۰ نفر

هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲:۲۵
کد خبر: 534618
هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام

همزمان با آغاز بررسی گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای برجام از سوی اعضای شورای حکام، دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد که ایران تا پیش از خروج آمریکا از این توافق به اجرای کامل تعهداتش پایبند بوده و احیای این توافق به سود جامعه جهانی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که برجام از ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران، توسعه همکاری‌های اتمی و امنیت خاورمیانه اطمینان حاصل می‌کند.

وی افزود؛ آن هایی که مخالف برجام هستند واقعیت‌ها را اشتباه تفسیر می‌کنند و واقعیت‌های عینی را برای مقاصد سیاسی نادیده می‌گیرند.

این دیپلمات ارشد روس خاطر نشان کرد که اعضای شورای حکام و تمام دولت‌های خردمند باید از مذاکرات وین درباره احیای برجام حمایت کنند.

او پیشتر در توئیتی عنوان کرد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی کار بررسی گزارش مدیر کل آژانس را در خصوص راستی آزمایی اجرای برجام را در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آغاز کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته با انتشار گزارشی برای اعضای شورای حکام به محدود شدن دسترسی‌های تکمیلی بازرسان آژانس در ایران اشاره و عنوان کرد که این مساله به طور جدی توانمندی آژانس برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

درفرازهایی از این گزارش آمده است؛ آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده های جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است؛ ایران پروتکل الحاقی را اجراء نکرده است و همچنین اظهارنامه های خود در این رابطه را بروز رسانی نکرده است؛ آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت ها و اماکن ایران نبوده است؛ آژانس قادر نبوده است تا دسترسی روزانه از فردو و نطنز انجام دهد.

این درحالیست که به گفته کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش آژانس با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود:‌ این گزارش، معتبر هم نیست، چرا که مبتنی بر منابع قابل اتکا نمی باشد؛ و همچنین متقاعد کننده نیز نیست، چرا که تمامی ابعاد همکاری و پیشرفت های حاصله را منعکس نمی کند.

این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش‌داوری و  ابراز نگرانی های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگنمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی اهمیت می باشد.

غریب آبادی یادآورشد: آژانس باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و موضعی شفاف در برابر تهدید هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت ها و تأسیسات هسته ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ نماید.

گزارش آژانس در حالی منتشر شده است که دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته در راستای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در این جلسه مقرر شد که ضمن تداوم تماس ها و گفت‌وگوها در سطح کارشناسی، روسای هیات ها به مدت چند روز برای رایزنی و مشورت به پایتخت ها عزیمت کرده و مذاکرات ظرف روزهای آتی مجددا از سر گرفته شود.

دور بعدی مذاکرات برجام اواخر هفته جاری برگزار می‌شود. گمانه‌زنی‌های زیادی حاکیست که در این دور طرف ها درباره توالی احیای برجام و رفع تحریم‌های ضد ایرانی به توافق می‌رسند.​