشد داشته در حالی که در دنیا این مساله اصلا وجود ندارد. من نشان می‌دهم که می‌شود تورم را کنترل کرد. در سال‌های اخیر دولت با کسری بودجه پنهان مواجه بوده که نتیجه اش فشار به بانک مرکزی است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید مساله سلطه دولت بر بانک مرکزی را حل کنیم تا از این طریق سطح عمومی قیمت‌ها را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد : باید به سمت اقتصاد درون زا و برون گرا برویم به این معنی که نگاه به بیرون و محور فعالیت به داخل باشد. باید تولید داخل را محور قرار دهیم. واردات در دو دهه گذشته در مواقعی به ۹۶ میلیارد دلار رسیده است در حالی که سال گذشته به ۳۸ میلیارد دلار رسید.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به سمت قدرت بیشتر تولید ملی برود باید به رشد صادرات و تولید داخل هر دو توجه کنیم. استقلال اقتصادی هر کشوری می‌تواند کشور را به توسعه برساند. باید ریشه‌های اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم. حضور در منطقه برای ثبات کشورهای همسایه باید صرفه اقتصادی هم داشته باشد.

همتی در پایخ به سوالی که دردرباره نگاهش به جبهه مقاومت گفت: اینکه ایران در منطقه اقتدار دارد از افتخارات ما است. این قدرت باید برای ما سود اقتصادی هم داشته اشد و نمی‌تواند فقط برای ثبات عراق و ... هزینه کرد و باید حضور دیپلماسی اقتصادی را تقویت کرد. باید میدان و دیپلماسی را با هم برای توسعه اقتصادی به کار ببریم. هدف ما از این ثبات این است که جیب مردم پر شود و اگر صرفه اقتصادی نداشته باشد حضور ما معنا ندارد و باید این حضور در بعد اقتصادی هم معنا داشته باشد.

با فیلتر مخالفم/ می توانیم با عربستان رابطه داشته باشیم

همتی ادامه داد: همه ما ایرانی هستیم و همه اقوام و مذاهب یکسان هستند و باید حقوق یکسانی داشته باشند. استان سیستان و بلوچستان عقب ماندگی جدی دارد و نباید نگاه امنیتی به این استان داشته باشیم و باید دارای نگاه توسعه‌ای باشیم. با فیلترینگ فضای مجازی به شدت مخالف هستم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فوتبال را خیلی دوست دارم و ورزشی که تا یک سال پیش انجام می‌دادم کاراته بود و کمربند مشکلی و دان ۵ دارم. کتاب خیلی وقت است که نخوانده ام و فقط مقاله می‌خوانم. آخرین فیلمی که دیده ام فیلم خورشید بود و آخرین سریال تلویزیونی احضار بود که خیلی وحشتناک است.

وی درباره اولیت هایش برای بهبود نظام سلامت خاطر نشان کرد: مهمترین اولویت من کرونا است. باید کرونا را هر چه سریعتر با واکسیناسیون سریع از بین ببریم. اولویت دوم در بخش بهداشت تقویت تولید داخلی دارو است. باید با توجه به تحریم تولید داخلی دارو را افزایش دهیم.

همتی ادامه داد: تولید واکسن کرونا هم مهم است. بخش خدمات، هتلداری، گردشگری، رستوران‌ها و ... از شیوع کرونا آسیب فراوانی دیده اند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌توانیم با شرق و غرب روابط خوبی داشته باشیم افزود: با شرق با تمرکز بر ۳ کشور چین، روسیه و هند می‌توانیم روابط راهبردی داشته باشیم. هیچ رابطه‌ای فی نفسه فایده‌ای ندارد مگر اینکه به بهبود شرایط مردم بینجامد. در تجارت با همسایگان هنوز به حد لازم نرسیده ایم و با رفع تحریم‌ها این ارتباطات می‌تواند خیلی رشد کند.

وی ادامه داد: با عربستان ۳ دوره مذاکره داشته ایم و این مذاکرات در حال پیشرفت است و امیدواریم روابط حسنه با عربستان داشته باشیم. اگر مسئولین این کشور اعتقادی به تعامل و همکاری داشته باشند می‌توانیم روابط خوب با حسن همجواری داشته باشیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در هر اقدامی باید به دنبال پر کردن جیب مردم باشیم. اگر بتوانیم سیاست راهبردی داشته باشیم که استان‌ها به طور ویژه توسعه پیدا کنند، هر استان اشتغال و توسعه مناسب خواهند داشت. باید به توزیع ثروت توجه ویژه‌ای داشته باشیم. توسعه غیر متمرکز جز سیاست‌های دولت ما است.

همتی افزود: پرداخت یارانه نیز باید هدفمند باشد. اینترنت فعلی کشور جز حداقل‌ها است و سرعت بسیار پایینی دارد. باید سرمایه گذاری دولت در حوزه زیر ساخت مثل اینترنت باشد. اما با فیلتر موجود حتی اگر دسترسی داشته باشیم نمی‌توانیم به راحتی از فضای مجازی استاده کنیم. بسیاری از شبکه‌های مجازی مثل تلگرام و توئیتر فیلتر است و اگر بتوانند سایر شبکه‌های مجازی را هم فیلتر می‌کنند، ولی از جوانان می‌ترسند.

وی در پایان گفت: امیدوارم در انتخابات موفق شوم و تا این حد به جوانان سخت نگیریم.