۰ نفر

قاضی‌زاده هاشمی در مناظرات ریاست جمهوری؛

نامزدها به دنبال شومن بازی نباشند / مهم ترین وزارتخانه، آموزش و پرورش است

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۸
کد خبر: 534536
نامزدها به دنبال شومن بازی نباشند / مهم ترین وزارتخانه، آموزش و پرورش است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: یکی از مشکلاتی که ما در نظام اداره کشور داریم نحوه تقسیم وظایف است.

به گزارش اقتصادآنلاین، قاضی‌زاده هاشمی گفت: وزارتخانه‌های بخشی و موضوعی داریم و در کنار آنها شوراهای بالادستی و نهادهایی داریم که در داخل یا خارج بدنه دولت هستند و وظایفی مشابه هم را انجام می‌دهند.

وی گفت: در حوزه فرهنگی ۳۸سازمان فعال داریم. برای فرار از پاسخگویی شوراهای درست خواهیم کرد که به جای وزرا مصوبات در قالب آن‌ها تصویب می‌شود و مسئولیت هم ندارند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: مدلی از حکمرانی طراحی کردیم که اعتماد ساز هم هست و تصدی‌ها کاملا محیطی می‌شود و در اختیار استاندار و فرمانداران می‌شوند.

وی ادامه داد: منابع بودجه‌ای به جای دستگاهی، منطقه‌ای تقسیم می‌شوند.

کنکور را حذف و مشکل سربازی را حل خواهم کرد

قاضی زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت:  پیروزی تیم فوتبال و والیبال را تبریک می گویم. شیطنتی که برای تیم ملی انجام شد که لازم بود وزارت ورزش و جوانان قوی تر ظاهر می شد. در دولت سلام اجازه نخواهیم داد نهادهای بین المللی هرکار می خواهند در برابر ما انجام دهند.

وی گفت: امروزه جوانان ما بهترین شادترین و پر انرژی ترین سال های عمر خود را برای قبولی در کنکور و سربازی و مسائل آن می گذرانند. تحصیل طولانی و گرفتن مدارک متعدد بدون کسب مهارت کافی گریبان گیر جوانان است. به طور مثال به نظر من نیمی از ۲۵ سالی که بنده برای صرف تخصص جراحی سر و گردن صرف کرده ام اضافی بوده است. موضوع مهاجرت جوانان و نخبگان نیز مسئله ای بوده است که در این چند سال حادتر شده و تا جایی که رشد چند برابری داشته است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: عمده بیکاری کشور در قشر جوانان است و دغدغه جوانان ۲۵ تا ۳۰ سال کشور غالباً یا خسته از کنکور و سربازی اند یا اشتغال و درآمد آنها دچار مشکل است، مسکن برای آنها خواب و خیال شده است و یا در حسرت ازدواج هستند و یا مانند کوله بران و ته لنجی ها در دوراهی نان و جان اند چون دولت برای آنها برنامه مشخصی نداشته است.

وی گفت: موضوع اصلی دولت سلام خانواده و جوانان خواهند بود. حتماً سامانه ای برای حذف کنکور پیش خواهیم برد.

قاضی زاده هاشمی افزود: مسئله سربازی را حل خواهیم کرد. سربازی مسئله بودجه ای و فناوری دارد که ما با گفتگو با نیروهای مسلح آن را حل خواهیم کرد و آن را مانند چیزی که در دنیا هست به سربازی حرفه ای تبدیل خواهیم کرد. برای هر شهری ما مشاغل متناسب با آن طراحی کرده ایم. و صندوق اعتبار خانواده هم برای اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان طراحی کرده ایم.

چرا دولت جلوی واردات واکسن را گرفت؟ / بخش محروم صدقه نمی‌خواهند

قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: ممکن است در تهیه برنامه یا رویکرد دولت های کاندیداها بعضی موضوعات پیشران باشد یعنی بنده معتقد باشم که نحوه اداره کشور دچار اختلال است و ما حکمرانی را باسد تغییر دهیم. بعضی از دوستان ممکن است رویکردشان متفاوت باشد. این نحوه پرسیدن سوالات باعث می شود آورده کاندیداها و تفاوت های آنها دیده نشود و بر اساس دانش ضمنی آنها گفتگو می شود. به نظرم انتقاد دوستان به نحوه مناظرات انتقاد واردی است و باید به شکلی مناظرات برگزار شود که تفاوت ها در رویکردها دیده شود.

وی گفت: بخشی از جامعه که باید به آنها توجه ویژه ای شود معلولان هستند که شهروند درجه یک جامعه اند و حدود ۱۰درصد جامعه را تشکیل می دهند. معلولان نیاز به صدقه ندارند و باید ابزار زندگی در محیط برای آنها فراهم شود و متاسفانه مورد توجه نبوده اند. با این که ما در مجلس قانون خوبی برای این قشر تصویب کردیم اما به نتیجه درستی نرسید اما ما در دولت سلام برای مسائل اجتماعی آنها مانند ازدواج و طلاق آنها و مناسب سازی معابر در حال برنامه ریزی هستیم. موضوع مهم دیگری که در سوالی در مورد آن پرسیده نشد موضوع جانکاه کروناست که آمار فوتی بالا و غیر قابل توجیهی در کشور دارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ افزود: صداو سیما کشورهایی که در کرونا اوضاع بدی دارند را گزارش می کند اما هیچگاه از کره جنوبی که ۱۹۷۴ فوتی داشته و یا ویتنام که ۵۳ فوتی داشته و یاحتی کشور چین که مرکز شیوع کرونا بوده ۴۶۳۴ فوتی داشته است، گزارشی نبوده است. بسیاری از این کشورها هنوز واکسیناسیون را نیز شروع نکرده اند اما دولت و مدیران قاطعی داشته اند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبوده اند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اخیراً دیدیم که کسی در کلاب هاوس گفت من در مرداد ماه می توانستم ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کنم اما دولت با من همراهی نکرد. ۱۸ میلیون دوز واکسن به معنای کاهش ۸۰ درصدی مرگ و میر در کشور است. این حرف خیلی وحشتناکی است که چنین امکانی بوده ولی از آن استفاده نشده است.

 نیمه دوم مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع "فرهنگی، اجتماعی و سیاسی"

نامزدها به دنبال شومن بازی نباشند / مهم‌ترین وزارتخانه، آموزش و پرورش است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که «به نظر برخی از کارشناسان اجرای سند تحول بنیادین آموزش پرورش به عللی چون اولویت نداشتن این سند نزد مجریان تخصیص نیافتن بودجه مناسب و یا متاثر از اسنادی همچون 2030 با موفقیت کامل همراه نبوده است. فرصت ها و نقاط قوت این سند را در چه مواردی می بینید و عقب ماندگی در اجرای آن را چگونه جبران می کنید؟» با اشاره به صحبت های همتی گفت: این مناظرات برای فهم مردم از برنامه ها و تیم فکری همراه کاندیدای ریاست جمهوری است و شوآف و شومن بازی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه در این دوره اثری ندارد. بعضاً دوستان صفات را جمع می بندند و همه را به صورت جمع مورد خطاب قرار می دهند که باید برای این صحبتشان دلیل بیاورند.

وی در رابطه با وزارت آموزش و پرورش افزود: مساله آموزش و پرورش اساسی ترین مساله کشور است و هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش خود سنجیده می شود. از نظر بنده مهمترین وزارت خانه کشور وزارت آموزش و پرورش است. البته بنده معتقدم نظام تعلیم و تربیت ما نیاز به تحول اساسی دارد. باید ببینیم ما چه محصولی از آموزش پرورش می خواهیم. فارغ التحصیل در دوره عمومی باید سواد زمان خود را داشته باشد، از مهارت اجتماعی موثر برای برقراری ارتباط با دیگران و یک مهارت شغلی ساده برای اداره کردن زندگی خود را داشته باشد. و این مهارت ها مانند آن چیزی که در دنیا و در دین ما هست، در سن 15 یا 16 سالگی در زمانی باید حاصل شود که جوانان به بلوغ می رسند. در حالی که ما تا سن 18 سالگی به جوانان اطلاعات اضافه زیادی می دهیم و بعد آنها را پشت صف کنکور قرار می دهیم.

وی در این باره افزود: نظام تعلیم و تربیت در دنیا به سمت استعدادیابی رفته و از سن 7 تا 8 سالگی به بعد افراد براساس استعدادها رشد پیدا می کنند. اما در نظام ما افراد رها می شوند و در آخر در سن 18 سالگی برای آنها یک مسابقه برگزار می شود که در طی آن هم مقدار زیادی اطلاعات اضافی به آنها داده می شود.

قاضی زاده در مورد روش اصلاح نظام آموزش پرورش نیز گفت: ورودی ما برای این اصلاح منزلت معلمین است. باید کاری بکنیم که بالاترین رتبه شغلی معلمی باشد. نکته دوم بحث عدالت آموزشی است. می بینیم که یک نفر در شمال تهران 16 برابر دیگر مراکز استان ها برای آموزش هزینه می کند و 19 مدل مدرسه در این منطقه داریم. این نشان می دهد که ما داریم آینده را به پولدارها می فروشیم و سیاست مداران و دانشمندان آینده ما کسانی هستند که با زور پول وارد دانشگاه شده اند. نکته آخر هم مساله مهارت آموزی و حرفه آموزی است که باید به آن توجه شود.

کل کابینه‌ام را بانوان می‌گذارم که دستی بالای دست من نباشد!

پرسش بعدی از سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره احیای شوراهای عالی و استفاده بیشتر از شوراهای عالی(فراقوه ای) بود.

قاضی‌زاده ابتدا بیان کرد که برای جلب نظر نباید هر حرفی را زد و نزدیک انتخابات که می‌شود از زنان، کوله‌بران و قومیت‌ها حرف می‌زنیم و بارها تکرار می‌کنیم. چون دیدم در صحبت‌های سایر کاندیداها نرخ بکارگیری بانوان کم کم افزایش پیدا می‌کند؛ اگر اینگونه است که من می‌گویم کل کابینه‌ام را خانم‌ها می‌گذارم که دستی بالای دست من نباشد. این تلقی ایجاد کردند برای مخاطبان نیز جای سوال است. بحث اصلی شایسته‌سالاری است. من کسی هستم که رییس ستادم خانمی است که مادر سه فرزند است. مادران هم می‌توانند فعالیت سیاسی و اجتماعی بکنند. خود زن‌ها هم از ما شایسته سالاری می‌خواهند، نه که از نام آن‌ها سوءاستفاده کنیم.

این نامزد انتخاباتی ادامه داد که اگر در صحبت‌های خود راستگو هستیم، همه ما که اینجا نشسته‌ایم وقتی سرکار بودیم مرزهای کشور بالاترین نرخ بیکاری را دارند و برادر بلوچ مجبور شده بین نان و جان، سوخت‌بری بکند و برادر کرد، کولبری کند. ما باید به جای این صحبت‌ها، این مسائل را حل کنیم.

قاضی‌زاده در ادامه بیان کرد گسستی بین شوراهای عالی و نهادهای اجرایی وجود دارد. ما طراحی کردیم که دبیر هر شورای عالی، معاون رییس جمهور و مسئول فرماندهی آن حوزه باشد. یکی از مشکلات دولت‌ها این است که در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، فرهنگ و سلامت کشور فرمانده ندارد. این شوراها امرشان مطاع و بالاتر از رییس جمهور است. درست است که رییس جمهور رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما حق وتو ندارد و مجری مصوبات است.

هر جوان یک ستاد/ وعده تغییر هیات مدیره شرکت‌های دولتی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جمع بندی سخنان خود در دومین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ با موضوع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گفت: رییس‌جمهور مسئول رویکردهای کشور است و باید بتواند مجموعه ذینفعان و موثرین را برای تامین منافع ملی و ارتقای زندگی مردم هم‌راستا قرار دهد ولی در حال حاضر ما در موضوعات مختلف مجبور به اظهارنظر هستیم تا مردم از لابلای صحبت‌های ما دیدگاهی کلی نسبت به اینکه فرد چگونه فکر می‌کند و چه نگاهی دارد داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ضمن اینکه اقتصاد ما باید درون‌زا باشد باید به شدت برون‌گرا هم باشد و این معنای اقتصادی مقاومتی است، توضیح داد: کارکرد وزارت خارجه به اعتقاد من که می‌بایست برای ما منافع ملی و اقتصادی تامین کند باید تغییر کند، وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین‌المللی باشد. دفاتر وزارت خارجه در سراسر دنیا باید محل معاملات سنگین باشند و رتبه‌بندی سفارت‌خانه‌ها باید بر مبنای میزان معاملاتی که در آنها انجام می‌شود لحاظ شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزود: ما ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که خانه خلوت جناح‌های سیاسی شده است و هر کسی برنده انتخابات می‌شود اهل ستاد و... را شریک می‌کند، اینها پنهان هستند و خیلی از آنها سازمان‌های خصولتی هستند که متاسفانه دیوان محاسبات و سایر نهادهای نظارتی هم توان کنترل آنها را ندارند. 

وی با بیان اینکه طرحی به منظور فراخوان متخصصین برای عضویت در هیات مدیره این شرکت‌ها فراهم کرده‌ایم، تصریح کرد: جمعی از اساتید دانشگاه آن را داوری خواهند کرد تا ۷۵۰۰ نفری که این ۱۵۰۰ شرکت را اداره خواهند کرد توسط اساتید دانشگاه انتخاب شوند. 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه روی صحبت من با جوانان عزیز است که منتقد وضع موجود و عدم به کارگیری نسل جدید در اداره کشور هستند و احساس می‌کنند پشت درهای بسته یک طبقه سفت شده باقی مانده و از دعوای راست و چپ یعنی اصولگرا و اصلاح‌طلب خسته‌اند و می‌خواهند کشور خود را آباد و قدرتمند ببینند، گفت: این گوی و این میدان است. دولت سلام دولت جوانان و نسل نو است. دولت آنانی که سال‌هاست از نام‌شان نان خورده‌اند. دولت سلام فراتر از حزب و جناح است. دولت سلام دولت جوان‌های لر، کرد، لک، تات، عرب، فارس، بلوچ، سیستانی، ترکمن، بختیاری، قشقایی، تالشی، مازنی، گیلکی،‌ عیسوی، موسوی، مسلمان شیعه و اهل سنت است.

وی ادامه داد:‌ ما جوانان آمده‌ایم که بگوییم جایگزین هر آنچه بوده است هستیم، ما نسل جایگزینیم؛ تا همه صالحین و متخصصین را به کار بگیریم. از همه جناح‌ها و کسانی که عضو هیچ جناحی نیستند و فرصت طلبان را از پای سفره انقلاب بلند کنیم و سفره انقلاب را بتکانیم. سفره انقلاب مال مردم است. 

نامزد انتخاباتی عنوان کرد:‌ ما پشتوانه‌ای به جز شما جوانان نداریم، کارتل اقتصادی، منابع مالی،‌ حزب و جناحی نداریم. بسیاری به من از مناظره قبل زنگ زده‌اند،‌خودتان به صورت خودجوش کمک کنید، هر جوان یک ستاد. قبل از سلام جام تشهد گرفته‌ایم، ما کشتگان مسلخ عشقیم والسلام.