۰ نفر

استراتژی واقعی اصولگرایان؛

کاندیداهای پوششی برای انجام چه وظیفه ای آمدند؟

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۲۶
کد خبر: 534647
کاندیداهای پوششی برای انجام چه وظیفه ای آمدند؟

محمدرضا باهنر گفت: برخی نامزدها که ثبت‌نام کرده‌اند تا 28 خرداد کاری ندارند و برای بعد از 28 خرداد است که سهمیه و حق‌وحقوقی می‌خواهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، محمدرضا باهنر، از اعضای شورای وحدت اصولگرایان و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، از یک سو به نامزدهای پوششی کنایه می‌زند که برای گرفتن سهمیه خود از نامزد برنده وارد عرصه انتخابات شده‌اند و از سوی دیگر از وظیفه اصولگرایان برای کمک به این نامزدها سخن می‌گوید و اینکه نقش آنها موج‌آفرینی برای کمک به سبد رأی رییسی است!

 او در یک گفت‌وگوی ویدئویی به‌صراحت گفته که برخی نامزدها که ثبت‌نام کرده‌اند تا 28 خرداد کاری ندارند و برای بعد از 28 خرداد است که سهمیه و حق‌وحقوقی می‌خواهند.

جبهه اصولگرایان با چهار نامزد وارد عرصه انتخابات شده است که از این چهار نفر فقط ابراهیم رییسی نامزد اجماعی آنها اعلام شده و سازوکارهای ائتلافی اصولگرایان و احزابشان همگی متفق‌القول گفته‌اند از او حمایت می‌کنند؛ اما درکنار او، سه نامزد اصولگرای دیگر یعنی علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نیز هستند که مشخص نیست برای چه سبد رأیی در حال جنگیدن هستند؟

به این سه نفر لقب نامزد پوششی رییسی داده شده است؛ به این شکل که به احتمال زیاد، قبل از روز انتخابات به نفع او کناره‌گیری کنند.

حالا باهنر از نقش و کارکرد این سه نفر به‌صراحت پرده‌برداری کرده است؛ یک، ایجاد شور انتخاباتی و کشاندن آرای خاکستری پای صندوق‌ها و دو، گرفتن دستمزد این فداکاری فردای روز 28 خرداد!

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در نشست ماهانه این حزب که علی نیکزاد، نایب‌رییس مجلس و منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت، در آن حضور داشتند، درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: «‌باید تلاش کنیم هزینه‌های کاندیداهای نهایی جبهه انقلاب به حداقل ممکن برسد؛ بنابراین وظیفه داریم به این کاندیدا کمک کنیم. همه کاندیداهای احرازصلاحیت‌شده در انتخابات ریاست‌جمهوری خودآگاه یا ناخودآگاه رقیب آقای رییسی هستند، این در حالی است که همین افراد می‌توانند با موج‌آفرینی در انتخابات با رییسی در سبد آرای وی کمک کنند، اما در عمل همه کاندیداهای جریان انقلاب از سبد رأی رییسی استفاده می‌کنند. مقام معظم رهبری مجددا موضوع مشارکت بالا را در سخنرانی اخیرشان تأکید کردند؛ بنابراین بر همه افرادی که دل در گرو انقلاب و نظام دارند، وظیفه آن است که در انتخابات شرکت کرده و شرکت در انتخابات را ترویج کنند.

به همین دلیل باید بکوشیم برای به‌میدان‌آمدن آرای خاکستری در انتخابات اقدامات اساسی انجام دهیم. باید سطح مشارکت در انتخابات را افزایش داده و سعی کنیم همه را در انتخابات مشارکت دهیم. باید دنبال بالابردن حضور مردم در انتخابات باشیم و سعی کنیم کاندیدای مدنظر خودمان، یعنی آقای رییسی انتخاب شود». علیرضا زاکانی در واکنش به نقش پوششی خود و کناررفتن به نفع رییسی اعلام کرده است‌: جریان انقلاب به عقلانیتی رسیده که به اقتضای اقبال مردم برای کناررفتن، یکی به نفع دیگری کنار خواهد رفت و ایده‌ها و برنامه‌های من حتما اقبال مردم را ایجاد خواهد کرد.

ناصر همتی، نامزد نزدیک به جریان اصلاح‌طلب که با عنوان مستقل وارد عرصه انتخابات شده ولی هم‌زمان از حمایت حزب کارگزاران سازندگی برخوردار است، در نخستین مناظره انتخاباتی خود اعلام کرد با سه نامزد پوششی مناظره نمی‌کند، مگر اینکه آنها امضا بدهند تا آخر رقابت‌ها خواهند ایستاد. او زاکانی را سوپرپوششی خطاب کرده بود. او گفت پاسخ این افراد را نخواهد داد. همتی اخیرا نیز در پاسخ به پیشنهاد مناظره جلیلی در پیامی توییتری نوشت: جلیلی پیشنهاد مناظره دونفره داده‌ است. خیلی هم خوب است. همین‌جا از رقیب اصلی خودم، آقای رییسی دعوت می‌کنم در اینستاگرام به‌ شکل زنده مناظره کنیم. بعد خدمت آقای جلیلی هستم. این توییت با هشتگ کاندیدای پوششی و پنج در برابر یک منتشر شد.

تا پیش از اعلام تأییدصلاحیت‌ها، معروف‌ترین نامزد پوششی، سعید جلیلی بود؛ آن‌هم درحالی‌که همه می‌دانستند نامزد اصلی اصولگرایان ابراهیم رییسی است. شکی هم در تأیید صلاحیت هر دو نفرشان وجود نداشت. آن زمان این سؤال وجود داشت که دلیل ثبت‌نام سعید جلیلی چیست؟ ابراهیم رییسی چه نیازی به نامزد پوششی دارد؟ آیا نگرانی از اینکه نام رییسی از صندوق رأی خارج نشود، باعث شده فردی را برای کمک به او در مناظرات بفرستند؟ نکته درخورتأمل این است که گویا برای خود جلیلی هم مسجل بود که فقط قرار است نقش یار کمکی را بازی کند تا فضای مناظره به نفع رییسی و احتمالا با حمله به دولت مستقر گرم‌تر شود؛ چراکه به این سؤال که گفته می‌شود کاندیدای پوششی ابراهیم رییسی هستید و در ازای معاون‌اولی کنار خواهید کشید، پاسخی مبهم و بی‌ربط داده و گفته بود: «عرصه انتخابات عرصه حضور نامزدها برای ارائه برنامه‌هایشان و جلب اعتماد مردم است. این اصلی اساسی است که هر نامزدی باید مورد توجه قرار دهد.». آن زمان از افراد دیگری هم به‌عنوان نامزد پوششی نامزدهای اصلی دیگر نام برده می‌شد، اما با خروجی شورای نگهبان و رد صلاحیت برخی چهره‌ها، همه آن گمانه‌ها از بین رفت و در کمال تعجب دیده شد که برای ابراهیم رییسی سه نامزد پوششی تأیید صلاحیت گرفته‌اند.

لاله افتخاری، عضو شورای وحدت اصولگرایان اول، مدعی شده ما نامزد پوششی نداریم، اما چمران، نایب‌رییس شورای ائتلاف اصولگرا یا رسا، استراتژی واقعی اردوگاه اصولگرایی را لو داده و گفته بود: «ما باید از یک نفر حمایت کنیم، اما رییسی نباید تنها باشد و باید یک تیم باشد تا بتواند به رییس‌جمهوری برود.»

غفوری‌فرد عضو حزب مؤتلفه اما قائل به پوششی‌بودن نامزدهای اصولگرا نیست و گفته است: انتخابات که سهم‌دهی نیست و آن پنج نفر در مقابل آنها نبودند، بلکه برای ارائه برنامه‌هایشان آمده بودند. متأسفانه این برخورد اینها بود که این جریان را ایجاد کرد. آنها نیامده بودند که با اینها برخورد کنند. شورای نگهبان که سهم‌دهی نمی‌کند و بگوید این چهار سهم برای شما و این چهار سهم برای شما! ممکن است از یک طرف ۲۰ تا شود و از طرف دیگر تعدادی باشند، اما حرف زده شود؛ دعوای این دو نفر که با هم نبود، مردم باید بررسی کنند و ببینند چه کسی برنامه دارد و به او رأی دهند؛ بنابراین بحث دعوای یکی، دو نفر نبود، کشتی‌گیری نبود که اینها هم‌وزن و برابر باشند، ممکن بود هیچ‌کس هم از طرف مقابل حضور نداشته باشند، پس افرادی باید بیایند که برنامه داشته باشند و از برنامه‌های خودشان صحبت کنند.