۰ نفر

عبدالناصر همتی؛

کاری می ‎کنم رانت ‎خواری دیده شود / دلالی در کشور ناشی از ساختار اقتصادی است

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۸
کد خبر: 534262
کاری می ‎کنم رانت ‎خواری دیده شود / دلالی در کشور ناشی از ساختار اقتصادی است

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: رواج دلالی در کشور ناشی از ساختار اقتصادی است و ما باید این حکمرانی را اصلاح کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما؛ عبدالناصر همتی دوشنبه شب در گفت وگو با استودیو انتخاباتی شبکه دو در رابطه با دلالی در کشاورزی افزود: اقتصاد ما از نظر اقتصادی دچار مشکلاتی است و دخالت دولت در کار بخش خصوصی و تولید باعث تعرض منافع شده است. زمانی که قیمت گذاری دستوری در کار ما باشد سبب رانت می شود.

مجری خبر ۲۰ و ۳۰ از همتی درباره دلالی و واسطه گری در کشاورزی پرسید و گفت: این دغدغه‌ای است که هر سال هم در محصولات کشاورزی و هم در مرغ و تخم مرغ شنیده می‌شود به گونه‌ای که زحمت را یکی می‌کشد و سودش را کس دیگر می‌برد، آیا در دولت شما همچنان سود دلال‌ها خواهد چربید یا مطالبه کشاورزان و مردم مصرف کننده؟

آقای همتی پاسخ داد: واقعیت این است که اقتصاد ما دچار مشکلات جدی شده که به مسأله تعارض منافع و عدم شفافیت و دخالت دولت در امور اقتصادی بخش خصوصی بر می‌گردد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که از ابتدا با ارز ۴ هزار تومانی مخالف بودم، گفت: اقتصاد ما دچار مشکلات جدی است که علت آن به تعارض منافع، عدم شفافیت و دخالت دولت در امور اقتصادی بخش خصوصی مربوط می‌شود.

 آقای عبدالناصر همتی در برنامه انتخاباتی بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم سیما در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان درباره کوتاه کردن دست دلالان از اقتصاد افزود: در واقع در شرایط فعلی دولت وارد تولید شده است در حالی که باید سرمایه گذاری‌های زیرساختی انجام دهد.

وی اضافه کرد: وقتی ما قیمت گذاری دستوری را پایه و اساس کارمان قرار می‌دهیم نتیجه اش رانت و سوء استفاده می‌شود و این تعارض منافع در همه بخش‌ها رسوخ کرده است.

آقای همتی گفت: هم اکنون معلوم نیست ۲۰ درصد پول صادرات ما به کجا می‌رود؟ و تمام وارداتی که در کشور در حال انجام است با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که من از ابتدا با آن مخالف بودم و باعث رانت و سوء استفاده در کشور شده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: زمانی که در بانک مرکزی بودم اسامی همه دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده بودند به صورت شفاف اعلام کردم در واقع مشکل ما همین است ارتباطات بین مجموعه‌هایی که نه مالیات می‌دهند و نه عملکرد شفافی دارند جلوی تراکنش‌های بانکی آن‌ها را در بانک مرکزی به طور جد گرفتیم، ولی متاسفانه گزارش‌هایی که به من رسیده است خیلی چیزی از آن کار‌ها درنیامد.

وی گفت: البته تصمیم گیرنده در این زمینه بانک مرکزی نیست من فکر می‌کنم در دولت آینده باید طوری عمل کرد که رانت و رانت خواری در کشور به وضوح دیده شود و باید معلوم شود چه کسانی چه پول‌هایی می‌گیرند ‌ چه کسانی این پول‌ها را به جریان می‌اندازند و چه کسانی از آن نفع می‌برند؟

همتی اضافه کرد: وقتی نظام جامع مالیاتی درست و شفافی نداریم کسانی که باید مالیات بدهند نمی‌دهند و ما مجبور می‌شویم برای پرداخت یارانه پول چاپ کنیمه و به مردم بدهیم که تورم ایجاد می‌شود.

وی افزود: کشاورزان عزیز واقعا حق دارند در واقع معنا ندارد که ما در سال گذشته سیب و دیگر محصولات کشاورزی را در حد ۲ تا ۳ هزار تومان از کشاورزان خریدیم، ولی در بازار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان فروخته شد. من معتقدم دولت تنها کاری که باید انجام دهد خرید تضمینی داشته باشد و قیمت را اجازه دهد به روز تعیین شود تا کشاورز ضرر نکند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دلالی در کشور ما ناشی از ساختار اقتصاد ماست من این حکمرانی اقتصادی را عوض خواهم کرد و اجازه نمی‌دهم کشورمان در این مسیر قرار بگیرد.