۰ نفر

جلیلی: آماده مناظره با سایر نامزدها هستم

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۴۵
کد خبر: 534881
جلیلی: آماده مناظره با سایر نامزدها هستم

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در مناظرات هم اعلام کردم که حاضرم با هرکسی که نسبت به این ادعا و موضوع تردیدی دارد، بحث و مناظره کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سعید جلیلی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری  امروز در دیدار خود با نمایندگان تعاونی ها در خصوص نقش تعاونی ها در کشور، گفت: من عرض کردم که بدون مردم هیچ کاری جلو نخواهد رفت. ما 2 برنامه برای چهار سال آینده کشور می‌توانیم درنظر بگیریم؛ یک برنامه این است که کشور را اداره کنیم و با بخش های مختلف جلسات داشته باشیم و حرفهایشان را بشنویم تا اگر مشکلی دارند آن را برطرف کنیم؛ این معادلی از اداره کشور است که می تواند حدی از سوالات و نیازها را پاسخگو باشد.

وی افزود: برای چهار سال آینده این مدل حتما مدل ناقصی خواهد بود؛ اگر ما امروز با شما در این جلسه صحبت می‌کنیم و حرف‌هایتان را می‌شنویم باید بدانید که طی هشت سال گذشته نه تنها در تهران حتی در شهرستان‌ها و با تعاونی ها کارگاه ها و کارخانه های مختلفی زنگ زده و حرفهایشان را شنیده‌ایم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جمع‌بندی ما از کارهایی که طی این هشت سال کرده‌ایم این است که ما فکر می‌کنیم که امروز فرصت‌ها و امکانات و توانمندی‌های کشور به گونه‌ای است که اگر یک برنامه جدی همراه با باور و اراده باشد کشور نباید فقط اداره شود بلکه می‌تواند در هر مرحله‌ای جهش پیدا کند.

جلیلی، با اشاره به اینکه گفته می‌شود همه این حرف‌ها فقط ادعا و شعار است، خاطرنشان کرد: به همین خاطر من در مناظرات هم اعلام کردم که ما حاضریم با هرکسی که نسبت به این ادعا و موضوع تردیدی دارد بحث و مناظره کنیم. ما فکر می‌کنیم که می توانیم به راحتی از این ادعا دفاع کنیم. حال باید به این سولات پاسخ داد که آیا با ساختار اداری اجرایی کشور جهش ممکن خواهد بود یا خیر؟ چرا که رئیس جمهور در راس این ماشین و ساختار قرار میگیرد. می خواهم اینجا این را بگویم که وقتی مطرح می کنیم بدون مردم هیچ مسئله‌ای قابل حل نیست فقط یک شعار نیست. اگر شما می‌خواهید چنین اقدامی صورت گیرد حتما باید تمام ظرفیتهای مردم را به کار گیرید. تمام ظرفیت هایی که می تواند در این عرصه نقشی ایفا کنند را معطل نگذارید چه برسد به اینکه ساختار اجرایی اداری شما بخواهد مانع این مسئله بشود و سد ایجاد کند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین بسترها برای این کار تعاونی ها هستند؛ برای عمل کردن همه این حرفها باید یک برنامه عملی داشت. یکی از آن بسترها تعاونی هاست. ما شاید با تعاونی ها و اتحادیه های فراوانی جلسات متعددی را گذاشتیم و طی صحبت با آنها به 16 مسئله مشترک رسیدیم که ما روی این 16 مانع کار کردیم چرا که بسترهای بسیار جدی هستند و اگر شما می‌خواهید جهش ایجاد شود باید این موانع برداشته شود.

**  16 مانع برای جهش اقتصاد کشور وجود دارد

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ضمن تاکید براینکه شاید در ایام انتخابات بگویند به مصلحت نیست که این حرفها زده شود اما به عقیده من باید صادقانه در همین ایام این را گفت، تاکید کرد: اگر می گوییم 16 مانع جدی وجود دارد که باید دولت آنها را بردارد تا اقتصاد جهش پیدا کند به همین تعداد موانع دیگری در بخشها وجود دارد که باید بخشهای خصوصی تعاونی ها و اتحادیه های ما همت کرده و آنها را برطرف کنند چرا که همه چیز یک طرفه نیست. اگر می خواهیم کشور جهش پیدا کند هم دولت و هم تعاونی ها و هم اتحادیه ها و بخش خصوصی باید با یکدیگر موانع و اسیب ها را برطرف کنند.

جلیلی ادامه داد: یکی از چیزهایی که در فرهنگ سیاسی ما مانع این مسئله می‌شود تعارفات است. نه بخش دولتی و نه بخش خصوصی و نه هیچ کدام از بخش‌ها با مردم نباید این تعارفات را داشته باشند؛ مثالی در این خصوص بزنم. وقتی می گوییم جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر یعنی همانطور که جمهوریت کشور ابعاد سیاسی دارد و مردم را دارای حق سیاسی می‌داند و حتی هلی کوپتر به روستاها می‌برد تا از آنها رای بگیرد باید برای آنها حقوق اقتصادی نیز درنظر گرفت.

** همانطور که مردم حق سیاسی دارند باید حق اقتصادی هم داشته باشند

وی افزود: همانطور که مردم حق سیاسی دارند باید حق اقتصادی هم داشته باشند و برای این کار باید برنامه جدی داشت. تعاونی‌ها یکی از این بسترهاست برای اینکه مردمی که می خواهند حقوق اقتصادی خودشان را استفاده کنند بتوانند از یک بستر سالم و مطمئن بهره بگیرند عرض من این است که اگر صحبت از جهش می کنیم این جهش باید چند کارشناس و اداره کل و یک دستگاه دولتی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه شمان سازوکار را تغییر دهید. گاهی شما یک تعاونی و اتحادیه سراغ دستگاهی می روید و حس می کنید که باید هفت خوان رستم را طی کنید اما این قضیه باید برعکس باشد و شما اطمینان داشته باشید که دستگاه دولتی سمت شما می آید پشتیبانی از سوی دولت را داشته باشید. دستگاه دولتی باید به شما بگویید این تسهیلات و امکانات را داشته باشید.

جلیلی در ادامه سخنان در جمع نمایندگان تعاونی‌ها، گفت: امروز با فناوری های ارتباطی پیشرفته ای که وجود دارد باعث شده که یکی از برنامه ها در خصوص دولت الکترونیک باشد؛ البته منظور از دولت الکترونیک این نیست که فقط داده‌هایش الکترونیک و دیجیتالی شده باشد بلکه باید فوق هوشمند عمل کند و به تک تک تعاونی‌ها و اتحادیه ها رجوع کند و به آنها بگوید شما می توانید فلان تسهیلات و امکانات را داشته باشید و خلاصه این بستر شکل بگیرد. اینکه عرض کردم برای ایجاد جهش در کشور باید متقابل عمل کرد یعنی اگر می‌گویید سهم تعاونی حداقل باید 25 درصد باشد،  باید به همین میزان 25 درصدی سهمشان، سهم امکاناتشان نیز افزایش پیدا کند.

** روزی دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود اما تولیدی‌ها مشکل تامین مالی دارند

وی اذعان داشت: وقتی گفته می‌شود روزی دو هزار میلیارد خلق پول می‌شود خب این خلق پول کجا می رود؟ و در کدام بستر جای پیدا می کند؟ ما در اکثر تولیدی ها سر زدیم و مشاهده کردیم که اکثر مشکلشان در تامین مالی است. خب اینجا سوال این است وقتی روزی دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود پس چرا اینها هنوز مشکل تامین مالی دارند. حالا این بحثی است که نمی خواهم به آن بپردازم و قبلا در خصوص هدایت این موضوعات صحبت کرده ام.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت مقتدر دولتی است که اگر تصمیمی می‌گیرد و برنامه‌ای ارائه می‌دهد باید آن برنامه اجرا شود؛ دولت مقتدر آن نیست که فقط چند حرف تند بزند و با چند نفر برخورد کند. نباید اجازه دهد چیزی مانع اجرای برنامه هایش شود. در کنار این مباحث یک راه تحقق این مسیر رفتار متقابل است. دولت می‌گوید من این تسهیلات را ارائه  می‌دهم چون صادراتم افزایش پیدا کند؛ حالا آن هم باید گزارش ارائه دهد که با این تسهیلات چه میزان تولید جهش پیدا کرده است.

جلیلی ضمن تاکید براینکه دولت و مردم در بخش های مختلف باید دو بال یک حرکت جهش باشند، گفت: البته سوءاستفاده های زیادی از تعاونی های اعتباری شده است که باید جلوی آنها گرفته شود که البته ممکن است گفتن آنها  باعث ناراحتی عده ای شود. اما ما چاره‌ای نداریم؛ در بخش تعاونی ها و اتحادیه ها و بخش خصوصی باید سازوکار باشد که اهداف ما محقق شود. ما در بازدید از تعاونی ها و بخش های خصوصی و ... این را فهمیدیم که بعضی مواقع مشکل آنها از ضعف مدیریتی شان است نه موانع.

وی افزود: شاید این حرفها را نباید در ایام انتخابات بزند اما می‌گویم صداقت اقتضا می کند و الان می گویم ما می خواهیم در چهار سال آینده کشور جهش پیدا کند و معتقدم کاری که در بخش تعاونی و اتحادیه ها صورت می گیرد و می‌توانند انجام دهند یک کار بسیار موقر و در شان جهش کشور می تواند باشد.

** نباید اقتصاد کشور را در یک محیط سیال رها کرد

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عده‌ای می‌گویند ما با عراق مشکل داریم چون الان 9 میلیارد برق صادر کردیم اما پولش را نتوانستیم بگیریم؛ اما من می‌گویم چطور بخش خصوصی ما وقتی روابط با عراق دارد سالانه 12 میلیارد صادر می کند و پولش را هم می‌گیرد؟ چون انگیزه لازم را دارد و راه و چاره را بلد است. می گویند فلان موضوع موجب شده تا ما نتوانیم با کشورهای دیگر روابط اقتصادی داشته باشیم اما چرا بخش خصوصی می تواند؟ پس می‌شود. برنامه‌ای که در حال حاضر ما داریم این است که یکی از چیزهایی که وظیفه دولت است ثبات بخشیدن به اقتصاد کشور است چرا که نباید اقتصاد کشور را در یک محیط سیال رها کرد بلکه باید اعتماد و ثبات بخش اقتصادی را ایجاد کرد که لازمه این امر این است که کشور معطل فلان گفتگو یا کنوانسیون نماند.

جلیلی اضافه کرد: دشمنان خواستند از همین عامل استفاده کنند چرا که هر روز دنبال یک بهانه هستند؛ ما اتفاقا امروز برای اینکه به اقتصاد ثبات ببخشیم باید تعاملات اقتصادی با جهان داشته باشیم و این ممکن است و راه این است که اجازه ندهید اهرم‌ها دستش باشد که هر روز توسط آن شما را متوقف و معطل کند. در همین بحث تعاملات بانکی این کار خیلی موثر است. در هشت سال گذشته مطالعات جدی را با کمک جوانان و فعالان اقتصادی انجام دادیم و برخی از آنها را به صورت آزمایشی شروع کردیم که می تواند اجرا شود

وی در ادامه افزود: جمع بندی ما این است که اگر ایرادات ماشین دولت را با مردم و بخش خصوصی و تعاونی ها برطرف کنیم، چهار سال آینده موفقیت همراه با جهش خواهد بود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره مناظره روز گذشته و سوال مطرح شده در آن، گفت: امروز شما نمایندگان تعاونی‌ها در سوالات خود مطرح کردید چرا در دو مناظره گذشته هیچ حرفی از تعاونی ها و مسائل آنها به میان نیامد؟ عرض من هم دیروز این بود هربار که به صداوسیما رفتیم در مورد یک موضوع پنج بار سوال کردند؛ درصورتی که برخی موضوعات در سوالات مطرح نشده است اگر ما با موضوعی درگیر هستیم و آن را مهم می‌دانیم آن را به ساحت سیاسی و رسانه کشور برسانیم تا مردم با آن در ارتباط باشند.

جلیلی در پایان سخنان خود گفت: ما در دولت سایه بررسی کرده ایم که چه بخشی نیاز به کمک دارد و باید به آن رسیدگی کنیم و  چه کاری کمک کنیم تا تسریع شود؛ اما بعضی موضوعات و بخش‌ها مغفول ماند و در حاشیه و سایه رفته است و باید آنها را نیز به متن بیاوریم تا ان شاءالله کشور بتواند مسیر پیشرفت خودش را با شتاب پیش بگیرد.