۰ نفر

رییسی: عدالت باید در همه لایه‌ های حکمرانی جلوه داشته باشد

۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱:۲۷
کد خبر: 534948
رییسی: عدالت باید در همه لایه‌ های حکمرانی جلوه داشته باشد

ابراهیم رییسی گفت: اساس حرکت انبیا بر اساس اجرای عدالت بود؛ حکمرانی دینی در یک جمله، منهای فقر و به علاوه عدالت است. فقر نباید باشد و عدالت باید در همه لایه‌های حکمرانی جلوه داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رییسی در دیدار با مردم خوزستان که چهارشنبه شب (۱۹ خردادماه) در ورزشگاه تختی اهواز انجام شد، اظهار کرد: خوزستانی‌ها مرزبانان قهرمان ایران اسلامی هستند. امروز شرایط، شرایط خاصی است.

 وی افزود: امروز باید شرایط کاملا درک شود. چه شرایط و وضعیتی در کشور وجود دارد؛ آنچه مسلم است وضع اداره امور اجرایی در کشور به شکلی است که مردم را نگران و جوانان را ناامید کرده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مردم روزگاری نو را طلب می‌کنند. اول باید رویکردها و جهت‌گیری‌ها متفاوت شود. اساس تغییر باید عدالت‌خواهی باشد و اساس تحول، حق‌خواهی باشد زیرا محور، عدالت است. مردم با نداشتن و کمبودها می‌سازند اما با تبعیض هرگز، زیرا مردم با بی‌عدالتی سازگار نیستند.

وی افزود: اساس حرکت انبیا بر اساس اجرای عدالت بود؛ حکمرانی دینی در یک جمله، منهای فقر و به علاوه عدالت است. فقر نباید باشد و عدالت باید در همه لایه‌های حکمرانی جلوه داشته باشد.

رییسی گفت: مزه شیرین عدالت باید به کام مردم بیاید. مردم عدالت را فریاد می زنند و با هرگونه فساد مخالف هستند. عدالت بدون مردم‌سالاری امکان‌پذیر نیست و با حضور مردم می‌توان عدالت را اجرا کرد.

وی افزود: به تعبیر امام علی(ع) جامعه‌ای به پاکی و قداست خواهد رسید که ضعیف بتواند حق خود را بدون لکنت زبان و قوی بیان کند. اگر ضعفا و مظلومان حق‌شان را با لکنت بیان کنند باید تردید کرد زیرا اساس آن است که باید حق‌خواهی صورت بگیرد.

این نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: آنچه خوزستانی‌ها را رنجیده‌خاطر کرده برخی تبعیض‌ها و عمل نشدن به قوانین و مقررات است. سوال جدی مردم خوزستان که دارای منابع عظیم نفت و گاز و تاسیسات فولادی و کشت و صنعت‌های نیشکری و رودخانه‌های کارون‌، دز، کرخه و مارون و... و همجواری با بازارهای مصرف همسایه است، این است که چرا در خوزستان نگران یافتن شغل و کار هستیم؟ و چرا جوان تحصیلکرده ما در خوزستان بیکار باشد؟ آیا برای شغل و کار باید در کشور معطل باشد؟ 

وی افزود: امروز ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کشور معطل است. امروز باید اقتصاد دریا، فضای مجازی و پیشرانه صنعت را فعال کنیم و اشتغال را برای بسیاری از جوانان فراهم کنیم. 

رییسی تصریح کرد: جوانان وضعیت خوزستان را می‌دانند؛ چرا در شرایطی که خوزستان می‌تواند قطب کشاورزی، صنایع و گردشگری و بسیاری از محورهای توسعه‌یافتگی باشد، جوانان معطل شغل هستند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حلقه مفقوده کشور، مدیریت کارآمد انقلابی است و اگر چنین مدیریتی باشد همه امکانات و ظرفیت‌ها را به کار خواهد گرفت. استفاده از نیروهای بومی در خوزستان از خواسته‌های بحق مردم خوزستان است. ما در خوزستان مدیران بومی کارآمدی داریم که در سطوح مختلف مدیریتی می‌توان از وجود آن‌ها استفاده کرد.

رییسی ادامه داد: چرا نسبت به نیروهای بومی کارآمد بی‌توجهی می‌شود؟ نیروهای بومی کارآمد، دلسوز و تحصیلکرده باید به استان، کشور و سرزمین خود خدمت کنند و باید میدان را برای آن‌ها فراهم کرد و این کار کاملا قابل انجام است.

وی افزود: چرا حق آلایندگی قانونی که برای خوزستان است به این استان تخصیص پیدا نمی‌کند؟ ۳۰ هزار میلیاردی که مربوط به بحث نفت و گاز و حق آلایندگی است، به استان خوزستان اختصاص داده نمی‌شود. ما معتقد هستیم که غیر از مواردی که در قانون آمده است، بسیار می‌توان در مورد خوزستان برنامه‌ریزی کرد.

رییسی خطاب به جوانان گفت: با علم و اطلاع از توانایی‌ها و ظرفیت کشور و خوزستان می‌گویم که وظیفه پیگیری مسکن و اشتغال به عهده دولت است. ازدواج از شما و ایجاد اشتغال و مسکن از دولت و با پیگیری دولت خواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید شبکه فاضلاب در خوزستان هر چه سریعتر اجرایی شود، ادامه داد: چرا وقتی در خوزستان باران می‌آید همه احساس خطر می‌کنند؟ باران نعمت خدا است و همه باید احساس آرامش کنند اما چون شبکه‌های فاضلاب در خوزستان عملی نشده‌اند، در زمان باران مردم خوزستان نگران هستند زیرا در خانه‌های‌شان مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

رییسی افزود: بهره‌مندی مردم خوزستان از آب آشامیدنی سالم از حقوق اولیه مردم استان است. بعضی بدخواهان شایعاتی مطرح کرده‌اند که فلانی می‌خواهد آب خوزستان را به جایی دیگر منتقل کند. چرا این حرف را می‌زنید؟ ظرفیت آب خوزستان مربوط به مردم این استان است. نیازهای خوزستان جزو اولویت‌های اولیه است.

وی افزود: چرا مهاجرت خوزستانی را به خارج استان شاهد هستیم؟ چرا ترک روستاها و حاشیه‌نشینی شهرها را شاهد هستیم؟ از مردمی که حاشیه‌نشین شده‌اند باید بپرسیم که برای چه حاشیه‌نشین شده‌اند؟ آن‌ها می‌گویند که در روستاها اقتصاد روستا فعال نیست و کار کشاورزی، صرف نمی‌کند. چرا هم باغدار هم مصرف‌کننده باید ناراحت باشند؟ چرا باید تولیدکننده محصولات کشاورزی و مصرف‌کننده ناراحت باشد؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این شرایط نشان‌دهنده آن است که دولت نظارت بر تامین و نظارت و بر تولید تا مصرف را ندارد زیرا اگر نظارت باشد نباید سفره مردم اینقدر کوچک می‌شد.

وی با بیان اینکه خوزستان استان ویژه کشور است، افزود: باید خوزستان را ویژه ببینیم و ان‌شاءالله اگر رای مردم به من تعلق گرفت، استان خوزستان را در کشور ویژه خواهیم دید. توسعه زیرساخت‌های ریلی در خوزستان و زیرساخت‌های جاده‌ای، به توسعه خوزستان کمک شایانی می‌کند. چند کیلومتر ایجاد ریل در خوزستان، کشور ایران را با کشورهای همسایه مرتبط می‌کند.

رییسی گفت: اولویت ما در ارتباطات کشورهای همسایه است. برخی‌ها می‌گویند که فلانی می‌خواهد با تعاملات سیاسی بین‌المللی چه کار کند؟ این چه سوالاتی است که مطرح می‌شود؟ به بعضی‌ها گفته شده که اینها دیپلماسی بلد نیستند اما خودتان به گونه‌ای عمل کردید که منافع ملی به خطر افتاد.

وی با بیان اینکه ما هم دیپلماسی بلد هستیم و هم تعامل با دنیا را می‌دانیم، گفت: ما اجرای قراردادها را بلد هستیم اما تنها یک نکته وجود دارد که آن هم آن است که ما از موضع عزت و اقتداری که خون شهدا ایجاد کرده است، حرف خواهیم زد.

رییسی با اشاره به اینکه ما در خوزستان کنسولگری ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس را ایجاد خواهیم کرد، عنوان کرد: بسیاری از گره‌ها به دست جوانان خوزستانی گشوده خواهد شد. باید به جوانان اعتماد کرد.

‌این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من حدود ۱۹ یا ۲۰ ساله بودم که امام(ره) به جوانان اعتماد کرد و شهری مثل کرج را آن هم در وضعیت و شرایط انقلاب اسلامی در اختیار من به عنوان مسئول دادستانی گذاشت. امروز رهبری نیز به جوانان اعتماد دارد. ما اگر به جوانان اعتماد کنیم خواهیم دید که اعتماد به جوانان گره‌های بسیاری را خواهد گشود. اعتماد به جوانان بسیاری از گشایش‌ها را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

رییسی عنوان کرد: ما در کشور اهل اینکه "نمی شود، نمی‌توانیم، مگر میشه؟ کو بودجه؟ کو اعتبارات؟" نیستیم. ما اصحاب "ما می‌توانیم" هستیم. اگر فکر می‌کنید که با متلک و ناسزا گفتن و با تهمت زدن، ما از میدان در می‌رویم باید گفت که ما تابع آن شهدایی هستیم که هرچه ترکش، گلوله و ناملایمات آمد، مردانه ایستادند و دفاع کردند. ما با این متلک‌ها و تهمت‌ها از میدان در نمی‌رویم و ما سرباز این کشور و خدمتگزار این مردم هستیم.

وی افزود: مردم اهواز، هفتکل، هندیجان، لالی، گتوند، اندیکا، کارون، حمیدیه و سایر مردم استان خوزستان بدانند که دل من با شما است و ان‌شاءالله دل همه ما برای شکل‌گیری دولت مردمی و ایرانی قوی در کنار هم خواهد بود. اعتلاف ما با کشاورزان، کارگران، کارمندان، فرهنگیان، بازنشستگان، روستا، شهر و همه اقشار و نخبگان و حوزویان علیه فساد، ناکارآمدی، زد و بند و سیاسی‌کاری است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آخرین باری که به خوزستان آمدم برای سیل به منطقه شادگان رفتم. در شادگان به طور تصادفی به حاج قاسم سلیمانی و آقای ابومهدی المهندس برخوردم. با هم احوال‌پرسی داشتیم و البته آن‌ها نیز از حضور من در منطقه بی‌خبر بودند. آن‌ها برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پیگیری می‌کردند و من این صحنه را از یاد نمی‌برم.

رییسی گفت: در دوره قوه قضاییه، من بدهکار مردم خوزستان بودم که باید به خدمت شما می‌رسیدم اما هر زمان که قصد آمدن داشتیم وضعیت کرونا را وضعیت خوبی اعلام نمی‌کردند و امکان حضور، میسر نبود. این توفیق حاصل شده که اکنون قضای گذشته را انجام دهیم و خدمت مردم برسیم و اعلام کنیم که با برنامه تدوین‌شده توسط ما و با اراده قوی مردم و با کمک همه دختران و پسران، وضعیت کشور را تغییر خواهیم داد.

وی افزود: شرایط سفره مردم، کسب و کار مردم و وضعیت دولت را امیدبخش خواهیم کرد. امروز مردم خوزستان بدانند که این طلبه حقیر نه تنها در بحث هفت تپه، در هر موضوعی که خوزستان دغدغه داشته باشد ورود خواهد کرد. شنیده‌ام که در منطقه کوت عبدالله مردم دچار مشکلاتی شده‌اند که سریعا گفتم که دوستان پیگیری کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم خوزستان با بیان اینکه مشکل شما مشکل من است، گفت: اگر کسی از درد خوزستانی، دردش نیاید باید به خودش شک کند. بیکاری یک جوان، ناله یک بینوا، مشکل یک زن سرپرست خانواده، مشکل یک خانم جوینده کار، مشکل یک جوان تحصیلکرده، مشکل یک کارگر و کشاورز و... مشکل همه ما است و کسی اگر با این مشکلات حس نگیرد باید در همه وجود او تردید کرد.

رییسی افزود: ان‌شاءالله با کمک خدا و اعتماد به نفس و با توجه به خون شهدا، گره‌ها را به دست شما خواهیم گشود.